• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze stoffige Lagonda V12 kost een ton

Auteur: sir_smokalot, gepost 2 april 2014 om 08:17 – 17 Reacties

Afbeelding Deze stoffige Lagonda V12 kost een tonAfbeelding Deze stoffige Lagonda V12 kost een tonAfbeelding Deze stoffige Lagonda V12 kost een tonAfbeelding Deze stoffige Lagonda V12 kost een tonAfbeelding Deze stoffige Lagonda V12 kost een tonAfbeelding Deze stoffige Lagonda V12 kost een tonAfbeelding Deze stoffige Lagonda V12 kost een tonAfbeelding Deze stoffige Lagonda V12 kost een ton

Lagonda Hooper V12
…en dan begint de pret pas. Zoals je ziet moet er nog wel wat werk verricht worden aan deze niet-meer-zo-puntgave klassieker.

Wat u hier ziet is een Lagonda V12 Hooper, een 2-deurs sedan uit 1939. Het is verder aan de kijker om te beoordelen of hij een berg vooroorlogse Britse ellende op het netvlies heeft, waar je je vingers maar beter niet aan kunt branden, of wellicht een buitenkansje waar de restauratiegrage knuisten van beginnen te jeuken.

In 1906 werd Lagonda in het Britse Middlesex opgericht. Tegenwoordig maakt het merk onderdeel uit van de Aston Martin-portefeuille en wordt het als Britser dan slecht weer, scheve tanden en komkommersandwiches gezien, maar eigenlijk was de oprichter van het merk een Yank. Lagonda verwijst naar Lagonda Creek, bij Springfield (OH), de geboorteplaats van de stichter van het merk, de Amerikaanse operazanger Wilbur Gunn.

33 jaar na de oprichting ontstond dit pareltje met de ruwe bolster, de Hooper. Onder leiding van engineer Walter Owen Bentley (die bij Rolls-Royce was weggesnoept) kwam de zeldzaamheid met zijn 5,5 liter V12 tot stand. Er is absoluut mee gereden, want er staat zo’n 65.000 kilometer (40.000 miles) op de klok, en de auto is nog voorzien van zijn originele ‘FLD 1’-platen (Fast Lane Daily?), maar er moet nog wel het een en ander aan gebeuren.

Binnenkort gaat de Lagonda onder de hamer tijdens de Britse Restoration Show Sale, hij moet naar schatting 75 tot 100.000 GBP opbrengen, zeg tussen de 90 en 120.000 euro dus. Wie durft het aan?

UPDATE: blijkbaar is de gegadigde al gevonden, iemand heeft meer dan de vraagprijs geboden en daardoor is de auto voortijdig verkocht. Managing director van Silverstone Auctions, Nick Whale, liet weten: “Clearly the car was in high demand and so the successful buyer did not want to risk missing out on such a magnificent example.”

Ook interessant!

  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan
  • Officieel: de Aston Martin V12 Vantage komt eraan!
  • Video: Gordon Murray T.50 V12 laat weer van zich horen
    Video: Gordon Murray T.50 laat z'n V12 horen
  • Kopen: Miura speedboot met 2x Lambo V12
    Kopen: Miura speedboot met 2x Lambo V12

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, lagonda, rood, stof, V12, veiling

Vorig bericht: « Tesla wil buitenspiegels vervangen door camera’s
Volgend bericht: Ferrari 458 Speciale: zwart, grijs, wit of rood? [gespot] »

Lees Interacties

Reacties

  1. benzinehoofd zegt

    2 april 2014 om 08:30

    Die radio (niet helemaal een ‘period’ exemplaar volgens mij) suggereert dat er idd. (tot) ruim na 1939 mee gereden is…

    Login om te reageren
    • technopatat zegt

      2 april 2014 om 08:51

      @benzinehoofd: is dat zelfs een QR-code op die radio :P?

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      2 april 2014 om 11:43

      @benzinehoofd: Onderbouw radios (onder dashboard) waren er al in de jaren 20, dus ruim voor het ontstaan van deze Lagonda. Kan dus best eem “period” exemplaar zijn, zeker gezien de geintegreerde speaker aan de onderzijde.

      Login om te reageren
  2. screamer zegt

    2 april 2014 om 08:31

    Supergaaf!
    Die auto ziet er precies uit zoals ik verwacht dat een auto uit de jaren 30 eruit ziet.

    Login om te reageren
    • cargeeksnl zegt

      2 april 2014 om 10:01

      Ontzettend mooi ding

      Login om te reageren
  3. ZeRoo zegt

    2 april 2014 om 08:43

    Ik verbaas me er altijd over hoe weinig roest er op het eerste oog te zien is. Misschien valt het helemaal wel mee met de roest. Toch knap na zowat 80 jaar.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      2 april 2014 om 08:58

      @zeroo: wacht maar tot je de wagen kaal hebt geschuurd en eventueel zelfs gezandstraald…

      Login om te reageren
  4. rotarypowah zegt

    2 april 2014 om 09:31

    13 jaar stilstand.

    Dit exemplaar is gebouwd voor de vrouw van de eigenaar van Hooper. In 1952 tweede eigenaar gekregen, die overleed in 1984. Toen is de auto verkocht via een veiling. De koper (Harry Ellard ) heeft de auto tot 2001 in bezit gehad. Deze man schijnt de grootste collectie Lagona’s ever ooit gehad te hebben.

    Toen is ‘ie weer verkocht en staat sinds dien stil.

    Login om te reageren
  5. waverider zegt

    2 april 2014 om 09:44

    Mooi! Een kennis heeft een 14/60 uit 1926 in concoursstaat. Ben benieuwd wat zoiets waard is.

    Login om te reageren
  6. roppp zegt

    2 april 2014 om 10:04

    Niets aan doen, of in de huidige toestand fixeren (als dat kan) en in de woonkamer zetten.

    Login om te reageren
  7. mr240 zegt

    2 april 2014 om 10:07

    Een keertje afspuiten in de doe-het-zelf box bij de wasstraat en klaar!

    Login om te reageren
  8. mout zegt

    2 april 2014 om 10:40

    Een 12 cilinder met een zwengel. Fijne klus om dat aan te zwengelen!

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      2 april 2014 om 12:04

      @mout:
      Hij zal wel alleen voor noodgevallen als een lege accu zijn, maar of je hem hiermee aan de praat krijgt, ik betwijfel het ook… Blijkbaar mogen alleen echte mannen een Lagonda rijden!

      Login om te reageren
  9. mgmgb zegt

    2 april 2014 om 12:05

    Ontzettend mooie auto dit! Hopelijk is het chassis nog in goede staat, de carrosserie lijkt op slechte lak na nog in prima conditie te zijn maar je weet nooit wat er onder die welvende lijnen voor narigheid verstopt zit…

    Login om te reageren
  10. celicatwincam zegt

    2 april 2014 om 12:06

    Wel een vette maffia bak i.m.o. Stop er nogmaals tussen de 90 en 120.000 euro in en hij is weer in de buurt van z’n nieuwstaat. Ik zou m’n geld wel ergens anders aan uitgeven iig.

    Login om te reageren
  11. maseratizzzzzzzz zegt

    2 april 2014 om 12:25

    Ik snap niet dat je hier überhaupt 3000 voor kan geven.

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      2 april 2014 om 13:02

      @maseratizzzzzzzz:
      Zeldzaam, verzamelwaardig, V12 en enorm badass. Zijn dat niet genoeg redenen om ergens een fortuin op stuk te slaan?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North