Oude Benzen kunnen soms een behoorlijk pauper imago hebben. Gelukkig zijn er ook nog uitzonderingen.
Deze uitzondering staat in Duitsland en jottem, wat een mooi ding. Het rode exemplaar is een V123 Lang uit 1985 en heeft slechts 56.000 kilometer gelopen. Onder de kap geen pruttelende diesel, maar een 2.5 zes-in-lijn benzinemotor met 140 trappelende paarden. Het blok is misschien niet de meest potente, al kun je er vermoedelijk prima mee cruizen.
De fraaie rode lak is een mooie combinatie met het bruine interieur. De fout dat iemand er een aftermarket CD-speler heeft ingebouwd zien we maar even door de vingers. De klassieker wordt aangeboden in Gödenstorf, een gemeente in de buurt van Hamburg. Met een prijs van 18.500 euro is de occasion zeker niet te duur en wellicht een ritje richting onze Oosterburen waard.
Ziet er idd erg goed uit; passende Becker Mexico heb ik ook nog liggen
Wauw ziet er goed uit!! Eigenlijk een betrouwbaar koopje. Overigens is het een V123, geen W123. Dit moet wel de droombak zijn van @lekbak
@henkhupelschoten: Dank voor je reactie. Is aangepast.
@henkhupelschoten: hoewel dit niet de beste motor is (280 verbruik met 230 prestaties) is dit wel heel mooi hoor. Het is en het blijft een schitterend model!
@henkhupelschoten: nou dacht ik aardig mee te komen met de baureihe van Mercedes, maar wat maakt dit een V?
@Breinstein:
De V123 is de limousine
De C123 de Coupe
De T123 de Combi
De W123 is de sedan, maar wordt ook vaak gebruikt voor de gehele baureihe.
@bertorelli: zijn dit de formeel door Mercedes gehanteerde benamingen?
@Breinstein:
Yep
Staat ook zo in de brochures die destijds zijn geleverd.
De V123 kan ik zo snel niet vinden
http://oudemercedesbrochures.nl/T_info_0178.html
@bertorelli:
Herstel: De Combi is de S123 en niet de T123
De T staat er bij de 123 vaak achter.
Dus de 280T is een S123 met 280 motor en een 300TD is een S123 met 3 liter diesel motor.
Snapt u het nog? ;-)
@Breinstein:
BR = Baureihe (bijv. BR222)
W222 = Wagon
V222 = Verlängert
C222 = Coupe
S222 = Station (helaas niet voor de BR222)
en de X staat voor SUV en afgeleiden
@bertorelli: Vergeet niet de X voor SUV’s (behalve dan weer de G-klasse raar genoeg) of de VV voor de Pullman.
@henkhupelschoten:
Mooie Afrika dictator bak.
W123 Lang pik, maar toch wat weinig ruimte daarvoor. Extra zitjes voor kinderen snap ik dan wel weer.
Deze Mercedes heeft nieuw vast een vermogen gekost. Niet alleen vanwege de lange wielbasis. Maar ook vanwege de luxe opties als elektrische ramen, gescheiden ventilatie voorin en de fraaie Pullman bekleding. Eerlijk is eerlijk, het model spreekt me niet echt aan, maar desondanks bewonder ik dit type Mercedes, alleen al vanwege de extreem hoge bouwkwaliteit.
Dat de kleur van J interieur afgestemd is op de lakkleur is trouwens ook erg gaaf. Dat zag je vroeger wel vaker. En dan niet alleen de bekleding van de stoelen, maar net als bij deze Benz ook interieurpanelen en een deel van het dashboard. Best wel jammer dat dat tegenwoordig niet meer gedaan wordt.
@moveyourmind: zeg. Wat denk je wel niet. Die gescheiden temperatuur regeling voorin is geen optie bij die auto hoor. Typisch Mercedes is dat je voor simpele zaken die bij lagere klasses ook goed verkrijgbaar zijn bij moet betalen maar voor soms dit soort dingen ‘gratis’ krijgt. Zo hadden ze ook standaard stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling (volgens mij taxi’s dat laatste niet), op vacuüm!
Leuk weetje: als koper van een nieuwe Mercedes kon je 4 sleutels bij de auto krijgen. Twee gewone sleutels. Één monteurs sleutel, welke niet werkte op het dashboardkastje en de kofferbak (zodat het plebs niks kan jatten) en een kleine portemonnee sleutel. Die laatste was een klein metalen sleuteltje zonder het kunstof ‘handgreepje’. Deze kon je in je portemonnee stoppen en als je je gewone sleutel kwijt was kon je nog steeds thuis komen. De monteurs sleutel is trouwens te herkennen aan een rond kunstof waar de gewone sleutels vierkant waren.
@lekbak: Weer wat geleerd, wel chique dat dat standaard was, zeker voor die tijd. Net als die extra sleutels.
Helaas geen schiebedach of airco, wel fraaie wieldoppen. Toch mag deze echte Pullmann best in mijn denkbeeldige verzameling in mijn denkbeeldige grote schuur vol met ander autospeelgoed.
@gash: wel airco, zie de ventilator voor de radiateur, achter de radiateur de v.snaar aangedreven (motor) koel ventilator.
@audicoupe84: en niet te vergeten de temperatuur regelknop tussen de wipschakelaars boven de kachelbediening
@audicoupe84:
Scherp! Had de foto’s niet goed bekeken. Ben helaas bang dat ‘ie niet werkt, want in de advertentietekst maken ze er geen melding van. ”Airco moet even bijgevuld worden” lees je ook vaak bij oude auto’s met een airco ;)
Koning van het kamp
@a45edition1: ben je dat?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Deze is aan de export ontsnapt omdat benzine. In Libanon of Palestina geliefd model als onverwoestbare taxi. Vooral dit verlengde model.
deze kan makkelijk van een hoge geestelijke van de , katholieke karrek ofzo geweest zijn, deze heeft zeker niet ” een zwaar werkzaam leven ” gehad, iets waar deze machines legendarisch door zijn geworden
Op Corfu reed de hoogste geestelijke met een zwarte rond en een lagere in een 404 Peugeot
Beide wagens oud, maar in een mooiere staat dan een nieuwe! Wat een goede chauffeur niet voor verschil kan maken
@desjonnies: in Marokko rijden volgens mij de meeste rond.
Autoblog-advies: praktische en ruime gezinsauto voor 27.000.
Moet ik nog meer zeggen?
@rikus: deze motor zuipt als een tempelier en start nog wel eens lastig. Daarbij moet je naar een serieus goede specialist om dit ding af te laten stellen.
Ik zit me werkelijk af te vragen wie zoiets nu voor dat bedrag zou kopen.
Het enige wat in me opkomt is een verzamelaar. Maar volgens mij is dit weer niet uniek genoeg om in een collectie op te nemen.
Vandaar de vraag: wie zou zoiets kopen(en dit bedoel ik dan serieus)
@dedokter:
Een V uitvoering is toch wel vrij zeldzaam. Zeker in deze staat.
@dedokter: een welgestelde liefhebber van oude Benzen die in het weekend lekker een stukje gaat rijden met het oude beestje?
@dedokter: ik.
Mocht ik in de markt zijn voor een auto voor erbij, en een budget van zo’n 30/35k hebben zou ik hier serieus bij gaan kijken (daarboven komt nog leuker spul beschikbaar). Er is voor mij maar heel erg weinig wat boven een w123 gaat.
@dedokter: Iemand die hem in de verhuur gooit voor speciale gelegenheden..?
@pinut187:
Klaarblijkelijk ben ik dus inderdaad mis met mijn gedachte over wie zoiets zou willen hebben.
De hele 123 lijn vind ik, mits goed onderhouden en niet verziekt door een of andere kamper die er moderne sportvelgen onder legt, nog steeds erg fraai en deze V123 is daar absoluut geen uitzondering op. Zoals @moveyourmind al aangeeft past het interieur ook erg mooi bij het exterieur.
Laten we hopen dat deze wagen een mooi baasje vindt.
@Edge:
De W123 wordt steeds zeldzamer en is al lang geen ’turkenbak’ of taxi meer.
Mooie klassieke Benz en de exemplaren die je tegenwoordig nog ziet, zijn steeds vaker in goede conditie.
@bertorelli: dankzij die hier vervloekte belasting maatregelen ja. Jammer dat de diesel niet ook in het kwarttarief valt. Ook dààr zijn liefhebbers voor…
De enige auto die ik serieus heb overwogen naast mijn Volvo Transfer.
Het werd de Transfer omdat station, en omdat toch nog een maatje bijzonderder dan de V123.
@mout: er zijn een handvol(?) lange stations gemaakt van dit model. Er rijdt er minimaal één in Nederland. Dat is overigens ook de enige die ik ooit heb gezien, zelfs op internet vind ik geen plaatjes.
@lekbak: Hmmmm, klinkt te mooi om waar te zijn.
Als ik nou roep ‘pics or it didn’t happen’?
Ik kan alleen een custom projectje vinden. Maar je begrijpt: Het lijkt me wel!
@mout: ik twijfel nu ook aan mezelf. Dat ik er eens een heb zien rijden weet ik zeker. Een paar jaar geleden in het oosten van het land. Ik heb destijds gezocht wat het was en volgens mij had ik het gevonden. Maar wellicht haal ik nu iets door elkaar.
Nouja er is tenminste nog hoop dat die ene te koop komt.
Wat een afgrijselijke auto! Ik word er niet vrolijk van.
In deze bakken werd ik vroeger voor de kinderopvang opgehaald . Weet nog wel dat ik ze super vet vond ha!
Ik vind het wel wat. Middenstoelen naar voor klappen , chauffeur erbij en heerlijk cruisen.
Jammer, ik kan hem niet voor de deur kwijt en de verkeersdrempels en bochten in de wijk maken het ook niet gemakkelijk.
@dafmaf: de w123 serie heeft voorwielen die bijna haaks gaan. Ik denk dat deze auto een kleinere draaicirkel heeft dan bijvoorbeeld een nieuwe volvo v40 (dat ding draait als een vrachtwagen). Drempels bestaan voor een gewone w123 bijna niet. Deze zal er dan ook niet zoveel moeite mee hebben. Bodemvrijheid is ook goed. Nu nog het parkeerprobleem oplossen…