Duitse baron rijdt miljoen kilometer in Tesla

Auteur: , 120 Reacties

Bij wijze van experiment.

Duitse baron rijdt miljoen kilometer in Tesla

Wat gebeurt er als je een miljoen kilometer met een Tesla Model S rijdt? De Duitse Hansjoerg Freiherr von Gemmingen-Hornberg heeft alle tijd van de wereld en besloot dit eens even uit te proberen.

Je zou verwachten dat een Duitse heer van stand in een statige klassieke Mercedes rondrijdt, maar niets is minder waar. Deze Duitse aristocraat is een groot fan van Tesla. Hij is een dusdanig groot liefhebber dat hij sinds de aanschaf in 2013 maar liefst een miljoen kilometer gereden heeft met zijn Tesla Model S 85.

Daarvoor heeft hij wel zijn best moeten doen. Het is namelijk niet zo dat hij veel moet rijden voor zijn werk. Integendeel, de 56-jarige Duitser bevindt zich in de fortuinlijke positie dat hij niet meer hoeft te werken. Wat doe je dan als Tesla-fanaat in hart in nieren? Precies, hele dagen in je Tesla over de Autobahn cruisen. De beste man heeft al die kilometers – gemiddeld 600 per dag! – dus gewoon voor de fun gemaakt. “Ik doe weinig anders,” aldus Von Gemmingen. Hij doet het overigens niet helemaal puur voor de hobby, maar ook om een statement te maken richting alle Tesla-critici.

De grote vraag is natuurlijk: hoe lang is alles heel gebleven? Om met de accu te beginnen: de Duitser is inmiddels bezig met zijn tweede exemplaar. Bij welke kilometerstand de accu precies vervangen is wordt helaas niet vermeld. Het gaat hier overigens wel om het oude type accu. Een nieuwe zou waarschijnlijk nog niet aan vervanging toe geweest zijn omdat die 1,6 miljoen kilometer mee zou moeten gaan.

De elektromotor gaat in ieder geval geen miljoen kilometer mee, want Von Gemmingen is al bezig met zijn vierde exemplaar. De eerste drie motoren gingen vrij snel stuk omdat ze uit een slechte lichting kwamen, maar de vierde motor heeft inmiddels 680.000+ kilometers voor de aandrijving gezorgd. Ook zijn er al diverse bandensetjes doorheen gejaagd, aangezien deze om de 50.000 kilometer zijn vervangen. Hiervan heeft de Duitser overigens niet al te veel gemerkt in zijn portemonnee, want de meeste reparaties vielen onder garantie. Ook heeft hij tot op de dag van vandaag gratis op kunnen laden.

Von Gemmingen is voorlopig nog niet uitgekeken op zijn Model S. Sterker nog, hij is van plan er nog 600.000 kilometer mee te rijden om zo de miljoen mijl aan te tikken.

Bron: dpa | Foto: een vergelijkbare Tesla Model S via Autojunk
Met dank aan @flyerbunch voor de tip!



120 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Hij zal van het zitten de hele dag ook zelf een flinke batterij hebbe gecreëerd
-edit: check-
@thomcarspotter: = lichting
Dus als je 600km per dag rijdt en domweg kapotte dingen repareert kan je er net zo lang mee doen als een gemiddelde diesel. Maar een beetje diesel doet dat met 1 motor…
@lekbak: hahahahahahaha een diesel die 1 miljoen km haalt.
Ik heb er een stuk of 5, die halen de drie ton nog niet, sterker nog de 2 ton is al een uitdaging voor VAG diesels.
@cazzo046: u koopt elke anderhalf jaar nieuwe dus? Of word er toch stiekem helemaal niet zoveel mee gereden waardoor de motor vaak koud is?
@lekbak: Nee, afgetrapt door jonge lui. Is toch niet van hun, dat verkort de levensduur met 75%. Klopt dus aardig, dat miljoen.

Autoscout staat vol met diesels boven de 700K, and still running.
@lekbak: Geen idee waar je dat op baseert, maar wij hebben 4x T5-6 en 1x Crafter. lopen ongeveer 20-40k km/jaar.
We kopen om het jaar een nieuwe en die rijden we in principe op.
Op is bij VAG tegenwoordig 120K km, dus dat wordt hem niet meer.
@cazzo046: precies wat ik zeg dus. 20 tot 40k per jaar is absoluut niet te vergelijken met 150+k per jaar. En dan ook nog eens busjes, die zijn ten eerste veel zwaarder en daarbij worden ze (mis)gebruikt door personeel.
@lekbak: 180PK 2 liter diesel? Die is inderdaad knap slecht.
@lekbak: Niet door mijn personeel.
@cazzo046: misschien moet je eens bij jezelf na gaan denken over wat je precies met je bussen laat doen. Als je veel kortere stukken rijdt (20 tot 40k per jaar is niet veel) en dat ook nog eens met zware karren dan ben je die motoren heel behoorlijk aan het belasten terwijl ze nog koud zijn. Zo’n 180pk diesel levert bij 1500rpm al meer vermogen dan een ouderwetse non turbo überhaupt kan leveren. Tot 2000rpm doortrekken is heel normaal, maar vroeger ging je ook niet tot 4000rpm met koude motor. Idem met een 90pk TDI trouwens, daar haalde je ook geen 90pk uit met koude motor zonder een boze werkgever. Die 180pk? Daar haal je 90pk uit voordat je het in de gaten hebt.
@lekbak: Heb al nagedacht, na een keer of 6-7 VAG ga ik over naar Iveco.
Bij voorkeur elektrisch.
Wij rijden regelmatig met aanhangers, maar dan ook nog altijd in 1 richting leeg.
En met regelmatig bedoel ik 20% oid.
Das dus 10% van de ritten met zwaardere belasting.
Blijkbaar te veel voor VAG.
@cazzo046: Waarbij nog opgemerkt dat het hier een Crafter betreft die 5 ton mag trekken maar teruggekeurd is voor 3,5 ton.
Aanhangergewicht bij ons max 2 ton.
@cazzo046: raar verhaal. Als het allemaal zo slecht is, waarom niet eerder overgestapt? Nee broodje aap dit
@cazzo046: dan vraag ik me af wat ze er dan WEL mee doen, gooien ze er benzine in ofzo? Want die van ons lopen allemaal 80k km’s per jaar. Geen centje pijn, zelfs degene met 350k op de teller loopt als een zonnetje. Als ik jou was zou ik toch eens met je personeel gaan babbelen.
@cazzo046: Ik weet een leuke site, een duitse hersteller met kennis, die laat je zien dat het voor veel moderne motoren zeer moeilijk is. BMW en Mercedes distributie enz https://www.redhead-zylinderkopftechnik.de/
@cazzo046: wel geinig dat je blijkbaar steeds in dezelfde valkuil trapt.
@cazzo046:

Personeel beter opvoeden of je eigen rijstijl, anders klopt er iets niet.

Ik ben al ver over de 600K heen met een vag diesel transporter, en vele bekenden idem of nog meer.
@bas2014: Das dan vast geen biturbo 180 pk.
Verder weet ik 100% zeker dat mijn personeel “normaal” met mijn spullen omgaat.
VAG heeft na de T4 gewoon de verkeerde afslag genomen.
Ik vind het prima, maar de volgende wordt geen VAG.
@cazzo046: De 180pk bitdi is trouwens wel een slecht ding… je had gewoon de 140pk moeten nemen.
De nieuwere 204pk schijnt wel weer een stuk degelijker te zijn.
@ot92: De cilinders met een iets te nauwe olieschraafveer, ding koekt dicht door de olie (al dan niet verkeerde) en een revisie dringt zich of. Kijk eens op https://www.redhead-zylinderkopftechnik.de/
@cazzo046: Dat weet ik 100% zeker van niet. ;-) ;-)
Die 180pk versie was ook helemaal niet nodig, en daagt alleen maar uit.
Niet de meest slimme keuze dus.
@stefanham: Jij vind het normaal dat dit soort meuk verkocht wordt door VAG?
Ik vind het normaal dat een product aan de normaal geldende eisen voldoet.
Dus bijvoorbeeld bij normaal gebruik een ton of 3 meegaat.
Bij VAG moet je blijkbaar uitkijken wat je koopt.
@cazzo046: Daar heb ik het niet over:

Het feit dat je 100% zeker weet dat die 180pk niet wordt afgetrapt. Hoog specifiek vermogen moet je met beleid rijden.

Gebeurd dus niet, kan ik je 100% zeker vertellen. 👀
@stefanham: BS, er rijdt 1 jongen op die ik 100% vertrouw.
Blijkbaar weet jij meer over mijn personeel dan ikzelf?
@stefanham:
Tsja, dan stoppen we maar hier. Zelfs op vrijdagmiddag heb ik geen zin in zoveel stupiditeit.
@cazzo046: wereld is klein. Is niet 1 persoon.
@stefanham: nu ben je natuurlijk een beetje dom aan het praten… jij weet precies niets over het personeel van Cazzo.
@stefanham: Wat is dat voor onzin. Of de bus nou 100pk of 180pk heeft mooier niet uitmaken voor de rijstijl. Ik ken overigens wel meer die de T5 180pk van armoede hebben verkocht waaronder iemand die VAG man was in hart en nieren. Hij rijdt nu ook in iets wat niet Duits is.
@cazzo046: Alsof andere merken nooit motoren hebben geleverd van mindere kwaliteit… hoge bomen vangen tenslotte veel wind.
@ot92: We gaan het zien, ik ben klaar met VAG. Er is een grens aan wat ik aan garagerekeningen kan en wil verdragen.
@stefanham: Hoe kun jij nou beoordelen of 180pk al dan niet een slimme keuze is?
@cazzo046: ik geloof er niks van… Mijn oude passat b6 2.0tdi met de beruchte siemens verstuivers, die bekend stond als 1 van de slechste VAG motoren, heeft mij nog nooit in de steek gelaten en met gemak de 350dkm gehaald zonder al te gekke dingen aan onderhoud. Hiervoor ook andere diesels van VAG gehad en ook daarmee probleemloos gereden.
@cazzo046: Mijn VW diesel heeft 449000 km (ALLES eerste montage) een vriend een 1.9 tdi die nu 438000 heeft AUB! De juiste olie (ik zeg niet goede) en je bent al heel ver. Het TFSI olieprobleem komt grotendeels hiervan.
@cazzo046: grappig. Mijn garagehouder is juist zeer de spreken over onze VAG diesels. Eerst de 1,7 sdi waar volgens hem met gemak 500.000 kilometer kan worden gereden en nu de 1,2 drie cilinder diesel in onze Skoda. Zolang je lange stukken rijdt, wat vier maal per week gebeurt, zijn ze erg betrouwbaar en gaan de zaken als ecg en roetfilters (correct me if I’m wrong) ook erg lang mee. En tot nu toe nul problemen mee gehad. Daarnaast is er laatst een nieuwsbericht naar buiten gekomen over welke type auto in engeland de hoogste kilometerstanden hebben, blijkt de octavia te zijn. Wat zijn dan de problemen met jouw VAG diesels als ik vragen mag?
@brammetjedeb: Dat zijn personenauto’s, die worden minder belast dan bedrijfsauto’s.
Wij rijden regelmatig (niet altijd) met aanhangers. Nooit meer dan toegelaten gewicht.
Problemen; de bekende riedel, turbos, EGR, koppakkingen etc.
Kennis heeft 4-5 Iveco 3 liters, daar zijn veel minder problemen mee.
@cazzo046: korte afstanden steeds?
@brammetjedeb: Alles door elkaar.
@cazzo046: Goh, wat gaat nou langer mee…..

Een 2.0 biturbo tdi alles uitgehaald wordt, of een makkere 3.0 diesel die niet op z’n max zit..

Die 2.0 biturbo is leuk voor in een personenauto, of een luxe busje.
Geen werkpaard wat uitgeperst mag worden.

Dat kan je op je vingers nagaan.. hele slechte keuze dus.
@deuxchevaux: Slecht product dus.
ik heb hem niet in een Crafter geschroefd.
@cazzo046:

Ieder merk wat een relatief kleine motor met dubbele turbo en een hoog specifiek vermogen in een bus stopt en die je ook nog eens flink gaat belasten, zal geen lange levensduur hebben.

Bijzonder slechte keuze om voor deze motorisering te gaan bij de beschreven doeleinden.
@caspart: We hebben het hier over een bus die technisch 5 ton mag trekken, maar in de praktijk in 10% van de ritten 2 ton trekt.
Dat noem ik niet zwaar belasten.
@cazzo046: Joh, leg je er nou bij neer: iedereen weet beter wat voor bus jij had moeten kopen, hoe je hem had moeten inzetten en wie je er in had moeten laten rijden…

Je hebt natuurlijk volkomen gelijk. Je mag van zo’n product verwachten dat het in staat is om zijn werk te doen. Dat er toevallig een motor met hoog specifiek vermogen in zit, is een keuze van de fabrikant die donders goed weet hoe zo’n bus gebruikt wordt. Ook als je vooral lange afstanden rijdt, is het eerste stuk vanaf de standplaats met volle belading de pest, want dan moet je vaak met een aardig koude motor gang maken, de snelweg op. Dat weet zo’n fabrikant ook, en daar moet het ding dus gewoon tegen kunnen. Desnoods met wat kunstgrepen als een beperkte koppelafgifte/turbodruk, afhankelijk van de motortemperatuur, om maar eens wat te noemen, zodat ook de chauffeur met wat minder gevoel voor het mechaniek de zaak niet zomaar kapot kan trappen.

En dat 20K km voor een diesel op jaarbasis te weinig is, dat zal allemaal best wel – maar als je een flinke bus nodig hebt, valt er weinig te kiezen: ga eens een flinke bus zoeken die niet op diesel loopt… Dat zal nog niet meevallen. Dus ook hier geldt: de fabrikant weet donders goed dat er een boel klanten zijn bij wie zo’n bus relatief weinig kilometers maakt. Een aannemer zal een stuk minder rijden dan een internationale koerier. Moet het ding dus gewoon tegen kunnen.
@deuxchevaux: Slechte keuze van VW bedoel je, mag ik aannemen.
@cazzo046: turbo, egr, koppakkingen zijn precies dingen die passen bij overbelasting van koude motoren en stilzetten van hete motoren en korte stukjes rijden. Als je met minder gewicht onderweg zou zijn, lagere afstanden zou rijden en de motor af laat koelen zou het best eens een heel ander verhaal kunnen zijn.

Is het product dan verkeerd, of is het product dan ongeschikt voor jou type gebruik? Want ik neem aan dat je ook geen enkelassertje gebruikt met 2 ton gewicht, omdat je weet dat dat niet heel blijft (jaja, die gaan maar tot 1.8t).

Een 3.0 is groter en zou best eens geschikter (en zuiniger) kunnen zijn. Maar zelfs dan: bezuinig niet op warm draaien voordat je ‘s ochtends met de kar vertrekt en zet die motor ook niet gelijk uit bij aankomst. Dat bespaart je een turbo en koppakking.
@lekbak:

Kijk, dit zijn nou reacties van mensen met echte kennis.
@lekbak: Als……Daar gaat het mis. Mercedes leverde 200+pk met een 3 liter v6 en dat blijft wel heel..
Ergo : Vw heeft troep op de markt gedumpt en de klant mag er voor boeten, en het maakt niet uit of je de 180pk biturbo aftrapt of keurig berijdt, stuk gaat die meuk.
@monsieurleloure: als. Als ik mijn pb-swisstools schroevendraaier als koevoet gebruik gaat die ook stuk.

Je moet niet alleen goed spul kopen. Je moet ook het juiste gereedschap voor de klus kopen. Een 2.0 met 180pk voor een zware kar hangen en er vervolgens relatief korte stukken mee rijden, tja, dan kan je zelf ook wel verzinnen dat dat niet lang mee gaat.
@lekbak: Absoluut niet mee eens. Van een bedrijfsauto verwacht je dat die op zijn taak berekend is. Dat VW een inferieure motor ontwikkeld heeft is een ander verhaal. Denk dat er weinig motoren zijn die net zo slecht zijn als de 180 pk biturbo tdi
@lekbak: Ja zo is dat, Cazzo. Je moet gewoon tegen je personeel zeggen dat ze de bus maar voor de helft mogen inladen. Dan moeten ze maar 2 keer rijden. Ben je ook meteen van die korte ritjes af. Had je kunnen weten toen je voor VW koos, vraag maar aan lekbak want dat is een soort Lekbak R. De Vries en die heeft heel veel verstand van zowel auto’s als hoe je een bedrijf runt.
@piebepost: misschien gewoon een andere grotere of minder opgefokte motor kopen. Pk’s zijn werkelijk het minst belangrijke in een bus, ironisch genoeg juist als je met hogere gewichten gaat werken. Die 180pk motor is leuk als je de hele dag op de snelweg zit met een spoedbestelling eendendons. Zelfs de gemiddelde 15 tonner rijdt maar met 150 tot 180pk rond…
@lekbak: Als ik jouw redenatie volg, dan is de conclusie toch gewoon dat VW die combinatie gewoon niet zou mogen verkopen. Dat is Cazzo toch niet aan te rekenen.
@cazzo046: Wie besluit er dan ook om een enorme bus met personenauto motor te kopen.. incl zware aanhanger, bereden door personeel.

Als je enige kijk op techniek hebt, dan had je dit nooit besloten.
@berrybentley: Ik heb een machinefabriek, dus pretendeer wel iets van techniek te weten.
Daarnaast heb ik vroeger een motorenrevisiebedrijf gehad.
Toch wil het er bij mij niet in dat een voertuig wat ontwikkeld is voor 5 ton trekken met 2 ton in 10% van de ritten overbelast is.
Daar zitten korte en lange (>100km) ritten tussen.
Ik begrijp ook dat alleen lange ritten en rustig opwarmen/afkoelen de levensduur verlengt.
Maar het moet wel praktisch blijven. Bussen en Crafter-achtigen worden voor allerlei gebruik ingezet, door allerlei bedrijven. Als ze daar niet geschikt voor zijn moet VAG dat bij de aankoop vermelden.
Nogmaals een klant/collega met Iveco met vergelijkbaar gebruik (maar zwaardere aanhangers) heeft veel betere ervaringen.
@cazzo046:

Maar waarom dan een 2.0 biturbo motorisering kiezen in een grote bus?

Die 2.0 biturbo is feitelijk een redelijk dik getuned blok fabrieks-af. Veel te kwetsbaar in een werk bus…Gedaan door VW vanwege de downsize trend en uitstoot onzin.

Dat kan je dan van te voren toch ook wel bedenken als je die kijk op techniek hebt?

Als je bij Iveco een soort gelijke combo zou bestellen,ga je hetzelfde ervaren, ws hebben die gewoon een grotere, minder hightech motorisering.
@berrybentley: 180pk uit 2 liter kan perfect betrouwbaar, is technisch geen enkel probleem.
Is een kwestie van engineering vs kostenreductie.
@cazzo046:

Ok, zou je dergelijke motorisering dan nu wel besluiten te kopen in een Iveco??

Nee. Case closed.
@berrybentley: Ja Cazzo, nu hoor je het ook van een ander. Na slijk van Berrybentley. Die heeft ook heel veel verstand. Met name van dingen enzo. Dus nu zie je wel dat het jouw schuld is dat VW prullaria verkoopt, en daarbij niet vermeld dat je de bussen niet mag gebruiken zoals ze bedoeld zijn. Jouw schuld dus, niet van VAG.
@cazzo046:

Hé expert, ik zou volgende keer vragen bij VW of ze een 1.0 met 3 turbo’s in het assortiment hebben bij een verlengde Crafter. Kan je dit keer bij 50.000 al gaan janken dat het stuk is slimmerik!
@cazzo046:

Hoe heet die fabriek van je? Wat een inzicht…uit de buurt van blijven..Al is het een slecht product van VW, dit kan jezelf ook wel nagaan dat dit niet de meest handige keuze is…..

Fail.
@artje: Als de fabrikant aangeeft dat hun product gemaakt is om het dubbele te trekken ga je er van uit dat dit klopt en voldoende getest is geweest, ook op vlak vn duurzaamheid en als dit niet het geval is is dit een tekortkoming van de fabrikant en niet van de gebruiker. Als je een krik van je auto koopt voor 3,5 ton ga je er toch ook van uit dat die voldoende getest is en met een veiligheidsmarge werd gemaakt voor 3,5 ton te krikken? Of moet je dan ook zelf onderzoeken of de lasnaden voldoende stevig zijn?
@cazzo046: Iveco is een van de betere bedrijfswagen fabrikanten.
@t16: Juist, daar gaat het om. Iveco weet dat ze een 180pk bus niet betrouwbaar krijgen met een 2.0, draait zijn klanten ook geen loer en haalt dit vermogen dus uit een 3.0. Wel zo netjes, naar je klanten toe.
@cazzo046: ik wil even melden dat de Diesel Skoda Octavia die mijn ouders in 2013 nieuw hebben aangeschaft net 4 ton heeft aangetikt
@lekbak: Klopt, ergens kun je de meest gamele roestbak ook een miljoen km laten hale als je tijdig reparaties uitvoert en zelfs defecte motoren vervangt. Dat de laatste motor als meer dan 680.000 km meegaat lijkt wel te tonen dat Tesla op vlak van betrouwbaarheid al gigantische stappen heeft gezet en betrouwbaarder is of zal worden als de gemiddelde verbrandingsmotor (met turbo’s, koppelingen en dergelijke die slijten met hoge kilometerstanden). En best wel keurig dat alles onder garantie werd vervangen.
@ty5500: een warme motor slijt bijna niet. Ik werk dagelijks met motoren die vele tienduizenden uren hebben gedraaid, geregeld onder maximale belasting. Het is de koude start die een motor de nek om draait. Daarom hebben mensen die echt veel km’s maken ook zelden problemen met de aandrijflijn (mits goed onderhoud).
@lekbak: mijn Scania V8 heeft inmiddels ruim 30000 uur en bijna 1,8 miljoen KM zonder problemen.
@Dickie: ah, gaan we wedstrijdje verpissen? Altijd leuk om eventjes op te scheppen!

De generator heeft 120.000 uur gemaakt (eens per week gaat die stil om een halve liter olie bij te vullen). De hoofdmotor staat op bijna 60.000 uur.

Oh, en de tweede genset heeft slechts 20.000 uur gedraaid maar die maakt veel meer koude starts. Die is bijna versleten en zal waarschijnlijk eerder vervangen worden dan de generator met 120.000 uur.

De uitstekende Scania V8 boegschroefmotor staat op 6000 uur. Die doet niet anders dan relatief koude starts maken, maar daar staat dan wel weer een verwarming op zodat die ook nooit echt koud is.

En voor de langzame rekenaars hier: een auto zal zo’n 5000 uur gemaakt hebben als die drie ton gereden heeft.
@lekbak: nee hoor geen wedstrijdje, maar een stationair motor in generator is natuurlijk niet te vergelijken met de motor in mijn truck.
Die motor met 120.000 uur nog nooit gereviseerd geweest? Caterpillar?
@Dickie: ik probeer maar te zeggen dat warme uren en constante belasting (snelweg) bijna niet tellen voor slijtage. Dat is bij stationaire motoren zo, maar ook bij auto’s en vrachtauto’s. Een vrachtwagen in de lokale distributie zal de 1.8 miljoen waarschijnlijk ook niet halen.

Die goede genset is John Deere, de slechtere genset en hoofdmotor zijn cat. Al met al best prima spul hoor, zelfs die cat generator.
@lekbak: ik heb mindere goede ervaringen met die JD blokken vooral die In Duitsland gebouwde 6,8 liters. Die oude 8,1 liter waren uiterst betrouwbaar.
@Dickie: 4.5 liter 4 cilinder. 40kva setje. Legendarisch goed
@Dickie: owja, geen revisie inderdaad. De laatste waterpomp zit er zelfs al 60.000 uur op (normaal gaan die elke tienduizend uur sowieso wel eens). Verder is alleen het kleppendeksel er de nodige keren af geweest om te stellen, en zit er een nieuwe regelaar van de branfstofpomp op. Zaken zoals een dynamo zijn al heel snel vervangen voor een extra sterk lager (spanrol) en druppellader.

Dit type motor staat ook wel bekend om z’n extreme levensduur hoor. 60 tot 80k uren is wat meer de standaard voor gensets in de binnenvaart.
@lekbak: Heeft een elektromotor dus geen last van een koude motor.
@ty5500: Wat kost zo een motor, enig idee?
@wimof: Die van de Model 3 kost rond de 700, de concurrentie rond die 800-850, maar van de 2013 Model S waarschijnlijk maximaal €1000.
@lekbak: maar moet die een beetje diesel moet dan niet een Mercedes of Volvo van voor 2000 zijn?
@mashell: vergeet Volvo en maak daar maar Fiat en Peugeot van. Ik betwijfel of er ooit een 1.9jtd of 2.0hdi eerder is overleden dan de rest van de auto.

Maar de meest zwakke punten van een moderne diesel zijn voornamelijk zwak omdat ze niet tegen koude starts kunnen (egr, roetfilters, katalysatoren, turbo’s etc). Als je 600km per dag maakt is de motor net zo vaak koud als een diesel die 60km per dag maakt (en dan dus slechts een ton gereden heeft).
@lekbak: het onderhoud van een diesel zou waarschijnlijk veel meer kosten met zich meebrengen dan 4 keer de motor vervangen én een nieuwe batterij.

Overigens beetje zinloze actie aangezien Tesla taxi’s al bewezen hebben dat deze kilometerstanden geen probleem zijn (Tesloop), maar dan wel met de recente tech en niet die uit 2012-2015.

Als deze man niets beters te doen had kon die beter zijn diensten als taxi chauffeur aan te bieden zodat er daadwerkelijk een co2 besparing was geweest in plaats van zinloze energieverspilling.
@flutterby: een elektrische auto zal minder onderhoud nodig hebben. Maar aan deze is weer een hele hoop gerepareerd, met als dieptepunt de accu.

Bovendien zullen schokdempers, rubbers en banden het met 2.2 ton ook wat minder lang doen als bij een diesel van 1.6 ton.

Ik weet wel dat Tesla’s best lang door kunnen gaan. Maar dat is helemaal niet zo uitzonderlijk. Hoe meer er jaarlijks met een auto gereden word, hoe meer km’s de auto kan maken voordat die versleten is. Dat is bij alle auto’s en alle merken zo. Deze man heeft hooguit bewezen dat een Tesla net zo goed kan zijn als gemiddeld. De echte test komt over een paar jaar, als blijkt dat Tesla’s ook heel blijven als niet alleen afstand, maar ook tijd er aan heeft mogen knagen.
@lekbak: de lithium accu is nog geen 30 jaar in commercieel gebruik en amper 10 jaar in auto’s (pilots ect uitgesloten) terwijl diesel al ruim een eeuw mee gaat. Logisch dat de levensduur beperkt is, echter de accu’s van de laatste jaren zijn véél beter dan wat Tesla in 2013 in de auto’s hing.

PS: leuk om af en toe wat gegevens uit de scheepvaart te lezen!
@lekbak: ik snap je punt, maar zouden zaken als schokdempers ook niet zijn afgestemd op de belasting van deze wagen ;)
@t1mothys: dat kan, maar dat kost geld en is daarmee niet vanzelfsprekend.
@lekbak: maar ga eens alle diesel kosten optellen. En de wegenbelasting, en dan opwegen tegen de electriciteits kosten? :) TOC van Tesla is dan waarschijnlijk veel lager.
Geen “dank u wel ” van Elon op Twitter???
@ericc: daarvoor moet je tegenwoordig eerst je ramen stukgooien en dat naar hem twitteren…
begrijp goed dat de Baron dat niet ziet zitten!
@ericc: is een dankjewel op z’n plaats voor iemand die altijd gratis staat te superchargen?
Die is niet goed hoor.
Lekker groen onnodig elke dag 600km rijden…
@noodlesoup: typische reactie van een zuur persoon die zich emotioneel aangevallen voelt betreft elektrische auto’s. Wat is er? Ooit aangereden door een elektrische auto? :) hahaha
@nissanfairladyz:
600 km per dag rondrijden voor de leuk is heel groen ja.
4 motoren en een nieuw accupakket. Zeer duurzaam… Goede vriend van mij heeft een XM 2.1 TD12 met bijna 9 ton. Originele motor en bak. 1 nieuwe koppeling. Troep die Franse auto’s.
@maxidyne: ook een kapotte klok staat twee keer per dag goed hè.

Maar de Fransen weten over het algemeen wel hoe ze motoren moeten maken. Beetje jammer dat (meestal) de rest van de auto aanzienlijk eerder is versleten.
@maxidyne: ok je noemt 1 voorbeeld van 1 Franse auto die het lang uithoudt, chapeau. Jammer dat elke Franse het nog steeds aflegt tegen elke willekeurige Japanse auto als het gaat om betrouwbaarheid en elektronica. Tesla is daar ook (nog) absoluut geen topspeler in, maar dat is ze wat mij betreft wel gegund aangezien ze nu eenmaal een voortrekkersrol kiezen te vervullen en daadwerkelijk met zeer innovatieve spullen bezig zijn die nog zwaar doorontwikkeld worden.
@trasimo: Toyota met hun diesels, Mazda met roest (al doen de meeste jappen dat wel wat), Nissan met, ja wat niet?

Leuk leventje heb je dan als baron! Ik had het me ietsiepietsie anders voorgesteld… In dit geval hoef ik het niet!
@krikke240z: vroeger zat je als Duitse baron in een rood vliegtuig, nu in een rode Tesla.
de bandenhandel zal blij zijn met deze man. Omgerekend om de bijna 90 dagen ( 3 maanden) 4 nieuwe banden.
( er vanuit gaande dat de man echt letterlijk elke dag met zijn auto die 600 km reed/rijd)
@milan0: nog 3jaar rijden want gaat naar de 1600000
Hoe valt bandenslijtage onder garantie? En niet als ze slecht gemonteerd zijn, maar gewoon na tonnen en tonnen aan kilometers. Dit klinkt eerder als sponsoring.
@phaeton: Het was misschien niet helemaal duidelijk, maar ik doelde met reparaties onder garantie niet zozeer op de banden. Het gaat om de vervangen motoren en accu. Von Gemmingen heeft trouwens nog expliciet gezegd dat hij niet wordt gesponsord door Tesla. Elon Musk heeft voor zover ik weet ook niet gereageerd op het verhaal.
@machielvdd: Nu ik het opnieuw lees kun je het inderdaad ook interpreteren over alle zinnen die betrekking hadden op onderhoud. Je hebt gelijk.
We kunnen natuurlijk niet ontkennen dat bij elektrische aandrijving domweg heel veel componenten ontbreken die stuk kunnen gaan. Natuurlijk, er is vermogenselektronica aanwezig dat stuk kan gaan, maar intussen weten we wel hoe we dat betrouwbaar krijgen (die kennis wordt NIET toegepast op smartphones, korte levensduur=kassa) en er zijn toch weinig bewegende delen aan. Vanuit dat oogpunt zeg ik: laat maar komen die EV. Onderhoud aan auto’s is een businessmodel van autoleveranciers geworden. Een jaarlijkse beurt van een magnetron of computer vinden we raar. Waarom moet een auto dan wel een jaarlijkse beurt?
@dare2think: Ook een computer, magnetron of smartphone gaat langer mee als je deze regelmatig onderhoudt (voor dat soort elektronica is dat voornamelijk schoonmaken). Er is eigenlijk maar weinig wat lang mee gaat zonder een regelmatige beurt, zelf als iets onderhoudsvrij zou moeten zijn.
Zinloos 1 miljoen kilometer rijden om een statement te maken? Deze man is écht een milieu terrorist.
Is dit niet de Duitser met enkele honderden referrals? If so, dan krijgt ie een roadster straks
Hij heeft ook nog een Tesla Roadster met meer dan zes ton in kilometers op de klok.
Hahaha gratis electriciteit voor de Tesla en dan dag in dag uit ermee rijden.
@spidermann: eigenhandig verantwoordelijk voor de verliezen van Tesla. Het is gewoon een undercover operatie van de VDA (de niet zo geheime dienst van de Duitse automobiel industrie).
@mashell: ik fenk dat je gelijk hebt.
Dus elke dag 100% nutteloos op de weg om een punt te maken? 20 sets banden aan 800 euro ? 3 motoren stuk en een volledige batterijpack versleten…. Gewoon voor de drol. Hoezo groen?
Weer zo’n Tesla fanboy geneuzel. Twee batterijpakken en meerdere drive units… Er wordt door zwakzinnigen geroepen dat e-drive units zo betrouwbaar zijn, sure… zie boven. Er zijn voldoende Prius Gen 2 taxis met een miljoen kilometers door louter regulier onderhoud en dezelfde motor. Een big fail, er wordt helemaal niets bewezen anders dat Tesla middelmatige producten produceert.
@donstorm: heel makkelijk afgeven op Tesla een net nieuw auto merk. Dat afgeven zoals jij deed… deden ze in de jaren 70 ook op japanse autos. Probleem is dat zulke mensen zoals jij op langere termijn nooit gelijk hebben. Je baseerd namelijk je conclusies op emotie.
Wat een sukkel…
6jaar oud
365 dagen per jaar
1.000.000 km….

Hoe kom je dan op gemiddeld 600km..
52(weken) x 5 (werkdagen) x 6jaar = 1560
1miljoen / 1560 = 641 km

Ook nie…
Ik heb hem!

1miljoen / 600km = 1667 dagen.
1667/6 = 278 dagen per jaar.
278/52 = 5,3 dagen per jaar werd de auto gebruikt…
(dat wist ik niet)
Een Duitse baron en een rode Tesla…
…familie van de Rode Baron…?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).