
Deze is vrij pijnlijk…
We schreven vorige maand over een Aston Martin DBX707 op Marktplaats, wat een serieus afschrijvingskanon is. Deze auto had €13,56 per kilometer afgeschreven. Dat is al veel, maar je valt pas echt van je stoel als je de afschrijving ziet van de auto die we nu gevonden hebben.
Bij geïmporteerde auto’s kun je de precieze afschrijving niet berekenen, maar deze keer gaat het om een origineel Nederlandse McLaren 620R. We weten dus precies wat er voor deze auto betaald is, namelijk €407.200.
Nu, vier jaar later, staat de auto op Marktplaats voor slechts €269.000. Er is dus €138.200 op afgeschreven, terwijl er maar 2.583 kilometer mee gereden is. Een snelle rekensom leert dat er €53,50 (!) per kilometer is afgeschreven. Zoals @escort77 terecht opmerkte bij het vorige artikel zit de marge van het autobedrijf er ook nog tussen, dus de particuliere eigenaar heeft nóg meer afgeschreven.




Het gaat nota bene om een gelimiteerd model, waar er maar 225 van gemaakt zijn. De 620R was het topmodel van de ‘Sport Series’ en is in feite een straatlegale versie van de 570 GT4. Bij Ferrari zou zo’n model nu een ton meer waard zijn, maar bij McLaren gaat die vlieger helaas niet op.
We kunnen de McLaren 620R sowieso een flop noemen. Het plan was namelijk om 350 exemplaren te bouwen, maar McLaren wist er maar 225 te slijten. Dit gebeurde ook met de Elva: daar zouden er 399 van gebouwd worden, maar dat werden er uiteindelijk slechts 149. Het blijft dus lastige handel, die gelimiteerde McLarens.



Dat betekent natuurlijk niet dat de 620R geen gave auto is. Dit is een serieus kanon, met 620 pk, een verstelbare carbon achterspoiler, een zeer uitgebreid af te stellen onderstel en Pirelli semi-slicks. In het interieur zijn kuipstoelen te vinden en de auto heeft standaard géén airco of infotainmentsysteem. Die stonden wel op de optielijst, dus deze auto heeft ze alsnog. Toch wel fijn.
Je kunt zeggen wat je wil, maar dit is een hele speciale en zeldzame auto. En die kun je nu in praktische nieuwstaat oppikken voor €269.000 op Marktplaats. Je gaat er ongetwijfeld nog meer op afschrijven, maar ja, dat geldt ook voor heel veel nieuwe auto’s.




Voor iemand, die zo’n soort oto puur koopt om als een malle mee op het scherpst van de snede te boenderen is dit misschien wel het koopje van de week. Of voor een ‘investeerder’ met een lange horizon, op enig moment worden dergelijke McLarens ongetwijfeld ook (meer) geld waard, ze zijn er bijzonder genoeg voor.
Behalve de F1 en P1 heb ik nog weinig MacLarens meer waard zien worden.
Ik had totaal geen beeld bij afschrijving per kilometer. Maar die van mij is 0,12 euro. Oei.
620R, ik denk dan nog steeds aan een Caterham. Ook al vind ik de 600LT nog wel cool, die 570S-reeks bij McLaren is het nooit echt geweest voor mij. Ik zou dan doorsparen voor een 720S.
MehcLaren.
Mclaren maakt zoveel special editions dat ze niet zo speciaal meer zijn…
True, maar Ferrari en Porsche kunnen er ook wat van. Dus het ligt ook gewoon aan het merk.
Met name in die periode werd er inderdaad model na model gelanceerd. De Elva, Speedtail, Sabre, 600LT, 620R, 675LT. Dat was echt een enorme overkill, waarbij er een situatie ontstaan is dat de investerende kopers afhaken, want overschot. En zie dat stigma er dan maar weer af te krijgen…
Ontopic: Zag er een tijdje terug heel vaak eentje staan in Utrecht, waar ik toen vaker kwam. Vind het zelf echt een mega toffe wagen en voor dit prijspeil volgens mij niet veel leukers te koop. Kan me ook best voorstellen dat deze uiteindelijk wel weer een keertje meer waarde worden vanwege de lage aantallen.
Interessant als erg capabel circuitspeeltje, in plaats van bijvoorbeeld een gt3 rs.
Vraagje aan medebloggers met kennis van zaken: waarom begint het rode toeren gebied hier bij 4000 rpm? Bij een koude motor kan ik me voorstellen dat de toerentellerweergave hierop aangepast wordt, maar deze motor lijkt aardig op temperatuur.
@727pk: Goede vraag! Het echte antwoord weet ik niet, maar wat ik me kan voorstellen is dat dit de weergave is als de auto stilstaat en de transmissie in ‘P’ of ‘N’ staat en/of de parkeerrem is geactiveerd omdat een motor het niet fijn vindt om onbelast in vol in de toeren gejaagd te worden. Misschien zit er dan ook wel een harde toerenbegrenzer op bij 4000rpm. Zou eigenlijk wel mooi zijn: een soort anti-tokkie-functie.
@vaakbenjetebang: dat, of dat ‘ie het toerental begrenst als je hem in de comfortstand hebt staan ipv sport of circuit. Voor de openbare weg heb je aan 4.000 toeren meer dan genoeg.
Het heeft wel met de N op het dashboard te maken. Was het maar zo’n feest dat we anti-tuuttuut-bruiloft-standen hadden.
Is het een diesel?
Jongens, stop maar met zoeken, we hebben Nemo eindelijk gevonden!
Ik heb nog nooit bij een moderne McLaren een Wow-reactie gehad. Denk dat dat voor veel mensen geldt. Ze moeten iets aan hun designrichting doen.