• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Diamant de oplossing voor brandstofcellen?

Auteur: robbie, gepost 30 juli 2007 om 15:28 – 17 Reacties

Diamant

Inmiddels zijn we het er wel over eens dat de fossiele brandstoffen op de middellange of lange termijn op zullen zijn. En dus zijn autofabrikanten druk bezig met het zoeken naar alternatieven. Zo zet Toyota vol in op hybride een andere richting is het gebruik van waterstof als brandstof. Of in een vloeibare vorm met gebruik van een “normale” verbrandingsmotor (zoals de BMW 7 Serie Hydrogen) of in gasvorm en met behulp van een brandstofcel zoals Honda en Volkswagen.

Een probleem bij de ontwikkeling van brandstofcellen is echter dat deze heel erg warm worden (1000 graden celcius) en dat is natuurlijk niet erg praktisch in een auto. Maar wetenschappers van de universiteit van California hebben nu een uitstekend middel gevonden om te brandstofcellen te koelen, zo schrijft AutoExpress. Door het toevoegen van microscopisch kleine stukjes synthetische diamant bleek dat de temperatuur helemaal niet zo hoog op liep, sterker nog hij bleef lager dan bij een conventionele verbrandingsmotor.

De uitvinders hebben inmiddels een patent op de vinding, het is nog niet bekend of er al fabrikanten zijn die interesse hebben in de vinding. Maar het is natuurlijk wel tof om straks een auto te hebben met diamanten erin verwerkt, hoe bling bling wil je het hebben?

Ook interessant!

  • Ferrari met piepkleine V6
    Ferrari met piepkleine V6 bijna klaar, komt al volgend jaar
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier
  • Lamborghini komt met moderne (en hybride) Countach!

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

brandstofcel, diamant, Hybride, Techniek, waterstof

Vorig bericht: « MINI Clubman video galore!
Volgend bericht: Peugeot 308 RC Z: strakke leeuw »

Lees Interacties

Reacties

  1. RenJie zegt

    30 juli 2007 om 15:42

    Gelukkig maar dat het synthetisch is. Anders was er ook geen markt voor geweest.

    Login om te reageren
  2. H.J. Vaesen zegt

    30 juli 2007 om 15:45

    Is dit op grote schaal rendabel?

    Login om te reageren
  3. JH zegt

    30 juli 2007 om 16:04

    Er zijn toch verschillende soorten brandstofcellen? Niet alle systemen worden 1000 graden heet, zeker niet de systemen die nu rondrijden…

    Login om te reageren
  4. De Boer zegt

    30 juli 2007 om 16:07

    dat word zeker €1000,- per liter tanken..??? :P

    Login om te reageren
  5. Mark zegt

    30 juli 2007 om 16:16

    @De Boer

    Ik vind het prima, zolang ik er dan maar 10.000km. op kan rijden.

    Login om te reageren
  6. adrie bombarie zegt

    30 juli 2007 om 16:22

    Diamant heeft een geweldige warmte geleiding. zal er wel mee te maken hebben.

    Login om te reageren
  7. 3-serie zegt

    30 juli 2007 om 16:29

    Zal alleen in de NEW Beetle werken want, diamonds are a girls best friend……

    Login om te reageren
  8. RenJie zegt

    30 juli 2007 om 16:53

    @3-serie

    het is nog altijd synthetisch diamant he :D Maarja, sommige diamanten die ze dragen zijn soms toch wel nepperts :ja

    Login om te reageren
  9. 3-serie zegt

    30 juli 2007 om 17:05

    @ RenJie

    Dus werkt alleen bij synthetische borst..uhhh ;-)

    bij de weg, ik snap niet dat die brandstofcel zo warm kan worden. Er wordt toch niks verbrand?

    Als die brandstofcel echt zo warm wordt snap ik ook niet hoe een brandstof een zoveel beter rendement kan behalen als een verbrandingsmotor. Ik bedoel die warmte komt ergens vandaan. Bij de huidige verbrandingsmotoren gaat ongeveer 1/3 van de pk’s verloren in de vorm van warmte en de noodzakelijkheid om die wederom af te koelen.

    Als de verbrandingsmotor warmer wordt dan een verbrandingsmotor is het rendement dan niet lager?

    Weet iemand hoe het zit?

    Login om te reageren
  10. 3-serie zegt

    30 juli 2007 om 17:06

    Bedoelde natuurlijk:

    Als die brandstofcel echt zo warm wordt snap ik ook niet hoe een brandstofCEL een zoveel beter rendement kan behalen als een verbrandingsmotor.

    excuse moi

    Login om te reageren
  11. Pannekoek zegt

    30 juli 2007 om 17:39

    @ 3-serie

    Minder wrijving.. ;)

    Login om te reageren
  12. 3-serie zegt

    30 juli 2007 om 17:41

    @ Pannekoek

    aha thanks ;-)

    Login om te reageren
  13. Rick dos zegt

    30 juli 2007 om 20:56

    Mooi, is het vrouwtje ook meteen geinteresseerd als je het over een auto hebt met diamanten……

    Login om te reageren
  14. Pannekoek zegt

    30 juli 2007 om 21:07

    @ Rick dos

    Haha..

    “Schat, waar zitten die diamanten dan?”

    “Eeeuh daar..”

    ”Ooow…..”

    Login om te reageren
  15. Rick dos zegt

    30 juli 2007 om 21:23

    @Pannekoek

    Precies! ;)

    Login om te reageren
  16. rgseidl zegt

    31 juli 2007 om 13:39

    Er zijn tegenwoordig slechts twee types brandstofcellen in ontwikkeling voor toepassing in een auto. De een heet proton exchange fuel cell (PEFC) en draait op 100-120 graden Celsius. De ander is een ontwikkeling van VW en baseert op de oudere en minder efficiente phosphoric acid fuel cell (PAFC). Deze draait op ~200 graden Celsius, zodat je radiator makkelijk onder de motorkap past.

    Hoog-temperatuur brandstofcellen zoals de solid oxide fuel cell (SOFC) baseren op brosse keramische materialen en vertonen een gering specifiek vermogen, d.w.z. ze zijn trillinggevoelig, lomp, zwaar en in het gehhel niet geschikt voor mobiele toepassingen. Ze zijn wel efficient en door de hoge temperaturen kunnen ze chemische reaktoren aandrijven, die ad hoc uit aardgas waterstof kunnen bereiden. Voor een elektriciteitscentrale is dat interessant. Wellicht kunnen je met diamanten de temperatuurverschillen tussen de binnen- en buitenkanten van de kermaische elementen beperken.

    Met brandstofcellen voor autos heeft het allemaal niets te maken.

    Login om te reageren
  17. Peter Voermans zegt

    2 augustus 2007 om 09:52

    De gangbare temperatuur van de gebruikelijke PEM-cel ligt rond de 80 graden celcius.
    Dit soort brandstofcellen moet wel uitgebreid gekoeld worden omdat ze bij ongeveer 120 graden celcius kapot gaan.
    Volkswagen is bezig met de ontwikkeling van de hete brandstofcel welke een bedrijfstemperatuur van ongeveer 120 graden celcius heeft.
    Het voordeel van deze hete cel is het hogere rendement en een eenvoudiger koelsysteem.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North