• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze klassieke Ferrari 212 werd grof opengeknipt

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 februari 2015 om 17:01 – 28 Reacties

Afbeelding Deze klassieke Ferrari 212 werd grof opengekniptAfbeelding Deze klassieke Ferrari 212 werd grof opengekniptAfbeelding Deze klassieke Ferrari 212 werd grof opengekniptAfbeelding Deze klassieke Ferrari 212 werd grof opengekniptAfbeelding Deze klassieke Ferrari 212 werd grof opengekniptAfbeelding Deze klassieke Ferrari 212 werd grof opengekniptAfbeelding Deze klassieke Ferrari 212 werd grof opengekniptAfbeelding Deze klassieke Ferrari 212 werd grof opengeknipt

Ferrari 212 Export Coupe
Gebouwd in 1951, en nog datzelfde jaar barbaars liefdevol onthoofd: dat is het verhaal van deze naoorlogse Ferrari 212 Export Coupé met koetswerk van Vignale. Anno 2015 is nog steeds dakloos, maar wel weer helemaal tiptop, want: gerestaureerd bij Ferrari Classische.

De 212 Export (27 exemplaren) was één van de eerste auto’s met een vijfbak, de voorloper van de legendarische 250, en in zijn tijd kon je weinig kopen dat sneller was. 0-100 ging in ongeveer 10 tellen, een sprinttijd waar menig huidig 14% bijteller alleen maar van kan dromen, en ook de topsnelheid van een slordige 190 km/u was in die tijd bloedjesnel.

Nog in 2011 ging er een zwarte 212 Vignale voor een kleine $1,9 miljoen van de hand op Amelia Island, geen 250 GTO-geld, maar nochtans niet een bedrag dat ik ergens in de hoek van mijn kledingkast heb liggen. In de jaren ’50 kocht vooral de adel bij Ferrari, dus het zal je niet verbazen dat tussen alle hertogen, graven en jonkheren ook een Hollands prinsje zat: onze eigen Bernhard had er één (een dichte, met Pininfarina-koets).

De V12 van de 212

Wanneer je de 212 bekijkt zie je een auto vol met simpele techniek, want gemaakt toen mijn eigen ouwe heer nog in de luiers lag, die tegelijkertijd een onmiskenbare klassse uitademt. Je kunt het oude leer praktisch ruiken, en de triple 32 DCF Webers lachen je tegemoet zodra de motorkap opengaat, en de mooie Colombo V12 (2.563 cc groot, want een opgeboorde versie van de krachtbron uit de 166) op je netvlies komt.

Volgens Ferrari verloor deze 212 zijn hardtop terwijl hij in bezit was van de Hertog Cesare d’Acquarone. In 1957 deed deze zijn auto van de hand, waarna de 212 via enkele omzwervingen bij een Braziliaanse verzamelaar terecht kwam. De afgelopen jaren was de 212 Export een regelmatige gast in de Mille Miglia, met Federico Dubbini achter het stuur. Voordat zijn eigenaar hem in april op komt halen is deze 212 met serienummer 0098E nog even te bewonderen in het Maranello Museum.

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Video - Leclerc laat een klassieke Ferrari 275 uit
  • Gespot - Deze klassieke Ferrari mag gewoon naar buiten in de winter
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

212, Coupe, export, Ferrari, ferrari-classische, Klassiekers, restauratie, rood, Vignale

Vorig bericht: « 8 vloeiende designs van de Belgische Lowie Vermeersch
Volgend bericht: Bentley Turbo R, youngtimer in beeld »

Lees Interacties

Reacties

  1. luxaeterna zegt

    14 februari 2015 om 17:06

    Dacht eerst dat het om een luxe trapauto ging, gezien de banden en bodemspeling.

    Login om te reageren
    • casperfcb zegt

      14 februari 2015 om 17:20

      @luxaeterna: wel een dure dan

      Login om te reageren
      • robv93 zegt

        15 februari 2015 om 09:05

        @casperfcb: trapauto met V12…Yes Please!!

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      15 februari 2015 om 15:24

      @luxaeterna: Dat is het ook, alleen dan met 3 trappers

      Login om te reageren
  2. Hupke zegt

    14 februari 2015 om 17:19

    Dit is nu een van die wagens waarbij ik het zonde vind dat er een ferrari badge op hangt.

    Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      14 februari 2015 om 17:38

      @Hupke: oke en waarom?

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        14 februari 2015 om 19:40

        @dirkiii:

        Dat beïnvloed de prijs, en vooral het imago van de wagen.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          15 februari 2015 om 01:36

          @Hupke: klopt. Als dit een AC, Ford, Alfa Romeo, Renault of Honda was geweest was ie weliswaar erg bijzonder, maar maximaal 150k waard op een goede dag.

          Login om te reageren
        • jpoers zegt

          15 februari 2015 om 08:44

          @Hupke: ik denk als er geen Ferrari logo op had gezeten deze nooit zo extreem was gerestaureerd.

          Login om te reageren
  3. bouwvakkert zegt

    14 februari 2015 om 17:30

    Echt mooi kan ik hem niet vinden, laat staan voor dat bedrag.

    Login om te reageren
  4. tupperware zegt

    14 februari 2015 om 17:57

    Gewoon een geinig bakkie, grote schoonheden maakte Ferrari toen nog niet, maar naar mijn bescheiden mening kan ik echt mooie Ferrari’s op de vingers van mijn handen tellen..

    Login om te reageren
  5. rufctr01 zegt

    14 februari 2015 om 18:00

    Ik vind het een raar model, kort en gedrongen.

    Login om te reageren
  6. meepinz zegt

    14 februari 2015 om 18:28

    Veel geld voor een luxe skelter.

    Login om te reageren
  7. camber24 zegt

    14 februari 2015 om 19:05

    Ik heb nog een hele mooie motortekening (ingelijst) van die Colombo V12. Plaatje…

    Login om te reageren
  8. sydney zegt

    14 februari 2015 om 19:06

    Simpelweg wonderschoon.

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      14 februari 2015 om 19:11

      @sydney: De rest van het speelgoed wat daar staat trouwens ook..Vooral die blauwe Tour de France is érg begerenswaardig.

      Login om te reageren
      • 250tdf zegt

        14 februari 2015 om 20:56

        @sydney: Blauwe tour de france? Ik zie alleen een blauwe 250 GTO

        Login om te reageren
  9. danmar zegt

    14 februari 2015 om 19:18

    Zijn alle Ferrari’s feitelijk niet naoorlogs? (de Auto Avio Costruzioni 815 heette nog geen Ferrari)

    Login om te reageren
  10. doewap zegt

    14 februari 2015 om 19:33

    Wel eens gehoord van Lord Brocket? Over grof openknippen gesproken…

    http://www.independent.co.uk/news/peer-faces-jail-after-admitting-pounds-45m-car-fraud-1526609.html

    Login om te reageren
  11. e1000bmw zegt

    14 februari 2015 om 19:59

    Zal een lekker stijve carrosserie hebben na die ingreep…not…

    Login om te reageren
    • danmar zegt

      14 februari 2015 om 20:48

      @e1000bmw523i: Volgens mij nog geen zelfdragende carrosserie dus dan zal het wel meevallen.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        14 februari 2015 om 22:27

        @danmar: dan heb ik niks gezegd.

        Login om te reageren
  12. silver zegt

    15 februari 2015 om 08:24

    Weer een leuk artikel over een bijzondere auto, sir_smokalot!

    Login om te reageren
  13. Scarface zegt

    15 februari 2015 om 09:51

    Het eerste wat ik dacht was: het is net de auto van Donald Duck

    http://www.cbarks.dk/Digital/car197212.jpg

    Login om te reageren
  14. mrrallycross zegt

    15 februari 2015 om 10:17

    Leuk autootje, lijkt wel een dinkytoy.

    Login om te reageren
  15. philipf zegt

    15 februari 2015 om 19:05

    Vind het maar een raar ding. Wel grappig, dat wel

    Login om te reageren
  16. norge zegt

    15 februari 2015 om 22:22

    Ik heb er 1…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      15 februari 2015 om 22:23

      @norge: op 43

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North