• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot 308 RC Z: strakke leeuw

Auteur: robbie, gepost 30 juli 2007 om 16:37 – 50 Reacties

Peugeot 308 RC Z


Peugeot neemt een leuke concept car mee naar Frankfurt, de 308 RC Z, een coupévariant van de doorsnee 308. Naast de al voorgestelde 308 3- en 5-deurs is het ook al zeker dat er een SW & CC gaan komen en een crossover.

Maar blijkbaar speelt Peugeot ook nog met de gedachte van een coupé. Opvallend is dat de kofferklep van deze 308 RC Z dezelfde vouwen en deuken kent als de door ons eerder getoonde 308 CC die door velen werd afgedaan als een photoshop.

De 308 RC Z is voorzien van een 1.6 liter THP-motor die 218 pk levert en 280 Nm aan koppel. En daarmee moet deze 1200 kilo zware auto toch in staat zijn om indrukwekkende prestaties neer te zetten.

Peugeot 308 RC Z

Peugeot 308 RC Z

Peugeot 308 RC Z

PERSBERICHT

Vormgeving

De 308 RC Z concept car wordt gezien als de reïncarnatie van het begrip rijplezier volgens Peugeot. Het betreft een 2+2 zits coupé met een evenwichtige, moderne vormgeving en praktische gebruiksmogelijkheden.

De auto is licht van gewicht dankzij het gebruik van aluminium voor bijvoorbeeld de beide dakbogen, door een achterruit van polycarbonaat en door de vele carrosseriedelen van koolstofvezel.

De nieuwe 308 is de ideale basis voor deze concept car. De auto biedt een aantal belangrijke voordelen:

– een opvallende styling met een eigenzinnig karakter;
– eenvoudig te realiseren door zo veel mogelijk gebruik te maken van de bestaande onderdelen van de 308 hatchback,
– de sterke eigenschappen van de hatchback (onderstel, uitrusting, design enz.) komen bij deze coupé zelfs nog beter tot hun recht.

De aerodynamische lijnen zorgen voor een bijzonder gunstige luchtweerstand (SCx slechts 0,65) waardoor de auto bijzonder zuinig met zijn brandstof omspringt. Daardoor is ook de CO2-uitstoot heel beperkt en wordt het milieu ontzien.

Het sportieve karakter en de uitstekende rijeigenschappen dankt de 308 RC Z concept car aan zijn evenwichtige afmetingen:

– de lengte bedraagt 4,276 m (gelijk aan de hatchback),
– de breedte is 1,840 m (25 mm meer dan de hatchback) en
– de auto is 1,320 m hoog.

Mechaniek

Voor de aandrijving van de 308 RC Z concept car wordt gebruik gemaakt van een 1,6 l THP-motor, één uit de nieuwe serie motoren die het resultaat is van de samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en BMW Group. Het gaat in dit geval om de EP6DTS-motor met een vermogen van 128 kW (= 175 pk) die standaard in de 207 RC zit.
Speciaal voor de 308 RC Z concept werd deze 1,6 l THP op een aantal punten aangepast waardoor het vermogen steeg naar 160 kW (= 218 pk). Door het enorme koppel van 280 Nm dat al bij zeer lage toerentallen beschikbaar is (zelfs 300 Nm bij overboost) heeft de motor een bijzonder soepel karakter. Opmerkelijke cijfers die zorgen voor sportieve prestaties.

De speciale “Twin-Scroll” turbo zorgt voor een maximale laaddruk en dankzij de directe benzine-inspuiting kan precies de juiste mengselsamenstelling worden verkregen voor een volledige verbranding en een maximaal motorrendement.
Deze motor is gekoppeld aan een volledig nieuwe, handgeschakelde zes-versnellingsbak.
Dit geheel maakt de 308 RC Z tot een auto met een opmerkelijke balans tussen prestatie- en verbruikscijfers. De topsnelheid van 235 km/h wordt bereikt in de 6e versnelling en de sprint van 0 tot 100 km/h vergt slechts 7,0 s. Snel inhalen is geen punt: acceleratie van 80 tot 120 km/h in de 5e duurt maar 7,5 s. Het brandstofverbruik blijft alleszins redelijk met 6,7 l/100 km bij gecombineerd gebruik en de CO2-uitstoot bedraagt slechts 160 g/km.

Ook interessant!

  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen
  • Peugeot 308 SW
    Dit kost de fraaiste C-segment station van dit moment
  • nieuwe Peugeot 308
    Nieuwe Peugeot 308 is langer en meer premium
  • Nieuwe Peugeot 308: dit is de prijs

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

308, concept, iaa-2007, Peugeot, rcz

Vorig bericht: « Diamant de oplossing voor brandstofcellen?
Volgend bericht: Jaguar/Land Rover verkoop update »

Lees Interacties

Reacties

  1. VeyronLover zegt

    30 juli 2007 om 16:42

    ziet er leuk uit, maar die voorgrill is weer te overdreven, die plastic balk moet eruit!

    Login om te reageren
  2. 3-serie zegt

    30 juli 2007 om 16:45

    Las ergens dat de 308 ook twee verschillende voorkanten krijgt, net als de 207. Dit lijkt dus voorkant numero dos, oftwel de sportieve variant. Ziet er beter uit dan de foto’s tot nog toe.

    Achterkant lijkt me wat te lang voor het geheel. Maar een flankfoto zit er helaas niet bij. De Mazda wielkuipen staan hem wel.

    All in All proporties van een TT met te lang achterdek

    Login om te reageren
  3. Klassiekerrally zegt

    30 juli 2007 om 16:45

    Zou ’t dan echt weer de goede kant op gaan wat betreft de styling bij de Leeuwen?
    Ik hoop ’t echt…

    Login om te reageren
  4. sjaak lombok zegt

    30 juli 2007 om 16:49

    achterkant: daklijn + ‘kofferbak’/kont lijkt wel een beetje op een spyker

    Login om te reageren
  5. Appelflap zegt

    30 juli 2007 om 16:49

    De conceptcars van peugeot zien er altijd goed uit, alleen jammer dat die styling niet wordt doorgevoerd naar de productiemodellen.

    Kent iemand nog de 908 RC?

    )

    Login om te reageren
  6. VeyronLover zegt

    30 juli 2007 om 16:49

    lichten lijken van een 350z gejat (achterlichten dan)

    Login om te reageren
  7. dejong zegt

    30 juli 2007 om 16:51

    lekker hoor

    Login om te reageren
  8. 3-serie zegt

    30 juli 2007 om 16:52

    @ Appleflap,

    die 908 RC de nieuwe 608? (Duimen!)

    Login om te reageren
  9. RenJie zegt

    30 juli 2007 om 16:55

    zo wat een panoramisch uitzicht! kijk die heb je niet op je tt ! :D

    Login om te reageren
  10. SimonMc zegt

    30 juli 2007 om 16:58

    Die achterkant is zo cayman !

    Login om te reageren
  11. SimonMc zegt

    30 juli 2007 om 16:59

    Login om te reageren
  12. colourAgga zegt

    30 juli 2007 om 16:59

    Dat schuin van voor overzicht heeft ook wel iets weg van de TT.

    Login om te reageren
  13. Basta zegt

    30 juli 2007 om 17:03

    Heb ff een vraag, wat is de email om een tip te geven?

    Login om te reageren
  14. bmwF zegt

    30 juli 2007 om 17:05

    hoe komt gij in godsnaam bij een cayman? ik denk dat ik veyronlover eerder gelijk moet geven.

    Login om te reageren
  15. bmwF zegt

    30 juli 2007 om 17:05

    [email protected] denk ik:)

    Login om te reageren
  16. RijNouNsDoor! zegt

    30 juli 2007 om 17:08

    [email protected]

    Login om te reageren
  17. lincoln zegt

    30 juli 2007 om 17:09

    heerlijk overdreven en dramatisch .. daar hou ik van.

    Login om te reageren
  18. Mr Yigit zegt

    30 juli 2007 om 17:11

    Op de frontpage, rechts, onder “in the spotlight”, zie je dit staan:

    “Tips, spots, ideeën, suggesties?
    [email protected]”

    ;)

    Login om te reageren
  19. Knilles zegt

    30 juli 2007 om 17:11

    [email protected]

    Login om te reageren
  20. Racer X zegt

    30 juli 2007 om 17:15

    Tof ontwerp!

    Login om te reageren
  21. joost zegt

    30 juli 2007 om 17:33

    ziet er goed uit maar ik zag toch echt een TT in me ooghoek! aangezien ik de TT wel strak vind mag deze ook wel door van mij :D

    Login om te reageren
  22. Marc zegt

    30 juli 2007 om 17:36

    Ziet er allemaal wel leuk en aardig uit maar ik word niet vrolijk van die rare wig vorm in het dak.

    Login om te reageren
  23. Jellert zegt

    30 juli 2007 om 17:37

    De 908 RC een paar posts eerder had ten minste nog een mooie bumper/grille. De huidige peugeots hebben allemaal die verschrikkelijke “smiley” of wat het ook moet voorstellen. Buitengewoon zonde van het enige franse merk met een paar mooie modellen. De 40 coupés kunnen er nog wel mee door namelijk…

    Login om te reageren
  24. R Smorenburg zegt

    30 juli 2007 om 17:47

    Dikke velgen, de rest lijkt wel erg op een mix van 350z en een TT…

    Login om te reageren
  25. Kachel zegt

    30 juli 2007 om 17:54

    Ziet er toch redelijk uit vind ik. Maar kijk nou, ze hebben de leeuwenbek een beugel gegeven!

    Login om te reageren
  26. 3-serie zegt

    30 juli 2007 om 18:20

    Meer foto’s (22 stuks, inclusief interieur) op:

    http://www.auto-motor-und-sport.de/fotos/foto-shows/news/mpsfshw_show_502176_14093.hbs?ext_index=0&ext_show_id=MPSFSHW::SHOW::502176&backtrack=%2Fnews%2Fauto_-_produkte%2Fhxcms_article_505841_14061.hbs&

    Ziet er toch wel strak uit

    Login om te reageren
  27. sergeklapwijk zegt

    30 juli 2007 om 18:20

    @R Smorenburg

    Hij heet ook 308 RC _Z_ ik kon alleen denken aan de 350Z. De achterlampen hebben een soortgelijke vorm en net als de 350Z zijn de wielkasten geaccentueerd. Leuk voor de WRC :). Sushi op een croissantje, ben geen fan. Nissan is van de Renault groep..*aiii* de 350Z is zeer populair dus dat zal niet makkelijk zijn om dan met een Franse 2+2 sportauto te komen om dat te tackelen.

    Van mijn part een miskleun als het in productie komt want hij gaat niet goed verkopen met de beide populaire TT & 350Z

    Login om te reageren
  28. Maarten zegt

    30 juli 2007 om 18:20

    Ik heb beslist geen hekel aan Peugeot (in tegendeel) maar dit vind ik een soort 350Z Roadster maar dan met dak en alles nét wat lelijker. Sowieso jammer dat al die nieuwe Peugeots zo’n vreemde voorbumper en SLR-neus hebben..

    Login om te reageren
  29. Pannekoek zegt

    30 juli 2007 om 18:43

    @ Kachel

    Das om hem te temmen.. ;)

    Login om te reageren
  30. Mr. R zegt

    30 juli 2007 om 18:56

    Die grote bek is nog steeds niet mooi, maar het lijkt alsof Peugeot hiermee langzaam weer een beetje de goeie kant op zal gaan! Joepie!

    Login om te reageren
  31. phantom zegt

    30 juli 2007 om 18:56

    Houden zo! niks meer aan veranderen, wat natuurlijk weer zal gaan gebeuren, ze vern******ken elk model met dat stomme aangepas van de oorspronkelijke conceptcar

    Login om te reageren
  32. Apache zegt

    30 juli 2007 om 19:02

    Neeh, deze toch maar niet…

    – Apache

    Login om te reageren
  33. lakevla zegt

    30 juli 2007 om 19:25

    RC staat voor Radio Control…..

    Login om te reageren
  34. alexander zegt

    30 juli 2007 om 19:30

    oke allright allright

    Login om te reageren
  35. Rick dos zegt

    30 juli 2007 om 20:52

    Heeeeeeeey maar dt ziet er goed uit…..

    Die achterkant heeft een beetje jaren ´30, jaren ´40 roadster feel to it. I like it! I likeitaloh!

    Login om te reageren
  36. Luc zegt

    30 juli 2007 om 21:20

    het is wel mooi, maar voorkant, achterkant en het midden passssen niet bij elkaar

    Login om te reageren
  37. mercedesfan zegt

    30 juli 2007 om 22:27

    lelijk, die wagen heeft te veel bulten

    Login om te reageren
  38. Niels zegt

    30 juli 2007 om 23:09

    Het ziet er uit alsof de opdrachte luidde: doe iets geks, maar zorg ervoor dat de enorme lelijke voorkant van de 308 behouden blijft, bij voorkeur exact!

    Conclusie: blegh…

    Login om te reageren
  39. 3-serie zegt

    30 juli 2007 om 23:53

    had nog geen foto van de zijkant gezien. Ik neem mijn woorden terug de achterkant is niet te lang. gewoon stoere bak

    Login om te reageren
  40. 3-serie zegt

    30 juli 2007 om 23:54

    dat met het plaatsjes plakken lukt me niet zo. Dan maar een link naar Car Magazine met een ‘flankfoto’

    http://www.carmagazine.co.uk/first_official_picture.php?sid=908&page=1

    Login om te reageren
  41. rikkon zegt

    31 juli 2007 om 12:31

    Als ie dan toch op een Audi lijkt dan eerder op een Avus dan op een TT..

    http://users.skynet.be/fa329618/audiavus.htm

    Login om te reageren
  42. Pieliej zegt

    31 juli 2007 om 12:49

    Cool ding, maar een hoog TT/Cayman-gehalte.
    Zou niet mijn keuze zijn, maar hij ziet er leuk uit, ik denk dat hij wel verkoopt.

    Login om te reageren
  43. Lexus IS zegt

    31 juli 2007 om 17:03

    Off topic; Prijzen 308 zullen voor de XSreeks (gemiddelde reeks, 1.6 16v ed) zo’n 23.000 euro zijn. Voor degene die het toevallig willen weten ;)

    On topic; Ik vind het geen mooie auto. De achterkant is te lang, en de ‘cabine’ te ver naar voren. Net als bij de Pagani Zonda…

    Login om te reageren
  44. mashell zegt

    31 juli 2007 om 22:02

    Laat die 5 deurs maar zitten, stuur deze! Ik em deze prachtig, ook al heeft ie Audi TT en Avus trekjes.

    Login om te reageren
  45. Citrofiel zegt

    9 augustus 2007 om 17:27

    :shock: Doemijdiemaar. (tenzij ik de 407 Coupe kan veroorloven natuurlijk ;) )

    Login om te reageren
  46. Palo Vieluc zegt

    10 augustus 2007 om 16:35

    Eindelijk weer een Peugeot die het kopen waard is!!

    Login om te reageren
  47. A3tfsi zegt

    12 augustus 2007 om 23:20

    Helemaal top!! Nu nog een 2liter turbo en TT rijders worden door deze peug gedegradeerd tot een TurboTruck. Bij deze besteld!

    Login om te reageren
  48. jerome zegt

    13 augustus 2007 om 14:46

    ach hij is van voren wel mooi maar heeft een te dikke derierre net of het een cc is

    Login om te reageren
  49. Johan zegt

    14 augustus 2007 om 21:26

    De leeuwebek moet wel wat getemd worden maar voor de rest ziet ie er gelikt uit, dat wordt zeker een proefrit maken als ie in produktie komt. Als de 308CC niet veels soeps is ruil ik mn 307CC graag in voor dit monstertje!

    Login om te reageren
  50. 505turbo zegt

    26 december 2007 om 18:39

    Wellicht een lange achterkant zodat de motor achterin kan, zoals in de 207 spider.
    Namelijk zelfde motor en specificaties als in 2008 gebruikt wordt voor de 207 spider racer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North