• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari 250 GTO is alweer ’s werelds duurste auto [record]

Auteur: maru, gepost 3 oktober 2013 om 18:27 – 21 Reacties

Ferrari 250 GTO


De Ferrari 250 GTO racewagen is volgens velen niet alleen de mooiste auto ter wereld, het is ook de aller- allerduurste.

De rode wagen uit 1963 is verkocht voor een recordbedrag van 52 miljoen dollar. Omgerekend naar Europese flappen is dat bijna 38,5 miljoen! Zeldzame klassiekers stijgen goed in waarde, maar een prijstoename van bijna 50 procent vergeleken met de appeltjesgroene 250 GTO van Stirling Moss die vorig jaar voor 35 miljoen werd verkocht is aanzienlijk. Wie de nieuwe eigenaar is weten we niet, maar hij zal ongetwijfeld heel erg gelukkig zijn met de nieuwe aanwinst voor zijn privécollectie.

De 250 GTO heeft op zijn chassis nummer 5111 staan, maar laat je daar niet door misleiden. Van de prestigieuze Maranello-wagens zijn er slechts 39 gemaakt. Dit rode exemplaar won in 1963 de Tour de France met Jean Guichet achter het stuur, toen er ook een versie voor auto’s bestond. De wagen heeft tussen 1963 en 1965 aan nog 10 andere races meegedaan. Gelukkig mocht hij op latere leeftijd ook de benen mogen strekken, onder andere de Le Mans Classic van 2002.

Het oude wereldrecord voor duurste auto (en dan tellen we de 250 GTO niet mee) werd drie maanden geleden gezet met de 1954 Mercedes-Benz W196 Formule 1 wagen van Juan Manuel Fangio. Op het Goodwood Festival of Speed werd hiervoor 22,7 miljoen euro uitgeteld. (Via Bloomberg)

Ook interessant!

  • Rijtest Ferrari 250 GTO
    Video: Een rondje met een Ferrari 250 GTO
  • Video: oude muzikanten rijden in Ferrari 250 GTO
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • GTO Engineering Squalo is de nieuwe Ferrari 250 SWB

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

250, Ferrari, gto, Klassiekers, record, rood

Vorig bericht: « Maserati Quattroporte diesel heeft een prijs
Volgend bericht: Top Gear op schaal naspelen: met Clarkson, Hammond, May »

Lees Interacties

Reacties

  1. bofkont zegt

    3 oktober 2013 om 18:39

    Heerlijke wagen, echt prachtig.
    Maar damn de wereld is gek met deze prijzen voor een auto, ach vraag en aanbod zullen we maar zeggen ;)

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      3 oktober 2013 om 18:47

      @bofkont: Ligt er maar net aan wat je budget is. Voor een miljardair kost deze wagen slechts 4% van zijn vermogen, laat staan als je multimiljardair bent. In verhouding net zo ‘bijzonder’ als dat een miljonair een nieuwe 120i aanschaft.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        3 oktober 2013 om 18:53

        @alcantara: Tja is ook weer waar :)

        Login om te reageren
      • jon86 zegt

        4 oktober 2013 om 11:18

        @alcantara: dit soort auto’s zijn samen met kunst een betere lange termijn investering dan de meeste aandelen.

        Login om te reageren
  2. MARS zegt

    3 oktober 2013 om 18:45

    Dat soort prijzen is waanzin!

    Login om te reageren
  3. zondagsrijder zegt

    3 oktober 2013 om 18:52

    Prachtige auto. Nieuwe ferrari’s halen het hier niet bij. NIet de uitstraling, niet de charme niet dat gevoel van vanzelfsprekende rijkdom. Google bijvoorbeeld ‘Slim Aarons’ ( https://www.google.nl/search?q=slim+aarons&safe=off&rls=com.microsoft:nl&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=yaBNUrLwD6WN7AbMt4HIBQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1382&bih=688&dpr=1 ) om een indruk te krijgen van het levensgevoel dat ik bedoel. En dat is niet uit de tijd, anders was Mad Men niet aan zijn vijfde seizoen bezig en was er niet zo’n levendige handel in design-classics. Hier is een markt voor en het zou mooi zijn als Ferrrari een keer zou laten zien dat ze dat begrijpen. Gewoon die oude tekeneningen uit de kast trekken; moderne remmen, zonder grote compromissen een kooi verwerken en bouwen. Inclusief Weber-carburateurs met extra-lekkere kelken.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      3 oktober 2013 om 19:10

      @zondagsrijder: Slim Aarons is een liefhebber van ouwe vrouwen in bikini’s?

      Login om te reageren
  4. guusboum zegt

    3 oktober 2013 om 19:25

    Jeetjekriebels, en waarom heb ik nou nooit begrepen; er zijn zoveel auto’s waarvan er nog maar 1 of 2 van bestaan, met een prachtige historie, en toch krijgt deze het voor elkaar om zulke gigantische bedragen op te brengen… Bestaan er nog relatief vrij veel van, zonder extreem bijzondere historie toch?

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      3 oktober 2013 om 19:57

      @guusboum: dat hebben we nu een keer zo afgesproken dat deze veel geld zijn, en rijke mensen hebben vaak geen smaak en apen andere rijken na.

      Login om te reageren
  5. jack_abarth zegt

    3 oktober 2013 om 19:56

    Waarom is de 250 eigenlijk zo’n icoon?

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      3 oktober 2013 om 20:06

      @jack_abarth: Ha als je dat kunt verklaren en de rest, ben je binnen. Sommige klassiekers exploderen in prijs terwijl anderen niets doen. Rara hoe kan dat?

      Login om te reageren
      • rob68 zegt

        3 oktober 2013 om 20:21

        @midasracer: Misschien omdat de meeste mensen dit nou eenmaal de mooiste auto vinden?

        Login om te reageren
        • midasracer zegt

          3 oktober 2013 om 20:52

          @rob68: Het is gewoon elkaar gek maken, net als Kopi Luak koffie. Geen bijzondere koffie, maar helemaal gehypet (begonnen met de film Bucket list) en sindsdien wil iedereen een kop matige koffie van 10 euro en worden die arme civetkatten ernstig mishandeld. Zo zal het met schilderijen en auto’s ook wel gaan.

          Login om te reageren
          • rob68 zegt

            3 oktober 2013 om 21:41

            @midasracer: En toch, toen ik deze auto voor het eerst op een foto zag in een Ferrari boek een jaar of veertig geleden wist ik dat het 1 van de mooiste auto’s ter wereld was voor mij. Kan me voorstellen dat als je toch een paar miljard heb je deze auto an gewoon koop ….Koste wat het kost.

            Login om te reageren
    • gemaskerdemuchacho zegt

      3 oktober 2013 om 20:07

      @jack_abarth: Dat vraag ik me dus ook af..

      En over smaak valt te twisten.. Ik ken mooiere kassiekers.. (Talbot Lago etc..)

      Login om te reageren
  6. JamesBond007 zegt

    3 oktober 2013 om 21:46

    De oude 250 GTO is veel mooier dan die facelift uit ’64 waar er maar een paar van zijn.

    Login om te reageren
  7. danmar zegt

    3 oktober 2013 om 21:59

    Schitterende auto, toen ik 11 jaar was, een 1:18 Bburago model bij Autotron gekocht. Heb er toen de hele nacht naar liggen kijken.
    Hoewel belachelijk veel geld, koopt de huidige eigenaar er ook een stuk historie bij. En dat is onbetaalbaar, dat lukt je met moderne Ferrari’s over ca. 40 jaar niet. Er worden geen wedstrijden meer mee gereden die er toe doen, en waarbij er zo weinig van worden gemaakt.

    Login om te reageren
  8. Nerekop zegt

    4 oktober 2013 om 00:01

    Dit begint langzaam op een wedstrijdje ver plassen te lijken. Deze bedragen staan natuurlijk op geen enkele manier meer in verhouding met de auto’s. Uiteraard is een 250 natuurlijk prachtig en zoals vele voor mij al zeiden; we hebben blijkbaar afgesproken dat deze zo duur zijn. Maar 35 miljoen…

    Overigens is het ook aannemelijk dat de veilinghuizen dit spelletje actief meespelen/manipuleren. Immers, hoe hoger de prijs van deze, des te meer worden de overige 250’s waard en dat levert ze weer extra poen op.

    Login om te reageren
  9. sjeppie156 zegt

    4 oktober 2013 om 08:47

    Zal wel zijn omdat ik een jonge god ben maar ik vind het geen mooie auto….. tevens vind ik sommige classics wel mooi.

    Login om te reageren
  10. rtnet zegt

    4 oktober 2013 om 08:57

    Belachelijke prijs voor een auto die het niet waard is.
    Zwaar overschat en niet echt succesvol in de races waar hij voor gebouwd is.
    Ferrari heeft veel mooiere auto’s gemaakt met een veel roemruchtere geschiedenis (wat normaal gesproken juist een hoge prijs verklaard).

    Login om te reageren
  11. michielleendert zegt

    4 oktober 2013 om 15:19

    toch heeft deze het mooiste neusje, koopje dus achteraf gezien:

    http://www.autoblog.nl/archive/2010/02/04/grijp-je-kans-ferrari-250-gto-te-koop

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North