• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dus toch: er komt een basis-R8

Auteur: willeme, gepost 7 oktober 2017 om 16:00 – 30 Reacties

Audi R8 Spyder


Voor als een V10 net even iets te gortig is.

Je zou het niet direct zeggen, maar de tweede generatie R8 is al weer een tijdje onder ons. De R8 is leverbaar als Coupé (rijtest met @Wouter) en als Spyder (rijtest met @CasperH). Qua motoren is er nog niet veel gewijzigd. Je kan kiezen uit twee varianten van de 5.2 liter V10. Eentje met 540 pk en als je de R8 Plus bestelt, heb je 610 atmosferische paarden tot je beschikking. Als speciaaltje is de RWS toegevoegd aan het gamma, met 580 pk enkel alleen op de achterwielen. Feest in een Audi, het moet niet gekker worden.

Maar de oplettende lezer zal zich afgevraagd hebben: waarom zit er geen uitvoering onder de V10? Zo’n R8 V10 Plus kost namelijk 2.000 euro méér dan een identieke Lamborghini Hurácan. Niet echt een interessante propositie. Het leuke aan de vorige R8 was dat je deze kan krijgen met een 4.2 V8 motor, volgens kenners de fijnste motor voor die auto. Van de nieuwe R8 was er geen V8 omdat Audi de motor onmogelijk aan de emissie-eisen kon laten voldoen.

Welnu, die uitvoering gaat er nu dan ein-de-lijk komen. Daarmee volgt de tweede generatie R8 een andere route dan de eerste generatie (waarbij de V10 pas later kwam). Volgens welingelichte bronnen (Autocar) komt er een uitvoering met onder de V10. Dit is geen V8, maar een V6. Dat is op zich heel erg logisch, want een beetje twin turbo V8 maakt gehakt van de V10 als het gaat om pure specs. Het wordt dus een V6.

En de V6 is een bekende, namelijk de 2.9 liter V6 biturbo uit onder andere de nieuwe Audi RS5 (rijtest), maar ook uit de Panamera S en nieuwe Cayenne S. Dit blok levert in de RS5 een gezonde 450 pk. In de R8 zou dat vermogen iets opgeschroefd kunnen worden richting de 500 paarden. Audi heeft bevestigd dat de motor er in meerdere uitvoeringen komt. Dat zou kunnen betekenen dat er een 450 pk sterke variant en een 500 pk versie van komt.

Maar het grootste voordeel van de nieuwe uitvoeringen moet wel de prijs zijn. De V6 heeft een veel gunstigere uitstoot dan de V10. De goedkoopste R8 kost nu dik 233 mille. Als ze de prijs richting de 150.000 euro kunnen krijgen, is de R8 eindelijk weer een 911 alternatief.

Ook interessant!

  • Meer puristisch vermogen voor de R8 RWD
  • Audi Q4 e-tron rijtest video
  • Mijn Auto video: Audi R8 V10 Plus van Dennis
  • Audi RS3 Performance rijtest video
    Audi RS3 Performance Edition rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, R8, rws, V10, v10-plus, v6

Vorig bericht: « Officieel: Jolyon Palmer eruit na GP Japan! [updated]
Volgend bericht: Deze fraaie stationwagon heeft een Ferrari-motor »

Lees Interacties

Reacties

  1. kapiteinaudi zegt

    7 oktober 2017 om 16:28

    Leuk, maar toch liever een vijfcilinder. Wat een prachtig uitgevoerde R8 op de foto trouwens.

    Login om te reageren
  2. str8six zegt

    7 oktober 2017 om 16:28

    R8 doet me totaal niks maar hoe die hier is uitgevoerd op de foto is wel erg gaaf!

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      7 oktober 2017 om 19:00

      @str8six: Helemaal mee eens! Dit zie ik duizend keer liever dan die groentint van de persplaten van de Spyder V10 Plus of het blauw van de platen van de gewone R8. Heerlijke combinatie van een snelle sportwagen en een stijlvolle uitstraling

      Login om te reageren
      • lebeaunl zegt

        7 oktober 2017 om 21:13

        @Edge: heeft iets weg van een Spyker op deze foto, nice idd

        Login om te reageren
        • tdg200 zegt

          8 oktober 2017 om 08:04

          @lebeaunl: gentlemen spec

          Login om te reageren
    • ericd zegt

      8 oktober 2017 om 11:17

      @str8six: Heeft zelfs iets Spyker achtigs…
      (stil maar, ik hoor je al in lagguh uitbarsten)

      Login om te reageren
  3. vandijkbv zegt

    7 oktober 2017 om 16:31

    Gewoon die 2.5 TFSI er in lepelen!

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      7 oktober 2017 om 18:51

      @vandijkbv: eens

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    7 oktober 2017 om 16:31

    Jammer. Ik had zo gehoopt op een 5 in lijn achterin de R8!

    Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    7 oktober 2017 om 16:33

    Ik vind de R8 nooit echt spannend. Ja, die V10 klinkt goed en de vorige is tig keer mooier.

    Maar bovenstaand exemplaar. Wauw! Prachtig samengesteld. Geweldige kleurencombinatie.

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      7 oktober 2017 om 21:47

      @viezefreddyw: Je kan zeggen dat ie sneller en beter rijdt dan de Huracan.

      Login om te reageren
  6. Benny_Weisz zegt

    7 oktober 2017 om 16:34

    Markt…gat…dicht!

    Login om te reageren
  7. HZW zegt

    7 oktober 2017 om 16:35

    De R8 heeft mijn nog nooit bekoort, en dat de V8 de betere motor is voor een R8 vind ik ook niet.
    Was niet echt onder de indruk van die motor in de R8, nu ben ik zo ie zo al geen V8 fan.
    Die V6 wordt wel interessant, met een setje plug & play hybrid turbo’s kom je uit op ± 650-680 pk.

    Login om te reageren
  8. cossiekiller zegt

    7 oktober 2017 om 16:47

    Wat een gemiste kans om dat lichtere TTRS blok erin te leggen…

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      7 oktober 2017 om 16:56

      @cossiekiller: hoeveel lichter is dat blok?

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        7 oktober 2017 om 17:03

        @kareljansen: 159 Kg.

        Login om te reageren
        • HZW zegt

          7 oktober 2017 om 17:05

          Het oude 2.5TFSI blok was 26 kg zwaarder.
          Geen idee wat het nieuwe 2.9ltr V6 motorblok weegt.

          Login om te reageren
  9. trustmeiamanengineer zegt

    7 oktober 2017 om 16:53

    Jammer, die heerlijke vijfpitter met een pk of 500 moet achterin komen.

    Login om te reageren
  10. bmwm3gtr zegt

    7 oktober 2017 om 17:13

    Als er nou ook een handbak aan gekoppeld zou zijn en dat je bij de huracan ook een achterwiel aangedreven versie had heb je een instant legende in huis

    Login om te reageren
  11. misterdrogba zegt

    7 oktober 2017 om 17:15

    Gotland Green, wat een heerlijk kleurtje…

    Login om te reageren
  12. spykerboy zegt

    7 oktober 2017 om 17:49

    jammer dat er een turbo motor in komt, kan helaas tegenwoordig ook haast niet anders meer. Maar als het hem goed betaalbaar maakt en daardoor vaker gaan zien ben ik er helemaal voor, vanaf moment 1 altijd een mooiere keuze gevonden dan een 911 :)

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      7 oktober 2017 om 17:50

      @spykerboy: grappig om te lezen dat iedereen deze R8 van de foto zo mooi vind, ik ben R8 fan, maar vind hem zo afschuwelijk dat bruine leer vind ik echt te lelijk voor woorden (altijd al gevonden met bruin leder interieurs), al helemaal met dat donker groen zo

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        8 oktober 2017 om 09:37

        @spykerboy: ik sluit me bij he aan. Dit groen met bruin past op een grote Jaguar maar is op een moderne wagen die de kille perfectie moet uitstralen verschrikkelijk misplaatst.

        Login om te reageren
  13. bosje zegt

    7 oktober 2017 om 18:19

    Iedereen lijkt de 5-cilinder te willen, maar dan kun je beter de TT-RS kopen toch? Is ook iets lichter, veel goedkoper en sneller (tegenover R8 met 5-cilinder). Als je dan toch het extra vermogen (en gewicht) wil is deze 6-cilinder een mooie stap hoger.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      7 oktober 2017 om 22:41

      @bosje: ik kwam bij mijn TTRS samenstelling anders uit op 130k..niet echt zo veel goedkoper, vind ik.

      Login om te reageren
  14. marvin1608 zegt

    7 oktober 2017 om 18:32

    Lijkt me sterk dat ze de v6 500pk geven terwijl de v10 er maar 40 meer heeft.

    Login om te reageren
  15. destiny zegt

    7 oktober 2017 om 18:38

    En dan heb je dus een R8 met het blok van een snelle middenklasser..
    Ik betwijfel of iemand die anderhalve ton aan een auto uitgeeft dat zal ambiëren.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      7 oktober 2017 om 20:03

      @destiny: vorige R8 had ook de motor van een snelle middenklasser. Verkocht ook prima.

      Login om te reageren
  16. mashell zegt

    8 oktober 2017 om 09:33

    Eigenlijk, eigenlijk had de R8 helemaal niet die V10 moeten hebben maar gewoon een V8. Waarschijnlijk wordt de V6 de leukste en beste variant.

    Login om te reageren
  17. tge1 zegt

    8 oktober 2017 om 10:28

    Ik had verwacht dat er een 1.0 driecilinder blokje in gezet zou worden.

    Ik vind dit een sportauto zonder “magie” trouwens. Ik kan er niet warm voor lopen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North