• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Volvo uit 2004 werd volledig door vrouwen ontworpen

Auteur: Author, gepost 10 september 2017 om 23:03 – 24 Reacties

Afbeelding Deze Volvo uit 2004 werd volledig door vrouwen ontworpenAfbeelding Deze Volvo uit 2004 werd volledig door vrouwen ontworpenAfbeelding Deze Volvo uit 2004 werd volledig door vrouwen ontworpenAfbeelding Deze Volvo uit 2004 werd volledig door vrouwen ontworpenAfbeelding Deze Volvo uit 2004 werd volledig door vrouwen ontworpenAfbeelding Deze Volvo uit 2004 werd volledig door vrouwen ontworpenAfbeelding Deze Volvo uit 2004 werd volledig door vrouwen ontworpenAfbeelding Deze Volvo uit 2004 werd volledig door vrouwen ontworpen

Deze Volvo uit 2004 werd volledig door vrouwen ontworpen
Onder het motto “If you meet the expectations of women, you exceed the expectations of men” gaf het Zweedse merk een groep vrouwen de vrije hand om een auto geheel naar hun wensen te ontwerpen. Wat dat opleverde?

Interessant merk, dat Volvo. Aan het begin van dit millennium liet het merk een auto bouwen door een groep die louter uit vrouwen bestond, om er op die manier achter te komen waar deze sekse nou precies op zit te wachten als het om auto’s gaat. Je verwacht nu een extra grote spiegel in de zonneklep, een auto die zichzelf inparkeert en extra veel opbergvakjes voor make up en andere snuisterijen, maar dat viel eigenlijk wel mee. We nemen de belangrijkste features met je door.

Versnellingspook en handrem werden verplaatst om tussen de voorstoelen ruimte te bieden aan opbergvakjes. Zonnebril, sleutels en pokkie zijn dus altijd binnen handbereik, al mag je die laatste natuurlijk nooit en te nimmer gebruiken als je achter het stuur zit. De versnellingshendel werd bij het stuur geplaatst en de handrem werd een elektronische variant. Nu niks nieuws, in 2004 nog een redelijke big deal.

Interieur

De achterbank maakte plaats voor een opbergvak, maar in een handomdraai konden daar twee stoelen van worden gemaakt. Verder kreeg de YCC (Your Concept Car) gullwing-deuren, zodat het makkelijker is om een tas op de achterbank te zetten. Vrouwenlogica? Wellicht, maar ik snap deze redenering in elk geval niet helemaal. Wel biedt een dergelijk portier meer zicht bij het kijken over de schouder wegens de ontbrekende B-stijl. Ook is het in- en uitstappen een stukje gemakkelijker, niet in de laatste plaats door de dorpel die iets zakte bij een geopend portier. Bovendien konden de deuren én de achterklep automatisch worden geopend.

Ook aan de overzichtelijkheid van de koets werd gedacht. De motorkap werd expres laag gehouden en omdat de achterruit doorliep tot aan het einde van de bips, kon de bestuurder/bestuurster precies inschatten waar de auto “ophield”. Daarnaast kon de rijhoogte worden ingesteld. De hoogste stand bood meer zicht rondom, de laagste stand was geschikt voor de meer sportieve weggebruiker (m/v).

De meeste vrouwen die wij kennen zijn niet echt te porren voor een potje sleutelen onder de kap. Het bijvullen van ruitensproeier kon middels een handige vulopening aan de zijkant van de auto en daarvoor hoefde de motorkap niet open. Om dat te onderstrepen werd de motorkap in z’n geheel weggelaten. Je leest het goed. Monteurs moesten bij een beurt vrijwel de gehele voorzijde van de auto verwijderen.

Achterzijde

Onder de niet-bestaande kap lag trouwens een vijfcilinder met 218 pk die was uitgerust met een soort voorloper van het start/stop-systeem. De Powershift-transmissie had zes versnellingen. Desgewenst deed de ‘bak volledig automatisch z’n werk, maar er kon tevens geschakeld worden met knoppen op het stuur.

De gemiddelde vrouw wordt (kennelijk) niet heel vrolijk van auto’s poetsen. Daarom werd de YCC uitgerust met een Easy-Clean laklaag waar vuil amper aan blijft plakken. Ook kreeg de concept car runflats. Bij een eventuele lekke band kon nog even worden doorgereden naar een garage en behoorde geklungel in de berm tot het verleden.

Uiteraard werd aan de personalisering gedacht. Zo konden de diverse stoffen in het interieur gemakkelijk worden verwisseld voor andere exemplaren met een ander motiefje. Daarnaast bevatten de hoofdsteunen uitsparingen voor paardenstaarten. Je moet er maar op komen! Doet de achterzijde van deze YCC jullie trouwens ook denken aan de TVR T350C?

Ook interessant!

  • Zo gaat de nieuwe generatie Volvo's eruitzien
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, vergeten-concept, Volvo, vrouwen

Vorig bericht: « Waarom lachgas je motor meer vermogen geeft
Volgend bericht: Nederland groots aanwezig op de IAA in Frankfurt »

Lees Interacties

Reacties

  1. autodrop zegt

    10 september 2017 om 23:13

    Ontzettend lekker kontje!! Ze kijkt alleen een beetje boos..

    Login om te reageren
    • porker zegt

      10 september 2017 om 23:16

      @autodrop: what else is new?

      Login om te reageren
  2. horza zegt

    10 september 2017 om 23:15

    Ik dacht altijd dat dit de concept was die voor de C30 stond.

    Login om te reageren
  3. dawwg zegt

    10 september 2017 om 23:24

    Was te verwachten, een rijdende thermostaat met bloemetjes motief. Echt, zo’n goede auto hadden mannen nooit kunnen ontwikkelen; hij is inderdaad absoluut superieur … Nu nog een auto-pilot, dat scheelt weer bloed op de muur; maar blijkbaar vinden vrouwen dat dus NIET belangrijk volgens de mansplaining logica van Volvo ?

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      11 september 2017 om 00:43

      @dawwg: Misschien was dat nog iets teveel toekomstmuziek in 2004. Toen kon niemand zich voorstellen dat Nokia ooit geen marktleider op de gsm markt zou zijn. Stond Fransje Bauer in de top 40 met ‘heb je even voor mij’ en was een platte tv nog iets uitzonderlijks.

      Login om te reageren
  4. flutterby zegt

    10 september 2017 om 23:46

    BMW was misschien niet eerder, maar de Z4 heeft het wél tot productie gemaakt.

    Login om te reageren
  5. kennone zegt

    11 september 2017 om 00:14

    Nou. Had die zelfde vrouwen maar op de huidige modellen gezet. Dan hadden ze nu allemaal 5pitters??????

    Login om te reageren
  6. beefcake zegt

    11 september 2017 om 00:47

    Vrouwen vinden het dus niet erg om torenhoge kosten te betalen voor elk klein dingetje waarbij de monteur bij de motor moet? Dat is nog eens vrouwenlogica.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      11 september 2017 om 00:53

      @beefcake:
      Dat iets duur is maakt niet uit, zolang je maar veinst dat je een flinke korting geeft.
      Want volgens vrouwenlogica ben je anders een dief van je portemonnee als je die bougies niet laat vervangen.
      En meteen 5 stuks extra koopt.

      Login om te reageren
  7. mennok zegt

    11 september 2017 om 01:27

    Er zat volgens mij ook een gleuf in de hoofdsteun voor je staart. Mijn vriendin klaagt daar altijd over. Die heeft de rugleuning vaak heel vreemd staan daardoor. Ik vond dat wel een slimme oplossing.

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    11 september 2017 om 04:40

    Ook deze auto is dus voor 100% door boze blanke mannen ontworpen …

    Tot nu toe de enige bevolkingsgroep die daar capabel toe is ..

    Login om te reageren
    • jerudo zegt

      11 september 2017 om 07:14

      @lincoln: als je Aziaten daar voor het gemak dan ook bij rekent.

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      11 september 2017 om 08:14

      @lincoln: moet je zo eens tegen mama zeggen. Ik zou even wachten tot ze je Brinta klaar heeft.

      Login om te reageren
  9. potver7 zegt

    11 september 2017 om 07:45

    Dat de hele internationale vrouwenbeweging niet over Volvo heen kwam zeg… Wonderlijk…

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      11 september 2017 om 10:50

      @potver7: Vrij dubbelzinnig…

      Login om te reageren
  10. e36thuglife zegt

    11 september 2017 om 07:53

    Zwarte bumpers op alle hoeken… Dan valt de parkeerschade minder op.

    Login om te reageren
  11. joostie zegt

    11 september 2017 om 08:13

    Inderdaad de voorloper / inspiratiebron voor de C30. Aparte keuzes, maar ja, vrouwen zijn dan ook apart

    Login om te reageren
    • pa045 zegt

      11 september 2017 om 08:55

      @joostie: ongeveer 50% van de wereldbevolking. Dus dat aparte valt wel mee.
      Probleem van jouw en heel veel andere reageerders hier is dat jullie er niet mee om weten te gaan.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        11 september 2017 om 10:07

        @pa045: iets met Venus en Mars

        Login om te reageren
  12. Jochempie zegt

    11 september 2017 om 12:17

    Emancipatie is pas geslaagd als niemand het meer nieuwswaardig vindt als degene die wat presteert toevallig vrouw is. Auto ontwerpen, Bundesliga wedstrijd fluiten, noem maar op.

    Al die NOS- en D66-media bereiken precies het tegenovergestelde: dit soort berichten kleineert vrouwen! Alsof het bijzonder is dat een vrouw ook iets belangrijks doet.

    Login om te reageren
  13. cossiekiller zegt

    11 september 2017 om 13:20

    Ik wacht wel op de YMCA.

    Login om te reageren
  14. Gulli zegt

    11 september 2017 om 13:57

    “Om dat te onderstrepen werd de motorkap in z’n geheel weggelaten. Je leest het goed. Monteurs moesten bij een beurt vrijwel de gehele voorzijde van de auto verwijderen.”

    Daar kijken ze bij TVR helemaal niet van op hoor.

    Login om te reageren
  15. lippie zegt

    11 september 2017 om 15:36

    Ik vind het wel mooi dat er geen keuken opmerkingen zijn gemaakt. Dat maakt het publiek hier wat anders dan Dumpert

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      11 september 2017 om 15:51

      @lippie: Je bent gewoon wat meer anoniem op Dumpert.

      Bovendien denk ik dat die keukenopmerkingen een soort protest zijn tegen de manier waarop emancipatie momenteel “gestimuleerd” wordt: door vrouwen in de spotlights te zetten, en hun prestaties als “kijk nou eens, wat bijzonder! Een vrouw doet dit! Goed, hè? Wat zijn we ver gekomen met z’n allen!” neer te zetten. Het lijkt wel direct uit de jaren ’50 te komen, zo’n nadruk op de potentie van de vrouw. Iedereen, links of rechts, oud of jong, snapt dat het geen donder uit hoort te maken of de persoon in kwestie een man of een vrouw is. En toch focust de media zich daar op. Dan lok je ook jaren ’50 reacties uit, ter protest.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North