• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari met piepkleine V6 bijna klaar, komt al volgend jaar

Auteur: willeme, gepost 9 juni 2021 om 16:07 – 24 Reacties

Ferrari met piepkleine V6

Telkens minder cilinders. De Ferrari met piepkleine V6 wordt ook nog een hybride.

Voor velen klinkt het als blasfemie: een Ferrari met en V6 motor! In principe hoort een ‘echte’ Ferrari een V12 te hebben. Zo heeft Enzo Ferrari het altijd bedoeld. De meest tot de verbeelding sprekende Ferrari’s hebben een V12. Eh, op de F40 na dan: die had al een biturbo V8 voordat dit motortype in was.

Het nieuws dat Ferrari met een V6 komt is dan ook niet geheel verrassend. Ondanks dat Ferrari niet direct hoeft te voldoen aan de meest strenge emissie-eisen (vanwege de lage oplage), moeten zij wel daadwerkelijk hun best doen om de CO2-uitstoot te beperken.

Ferrari met piepkleine V6

Daarvoor is het gebruik van turbo-, hybride en andere downsize-technologie noodzakelijk. Dat er een Ferrari V6 aan zat te komen, was een publie geheim. Dankzij Autocar weten we dat het de Ferrari ‘Tipo F171′ gepland staat voor 2022. Het zal het eerste model van Ferrari worden met een V6 sinds de Dino’s van weleer. Denk aan de 206GT en 246GT. Dat is trouwens niet helemaal waar, de huidige Formule 1-auto’s van Ferrari hebben immers ook een V6.

Naar het schijnt wordt de auto een hybride, die onder de SF-90 gepositioneerd gaat worden. Een groot verschil tussen de SF-90 en de Tipo F171 is dat de positie van de elektromotor. In de SF-90 drijft de elektromotor de voorwieflen aan, de Tipo F171 is enkel en alleen achterwielaangedreven. Ook zal het de nieuwe baby-Ferrari niet voorzien worden van een plug-in systeem. De 3.0 V6 zal debuteren in deze sportwagen, maar zal vermoedelijk ook zijn weg vinden naar de Purosangue. Ook lijkt de motor veel weg te hebben van de Maserati Nettuno V6 die in de MC20 ligt.

Elektrisch

Deze twee modellen moeten de gemiddelde uitstoot van Ferrari verder doen laten zakken. Naast de compacte sportwagen (die de strijd aan kan gaan met de McLaren Artura) komt er nóg een progressieve Ferrari. In 2025 wordt namelijk de eerste geheel elektrische Ferrari verwacht. Dat zal een tweezits sportwagen worden met vierwielaandrijving. Op elke as is dan een motor aanwezig.

Via: Autocar.

Ook interessant!

  • Ferrari Sports Car
    Ferrari Sports Car met V6 klinkt heerlijk, accent ook
  • 296 GTB met 888 pk
    296 GTB met 888 pk is bloedsnelle Ferrari met V6
  • Ferrari 296
    Dit is de nieuwe Ferrari 296 GTB met V6 motor
  • Officieel: elektrische Ferrari komt in 2025

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Hybride, v6

Vorig bericht: « Video: politie duwt SUV met zwangere vrouw omver
Volgend bericht: RS6-huurder rijdt te hard op de A27, is rijbewijs kwijt »

Lees Interacties

Reacties

  1. royaledeluxe zegt

    9 juni 2021 om 16:14

    Ze rijden al jaren in de F1 met een kleine V6, het wordt tijd dat die tech wat meer doorsijpelt. En hybride daar hebben ze toch ook al wat ervaring hebben.

    Alhoewel Mercedes is nog altijd niet klaar met hun one of gebaseerd op F1 tech… misschien is het toch moeilijker dan gedacht.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      9 juni 2021 om 20:18

      Tegenwoordig sijpelt tech uit straatauto’s door naar de F1 ipv andersom.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      9 juni 2021 om 22:59

      Is ook nogal een verschil, kennis van de F1 gebruiken om een nieuwe motor voor een straatauto te ontwikkelen of een F1-motor aanpassen zodat ‘ie in een straatauto kan.

      Login om te reageren
  2. Charles Taycan 4S zegt

    9 juni 2021 om 16:40

    -edit: gast…-

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      9 juni 2021 om 17:05

      Ik neem voor het gemak even aan dat je dit met een knipoog vraagt … hij is volgens mij ook niet anti-ICE, maar vooral heel blij met zijn -misschien wel spontaan in de brandvliegende- taycan. Iedereen is wel eens … geweest

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        9 juni 2021 om 17:57

        @por100, heb 2 ICE’s in de garage staan, denk dat die eerder in brand vliegen!😉

        Login om te reageren
      • b088y zegt

        9 juni 2021 om 18:10

        @por100: heeft Charles een taycan?

        Login om te reageren
    • Charles Taycan 4S zegt

      9 juni 2021 om 17:55

      @autogeak, je hoeft ze niet te lezen!😜

      Login om te reageren
    • tristan114 zegt

      9 juni 2021 om 23:06

      @Charles Taycan 4S: Laat me raden. Een reactie waarbij de Taycan wordt opgehemeld en er drie emoticons worden gebruikt?

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        9 juni 2021 om 23:38

        @triest aan, nee. Integendeel.

        Login om te reageren
  3. ericd zegt

    9 juni 2021 om 16:52

    Hopelijk wordt de neo Dino ook eens wat smaller, wat beperkter breed zeg maar. Alle Ferrari’s gaan tegenwoordig richting de 2 meter. Houd het een keer op zo’n 1.85 m. breed…. even breed als een persoon lang is.

    Login om te reageren
  4. iphonistvongates zegt

    9 juni 2021 om 16:54

    Als ze een serieuze intentie hebben om een ‘piepkleine’ V6 te ontwerpen/bouwen dan zou ik beginnen met de 2,3L V5 zoals die van VAG (Audi RS3 & TTRS) of een supersized V4 met 2,5 turbo’s. De V5 moet dan veel zuiniger gemaakt worden en wellicht verkleint naar een 1,8L.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      9 juni 2021 om 17:10

      Dat lijkt mij overigens ook wel interessant ja. Optimum van cilinderinhoud vs aantal cilinders proberen te zoeken. In de motorsport natuurlijk al veel langer gaande, met als hoogtepunt de honda cbr250rr uit 1989: 4 cilinder met een max toerental van 18.000!

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        9 juni 2021 om 21:25

        @por100: Qua rendement, motorloop, driveability en samenstelling van uitlaatgassen is zo’n 500cc per cilinder voor een auto een heel behoorlijk optimum.

        Login om te reageren
  5. rob5nismo zegt

    9 juni 2021 om 17:26

    3.0 dat is 2x de inhoud van de f1

    Login om te reageren
  6. hans75 zegt

    9 juni 2021 om 17:32

    Ze kunnen natuurlijk ook gewoon de Alfa 4C rebadgen… met een Ferrari logo…
    waarom 6 als je het ok met een 4cilinder kan doen…
    ze vragen 140k ipv.. 70k.. en verkopen dan nog als warme broodjes..

    Login om te reageren
  7. ghini zegt

    9 juni 2021 om 18:07

    Lijkt me gewoon dezelfde motor als die in de MC20 maar dan met elektromotor erbij.. Ben er nog steeds van overtuigd dat de MC20 in eerste instantie als nieuwe Dino is ontworpen maar dat in alle grote plannen die niet bij Ferrari zou passen en Maserati zoiets wel kon gebruiken.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      9 juni 2021 om 23:22

      Nah. Hoewel het geen heel onaannemelijk idee is (met andere lampen en een andere voorbumper kan ‘ie zo door als Ferrari) lijkt het mij logischer dat de MC20 als Alfa Romeo begonnen is. In eerdere roadmaps van toen nog FCA werd telkens geschreven dat Maserati volledig elektrisch zou worden en stond er een Alfa Romeo 6C op de planning. Op een gegeven moment verdween de 6C van de roadmap en kwamen de geruchten, spyshots en niet veel later ook teasers van de MC20. En je ziet het ook wel terug aan het interieur. Het ontwerp van het stuur komt rechtstreeks uit de Alfa Romeo Giulia en Stelvio, terwijl het infotainmentschermpje al gespot is in gelekte foto’s van de productieversie van de Tonale. Het lijkt mij eerder dus een vrij last-minute wissel van Alfa Romeo naar Maserati dan van Ferrari naar Maserati.

      Login om te reageren
  8. vbarchetta zegt

    9 juni 2021 om 18:08

    Vroeger had Ferrari de 208 GT4 en later de 208 GTS en GTB dit was een kleine 2.0 8-cilinder met een Turbo. Zo gek is dus een kleine 6 cilinder niet.

    Login om te reageren
  9. jmeverts zegt

    9 juni 2021 om 19:38

    Yey, nu kunnen we allemaal ferrari rijden 👌

    Login om te reageren
  10. ericc zegt

    10 juni 2021 om 07:40

    Een 3.0L noem ik niet klein. De nieuwe Artura vind ik heel geslaagd en dan zal deze instap-Ferrari ook wel de nodige klanten vinden.
    Bij de MC20 was ik verrast dat het geen hybrid is.

    Login om te reageren
  11. ttr6 zegt

    10 juni 2021 om 09:53

    De eerste Testa Rossa was een viercylinder…….dus Enzo was niet altijd even principeel, als ‘ie maar kon winnen.

    Login om te reageren
    • roadster zegt

      10 juni 2021 om 10:30

      Niet de Testa Rossa, maar de 500 Mondial.

      Login om te reageren
  12. rollingstoned zegt

    10 juni 2021 om 15:58

    De Ferrari V6 uit de Dino en Lancia Stratos is best legendarisch anders ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North