Deze klassieke Ferrari 212 werd grof opengeknipt

Auteur: , 28 Reacties

Gebouwd in 1951, en nog datzelfde jaar barbaars liefdevol onthoofd: dat is het verhaal van deze naoorlogse Ferrari 212 Export Coupé met koetswerk van Vignale. Anno 2015 is nog steeds dakloos, maar wel weer helemaal tiptop, want: gerestaureerd bij Ferrari Classische.

De 212 Export (27 exemplaren) was één van de eerste auto’s met een vijfbak, de voorloper van de legendarische 250, en in zijn tijd kon je weinig kopen dat sneller was. 0-100 ging in ongeveer 10 tellen, een sprinttijd waar menig huidig 14% bijteller alleen maar van kan dromen, en ook de topsnelheid van een slordige 190 km/u was in die tijd bloedjesnel.

Nog in 2011 ging er een zwarte 212 Vignale voor een kleine $1,9 miljoen van de hand op Amelia Island, geen 250 GTO-geld, maar nochtans niet een bedrag dat ik ergens in de hoek van mijn kledingkast heb liggen. In de jaren ’50 kocht vooral de adel bij Ferrari, dus het zal je niet verbazen dat tussen alle hertogen, graven en jonkheren ook een Hollands prinsje zat: onze eigen Bernhard had er één (een dichte, met Pininfarina-koets).

De V12 van de 212

Wanneer je de 212 bekijkt zie je een auto vol met simpele techniek, want gemaakt toen mijn eigen ouwe heer nog in de luiers lag, die tegelijkertijd een onmiskenbare klassse uitademt. Je kunt het oude leer praktisch ruiken, en de triple 32 DCF Webers lachen je tegemoet zodra de motorkap opengaat, en de mooie Colombo V12 (2.563 cc groot, want een opgeboorde versie van de krachtbron uit de 166) op je netvlies komt.

Volgens Ferrari verloor deze 212 zijn hardtop terwijl hij in bezit was van de Hertog Cesare d’Acquarone. In 1957 deed deze zijn auto van de hand, waarna de 212 via enkele omzwervingen bij een Braziliaanse verzamelaar terecht kwam. De afgelopen jaren was de 212 Export een regelmatige gast in de Mille Miglia, met Federico Dubbini achter het stuur. Voordat zijn eigenaar hem in april op komt halen is deze 212 met serienummer 0098E nog even te bewonderen in het Maranello Museum.



28 reacties

Dacht eerst dat het om een luxe trapauto ging, gezien de banden en bodemspeling.
@luxaeterna: wel een dure dan
@casperfcb: trapauto met V12…Yes Please!!
@luxaeterna: Dat is het ook, alleen dan met 3 trappers
Dit is nu een van die wagens waarbij ik het zonde vind dat er een ferrari badge op hangt.
@Hupke: oke en waarom?
@dirkiii:

Dat beïnvloed de prijs, en vooral het imago van de wagen.
via iPhone app
@Hupke: klopt. Als dit een AC, Ford, Alfa Romeo, Renault of Honda was geweest was ie weliswaar erg bijzonder, maar maximaal 150k waard op een goede dag.

@Hupke: ik denk als er geen Ferrari logo op had gezeten deze nooit zo extreem was gerestaureerd.
Echt mooi kan ik hem niet vinden, laat staan voor dat bedrag.
Gewoon een geinig bakkie, grote schoonheden maakte Ferrari toen nog niet, maar naar mijn bescheiden mening kan ik echt mooie Ferrari’s op de vingers van mijn handen tellen..
Ik vind het een raar model, kort en gedrongen.
Veel geld voor een luxe skelter.
Ik heb nog een hele mooie motortekening (ingelijst) van die Colombo V12. Plaatje…
Simpelweg wonderschoon.
@sydney: De rest van het speelgoed wat daar staat trouwens ook..Vooral die blauwe Tour de France is érg begerenswaardig.
@sydney: Blauwe tour de france? Ik zie alleen een blauwe 250 GTO
Zijn alle Ferrari’s feitelijk niet naoorlogs? (de Auto Avio Costruzioni 815 heette nog geen Ferrari)
Wel eens gehoord van Lord Brocket? Over grof openknippen gesproken…

http://www.independent.co.uk/news/peer-faces-jail-after-admitting-pounds-45m-car-fraud-1526609.html
Zal een lekker stijve carrosserie hebben na die ingreep…not…
@e1000bmw523i: Volgens mij nog geen zelfdragende carrosserie dus dan zal het wel meevallen.
@danmar: dan heb ik niks gezegd.
Weer een leuk artikel over een bijzondere auto, sir_smokalot!
Het eerste wat ik dacht was: het is net de auto van Donald Duck

http://www.cbarks.dk/Digital/car197212.jpg
Leuk autootje, lijkt wel een dinkytoy.
Vind het maar een raar ding. Wel grappig, dat wel
Ik heb er 1…
@norge: op 43

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).