De prijs van de Mercedes-AMG EQS 53 is uiteraard heel erg stevig. Krijg je wel wat voor terug.
In eerste instantie zijn elektrische auto’s een beetje maf, net als de eerste hybrides. Het ‘apart zijn om het apart’ zijn is daar een belangrijk onderdeel van. Je gaat de technologie niet verhullen in onopvallende auto. Het moet immers niet alleen vernieuwend zijn, maar er ook zo uitzien.
Gelukkig komen er ook gewoon een hoop dikke EV’s aan. Waar je met een Tesla nog min of meer een statement maakt (ook niet meer zoveel als vroeger), is de EQS voornamelijk een enorm dikke sloep. Die wordt nu bijgestaan door een enorm dikke sloep met sportief randje, de EQS53 AMG. Daar zijn de prijzen nu van bekend.
Prijs Mercedes-AMG EQS 53
We vallen meteen in huis met de prijs van de eerste elektrische AMG: 172.010 euro. Ai. Daarmee is het absoluut geen goedkope auto geworden. Maar ja, het is dan ook de snelle en sportieve uitvoering van de beste elektrische auto van dit moment.
De elektromotoren zijn goed voor 658 pk en 950 Nm. Als je het AMG Dynamic Plus-pakket besteld, is het mogelijk om deze waarden tijdelijk te verhogen naar 762 pk en 1.020 Nm. Het is dan mogelijk om in 3,4 tellen naar de 100 km/u snellen, maar dan moet je wel minimaal 80% lading in de loodzware accu’s hebben. Dat soort disclaimers horen trouwens bij Tesla thuis, juist niet bij Mercedes-Benz.
Zeer emotioneel
De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Als je het AMG Dynamic Plus-pakket NIET besteld, ga je in 3,8 seconden naar de honderd kilometer per uur en is de EQS53 AMG begrensd op 220 km/u. Als je dit pakketje besteld, krijg je er een geluid bij dat volgens Mercedes ‘zeer emotioneel’ is. Je bent geïnformeerd! Het AMG Dynamic Plus pakket kost trouwens 4.840 euro. Voor 5.082 euro krijg je keramische remmen aan de voorzijde.
Overigens denken we dat er op termijn nog wel wat snellers aankomt. De ’53’-badge van AMG is een heel erg milde variant bij modellen als de AMG GT 4-Door en E-Klasse. We verwachten dan ook een volvette ’63’ of ’73’. Daarnaast heeft Mercedes ook het gamma aan de onderkant afgerond. Er is nu een EQS350 met achterwielaandrijving en ‘Business Line’-uitvoering. Dan kun je EQS rijden vanaf 91.303 euro. Dat is het blauwe model op de foto’s. Uiteraard kun je deze ook nog aankleden in de Mercedes EQS configurator!
Meer lezen? Dit zijn de 10 duurste auto’s die in 2021 op kenteken werden gezet!
P1m zegt
Bij verbrandingsmotoren is het nog wel uit te leggen dat een AMG versie €xx duurder is dan een ‘reguliere’, want speciale motor etc. etc. Bij een elektrische auto lijkt het mij dat je dat tot een bepaalde mate kunt uithalen, maar in dit geval is het verschil wel erg bizar. Bijna 2x zo duur als een 350. Waarschijnlijk gaat het om een software-update van dezelfde motor als de 580 met wat extra plastic (of carbon) Dan is de Plaid echt een koopje ineens.
mashell zegt
Huh? Bij een verbrandingsmotor is wat extra vermogen vaak simpel te realiseren, hogere turbodruk, ene paar cilinders erbij (simpel metaal) maar bij een elektromotor moet je dus een andere motor met meer windingen hebben, dikkere kabels die meer stroom aan kunnen, een aansluiting aan de batterij die de extra stroom kan leveren.
Ik denk dat dat het bij een EV veel moeilijker is een snellere versie te maken dan bij een verbrander.
Overigens zijn de sportieve versies altijd de margemakers, het publiek wil er graag sportief bij rijden en betaalt daarom graag en flink voor onzinnige dingen waarvoor ze geconditioneerd zijn dat ze denken dat het sportief is (grote lucht inlaten, veel uitlaateindstukken, een donker interieur met een zwarte dakhemel en rode stiksels, zilveren spiegelkapjes, etc. etc.).
herve11f zegt
@mashell: Sorry maar als U geen verstand heeft van verbrandingsmotoren bouwen kan U beter uw commentaar laten. Dit staat echt niet in verhouding, geloof me.
krikke240z zegt
@P1m: En dan nog een kleine 5000 euro opleggen voor het Dynamic plus chipje voor nog iets meer AMG power…. Maar ja, als bijna elke MB een AMG(-line) is, moet je iets nieuws verzinnen om uit te melken!
Dutchdriftking zegt
Specs zijn bizar, erg benieuwd hoe deze in de sprint zich houd TOBV de Tesla. Als auto op zich zal hij zeker beter zijn, maar wel tegen een idioot prijskaartje, dat dan weer wel.
Alfarobert zegt
Hij is dus net uit? Hoe kun je dan zeggen dat het het beste is op de markt? moet de toekomst dat niet uitwijzen? Oh ja,het is Duits dan is het premium he.
willeme zegt
@alfarobert:
https://www.autoblog.nl/nieuws/mercedes-eqs-rijtest-de-beste-elektrische-auto-2957456
Ik zou zeggen: rijd hemzelf.
Er is maar één merk waarvoor we alle logica opzij zetten en ons onderbuik gevoel laten spreken, is het Alfa Romeo! Als die ook maar iets bouwen dat er op lijkt, dan is het dat het beste!!!
ty5500 zegt
Het hangt er natuurlijk van af wat je belangrijk vindt. Wil je knallen op het circuit, dan zal een Gt3 de beste zijn. Wil je goedkoop en veel ruimte, zal een dacia erg goed scoren. Wil je maximale luxe zal een Rolls royce het beste zijn.
Net hetzelfde met elektrische auto’s. Objectief gezien is een Tesla model s plaid sneller, goedkoper en beter in efficientie, laadsnelheid, ruimte enzovoort.
Een eqs is een stuk luxueuzer, en heeft een grotere batterij met een grotere range tot gevolg en zal de kopers van traditionele duitse auto’s beter aanspreken.
Het beste is dus, zoals steeds, afhankelijk wat je belangrijk vindt in het leven.
Mij lijkt het wel een enorm fijne auto.
royaledeluxe zegt
Dit is toch wel de eerste keer dat een S reeks wagen me totaal niet boeit… zowel het interieur als exterieur is niet zo geweldig. Het zal wel allemaal fantastisch zijn enzo, maar design gewijs is het toch maar magertjes.
lowlow zegt
Als je bestelT
adyton zegt
Die panamerica grill is echt zo dom op deze wagen. Verhoogt het kitsch gehalte enorm. Het is al onnodig dat er zo een grote zwarte fake grill is, die lijntjes maken het er echt niet beter op.
mashell zegt
Nou nou, ze moesten toch iets om verschil te maken. Op de andere modellen gebruiken ze daarvoor verticale spijltjes (de zwijmelaars noemen dat liefkozend Panamerica maar dat is slechts een mooie marketing naam voor iets simpels als verticale spijltjes en ook met horizontale strepen kun je prima dwars door America). Dus niet gek dat ze ook hier voor verticale spijltjes kiezen. Dat het er niet uitziet dat geeft niet want het is “sportief”.
adyton zegt
@mashell: wel het toont vooral aan dat het designteam ook muurvast zit met ideeen bedenken om deze auto sportief te doen ogen. Of dat ze extreem lui geweest zijn.
tmenges zegt
Vind dit serieus eindelijk weer eens een mooie Mercedes. Met ook een fatsoenlijk ogend dashboard zonder opgeplakte iPad. Maar alles netjes op de plek waar het hoort.
mashell zegt
Zo’n 350 in die rode kleur graag. Chromen randjes en rood staat gewoon heel erg fraai.
flyerbunch zegt
Mercedes AMG prijst zichzelf de hemel in, maar of hij echt waard is? Vermoedelijk zullen de prijzen bij zo’n auto’s ook gaan kelderen zoals bij ice 2de hands. Huidige auto’s zijn net als smartphones die vandaag gekocht alweer oud zijn.
frank2b zegt
Checken van de tweedehandsprijzen van EV’s doet …..