Deze SQ7 met 435 pk komt niet in aanmerking voor BPM

Auteur: , 39 Reacties

En dat scheelt een slok op de borrel.

Deze SQ7 met 435 pk komt niet in aanmerking voor BPM

Een snelle SUV met een fatsoenlijke motor en ook nog eens een diesel. Normaal gesproken gaan er hier in Nederland dan drie rode kruizen in je hoofd branden. De belasting over zo’n voertuig is enorm en je zal diep in de buidel moeten tasten om zo’n SQ7 te kunnen kopen. Je maakt echter een groot verschil door het voertuig op grijs kenteken te gaan rijden.

Deze SQ7 met 435 pk komt niet in aanmerking voor BPM

SUV’s zijn door hun vorm tamelijk eenvoudig om te bouwen om te voldoen aan de Nederlandse wetgeving met betrekking tot het grijze kenteken. Je moet er een achterbank voor opgeven, maar je krijgt er veel financieel plezier voor terug.

Er staat momenteel een blauwe Audi SQ7 op grijs kenteken te koop voor 77.800 euro excl. BTW. Dit is een exemplaar uit 2017 met 99.572 kilometer op de klok. Om de vergelijking te maken wat een particuliere SQ7 zou kosten zochten we gelijkwaardige exemplaren op, maar dan zonder het grijze kenteken uiteraard. In dat geval kom je SQ7’s tegen die al gauw 95.000 euro incl. BTW kosten.

Deze SQ7 met 435 pk komt niet in aanmerking voor BPM

Het is niet de deal van de eeuw, maar momenteel wel de goedkoopste SQ7 die je kunt vinden in Nederland. De SUV beschikt over 435 pk, 900 Nm koppel en sprint in vijf tellen naar honderd kilometer per uur. En dan heeft deze snelle diesel nog een leuke kleur ook. Helaas zijn er geen foto’s van de situatie in de kofferbak beschikbaar.







39 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Doet toch afbreuk aan het geheel, dat is niet het doel van deze auto..
@nooffence: Wat een onzin, wat is het doel van deze auto dan?
@lenferink:

Met zeven man op vakantie gaan ..

Nu kun je maar met zijn tweeën ..

Mot de rest met EasyJet worden ingevlogen ..

Dat is heel slecht voor het milieu ..
@willeme: Je vergat je @lincoln alter ego te gebruiken ..
@leaper035t: Tweede keer al deze week. :D
@willeme: We missen hem allemaal…maar ‘m komt wel terug. Maar eigenlijk zou ik liever @desjonnies terug zien.
@simonmc: Hopelijk is hij nog onder ons en of heeft hij gewoon zijn dokter gevolgt die me zij dat ik op de site van hln.be moest wegblijven.
@wimof: Gevolgt en zij?! Het doet pijn aan mijn ogen, kus.
@willeme: en dan de volle net bijtelling betalen als een geel kenteken SQ7. Bijtelling gaat namelijk over de prijs inclusief BTW en BPM….
@lenferink: in mijn ogen inderdaad een grote familieauto voor de beter welvarende onder ons anders kan je net zo goed een bus nemen, kom je aan met een sq7 kan er niemand instappen
@nooffence: nou, ik heb 8 jaar aan het strand gewerkt en daar zag ik dat de afscheidingswand er gewoon werd ingezet in een dikke SUV (X5M e.d.). Uiteraard werd dat ding na 3 jaar weer ingewisseld, want met de zilte lucht … als ze langere tijd wilden doorrijden nam men wel wat aziatisch.
Hoe het ook zij, daar reden ze meestal met wat (groothandel)goederen ’s ochtends naar de toko en ’s avonds met leeg ruim terug naar huis. Dan is zo’n auto best een uitkomst. En tussen de afscheidingswand en de voorstoelen past nog wel een hond of voor een kort stukje naar de strandopgang nog een passagier.

Ach liever zo’n ding dan weer een transporter/transit kreng
@lenferink: Genoeg ruimte voor je honden.
Voor bijna 17k meer heb je een fatsoenlijke SQ7. Als je dan toch gaat smijten met geld, smijt dan gewoon iets harder.
@berlinetta: vind de prijs ook wat hoog, maar an sich is het voor sommige branches echt wel lucratief om met grijs kenteken te rijden hoor. Ook met een kleinere laadruimte dan een busje en als je daarnaast ook niet altijd volbeladen bent is dit eigenlijk een mooie oplossing. Maar financiële verschil had wat groter mogen zijn m.i.
@berlinetta: erger nog: het verschil in de BTW is vrijwel nihil. En als particulier tik je die BTW gewoon af a 16166. (Totaal 93166) Zonde van die ontbrekende achterbank voor die 1834 euro, als je toch al van plan was om 93K stuk te gaan slaan…
Only in Holland. Op een auto van dit kaliber besparen 😂.
@e550: In Vlaanderen wordt ook een hoop omgebouwd tot lichte vracht.
@atrak: het leuke is dat je dit ook als particulier kunt rijden, scheelt echt geld elke maand
@e550: je moet wat met die achterlijke belastingen hiero!
@berrybentley: ja of op bedrijf zetten.
@e550: precies … Je wilt dan wel maar je kunt niet of je bent te zuinig.
Als je dan snel wilt zijn koop je voor 4 mille een motorfiets die een stuk sneller is als de SQ7.
Zet je in de titel “grijs kenteken” en dan plaats je 30 foto’s waarvan geen eens eentje van de kofferbak..
De auto op de foto’s is nog niet aangepast naar grijs kenteken. Zover ik kan zien zit er nog een achterbank in met hoofdsteunen.
Ik dacht dat je bij grijs kenteken de zijruiten van de laadruimte moest weghalen en vervangen door niet doorzichtige panelen. Deze zijn alleen geblindeerd.

Maar zoals al gezegd. Dit soort auto’s zouden niet op grijs kenteken gezet moeten worden.
€ 77.800 ex.btw – da’s dik 94.000 euro inclusief.

Het maakt qua prijs dus niet zo veel uit of je zo’n ding tweedehands koopt met of zonder achterbank.
@RRRobert: ja inderdaad, wat is dit nou voor een vreemde vergelijking Autoblog ? Dat je btw mag aftrekken heeft niks te maken met grijs kenteken, het gaat of je geregistreerd staat als Omzet belasting plichtige
@rrrobert: als je m grijs koopt; koop je m dus op de zaak en dan hoef je dus ook geen BTW te dokken.
@gregorius: dat klopt, maar óók van een ‘geel kenteken’ auto die zakelijk wordt aangeschaft, mag de btw worden teruggevraagd

En in het specifieke geval hierboven wordt de BPM afdracht aangehaald als verschil; deze is, al dan niet plichtmatig, al betaald als zo’n auto eenmaal als occasion wordt verkocht.
Een nederlandse collega van mij rijd met een Discovery met geel kenteken, maar als je de achterdeuren opent zie je wel een volledige afscheiding (mooi verwerkt trouwens). Achterbank is weg maar hij rijd wel met een geel kenteken. Hoe zit dat dan?
@ericc: dan kan ie waarschijnlijk hem niet op grijs krijgen. Of hij weet het niet. Vraag hem het eens zou ik zeggen.
@ericc: Alle kentekens zijn geel ;)
@ericc:
In Nederland slaat de term “grijs kenteken” niet op de kleur van de platen. Vroeger, toen de kentekenpapieren nog van papier waren, had een personenwagen een geel gekleurd kentekenbewijs en bij een bedrijfswagen was het papier grijs van kleur.

De kentekenplaten op de auto zijn altijd geel in Nederland, behalve bij taxi’s, die zijn blauw. En handelaarskentekenplaten zijn groen.
@ericc:
Oh, nog een verschil: een bedrijfswagen heeft altijd een kentekencombinatie waarbij de letters beginnen met een B of een V.
Dus als die Discovery een kenteken heeft met de eerste letter B of V is het een zgn. grijs kenteken.
Prima timmermans busje zo👌🏼👌🏼
De ideale wintersporter als je met z’n twee bent.
Wegenbelasting elke 3 maanden is normaal 800 euro op geel kenteken nu betaal je echt een drol op grijs… vind het wel wat.
Toch een beetje zielig als je dit doet.
@mwti: Waarom? je wil een Audi maar je gunt de staat het geld niet, prima oplossing als je met twee bent. In België jaarlijks naar de keuring en reeds een controle bij inschrijving (zoals een bedrijfswagen)
78k ex, is bijna 94k in de btw. Hoezo goedkoper?
Houderschap belasting is wel veel minder circa 47 euri om.
Bijtelling is zelfde als op geel kenteken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).