• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze origineel Nederlandse Alfa SZ heeft 257 km (!) op de teller

Auteur: machielvdd, gepost 30 december 2024 om 15:03 – 39 Reacties

Dat is nog eens fabrieksnieuw!

In februari vindt er weer een mooie veiling plaats: de Grand Palais-veiling van Bonhams in Parijs. Daar gaan de nodige pareltjes onder de hamer, en het leuke is: er zitten ook een aantal auto’s tussen uit Nederland. Een Alfa-verzamelaar doet een deel van zijn collectie van de hand.

Onze aandacht werd vooral getrokken door een Alfa Romeo SZ. 35 jaar na de lancering (ja, zo oud is ‘ie al) is de Sprint Zagato nog steeds een bizarre verschijning. Is ‘ie nou mooi van de lelijkheid of gewoon lelijk? Jullie mogen het zeggen.

Alle SZ’s zien er exact hetzelfde uit, met een rode lak en een beige interieur. Toch is dit exemplaar uniek. Dat heeft alles te maken met de kilometerstand: deze Alfa Romeo SZ heeft slechts 257 kilometer op de teller staan.

De auto is in 1991 nieuw gekocht door de Nederlandse eigenaar, die de auto dus 33 jaar in zijn bezit heeft gehad. Hij was echter van begin af aan van plan om niet met de auto te rijden, want hij heeft ‘m nooit op kenteken gezet. Hij heeft de SZ dus duidelijk niet gekocht om te genieten van de Busso V6.

Hoewel de beste man geen behoefte had om met de auto te rijden was het wel degelijk een echte Alfist. Hij had namelijk ook nog een Giulietta Sprint Speciale, een 1900 Touring Coupe en een Giulietta Spider uit 1961 in zijn bezit. En waarschijnlijk nog wel meer, maar dit zijn de auto’s die nu geveild worden in Parijs.

Of het een beetje een goede investering is geweest om een SZ te kopen en er niet in te rijden? De prijzen van de Alfa SZ zijn nog niet extreem door het dak gegaan, maar de eigenaar zal er waarschijnlijk geen verlies op maken. Bonhams rekent op een opbrengst van €70.000 tot €100.00. Dat lijkt nog een aardig conservatieve schatting, want voor exemplaren met een normale kilometerstand wordt ook al 70 mille gevraagd.

Ook interessant!

  • Gespot - Een Nederlandse Aventador in Monaco
  • Alfa Romeo Milano mag niet zo heten, aldus minister
  • Alfa Romeo Mito GTA
    Alfa Romeo Mito GTA: mini special
  • Gespot - De eerste Cybertruck op Nederlandse bodem!

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, sz, veiling

Vorig bericht: « Rode lak met een rood interieur, mag dat?
Volgend bericht: Er is weer een nieuwe elektrische cabrio! »

Lees Interacties

Reacties

  1. rulefollower zegt

    30 december 2024 om 15:06

    Niet op kenteken zetten lijkt me niet handig.
    Fiscaal, maar ook de eisen zijn veel strenger geworden.
    Je hebt beter een datum eerste toelating die dicht bij het bouwjaar zit, lijkt me.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      30 december 2024 om 15:32

      Hoezo? Je hebt 33 jaar lang wegenbelasting (en mogelijk verzekering) ontweken. Dat tikt nogal aan.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        30 december 2024 om 15:40

        kan je dan gewoon schorsen, maar nu nog een nieuw kenteken krijgen word denk ik erg lastig… dus word je potentiele doelgroep sterk verkleint

        Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          30 december 2024 om 18:56

          Ik zie niet in waarom nieuw kenteken hierop lastig zou zijn. Dit model had destijds gewoon een typegoedkeuring hier. Bij klassiekers die hierheen worden gehaald worden die ook niet langs de meetlat van moderne auto’s gelegd.

          Login om te reageren
          • kennone zegt

            30 december 2024 om 19:59

            Lijkt mij inderdaad niet dat deze SZ aan de eisen van 2025 moet voldoen. Word ook een kansloze opgave in dat geval.

            Login om te reageren
          • Robert zegt

            31 december 2024 om 11:59

            Waar het om gaat, is of die 33 jaar oude auto destijds is aangemeld bij de RDW (of elke andere vergelijkbare instantie in het buitenland). Als dat zo is, èn de auto is naderhand geschorst, geëxporteerd of op andere wijze onttrokken aan het Nederlandse wagenpark, dan is het geen enkel probleem om er opnieuw een kenteken voor te verkrijgen.

            Anders wordt het, als deze auto nooit eerder is voorzien van een kenteken. Dan geldt de auto als ‘nieuw’, zelfs al is deze jaren geleden al geproduceerd. En dus zal de auto in kwestie moeten voldoen aan de regelgeving zoals die nu gelden.

            Login om te reageren
  2. Fernando zegt

    30 december 2024 om 16:08

    33 jaar stil staan is niet gezond voor een auto en nooit kenteken gehad betekend dat het belastingtechnisch een nieuwe auto is. Kenteken en dan schorsen was toch interessanter geweest

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      30 december 2024 om 19:01

      Dat weet je natuurlijk helemaal niet. Als de auto in Nederland geleverd is (er staat NL verzamelaar, dus zou kunnen) en je hebt papierwerk erbij (lijkt aannemelijk in dit geval) dan zal de Bdienst dit toch niet als nieuwe auto beoordelen? Er is dan destijds al de geldende belasting over betaald. Ding is 33 jaar oud, aantoonbaar. Zelfs bij import kijkt men gewoon naar leeftijd ipv tijd op kenteken.

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    30 december 2024 om 16:37

    Het zal allemaal wel met dat monster zonder kenteken, maar die Giulietta Spider is echt supergaaf!

    Login om te reageren
  4. verdebosco zegt

    30 december 2024 om 16:55

    De SZ is in levende lijve nog mooier dan op de plaatjes. Historisch, futuristisch een echte klassieker. Hoe is het bijelkaar verzonnen. Unieke mooie prestatie.

    Login om te reageren
    • pignon zegt

      30 december 2024 om 17:24

      Tja hij is gewoon begeerlijk. Maar niet mooi

      Login om te reageren
    • tmenges zegt

      30 december 2024 om 19:01

      Das maar goed ook want op de plaatjes is het een verschrikkelijk lelijk ding… Ontwerp klopt ook van geen kant… En toch, maakt dat ding hebberig!

      Login om te reageren
      • drtim zegt

        30 december 2024 om 19:55

        Een echte Zagato dus. Die dingen liggen bijna allemaal moeilijk op het netvlies. Hoewel, ik heb toch een zwak voor deze. Rolf Wouters reed er volgens mij in rond in Now or Never. Gevalletje jeugdsentiment..

        Login om te reageren
        • isleofman zegt

          30 december 2024 om 20:19

          Klopt ja! Haha, mooie herinnering.

          Login om te reageren
        • McShineBXL zegt

          30 december 2024 om 22:53

          Grappig, Zagato heeft deze auto namelijk NIET ontworpen. Wel gebouwd.

          Login om te reageren
          • drtim zegt

            31 december 2024 om 19:40

            Ah, daarom geen dubble bubble roof

            Login om te reageren
  5. camber24 zegt

    30 december 2024 om 17:26

    Wordt hij dan voorgereden door Meneer Sjon?

    Login om te reageren
    • beetec zegt

      30 december 2024 om 18:02

      Was dat niet een RZ? 😉

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        30 december 2024 om 21:22

        Ik dacht dat Meneer Wouters er twee had, een rode en een gele. Een SZ en een RZ. Weet alleen niet meer welke rood en welke geel was.

        Login om te reageren
        • lavoro zegt

          31 december 2024 om 16:02

          Deze auto’s waren van Sam van Lingen. Meneer Sjon werkte bij Sam en bracht de auto’s naar de studio. Zo is hij daar “ontdekt”.

          Login om te reageren
        • lavoro zegt

          31 december 2024 om 16:05

          SZ was altijd rood. RZ kon je ook krijgen in het zwart en geel.

          Login om te reageren
  6. Exit Luminar zegt

    30 december 2024 om 18:04

    Wat een aura. Nu nog regenboog voorruit en het is af.

    Login om te reageren
  7. Specht zegt

    30 december 2024 om 18:07

    Is dit het exemplaar die jarenlang bij Driessen Alfa Romeo Eindhoven stond?

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      30 december 2024 om 19:26

      Ik dacht bij de Alfa dealer in Bennekom. Dat was eigenlijk meer een verzamelaar dan een verkoper….

      Maar goed. Ik weet het dus niet zeker. Ik weet alleen dat hij een gele en rode had staan.

      Login om te reageren
      • tazmania zegt

        30 december 2024 om 22:30

        Klopt, beiden gloednieuw. Die zijn later verkocht. 2004 of 2005 dacht ik.

        Login om te reageren
        • Crosscabouter zegt

          31 december 2024 om 07:31

          @tazmania: dan ik benieuwd hoe het zit, want ik heb van 2009 tot 2014 in Bennekom gewoond en ergens aan het begin was de dealer er nog met twee keer die SZ.
          Het lijkt erop dat het niet deze SZ is dus. Dan zou Driessen ook nog kunnen.

          Login om te reageren
  8. Estate_of_mind zegt

    30 december 2024 om 19:09

    Panelgaps, belachelijke stance, onevenwichtig ontwerp. Ik wil m!

    Login om te reageren
  9. kennone zegt

    30 december 2024 om 19:59

    Knap van lelijkheid. Dit is er zo eentje. Heel gaaf!! 👌🏼🤌🏼🇮🇹

    Login om te reageren
  10. isleofman zegt

    30 december 2024 om 20:20

    Die voorkant heeft nog steeds wel wat tofs en echt alfa. Maar zij en achter: dramatisch. Verder grotendeels 75 techniek als ik me niet vergis? Niet echt verfijnd.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      30 december 2024 om 21:46

      Deze was wel wat meer verfijnd dan de 75. Afstelling is beter en de motoren gaven vaak meer vermogen. Tijdens de eindcontrole van de motoren zaten er af en toe ook exemplaren tussen die meer vermogen leverden dan de fabrieksopgave, deze werden aan de kant gezet voor de SZ en RZ

      Login om te reageren
  11. PunicaOase zegt

    30 december 2024 om 21:18

    Gedrocht. Altijd lelijk gevonden.

    Login om te reageren
  12. cooper96 zegt

    30 december 2024 om 22:48

    Worden ze niet beter van, van zolang stilstaan. Mag je nog wel wat geld tegen aangooien om hem rijdend te krijgen

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      31 december 2024 om 10:29

      Nieuwe eigenaar zal hem wel in zijn eigen garage parkeren.
      Dus rijdend maken zal waarschijnlijk niet gebeuren.

      Login om te reageren
  13. Hubert zegt

    31 december 2024 om 10:28

    Ik weet nog dat er eentje bij Driessen in Eindhoven stond.
    En als we thuis de 75 daarheen brachten voor onderhoud (was gelukkig meer dan regelmatig) dan kon ik als puber eventjes wegdromen achter het stuur en gezeten in de lichtbruine sportstoelen van zo’n SZ. Ondertussen verwijtend naar mijn ouders kijken waarom ze niet zoiets gekocht hadden.
    Maar met de wetenschap van nu vind ik het schandalig dat zoiets niet gewoon gebruikt wordt.
    Zoiets hoort niet stil te staan, daar moet je mee rijden.

    Login om te reageren
  14. citroen55 zegt

    31 december 2024 om 10:34

    Ook logisch dat de eigenaar nooit in dat lelijke hok heeft gereden, als je ziet wat voor prachtige automobielen deze verzamelaar nog meer heeft.

    Login om te reageren
  15. ttr6 zegt

    31 december 2024 om 10:40

    Laat die Sz maar staan, doe mij die 1900 maar!!!

    Login om te reageren
  16. Richmond zegt

    31 december 2024 om 20:10

    Hoe heeft hij er 257km zonder kenteken mee gereden dan?

    Login om te reageren
    • grandmasterb zegt

      6 januari 2025 om 22:13

      Misschien met handelaarskenteken.

      Login om te reageren
  17. grandmasterb zegt

    6 januari 2025 om 22:15

    Erg fraai. Lijkt mij een heerlijke auto om mee te rijden en lekker luisteren naar de Busso motor (best klinkende V6 ooit).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North