• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa Romeo Mito GTA: mini special

Auteur: willeme, gepost 7 maart 2024 om 11:03 – 8 Reacties

Alfa Romeo Mito GTA

We gaan even uitgebreid kletsen over de Alfa Romeo Mito GTA.

Uiteraard houden we allemaal heel erg veel van Alfa Romeo. Het is ons favoriete merk, waarschijnlijk. Dat komt voornamelijk omdat ze auto’s bouwen die geen enkel andere fabrikant zou fabriceren. Denk aan auto’s als de Alfa Romeo SZ, 8C Competitione of de 4C. Oh, en de Giulia GTA is ook heel erg bijzonder. De naam GTA gebruikt Alfa Romeo voor de extra snelle, sterke én lichtere varianten van hun auto’s. Met name dat laatste aspect (alleggrita = lichter) is erg belangrijk.

Bij de 147 GTA en 156 GTA kwam dat er overigens niet helemaal uit: die voorwielaandrijvers waren behoorlijk zwaar en dan vooral waar je het niet wil: in de neus. Ze klonken geweldig, maar hadden zeker op slecht wegdek last van terminaal onderstuur gecombineerd met een hoop wielspin.

Wat dat betreft was de Guilia Quadrifoglio GTA een veel beter voorbeeld. Maar wist je dat er tussen de 147 GTA en de Giulia GTA nog een GTA zou komen?

Model boven de Quadrifoglio

Die auto is de Alfa Romeo Mito GTA. Deze auto komt nog uit de periode dat Alfa een vol modelgamma had met de 147 (de opvolger Giulietta stond al klaar), 159, Brera en Spider. De Mito was de concurrent voor de Mini met als topmodel de Mito Quadrifoglio.

Deze had een 1.4 T-Jet met 170 pk onder de kap en was zo een leuk en betrouwbaar alternatief voor de Mini Cooper S. Yup, voor betrouwbaarheid moet je bij Alfa zijn en niet bij een premium Mini van BMW.

Enfin, Alfa Romeo zat te broeden op een model boven de Quadrifoglio. In plaats van de 1.4 nóg verder te kietelen, koos Alfa Romeo ervoor om de 1750 TBi erin te lepelen.

En waar die motor in de 159 goed was voor 200 pk, leverde deze in de Mito GTA maar liefst 240 pk! En ja, het is een viercilinder en geen Busso-V6, maar dat is niet erg. Een lichtere en compacte motor past juist goed bij het concept van de Mito GTA.

Prestaties Alfa Romeo Mito GTA

Schakelen deed je met een handgeschakelde zesbak, geen automaat. Dat hoort niet in een hot hatch als deze auto. De prestaties waren veelbelovend: van 0-100 km/u sprinten duurde slechts 5 seconden en de topsnelheid was begrensd op 250 km/u. Dat zijn zeer serieuze cijfers een B-segment auto.

Alfa Romeo Mito GTA

Maar het mooie is dat Alfa Romeo niet alleen veel vermogen regelde, maar ook het gewicht aanpaste. Het dak was van carbon, net als de dakspoiler. Het chassis werd grondig herzien. niet alleen lag de Mito GTA 20 mm lager, maar werd er gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen. Ook had de Milanese hot hatch adaptieve schokdempers, in deze klasse vrij bijzonder.

Alfa Romeo Mito GTA

Een andere manier om het gewicht te verlagen was het verwijderen van de achterbank. In plaats daarvan had de Mito GTA een verstevigingsbalk. Een ander heel erg gaaf en nuttig detail zijn die twee lichtgewicht sportkuipen. Het is een Alfa, dus alles was bekleed in fraai alcantara.

Functionele diffusor

Maar daar stopte het niet voor de Alfa Romeo. Nee, naast een unieke motor en de nodige lichtgewicht componenten werd er ook gebruik gemaakt van aerodynamische hulpmiddelen. De bodykit was niet dikker om het dikker zijn, maar had ook een functie. de bodykit was dusdanig ontworpen dat de diffusor daadwerkelijk een functie. Ook moest de motor meer lucht krijgen, terwijl de weerstand niet toenam.

Alfa Romeo Mito GTA

De Alfa Romeo Mito GTA was eigenlijk helemaal af. De auto moest alleen nog eventjes afgesteld en ‘gefinetuned’ worden. Dit niet te onderschatten gedeelte van de ontwikkeling zou de Mito GTA niet halen. Niet omdat de auto niet goed was, maar vanwege de timing. De financiële crisis hakte er heel erg zwaar in. Het moederbedrijf van Alfa Romeo – toen nog FCA – verkeerde in zwaar weer. Wel bijzonder: ondanks dat de auto er niet kwam, zijn er wel chiptuners die de motor 270 tot 280 pk kunnen geven. Knap.

Alfa Romeo Mito GTA had er gewoon moeten komen

Er werd gekozen om het Abarth-label voorrang te geven, in plaats van het GTA-label. Alfa Romeo mocht op zijn beurt wel verder met de ontwikkeling van de 4C. Dat was eigenlijk een Maserati-project met Dallara-chassis.

Alfa Romeo Mito GTA
Alfa Romeo Mito GTA
Alfa Romeo Mito GTA

Het blijft eeuwig zonde dat de Alfa Romeo Mito GTA nooit het productiestadium heeft gehaald. Auto’s als de Toyota GR Yaris, Mini Cooper S JCW (GP) en de vele Abarth-varianten bewezen dat er wel degelijk markt is voor kleine doch zeer heftige B-segmentauto’s. Gelukkig hebben we de foto’s nog.

Oh, en bekijk hier de Mito QV rijtest met de immer stijlvolle @wouter:

Ook interessant!

  • Special: Alfa Romeo 156 (932)
  • Special: Alfa Romeo 156 GTA Autodelta
  • Alfa Romeo 33 Quadrifoglio (905)
    Special: Alfa Romeo 33 (905)
  • Alfa Romeo GT (937)
    Special: Alfa Romeo GT (937C)

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, gta, Mito, Specials

Vorig bericht: « Goedkoopste Panamera Sport Turismo van Nederland: €100k eraf!
Volgend bericht: Autoblog Foto van de Maand – Februari 2024 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    7 maart 2024 om 12:26

    Jammer maar helaas. @willeme: Gelukkig is er wel een GTA achtige MiTo geweest dankzij de legendarische Nederlandse tuner Squadra. Twee zelfs:

    https://squadra-tuning.nl/mito-1-4-t-jet-16v-200-sv/

    https://squadra-tuning.nl/mito-2-0-jtdm-16v-sv200/

    Login om te reageren
    • Gele Koplamp zegt

      8 maart 2024 om 07:43

      Eigenlijk wel gek dat er nooit iemand een 1750 in een MiTo heeft gelepeld.

      Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        8 maart 2024 om 23:32

        ik heb een 1750 en een maat een mito qv… Miss eens een babbel maken.

        Login om te reageren
      • Babette zegt

        11 maart 2024 om 13:39

        Zijn een handjevol Italianen die dit al gedaan hebben. Zoek maar op YouTube oid

        Login om te reageren
  2. slipstreamer zegt

    7 maart 2024 om 12:59

    Leuk stukje en leuk dat jullie nog steeds aandacht geven aan de MiTo. Dit doen wij ook, als grootste actieve MiTo club van Nederland (1000 leden). Wel een kleine correctie, de QV was enkel geleverd met Multiair motor, T-Jet was voorbehouden aan de 120 en 155pk versies. Overigens zijn de 1.4 turbo blokken beter te tunen dan de 1750tbi, mijn MiTo is bij Savali getuned naar 260pk en er rijden nog veel snellere rond… de snelste hebben rond de 500pk op dit moment. Wellicht leuk om een keer een aflevering te maken speciaal voor de MiTo met de club? Dan is er wat vergelijk tussen alle modellen mogelijk. Cheers🍀

    Login om te reageren
    • Koelebobes zegt

      7 maart 2024 om 13:45

      Grappig wie doet de tuning van Savali nu? vroeger deed mijn vader het vanuit hun kelder <3

      Login om te reageren
      • slipstreamer zegt

        7 maart 2024 om 14:38

        Oh vet! Toen het hele gebouw nog van Savali was neem ik aan? Tot voor kort was het nog Stern, sinds Stellantis heet het nu Hedin. De meneer die het nu doet heet Ronald Vermeulen, meer info staat op RVcorse.nl. Werkt overigens nog steeds vanuit het bekende keldertje!

        Login om te reageren
  3. Exit Luminar zegt

    7 maart 2024 om 17:24

    Vet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North