
Net als de Temerario kan deze Lambo 10.000 toeren maken, maar dan wel met een V10…
Vorig jaar maakten we kennis met de langverwachte opvolger van de Huracán: de Temerario. Deze heeft een hoogtoerige motor, alleen is dit helaas geen V10 meer. Lamborghini is toch gaan downsizen naar een V8. Ook leuk, maar die V10 gaan we toch wel missen.
Voor degenen die toch graag een opvolger met V10 hadden gezien is er goed nieuws: het Kroatische Tedson Motors presenteert een gemoderniseerde versie van de Gallardo. Een restomod dus, die naam Etna krijgt.




Als uitgangspunt is de pre-facelift Gallardo genomen, met de 5,0 liter V10. Dat is een goede keuze, want dit is de best klinkende Gallardo. En die klinkt nu nog een stuk beter, want Tedson heeft ervoor gezorgd dat de motor 10.000 toeren draait en 600 pk levert. Ook is er een custom titanium uitlaatsysteem gemonteerd. Het kan niet anders of er komt een waanzinnig geluid uit.
De Gallardo heeft tevens een compleet nieuwe look gekregen, met een carbon carrosserie. Aan de typerende koplampen, de spiegels en de A-stijl kun je nog wel zien dat de basis een Gallardo is. De Etna heeft wel nieuwe achterlichten in de stijl van moderne Lambo’s, want de pre-facelift achterlichten ogen inmiddels behoorlijk gedateerd. Voor het design is duidelijk met een schuin oogje naar de nieuwe Countach gekeken, maar dat is niet erg.

Mede dankzij de carbon koets is de Etna maar liefst 200 kg lichter dan een originele Gallardo. De auto heeft ook nog een Nederlands tintje, want het onderstel is afkomstig van JRZ Suspension uit Uden. Verder is de spoorbreedte met 6 centimeter toegenomen.
Tedson Motors legt de focus op het ombouwen van Gallardo’s met automaat, omdat exemplaren met handbak zeldzamer en gewilder zijn. Ze vinden het zelf ook zonde om die om te bouwen. Maar als je ze lief aankijkt zullen ze vast ook wel een exemplaar met handbak ombouwen, mits dat technisch allemaal uitkomt.


Tedson Motors wil 77 exemplaren bouwen van de Etna. Dat zijn er aardig wat, maar er zijn in totaal meer dan 14.000 Gallardo’s gebouwd. Dus het is geen ramp als er enkele tientallen exemplaren worden omgebouwd tot een auto die óók heel gaaf is. Toch?





Ik kan dit wel waarderen. De Gallardo was toch niet moeders mooiste
Vond de Gallardo en de Murcielago juist de laatste mooie Lambo’s. Zonder al die scherpe veelhoeken in het design. Maar die Temerario is voor mij al terug de goede weg op.
Maar wel papa’s mooiste!
Je hebt w.s. de nieuwere Ferrari’s op het netvlies…
Ik vind ’t design werkelijk schitterend, beter dan de Gallardo en de Huaracan samen. De kleur staat er ook nog eens goed op.
Mwah, de scherpe lijnen die de Gallardo zijn karakter gaven hebben ze allemaal een beetje afgerond waardoor het geheel een beetje halfzacht wordt.
edge komt zo met een photoshop jongen
Staan toevallig 77 stuks te koop op Mobile.de. Voor de hoge aantallen valt de omloop van die dingen wel mee.
Ik ben er niet de doelgroep voor, zelfs al kon ik het wel betalen. Maar ik vind hem wel tof, en ik heb veel slechtere restomods gezien.
Heel geslaagd.
Van mij mogen ze alle 14.000 exemplaren ombouwen!
Lekker dik. Grotere velgen, wat verlaagd, dikke stortkokers en een strak getrokken carrosserie met bijdetijdse verlichting. Dat hij vervolgens toeren kan maken, er een prachtig geluid uitblaast en een flinke dieet kuur heeft gehad, maakt het niet alleen show maar ook go!
Heel geslaagd ontwerp dit! Cleane lijnen en niet te druk. Deze ontwerper gaat het ver schoppen!
Saaie kleur, wielen uit 1993. En dan nog meer energie verspild aan geluid in plaats van aandrijving. Nee dit is het niet.
Wauw, lang geleden dat tuning/restomod er zo goed uitzag! Hier zou ik direct voor tekenen als ik de centen moest hebben.