Special: hoe worden Alpina’s gebouwd?

Auteur: , 47 Reacties

Alpina staat officieel te boek als zijnde een fabrikant en niet als tuner. Hoe zit dat en hoe worden die heerlijke auto's eigenlijk gebouwd?

Hoe worden Alpina's eigenlijk gebouwd?

De gemiddelde AB-lezer knoopt zich noodgedwongen een slabbetje voor zodra iets lekkers uit Buchloe op de frontpage verschijnt. Jong of oud, diesel of benzine, V12 of V8; vrijwel alle creaties van de veredelaar van BMW’s krijgen de handjes op elkaar. En da’s best een prestatie. Juist daarom leek het ons een goed idee om eens te achterhalen hoe die dingen precies worden gebouwd. Voor wie er eerst effe lekker in wil komen: een rijtest met de B3 Bi-turbo check je HIER.

De ontwikkeling

Zodra BMW met een nieuw model op de proppen komt, duurt het ongeveer vier jaar voordat de Alpina af is. Let wel: da’s enkel in het geval dat zowel motor als chassis “nieuw” zijn en er dus nog geen ervaring mee is opgedaan. Vaak begint de ontwikkeling met het aanpakken van de motor, waarbij gebruik wordt gemaakt van testmules die aan de buitenzijde niet verklappen dat onderhuids nieuwe techniek wordt getest. Tests op het asfalt vinden onder meer plaats op de Nürburgring, in de omgeving van de fabriek te Buchloe en -vanwege de hoge temperaturen- in het Midden-Oosten. Daarnaast worden de krachtbronnen natuurlijk ook onder de loep genomen met behulp van de testbank.

Naast het motorische gedeelte wordt ook uitvoerig aandacht besteed aan het zo slick mogelijk maken van de koets, zonder afbreuk te doen aan de vormgeving. Daarom is vrijwel elke Alpina dan dus ook uitgerust met vrij subtiele spoilers en lipjes, die de luchtweerstand moeten verlagen. Dergelijke zaken worden onder meer getest op Clermont-Ferrand, het testcomplex van Michelin. Sensoren meten de druk op de voor- en achteras, aan de hand waarvan de hoeveelheid lift wordt berekend. In het geval van de Roadster S (gebaseerd op de BMW Z4) resulteerde dit in 64% minder lift op de vooras en 77% minder lift op de achteras. Geen kattenpis.

In elk geval moge duidelijk zijn dat het testen grondig wordt aangepakt alvorens de auto’s hun definitieve vormen aannemen.

Alpina fabriek

De productie

Vóór het in productie nemen van Alpina’s, wordt bekeken welke onderdelen van BMW zelf kunnen worden gebruikt. Niet geheel onlogisch, want Alpina’s worden gewoon op de productielijnen van het Beierse moedermerk in elkaar geschroefd. Mocht de BMW-groep (dus inclusief MINI en Rolls-Royce) niet beschikken over het juiste onderdeel, dan wordt deze eventueel direct bij een toeleverancier besteld. In het uiterste geval maakt Alpina de onderdelen gewoon zelf.

Vervolgens reserveert Alpina slots op de productielijn van BMW, waarbij eerstgenoemde aangeeft welke aanpassingen aan de kabelboom noodzakelijk zijn. Als het chassis eenmaal in elkaar zit, is het immers lastig om hier nog zaken aan te moeten veranderen.

Alpina

Motoren

Elke krachtbron wordt door één en dezelfde monteur met de hand in elkaar geschroefd. Een leukigheidje is daarbij het ‘1-2-4-8’-systeem. Bij nieuwe motoren bouwt één senior medewerker het eerste exemplaar. Als hij tevreden is, leert hij het trucje aan een andere senior medewerker. Zij leren het ieder vervolgens weer aan iemand anders, zodat intussen vier mensen de motor kunnen bouwen, waarna ook zij het weer aan vier nieuwe techneuten uitleggen.

Vervolgens worden de motoren inclusief intercooler verscheept naar de productielijn van BMW. Daarbij worden ook de transmissie, de kenmerkende velgen (met banden), vering, stoelen, dashboard, stuur, leder en andere zaken naar de fabriek gestuurd. Zoals gezegd wordt echter ook gebruik gemaakt van standaard BMW-onderdelen. Denk daarbij onder meer aan het chassis, glaswerk, de kabelboom, infotainmentsystemen en airbags.

Alpina B3 Biturbo Allrad

Terug bij Alpina: de finishing touch

Zodra de auto’s voor het grootste gedeelte in elkaar zitten, worden ze teruggebracht naar Alpina. Hier worden onder meer de spoilers en de “typische Alpina-zaken” gemonteerd. Denk aan de stickers, badges, het Alpina-chassisnummer en eventuele speciale verzoeken met betrekking tot het interieur. Voor wat dat laatste betreft: vrijwel elke vierkante centimeter in het interieur kan met leer worden bekleed, dus je kunt je voorstellen dat klanten nogal wat persoonlijke wensen hebben.

Daarna is de auto klaar om naar de klant te worden verscheept en/of het hoofd van de gemiddelde AB-lezer op hol te brengen. (bron: een voortreffelijk artikel op thealpinaregister.com)

Foto via Autojunk



47 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Gaaf! Mooi stuk zo op de vrijdagmiddag!
Gaaf
Heerlijk stukkie leesvoer!
@toyotafortuner: als ik eerlijk ben heb ik er alleen doorheen gelezen…
@dutchcorvette: Zou ik bij de koopovereenkomst van een Alpina ook doen! Zou niet kunnen wachten :)
@dutchcorvette: ik ook. Vond het niet zoveel toevoegen.
Joh ..
Een motor met de hand in elkaar schroeven anno 2015 ..
Lijkt me een omslachtige bedoeling voor een chippie wisselen ..
@lincoln: Dat is lang niet het enige dat ze aanpassen aan de motor. Alpina monteert een andere intercooler, luchtinlaat, turbo’s, gesmede zuigers, etc.
@lincoln: Het is 2016…
@lincoln: ahja, alpina’s waren kitcars volgens u?
Kijk, dit is nog eens een leuk stukje, heel interesant !
Alpina’s, dat zijn toch gewoon veredelde BMW’s?
@marijkes: ow goh, het staat al in de tekst
@marijkes: Knap dat je dat kan zien aan de buitenkant. Lijkt namelijk totaal niet op een BMW he…
@marijkes:

BMW’s zullen wel niet goed genoeg zijn ofzo ..
@marijkes: Een vraag stellen waarvan het antwoord opzich al redelijk voor de hand liggend is onder een artikel waarin precies dat antwoord beschreven word lijkt me enigzins overbodig.
-edit: niet nodig-
Leuk stukje! Alpina heeft altijd iets, lijkt me erg leuk om eens een Alpina te bezitten
Valt dit al onder een special? Zoals ik het lees zijn de aanpassingen vooral op de motor en kun je je afvragen of de rest wel echt nodig is. Zal wel aan mij liggen maar het productieproces lijkt me wat te ingewikkeld.
@stfu: Je vergeet de remmen, onderstel, Drexler sperdifferentieel, etc. Wordt genoeg aangepast buiten de motor.
@crackdavid: en natuurlijk de subtiele uiterlijke aanpassingen en interieur aanpassingen die ook prachtig zijn
via Android app
@crackdavid: mja, in deze ‘Special’ lees ik daar weinig over. Vandaar de reactie ;)
Ik wist niet dat Alpinas zo grondig aangepakt worden. Vooral dit lijkt me toch best een prestatie:
In het geval van de Roadster S (gebaseerd op de BMW Z4) resulteerde dit in 64% minder lift op de vooras en 77% minder lift op de achteras. Geen kattenpis.
@torsen: Het is lift, het tegenover gestelde van downforce. Lift teniet doen is niet heel moeilijk, afhankelijk van de luchtweerstand die je daar voor op de koop toeneemt. Het is in elk geval nog niet echte downforce.
Voor veel auto’s is dat beetje lift trouwens best lekker, verminderd namelijk de rolweerstand. Mits de auto stabiel en goed te besturen blijft is dat lekker voor het verbruik.

OT: Wel geinig dat ze zelf hun wagens op de band van BMW in elkaar mogen schroeven.
@mrB: LATEN schroeven. Nog beter dan het zelf moeten doen…
@torsen: het zij je vergeven ;)
Zou bv. Mansory of andere extreme tuners ook zulke testen doen met metingen op voor – en achteras? Als je een Alpina koopt kan je gerust zijn dat het jaren meegaat.
Als je je spoilers en andere troep gaat halen bij liefhebbers van kevlar en andere “kunststoffen” vrees ik dat je wagen niet lang meegaat.
@ericc: mansory is opzichtig, maar geen rommel! Misschien wel voor je ogen…
Leuk artikel over een van mn favoriete merken. Top!
Heel gaaf. Mooie auto’s ook, maar toch zou ik voor het M product gaan.
Die groene!
Mooi stukje leesvoer over een van mijn automotive favorites!

Een Alpina D3 voor door de week en een B4 voor in het weekend graag.
B10 biturbo en B12 5.7 coupe graag. Maar voor jaren 80 BMWs graag hartge, 330pk M88 jummie
@undifined1: (goede) Hartges zijn wel heel lastig te vinden…
‘Als zijnde’ is een contaminatie, fyi.
@itsok: Gelukkig, ben ik niet de eerste “zeikerd” die hierover valt.
@gamma81: we dragen allemaal ons steentje bij aan de professionalisering van autoblog…
Lekker stuk graag meer
Gaaf stukje! Wat is de groene mooi!
Ordinaire rommel. Technisch gezien misschien best okee (liever gewoon een M, maar goed). Maar uiterlijk zo vreselijk schreeuwerig… Die splitter, met ‘Alpina’ erop… Hallo, de jaren 80 belden, die wilden hun Autostyle tuning terug.
@camber24: anders bel je de jaren 80 even en zegt tegen je pa dat hij zich laat steriliseren;)
@amnesia: Whahahaha!!! Ik lig helemaal dubbel!!! Whahahaha!!! Super goeie grap man!!!!1!!!!1!!!
@camber24: echt hoor!
Is het ook zo dat de motoren worden gesigneerd door de bouwer? Vind ik toch zo’n onzin…
Alpina vind ik qua uiterlijk niets verbeteren, integendeel zelfs. De techniek en het interieur zijn wel mooi!
Net als met vrouwen gaat het tenslotte om het innerlijk 😊
Hmmm… Is het dan een briljante tuner of een lui automerk?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).