Deze McLaren met veel carbon fibre kost 20.000 euro

Auteur: , 23 Reacties

Eindelijk, een McLaren die betaalbaar is voor Jan Modaal: hij heet de Tarmac, en biedt mogelijkheden voor mensen die wel McLaren willen rijden, maar niet 3 ton kunnen aftikken voor een 650S. Je moet er alleen wel iets meer moeite mee doen.

De overeenkomsten tussen fietsen en auto’s zijn legio: ze hebben banden, wielen, tandwielen, versnellingen, en afhankelijk van de positionering in de markt wordt er in de constructie gebruik gemaakt van staal, aluminium, carbon, of exotischer metalen als titanium of magnesium. Voor autofabrikanten is een fiets een populair branding-uitstapje, dat overigens eigenlijk altijd onder licentie door een andere partij wordt gemaakt.

McLaren Tarmac

Met de McLaren Tarmac is dat niet anders: de bekende firma Specialized maakte de racefiets, en voor een automotive tintje wordt het kleurenschema in het McLaren Special Operations Centre in Woking aangebracht, waarbij de PR-divisie de gelegenheid niet onbenut laat de P1 te noemen. Dat klinkt net als over F1-technologie praten bij de Renault Megane Dci 14% bijteller. De fiets is Shimano Dura-Ace afgemonteerd, met keramisch gecoate lagers en Roval Rapide CLX 40R-wielen. Dat mag ook wel, voor een fiets die 20 mille kost.

Er worden 250 exemplaren gemaakt, waarvoor kopers zich tot het einde van de maand hier kunnen registreren. Het lijkt ons het ideale voertuig om Chris Hoy volgend jaar een hillclimb op Goodwood mee te laten doen, in een auto bakt ‘ie er niet veel van.



23 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Tsja, Mclaren begint het een idee van marketing een beetje te begrijpen, als ze er wat extra winst van krijgen voor ontwikkeling zou ik vrijwel alles wel goed keuren.
@mclarenf1lm: ze gaan Ferrari achterna meer verdienen aan merchandise dan aan de auto’s.
Mooi ding; leuk voor mensen met te veel geld die claimen dat ze het verschil voelen. Ik heb een prachtige Trek afgemonteerd met Ik-weet-niet-wat, remmen en ronde wielen. Goed ingereden door de vorige eigenaar. Grootste probleem: de gene die er op fietst die zwaar uit conditie is.
20k voor een racefietst; dan ga je toch wel erg ver!
@gregorius:
Waarschijnlijk zijn de fietsen die door de professionele teams gereden worden nog beter. Daar richten ze alles puur op performance en moeten de frames ook nog aan veiligheidseisen voldoen. Ik denk dat je bij deze fiets voornamelijk voor betaald voor de gelimiteerde oplage en het naampje. Een fiets van een pro team kost 7,5 tot 13 k. Ietsje betaalbaarder dus, maar nog steeds idioot duur
Kan ‘ie ook gewoon naar de gemiddelde fietsenmaker gebracht worden als er iets mee is? :p
Als je naar de gemiddelde wielren wedstrijden en evenementen gaat weet je dat als je een goede racefiets of mountainbike op maat gemaakt wilt hebben je al snel meer dan €3000,- mee mag nemen.
Je kunt het altijd zo gek maken als je wilt.
@thomthamofo: en voor 5000 heb je een top-spec all-carbon ding.
Dan is 20k toch al weer een factortje 4 meer.
20.000 voor Jan Modaal?
Waar haalt Jan dat geld vandaan?
Door geen Ford Fiesta, maar een McLaren Tarmac te kopen.
@Hubert: Jan Modaal hoeft daar nog geen jaar voor te werken…
@mashell:
Als je verder geen uitgaven hebt, kun je makkelijk ieder jaar z’n fiets kopen, dat klopt ja.
@Hubert: huis verkopen?
@wouterjeuring:
Kun je in de doos van de fiets gaan slapen?
Voor 20K weet ik 200 betere fietsen dan dit.En dat zelfde geldt voor alle andere autogerelateerde kijkmijeenscarbon fietsen.
@sydney: McLaren sluit ook hier aan in de lange rijke traditie: autofabrikanten maken geen goede fietsen maar wel veel te dure.
@mashell: Net als dat ze geen horloges kunnen maken.Ferrari is daar nog de allerergste in.Hublot(niet mijn smaak) is een van hun hoofdsponsors.En ik kan je vertellen dat geen enkel uurwerk wat Hublot gebruikt in een Ferrarihorloge zit.
Ik vraag me af, als iemand hier dan ook 20k voor afrekent. Gaat deze persoon er dan ook werkelijk op fietsen?
@Corrado16v: Dat hoef je jezelf niet afvragen.Dat is namelijk niet zo.Als je de centjes heb en als(amateur) een goede of de allerbeste fiets wil hebben zijn er zoveel betere.Zelfs de Pro Cycling Team fietsen zijn niet zo duur.Om die fietsen te kunnen laten koersen komen er nogal wat kosten bij, maar dat is weer niet autogerelateerd.Behalve de Trucks,Bussen en Skoda’s dan.
Deze fiets is 20 keer zo duur als wat ik normaal aan een fiets zou geven, een mp4-12c is niet 20 keer zo duur als wat ik aan een wagen zou geven.
Slechts 4000 euro meer dan de S-Works waar ‘ie op gebaseerd is. Maar je krijgt er wel een paar schoenen en een helm in passende kleuren bij.
Racefietsen…. Iedereen geeft klauwen geld uit aan zo’n ding om hem maar 100 gram lichter te krijgen. En vervolgens gaan ze met hun dikke bierpens op dat ding zitten.
Of na de tocht de kroeg in,haha.20.000 voor een racefiets.Tsja,er zijn ook mensen die een Toyota kopen voor 45000euro omdat er ineens een Aston martin Embleempje opzit,toch?
Hoeveel karaats goud zit er in de fiets verwerkt?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).