Deze Subaru Vivio heeft RWD en 175 pk [updated]

Auteur: , 37 Reacties

En jij kan 'm kopen.

Als je aan rijplezier denkt, is een Subaru Vivio wellicht niet het eerste wat in je komt. De Vivio volgde in 1992 de Subaru Mini Jumbo op. De Kei-car was leverbaar met vierwielaandrijving en er bestond ook een T-top variant van alsmede de ‘Vivio Bistro’, inclusief bizar retro-front dat doet denken aan een creatie van Mitsuoko. In Japan was er een variant met turbo die geholpen door het lage gewicht veel werd ingezet in rally’s. Maar ondanks dat er dus best wat leuke dingen gedaan werden met de Vivio, spotte je de auto in Nederland medio jaren ’90 meestal alleen op de parkeerplaats voor de Edah. Ondanks het feit dat kleine lelijke auto’s het goed doen in Nederland zijn ze tegenwoordig vrijwel verdwenen uit het straatbeeld.

De man die deze Vivio in elkaar geknutself heeft, wist echter dat er meer uit de kleine Subie te halen viel. Daarom heeft hij er de aandrijflijn van een Kawasaki ZX-10R in getransplanteerd. Met het 1000cc Kawa-blok is de kleine Jap super kawaii. De auto is groen, maar helaas niet het groen dat de Kawasaki’s siert. Maar goed, dat valt nog wel aan te passen met een likje verf.

De oorspronkelijk vierwielaangedreven Vivio heeft inmiddels achterwielaandrijving, want door de plethora aan cc’s was er was geen ruimte meer onder het blik om de aandrijving naar de voorwielen te verzorgen. Dat betekent dus lekker driften op het parkeerterrein van de supermarkt.

De motor is verder niet aangepakt, maar dat hoeft ook niet want die levert 175 pk. Die pk’s komen pas hoog in toeren los zoals het een motor-motor betaamt en heel veel koppel zal er niet beschikbaar zijn, maar dat maakt niet uit want het hele ding weegt maar 690 kilo. Bovendien stelt de verkoper dat het reservewiel er nog uit geschroefd kan worden om de auto nóg lichter te maken.

De vraagprijs van dit stukje puur rijplezier bedraagt 8.999 Euro. Je kan ‘m ophalen in Hengelo. Check wel van te voren even of het niet te hard waait op de dag dat je ‘m gaat ophalen, want dit vedergewicht vliegt dan weg als een schriele wielrenner op de Mont Ventoux.

UPDATE: dankzij de oplettendheid van @gash hebben we nu ook een video:

Snelle-subie

Bedankt Wesley voor de tip!



37 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Jah leuk ding. Alleen 9000 is wat te veel. Voor 3000 zou ik het best overwegen.
@bouwvakkert: 300 euro bedoel je
@autofreaker: als jij voor 300 een Kawasaki blok hebt kom ik hem nu ophalen.
Moet je hem ook achteruit het parkeervak induwen of zou de originele bak er nog onder zitten. In beide gevallen suboptimaal…
@Dizono: Is toch geen relevante info joh. 175 pk! RWD! 690 Kg!

Nou ja vooruit dan, in de advertentie staat dat er een achteruit schakelaar in zit en dat die perfect werkt.
@dizono: Als je de advertentie bekijkt zie je dat er een achteruit op zit dmv een startmotor…
@dizono: Gas, koppeling op,stuur een beetje naar links of rechts en je staat met je neus de andere kant op.
Voor 9000 weet ik wel wat beters
@z3mcoupe: M3
@riri: ja, een Hassan editie.
Cool: Bij de rdw staat hij geregistreerd als ”Subaru Vivio ZX10R’
@gash: Op straat als een senioren auto
Was de Vivio Bistro (en de Edah ook) vergeten en gelukkig maar wat is dat een lelijk ding zeg. Verder altijd leuk om motorfiets motoren in kleine autos te zien. Vraagprijs is echter wel wat aan de hoge kant.
De auto is niet mooi in een klassieke mini of fiat 500 was ie wel heel erg mooi geweest.

wat minder PK en meer koppel zou ook mooi zijn geweest :)
Filmpje:
https://vid.me/Urm7
@gash: Ziet er niet snel uit wel mooie sound
Oud knutselwerk, max 1250,- voor de moeite!
Altijd tof zulke projecten
In 2013 moest ‘ie, nog zonder de extra peekaas, €1000 opleveren:
https://subarublog.wordpress.com/2012/08/15/te-koop-subaru-vivio-4wd/
https://www.youtube.com/watch?v=CAn-xio80_s


Love it
@riri:

€60.000,-…….
@gash: 0-100 3.3 sec.
@riri: En een video zonder motorgeluid. Teleurstellend.
Mooi projectje, maar de prijs is nogal optimistisch.
Voor 9k koop ik een Aygo heb ik er jaren geen omkijken naar en verkoop ik m ook nog voor een goed bedrag.
@vagtroep: Op mijn werk klagen veel mensen over hun nek na een dag in de aygo de auto blijft altijd als laatste staan en wordt gezien als een straf.
Zonde van zo’n mooi blok om er een loeizwaar koekblik om heen te draperen…. Dat zijn gewoon 2 Goldwings bij elkaar…:(
@mcshine: een 1200 uit een goldwing was wellicht een betere optie geweest inderdaad, dat jankt tenminste ook niet zo
Deze vivio had mooi in het autoblog advies van gister gekunt:p
hmm prijs is stevig, maar 175 pk op de achterwielen met dit gewicht is gewoon leuk…

weetje de vivio dankt zijn naam aan VI VI 0 in romeinse cijfers is dat vrij vertaald (660cc)



p.s. zo’n blok wil ik wel in m’n marcos lepelen..
Altijd bewondering voor de man die zoiets flikt, de meeste criticasters kunnen nog geen 12Volt gloeilamp van een Golf 1 vervangen..
@desjonnies: Jij wel dan ??

Ontopic:

Leuk project, en knap gedaan kwa inbouw, maar 9k is gewoon gekkenwerk.
2 tot 3k en dan is de koek wel op.
@desjonnies: als je nu nog een scenic gen II zou zeggen, daarin is dat retemoeilijk en veel gepruts maar een golf 1 dat moet zelfs mijn dochter van bijna twee kunnen ?
Gave swap. 9 eurorooitjes is wel wat te hoog.
Een kitcar met een motorfietsblok kost meer dan 10k en je hebt geen eens een dak.

Een mini wel 20k

8999 is een vraagprijs.

Heb je interesse dan kun je mailen: [email protected]
Ik hou wel van zo’n “gewoon omdat het kan projectjes” ?
Ben geen fan van zo’n lelijke oude koekblikjes, maar voor zo’n project maak ik graag een uitzondering…
Met een ajuin gefilmd en het duurt ook heel lang eer dit blok op toeren is door het extra gewicht en gebrek aan koppel.
Maar zal ongetwijfeld wel fun zijn, het geluid is wel bruut voor een oud stadsautootje!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).