![300SL](https://static.autoblog.nl/images/wp2017/Mercedes-300SL-combo.jpg)
Pr0n voor de liefhebber van oude Merc’s in originele staat.
Veilinghuis Gooding & Co. heeft weer wat juweeltjes gevonden. Het gaat om twee klassieke Mercedes 300SL’s, één roadster en één meeuwenvleugel. Beide auto’s zijn altijd in het bezit geweest van een familie.
De vader van de huidige eigenaar kocht de auto’s nieuw in de jaren ’50. De Gullwing heeft een unieke kleur, namelijk British Racing Green. Naar verluidt was dat destijds een optie van 65 Dollar. Het is de enige 300SL Gullwing die af fabriek in deze kleur gespoten is.
Twee jaar na het kopen van de Gullwing, besloot de originele eigenaar er nog een roadster bij te kopen. Voor de open SL opteerde hij voor een kleur die het midden houdt tussen zilvergrijs en lichtblauw. De roadster is bovendien voorzien van een originele Karl Baisch kofferset, waardoor je optimaal gebruik kan maken van de gelimiteerde kofferruimte van de SL. Precies het soort details waar verzamelaars bronstig van worden.
De huidige eigenaar is de zoon van de originele koper van de auto’s. Hij kreeg de auto’s in zijn bezit in 1964, zette ze in zijn garage en reed er sporadisch mee. Inmiddels is de man zelf ook een oldtimer, hoewel sommige 300SL-eigenaren het nog bonter maken. De Gullwing heeft daardoor 16.000 mijl op de teller, de Roadster 38.000 mijl. Beide auto’s zijn niet kapot gerestaureerd en hebben dus de nodige gebruikssporen.
Niet dat dat de prijs zal drukken uiteraard. Ondanks dat Mercedes relatief veel exemplaren van de 300SL bouwde als je het afzet tegen bijvoorbeeld de BMW 507, bestaan prijzen van het model tegenwoordig uit zeven cijfers voor de komma. Beide auto’s zullen dit jaar geveild worden tijdens Gooding’s Pebble Beach auction. Een sfeervolle video van de auto’s zie je hieronder.
Een Duitse Gullwing in British Racing Green. Wow. Bijzonder fraai.
Kijk .. zo maak je fatsoenlijke reclame voor je koopwaar ..
Prachtige auto’s .. keurige presentatie ..
Het is logisch dat de 300SL veel meer waard is dan de 507 van BMW.
De 300SL wordt algemeen gezien als de eerste na-oorlogse supercar, had vleugel deuren, brandstofinjectie en een directe link met de racerij.
De 507 is een dringend verzoek geweest van de Amerikaanse importeur Max Hoffman om met een concurrent voor juist de 300SL te komen.
De roadster werd snel populairder dan de Coupé die je benen frituurt, slechte ventilatie heeft en vanwege die deuren, niet is uitgerust met draairamen.
@desjonnies: En het volgens mij magnesium spaceframe van de SL mag ook niet vergeten worden!
@jochempie: magnesium spaceframe?? De W198 300SL had een frame van dunwandige stalen buizen; wat slechts 82kg woog.
@406_v6: Ja, wist het niet precies meer. Maar gaaf is het wel.
@desjonnies: Juist! Ik denk dat @jaapiyo dat vergeten is te vermelden.
Eerste woord in het artikel fout geschreven of expres?
@jasperlisse:
https://www.google.nl/amp/www.urbandictionary.com/define.php%3Fterm%3Dpr0n%26amp%3Dtrue
@RRRobert: wist ik natuurlijk kuch kuch
ik kijk er niet van op als dit exemplaren zijn die niet gerestaureerd gaan worden, oftewel meer waarde houden in de huidige staat dan dat ze opgedirkt gaan worden
Wow! Niet één maar twee exemplaren van de legendarische 300 SL! Een coupé en een roadster. Wat een schoonheden. En origineel en lage kilometerstanden. En dan die bagageset in de roadster. Telt allemaal mee en maakt de wagens nog begeerlijker.
De eigenaar kan binnenkort minsten twee miljoen bijschrijven op zijn rekenig!
Dit is de beste Pron wat ik vandaag gezien heb. Automobiliteit op haar hoogtepunt! Pfoee wat een geweldige klassiekers.
Zonde dat ze van elkaar gescheiden worden…of zou een sjeik dat ook verafschuwen…? :)
@p993: Misschien aan elke binnenspiegel de helft van een medaillon hangen zodat ze weten dat ze bij elkaar horen mochten ze elkaar ooit weer tegenkomen.
Prachtig!
Toch apart dat een Amerikaan, net na de oorlog, besluit een dure Duitse auto te kopen.
Gaaf!