Deze occasion kent geen gelijke

Auteur: , 61 Reacties

Een Alpina gebaseerd op de E30 3-serie, waar slechts 61 exemplaren van zijn gebouwd. Smullen!

Je kijkt naar de Alpina B6 3.5S, een speciaaltje waar eind jaren ’80 slechts 61 stuks van in elkaar zijn geschroefd. Deze versie staat op het chassis van de E30 M3. Het origineel heeft uiteraard een viercilinder onder de kap, afhankelijk van de precieze versie goed voor rond de 230 pk. Volgens Alpina mocht het echter wel een stukje pittiger.

De veredelaar uit Buchloe lepelde een atmosferische zescilinder à 261 pk in de neus. Daarmee scheurde de B6 3.5S in 6,6 tellen naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt volgens fabrieksopgave 251 km/u, liefst 3 km/u sneller dan de BMW M3 Sport Evolution. En ja, dat soort feitjes doet ertoe.

Helaas heeft de dealer in kwestie geen mededelingen gedaan over kilometerstanden of prijzen. Gezien de beperkte oplage en de staat van deze heerlijke bak, verwachten we echter een gepeperd prijskaartje. De advertentie check je hier.

Dank aan Rik voor het tippen!



61 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mijn broekje stond toch vrij snel bol na het zien van de foto’s. Echt een prachtige auto. Perfect kleurtje, de racestrepen staan hem erg goed en ook de strepen op de stoelen vind ik een leuk detail.

De engineswap vind ik eerlijk gezegd minder geslaagd. Een van de lekkerste viercilinders ooit gemaakt voor een geblazen zesinlijn. Er is helemaal niks mis met die zesinlijn. Sterker nog, het is ook een parel van een motor. Maar hij voegt in mijn ogen niet veel meer toe, behalve gewicht.
@berlinetta: Overigens zal die zesinlijn wel beter bij het karakter van de Alpina passen, besef ik nu. Iets minder hitsig, maar wel veel smeuiger.
@berlinetta: Ongeblazen zescilinder….
Ik ben echt in een verkeerd tijdperk geboren…
Als ik naar de foto’s kijk, zou het me geenszins verbazen als de kilometerteller de 20.000 km nog niet heeft bereikt. Wat een plaatje.
Collega zag mij geilen op de foto’s.
Hij zei: “Wat is hier nou weer speciaal aan? Lijkt wel een Turkenbak.”

Bij deze. Iemand op zoek naar een UX/UI Designer met een sterke focus op e-commerce?
@exotic: Moet je de volgende keer dat hij je ontwerp weer eens compleet omver gooit zeggen; wat is hier nou weer speciaal aan? Lijkt wel door mijn neefje ontworpen!
@exotic: Turkenbak of niet, ik zou hem wel willen. Die auto dan, ik zou bij god niet weten wat ik met een UX/UI designer moet.
@Edge: ontslaan? Wat een barbaar
Poooh, wat een mooie auto! Smetteloze staat ook. Werkelijk als nieuw. Zal hierdoor wel een fiks prijskaartje hebben maar is alles waard. Prachtig.
@viezefreddyw: ik schat rond de 3 ton…
@e1000bmw523i: Ah, een koopje. Ik ga nu naar de Gamma 3 regentonnen kopen…
@e1000bmw523i: Dat ding heeft echt geen 3 ton gereden! ;-)
Hebb0n!!! Ik denk als ik ook raar ga praten krijg ik ook veel likes
Link doet het niet.
Menig natte gom in mijn broek!
@dromedaris: Too much information.
Bedankt Rik voor het tippen!
Wát een parel.
Haha Nice jullie hebben hem geplaatst ?? toch leuk dat er ook echt wat gedaan word met dergelijke tips ???
@ontploffer: Ohja emoticons werken niet..
@ontploffer: Met regelmaat komen dit soort tips voorbij hoor. De redactie kan alleen niet elke tip zomaar in een artikel veranderen, omdat heel Autoblog dan vol zou staan met dit soort artikelen. Voor sommige lezers zou dat geen probleem zijn, maar Autoblog heeft toch wel een bredere focus dan alleen toffe occasions.
@Edge: begrijpelijk. Maar ik kwam deze tegen en dacht zal het eens tippen. Toch leuk om hem dan daadwerkelijk hier terug te zien.
Prachtige kleur voor een E30! Fraaie uitvoering ook. En zo’n 6 pitter past veel beter bij een E30 als je het mij vraagt.
Dus dit is de enige op een m gebaseerde alpina
Heerlijk! Wat zou ik dat graag willen hebben zeg, veel beter dan zo’n moderne BMW..
WAT MAAKT MIJ DIT HEBBERIG!
Er heeft er eentje een tijdje geleden hier in de straat gestaan, een groene. Nooit geweten dat het zo’n zeldzame prachtbak was…
Prijs zal wel 6/7 ton zijn gok ik
@2jzpower: par fokking don???
@2wheeler: let maar op, zo gek zijn mijn woorden nog niet (; als het niet nu is dan is het over een jaartje of 2/3, mits kilometer stand goed laag is
-Thanks. Is inmiddels gefixt-
@jelmer: Klopt, op de foto’s zie je ook helemaal gwen turbo zitten.
Vermogenswinst van +/- 30 pk is ook wel erg mager voor een turbo.
Deze motor heeft gewoon een scherpere nokkenas, uitlaat, nieuwe ecu en wellicht nog wat andere ingrepen…
@senne: Ook twee cilinders en 1200cc meer dan de originele e30 M3…

OT: geweldig mooie combinatie ook e30, m30 blok in die kleur!!
Als old timer: nec plus ultra.
Mooie wagen! Denk dat de prijs wel rond de 100.000 euro zal zitten. Als het niet meer is…
@jeroenwz: eerder richting de 2 ton.
Gave auto, pas aan het bladeren geweest in een Autovisie Jaarboek uit de jaren 90 gevonden in en kringloopwinkel, met een complete lijn van Alpina’s uit deze tijd. Waaronder deze, een M3 E30 met de motor van een getunede 5 serie, grof gezegd… Wat een bouwsel…
Ik adviseer AB om een disclaimer op te nemen waarin je mensen bewust maakt geen enkele verantwoordelijkheid neemt voor het ontstaan van acute psychosen waarbij stemmen gehoord kunnen worden dat je te horen krijgt dat zo’n pareltje niet in verkeerde handen mag vallen en dat het overvallen van bank derhalve volkomen te rechtvaardigen is.


Kortom; weer lekker bezig AB.
Dank weer voor een pareltje van een artikel.
De Staatsloterij zal haar prijzengeld moeten verhogen
Wat een heerlijk apparaat!!!!
Peurnobak zeg!!!
Als e30 M3 liefhebber en bezitter kan ik hier alleen maar van genieten. Super mooi exemplaar!
Dit is een atmosferisch blok. Begin jaren had Alpina wel geblazen m30 blokken in de e24 gezet. Rond de 330pk zat je dan wel. Deze zal wel upgrades hebben als gesmede zuigers, Alpina nokkenas, aangepaste cilinderkop (polijsten) etc
Gaaf hoor maar dit valt toch in een klasse waarin -voor mij- bij een goede nabouw dezelfde lol bereikt wordt. Noem het een replica. De mogelijkheden zijn er, in de basis is het simpelweg een ouwe BMW, het kost minder en als je ‘m op een hoop rijdt is het niet het einde van de wereld. Bouw je ‘m zelf, dan kan er geen price cow tegen op…
Maar los van dat wél een verschrikkelijke gave auto!!!
@davelepeef: lijkt me prima idee. Nu nog de ruimte, de tools en de belegging.
Ik denk overigens dat het lastiger is om zo’n schoon interieur voor elkaar te stomen dan een nette BMW 6-in-lijn te scoren.
@gregorius: geen idee of het interieur bijzonder is, maar als je toch bezig bent gewoon de boel opnieuw laten bekleden. Motor niet te moeilijk over doen, beetje fris blok met een mooie set throttlebodies erop, oogt ook lekker oldskool.
-Dank. Is inmiddels gefixt-
Dit is dus mijn droom bmw, de ultieme e30 m3, met 6 cilinder!!
Als ik nou m’n huidige 4 auto’s verkoop en er nog een tonnetje of 1,5 bij gooi heb ik hem….nah, toch maar niet. Liever meerdere auto’s dan 1 waar je toch eigenlijk niet in kan/gaat rijden. Want dit is echt zo’n auto die je in je garage zet om naar te kijken.

Maar mooie kar.

Had ik 12 jaar geleden maar een M3 gekocht. Kon er toen voor 10 k kopen…heb er serieus naar gekeken toen. Maar ja, ik heb leuke auto’s…ben zeer tevreden.
@cpp1: Met een B5 RS4 op de inrit heb je niets te klagen over auto’s die in waarde toenemen ;)
@willeme: haha, klopt ;)
-edit: Is gefixt, dank!-
Dit is gewoon porno van de bovenste plank!!!!
Prachtig ?
bijna 1700 kg? Of snap ik dat plaatje niet?
Geachte mijnheer / mejuffrouw de adverteerder, zou ik m’n F11 hierop kunnen inruilen? Ja? Mijn dank is groot.
@crosske: oeps. Er waren me al enkele voor ?
Bollebroekjesauto
Als Gina deze tekoop had staan kostte deze minimaal boven 200.000 euro
Wat een pracht bak!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).