Deze fraaie stationwagon heeft een Ferrari-motor

Auteur: , 44 Reacties

En hij staat nog te koop ook.

Lancia Thema 8.32

Sommige auto’s hebben een legendarische status. De Lancia Thema in principe niet zo’n auto. Het was een grote sedan, ontwikkeld in conjunctie met Fiat (Croma), Alfa Romeo (164) en Saab (9000). Gewoon een keurige Berlina, zoals er rond die tijd wel meer waren. Denk aan de Rover 800, Peugeot 605 en Nissan Maxima. Je kon de Thema krijgen met diverse vier- en zescilinder motoren. In 1987 kwam daar een hele leuke variant bij, de 8.32.

De Thema 8.32 was het absolute topmodel. Zoals de naam suggereert is de motor een 8-cilinder met 32 kleppen. Inderdaad, de 3.0 V8 was in basis dezelfde als die in de Ferrari 308 en Mondial. Je leest, in basis. De motor was niet geheel gelijk. De krukas was van het crossplane-type in plaats van een flatplane. Ook waren de kleppen kleiner en was de ontstekingsvolgorde anders. Het vermogen lag rond 215 pk, terwijl het maximum draaimoment 285 Nm bedroeg. Daarmee was een sprint van stilstaand naar 100 in 6,8 seconden mogelijk. Voluit moest je er 240 km/u mee kunnen halen. Twee jaar later kreeg de motor een katalysator, waardoor de Thema 8.32 ietsje langzamer werd.

Lancia Delta

Maar de prestaties zeggen maar een gedeelte van het verhaal. De 8.32 had meer te bieden. Wat dacht je van een uitschuifbare spoiler? Lancia was destijds de eerste. De 8.32 moest niet zozeer snel zijn (een Mercedes 500 E was veel sneller), dan wel stijlvol en exclusief. Dat zag je aan het interieur, dat (optioneel) bekleed was met Poltrona Frau leder en fraai hout. De Lancia Thema 8.32 was een vrij zeldzame auto. Van de eerste serie (1987 – 1989) zijn er 2.370 gebouwd en van de tweede serie (met katalysator, 1989 – 1992) rolden er 1.601 exemplaren van de band. Het complete verhaal van deze bijzondere auto kun je hier lezen. Bijna alle exemplaren waren sedans.

Bijna allemaal? Ze zijn er toch alleen geweest als sedan? Dat klopt. De 8.32 kon alleen besteld worden als vierdeurs. Speciaal voor Il Commendatore Agnelli werd er een stationwagon-variant van gebouwd. Dat soort projecten kwamen destijds vaker voor. Zo kreeg hij ook al eens een cabrio-versie van de Lancia Delta HF Integrale Evo. Die auto staat achter slot en grendel, maar het heeft ertoe geleid dat mensen zelf aan de slag zijn gegaan met de Thema 8.32. Zo ook de aanbieder van de auto op de foto’s. Het is een project waarbij gebruik gemaakt is van enkel originele Lancia-onderdelen, afkomstig van vier verschillende Thema-donorauto’s.

Lancia Thema 8.32

De auto stamt uit 1989, alhoewel diverse onderdelen waarschijnlijk een andere leeftijd hebben. Maar ja, laten we eerlijk zijn. Dat is toch bij elke auto van die leeftijd? Alle onderdelen bij Patricia Paay zijn ook niet meer van dezelfde leeftijd. Vergeeft u mij de zouteloze opmerking. Terug naar de 8.32 SW. De Nederlandse eigenaar heeft zo te zien alles redelijk netjes gedaan. En als stationwagon heeft de 8.32 nog meer cachet. Op dit moment staat de Thema 8.32 SW te koop. De auto heeft iets meer dan een ton gelopen en kost 29.500 euro. Dan heb je wel een stationwagon met een échte Ferrari-motor. De advertentie kun je hier bekijken.



44 reacties

Een 3.0 8-cilinder met 215pk klinkt als je het vergelijkt met nu met 2.0 4-cilinders met 300pk wel heel erg weinig, maar wat een gaaf project.
@Lennart95vdk: het zal wel een stuk rustiger tijden met een veel mooiere vermogens opbouw. En die 4pitter heeft een turbo. Zet hier een turbo op en je gaat ook richting serieuze vermogens
Gaaf ding, zeker als station! Qua vermogen valt het natuurlijk een beetje tegen. De iets latere V6 en Turbo (in de opvolger) kwamen aan vergelijkbare cijfers, maar die stammen niet van een Ferrari blok af.
Zo jammer dat Lancia er niet meer is. Ik mis de Kappa SW met heerlijke vijfpitter die mijn vader jaren geleden had nog steeds.
@trustmeiamanengineer: mijn Lancia-specialist is het met je eens; hij heeft er in de afgelopen jaren 3 weten te verzamelen en wil ze voor geen prijs verkopen …
* slingert mobile.de weer aan.

Je wordt bedankt @WillemE!
Supergaaf project en wederom zeer leuk geschreven.
Bijna 30k vind ik best wel fors, ja, het is bijzonder maar wel een hobbyproject.
Ik zou liever een sedan willen hebben, want de uitschuifbare spoiler.
@rufctr01: ik werkte begin jaren 90 naast de importeur in Vianen; de 8.32’s stonden meer tijd op de brug als dat ze reden, en als ze hadden gereden, was je een godsvermogen kwijt aan reparaties. Een technisch specialist bij de importeur vertelde eens dat er bij Lancia Italië ook steen en been geklaagd werd over de Ferrari krachtbron wegens gebrek aan support vanuit Ferrari.
Het zag er leuk uit, klonk ook mooi die V8, maar dat was het dan ook wel.
Knap geld.
Ik kan me niet voorstellen dat hier iemand meer dan 20k voor neertelt.
Met alle respect, maar het ding doet me denken aan een Volvo. Vind hem eigenlijk niet eens zo mooi. De Lancia Lybra vind ik een stuk knapper. En man oh man, wat een vraagprijs…
@viezefreddyw: Dit is misschien net een generatie te oud voor jou. Maar deze is, in mijn ogen, zo elegant, simpel en tijdloos ontworpen. Zijn maar een paar, normale, auto’s uit deze tijd die blijven hangen en deze is er absoluut 1 van.
De Lybra, alhoewel door mij zeer gewaardeerd, heeft toch iets niet kloppend. De Lybra is ook oorspronkelijk met een andere voorkant ontworpen. Toen het design goedgekeurd was, hebben ze toch nog het front veranderd. Hierdoor klopt deze niet geheel. Hetzelfde met de Mercedes E-klasse uit die tijd. Ik weet de W-serie niet, maar degene na de W124 met ronde koplampen. Ook deze is, nadat hij klaar was, aangepast door de op dat moment mogelijke techniek van verlichting. Hierdoor stonden de koplampen te rechtop. Bij de facelift is dat verbeterd. En deze klopt ook.
@pa045: Naja ik weet niet. Ik zeg altijd dat ik in het verkeerde tijdperk ben geboren. Ik ben echt van de klassieke auto’s en vooral van de Italianen. Ben bijvoorbeeld bezig om een Lancia Fulvia Berlina uit 1972 aan te schaffen om haar vervolgens te restaureren.

Maar deze Lancia kan me simpelweg niet bekoren qua styling. Ik vind het eigenlijk gewoon geen mooie auto…
@viezefreddyw: dan vind ik het dermate opmerkelijk dat je de styling van de Lybra boven deze stelt. Persoonlijk doet het design van de Lybra mij weer niets en de Thema dus weer wel. Smaak…het blijft een wonderlijk iets haha
@viezefreddyw: Ik snap de vergelijking met Volvo wel… En dat je dit een niet heel bijzondere auto vind om te zien… Maar toch, kijk nog eens goed naar details als het defige voorkomen met de rechtopstaande grille…

Al zit de echte schoonheid onder de kap… Maar vooral ook in het interieur. Dat was bij de gewonere versies van de Thema al erg smaakvol, de 8.32 heeft een interieur zoals alleen de Italianen dat kunnen:

https://i1.wp.com/www.classicitaliancarsforsale.com/wp-content/uploads/2012/09/Picture-25.png
@moveyourmind: Ik heb de auto echt even grondig bestudeerd. Maar het spijt me, het kan me maar niet bekoren. Best gek want ik ben echt van de Italianen zoals je weet. Vooral de oudjes.

Maar dat interieur is dan wel weer onwijs mooi, toegegeven!
215 pk uit een 2,9 liter V8 gebouwd op de koppel was natuurlijk helemaal niet zo slecht.
Zet hem eens naast een 300 E of 528 i uit die tijd en dan blijkt hij prima mee te komen.

Vervelende aan deze auto zijn de korte onderhoudsintervallen in combi met lastig te bereiken distributie, erfenis van de Ferrari layout. Maakt het aan de andere kant weer een waar exoot. Heeft ook een prachtige, significant andere dashboard dan degangbare Thema’s. De Lancia Thema was trouwens een belangrijke auto. Bestseller, deed het ongelofelijk goed vooral op de thuismarkt (toen thuismarkten nog de belangrijkste markten waren, de goede oude tijd)
@nord: Werd ook veel in heel Europa verkocht. Was een populaire auto.
de Thema in LX uitvoering had ook het afwijkende dashboard. Was dus niet alleen voorbehouden aan de 8.32.
De LX was, volgens mij, alleen leverbaar als 3.0 V6 en 16V Turbo.
@pa045: volgens mij was de LX uitvoering met de 8.32 dash een uitloopuitvoering in de laatste jaar? Daar waren maar enkele van verkocht..
@nord: stiwkwm was een 3.0 V6 eigenlijk de betere auto. In LX uitvoering dezelfde uitstraling, bijna gelijke prestaties en een stuk onderhoudsvriendelijker. Maar ja. Geen Ferrari motor.
@nord: Maar dat zijn beide zes cilinders.
@m54b30: een V8 of een zes in lijn met dezelfde motorinhoud hoeft voor elkaar onder te doen. Sterker nog , een zes in lijn heeft de betere ademhaling, een stel nokkenassen minder en in dit geval een efficiëntere plaatsing van de versnellingsbak.
hoeft niet
Hoeveel geld/moeite kost het om de auto met originele Ferrari onderdelen naar de 300pk de trekken? Zou de auto net even af maken.
@dutchdriftking: ik zat al op te zoeken of er ergens losse flat plane cranks vanuit 308’s te vinden zijn. Kwestie van andere ontstekingsvolgorde zou je zeggen, maar toen kwam ik in een zwart gat met balansassen enzo terecht en toen ben ik maar gestopt :p
@gulli: ik denk dat het een beter idee is om de hele motor uit een 308 te swappen.
@jochempie: klinkt goed!
Normaliter ga ik kwijlen van een smetteloze Thema 8.32, maar op de een of andere manier zie ik dit toch meer als een leuk zelfbouw project, dan als een prachtige Thema 8.32..
En dat ligt niet enkel aan het ontbreken van de automatische kofferbak spoiler.
Bijzonder gave auto!
Zeker voor zijn tijd, maar om hier 30k voor over te hebben moet je wel een enorme liefhebber zijn met de nodige reserves ook.
Als jochie kon ik helemaal wegdromen bij de paginagrote advertenties in de krant van de Lancia 8.32.

Een gewone Lancia Thema was toen al iets bijzonders, laat staan deze uitvoering. En naarmate de tijd verstrijkt worden typische jaren ’80 auto’s als de Thema weer echt cool.

Net als de Saab 9000 (liefst een CSE,), de Citroën XM, een Renault 25 (je zou nog maar een Baccara vinden in goede staat), de Alfa 164, de Peugeot 605, Volvo 740/760 en natuurlijk de Mercedes W124 en BMW 5 uit die tijd…

En dan ben ik er nog een paar vergeten… Ik droom weer helemaal weg… Net als toen ik als jochie die advertentie van Lancia zag…
Mooi ? Ach… maar exoot is het zeker. Wel fijn als je zelf het onderhoud kunt doen, want daarop loop je keihard leeg met een wagen als deze.
De Thema wordt eigenlijk alleen maar mooier als je er langer naar kijkt. Zeker de laatste versies kloppen helemaal. Toch zou ik eerder voor een kappa gaan, maar dat komt misschien omdat ik iedere dag rijd in diens heerlijke 2.4 vijfcilinder…
Wat is hier mooi aan? Qua uiterlijk net zo fraai als een ’98 Suzuki Baleno station.
Maar ja het is weer een oude Lancia en dan wordt het hier vaak opgehyped, je had die tijd mee moeten maken zeker?
@alcantara: ben je weer. Verander je naam aub. Ik moet altijd aan Lancia denken wanneer ik alcantara lees. Een Thema met een Daewoo vergelijken. Je laat weer zien er geen kijk op te hebben.
De turbo had een overboost waardoor de thema serieus snel accelereerde voor die tijd. Overigens kwalitatief best goede auto’s.
Hmmm, wist niet dat er een stationwagen-versie van de 8.32 was. Heeft deze ook zo’n leuke opklapbare spoiler in de achterklep? ;)
Draaimoment…? Alstublieft, daar is een Nederlands woord voor.
@p993: wat is er mis met draaimoment? Oké, koppel is korter, maar het is -volgens mij- correct Nederlands.
30 mille voor een one off Thema 8.32 station met een tonnetje op de teller?

Koopje.
Op een regenachtige zondag kan ik op de bank nog wel eens wegdromen bij het idee om tijd en geld teveel te hebben. Dan zou ik een Alfa 75 met dit blok uitrusten. Heeft dat blok eindelijk het platform wat het verdient
Lekker laten staan probleem bak.
Patricia?

Vergelijk deze Lancia dan met Cindy Crawford. Die is net als deze Thema 8.32 stijlvol en mooi oud geworden.
Ik ken de betreffende auto vrij goed. Is al een paar keer mee geweest met onze jaarlijkse Italyherewe.com trip naar Italië. Probleemloos. Voor de liefhebbers van wat audiovisueel-geweld: https://youtu.be/YL5J0kQ1tXM
Fantastisch altijd dit soort projecten! En een snelle station waar je het niet van verwacht is altijd super!
Je moet wel een echte Ferrari dude zijn om zo’n Lancia hok te willen.
Een Ferrari blok kost ook klauwen vol geld aan onderhoud, en dat heb ik het alleen voor over als om een Ferrari blok een Ferrari carroserie zit.
@tarquesh: dat is in dit gebal niet waar hoor. Deze motoren zijn dusdanig lui getuned dat ze bekend staan probleemloos de twee ton te halen.

Maar inderdaad, een revisie is een duur geintje. Hoewel het in vergelijking met hedendaagse computer gestuurde turbo motoren alsnog relatief goedkoop is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).