
Auto’s met een topsnelheid van 320 km/u en een 0-tot-100-tijd van 3,6 seconden zijn soms gewoonweg nét iets teveel van het goede. Dit is wat er van een R8 GT overbleef na een zware crash, waarna de auto’s ook nog eens veranderde in een BBQ van meer dan twee ton.
In Duitsland raakte de bestuurder van deze inmiddels gesmolten Audi de macht over het sportstuur kwijt. En dan neemt Isaac Newton vaak de boel over. Dat resulteerde vervolgens in een glijpartij van 400 meter waarbij de vangrails aan beide zijden op een flipperkast-achtige manier werden gebruikt.
Nadat de R8 tot stilstand kwam wist de bestuurder zichzelf vrijwel ongedeerd uit het voertuig te redden. Net op tijd, want daarna veranderde zijn bolide – waarvan de productie is gelimiteerd tot 333 exemplaren- in een vlammende vuurzee. Schade volgens de Duitsers: €200.000. Filmpje van de nasleep staat HIER.
Vrij heftig. Toch best een veilige auto zo’n R8 als je er ongedeerd uitkomt. En toch zonde..
-edit: check!-
In een audi kun je ook niet fatsoenlijk rijden.
@handrem trekken is fijn!: Ga toch lekker aan je handrem trekken, dat is in ieder geval nuttiger dan je comment.
OT: Jammer van die auto, ziet er toch wel dik uit die GT alleen mogen ze die spoiler wel verwijderen, maakt het net te druk.
@gedwongenleaser: hmmm…die spoilert IS verwijderd nu ? Vind je er nu van dan ? ;-)
@Megakix: Haha :P. (Scherp!)
Tja de R8 GT wil ook bij de Supercar groepje horen. Daarvoor moeten ze lekker hard fikken :D
Hoe ziet iemand hier nog een R8 in, en ik denk dat de schade ongeveer de nieuwprijs van deze auto gaat zijn.
@Mardec: de velgen domoor…de velgen…;-)
Wel lekker veilig rijden in een audi als je de macht over het stuur verliest. Hij kan het wel navertellen.
Ik vond die schade nog meevallen, maar ik zie dat hij in Duitsland ‘slechts’ €193k nieuw kostte. Paar duizend schade aan de weg erbij en je bent er al. In Nederland pakt dat een stuk hoger uit denk ik.
Daar gaat je Audi R8.
Wat veel opvalt is dat er veel Audi R8 crashen, echt veel gewoon.
Als als je zoveel PK onder je kont hebt liggen,binnen 3,6 seconden op de 120 zit en topsnelheid van 320 km/h haalt…
Tja dat is hetzelfde als 1 week helemaal niks gegeten hebben en dan opeens heb je voor je op tafel alle soorten eten liggen. Geen controle dus haha
@wahid: ja….auto is vet, of anders jij wel ! ;-)
Lekker veilig die Audi’s. Vliegen dus na een aanrijding gemakkelijk in de fik (en niet alleen na een aanrijding).
Net als vroeger de F1 bolides.
Nee dank u.
Dat waren dus vooral de 2e (voor de route) en 3e wet van Newton (voor de schade) .
1e WvN: Een voorwerp waarop geen resulterende kracht [1]inwerkt, is in rust of beweegt zich rechtlijnig met constante snelheid voort.
2e WvN: De verandering van de beweging is recht evenredig met de resulterende kracht en volgt de rechte lijn waarin de kracht werkt.
3e WvN: Als een voorwerp A een kracht op een voorwerp B uitoefent, gaat deze kracht gepaard met een even grote, maar tegengestelde gerichte kracht van B op A
wanneer je niet kan rijden moet je gewoon niet hader gaan dan 130 en echt waar dan is er niets aan de hand en dan heb je niet dit soort ongelukken
zou Audi een contract hebben met Ferrari voor brandbare lijm??
misschien kan hij ze velgen nog verkopen, verdiend hij nog wat
nadeel van wagens als de r8 is dat alles goed voelt tot je al over de grens bent gegaan.. en dan is het afwachten…
Blijft veel power om onder controle te houden maar tegelijk heb je in deze wagen niet echt de indruk dat je snel aan het rijden bent. snelheden tot 200 of meer zijn comfortabel en als er dan iets misloopt dan zit je in de problemen… snap het wel.
De brand na de crash is een beetje logisch als je ziet hoe de wagen eraan toe is.
Neem daarbij een hete motor en door de crash wat olie en mss zelfs een klein benzine lek en wat heb je ? een mooie bbq…
Waarom hebben ze dat nog steeds niet voor elkaar?
Al die mid motor bakken vliegen TE makkelijk in de hens, als dit was gebeurd met een AMG ofzo, dan had je alleen een platte oto… geen dikke BBQ.
Het lijkt er op dat de meeste moderne mid motor oto’s nog steeds problemen hebben met hitte achter de voorstoelen.
@tt
Beter zou ik het niet kunnen zeggen. Ben het volledig met je eens.
Ohh btw, ik heb altijd een klein brandblussertje in den oto liggen, je weet maar nooit.
Vele auto’s hebben de neiging de bestuurder in extremere situaties het gevoel te geven dat ze ‘nog veilig zijn’. Denk aan de buitenbaanjochies als er ijzel of sneeuw ligt. Ik rijd al jaren BMW en voel direkt wanneer de grenzen van de wegligging zijn bereikt. Let maar eens op, op een druilerige dag of tijdens sneeuwval; de enigen die altijd rustig rijden zijn beemers. Niet voor niets dé auto waarin gevoel van veiligheid ook echt veiligheid is…
@Megakix: ja idd. Ik zie dan alleen maar beemers rustig rijden.. Voor de rest rijden echt ALLE auto loeihard je voorbij. Wat een bullshit, haha.
@jimmy: nope…dat schreef ik niet AVI-leesnivoër 3- ! ;-)
@Megakix: Nou, weet niet wat voor gekke BMW jij rijdt dan :) maar daar heeft die van mij geen last van! Misschien moet je eens in de winter winterbanden monteren ;)
Daarnaast heb ik op de Duitse autobahn bij 230 nog het gevoel dat de auto als een blok op de weg ligt en dát geeft dat veilige gevoel (terwijl het niet veilig is)
@VeniVidiVici: ik heb dan wel de kleinste bmw (qua motor/body omvang) ooit gemaakt… een E36 318iS… maar die ligt echt niet als een blok op de weg bij 180+ .. dacht eerst aan gare schokbrekers/banden, maar die zijn vervangen voor koni adjustables en vers rubber.. maar de body geeft gewoon iets te veel lift.
@peter – italia: Met die adjustables ben je er nog niet mee. Wat nog meer belangrijk is is een goed aerodynamica pakket die ook meer downforce geeft, Banden met bandbreedte 225 of meer, Stabilisatorstang en als je het helemaal gek wilt maken ga je aan de slag met camberhoeken.
Maar goed met slecht weer en sneeuw lijkt het me sowieso verstandig om rustig aan te doen want daar helpt geen enkele super wegligging als je gaat glijden :)
@VeniVidiVici: een M3..ja, de nieuwe ;-)…maar in een 316i zou ik ook hard roepen; “poeier hem maar af in dit rotweer”, haha
@Megakix:
toch even meegeven dat de meeste bmw rijders bij sneeuwval idd veel voorzichtiger rijden.. omdat ze anders niet aan zoud en komen. De achterwiel aandrijving maakt het menig bestuurder lastig.. en als ik bij me in de buurt kijk: je wil de blikschade tijdens elke sneeuwbui van de bmw rijders niet betalen … zelfs de parking van kantoor oprijden blijkt dan een uitdaging….
Achteraandrijving is super, maar niet altijd en je moet er ook mee kunnen rijden…
@tt: ofwel, achterwielaandrijvers geven in het grensgebied beter door waar gevaren (kunnen) schuilen.
die heeft er niet lang van kunnen genieten, jammer voor hem. blijft ook niet veel van over. wel lekker veilig die rolbeugel. is zo’n beetje het enige wat de crash heeft overleefd!
Ach, anders had ie een vliegtuig op z’n dak gekregen…
@Megakix rij jij op-en-neer tussen 2 BMW-dealers of rij je heel de dag rondjes op het terrein van een BMW-dealer?
Er zijn genoeg mensen die hun snelheid aanpassen als dat nodig is. Uiteraard zijn er altijd enkele die denken dat ze nog steeds 120+ kunnen rijden, maar het grootste deel past zich echt wel aan. BMW of ander merk.
Zelfs in deze staat meer waard dan de Hyundai van Norge…
Zo dat is er weer één minder, nu één van het duurdere type, dat gaat lekker. Ik vind de Audi R8 niet mooi, ook deze in GT verpakking niet, dus ik vind het ook niet zo erg dat er weer één minder is.
Wat wel verbazendwekkend is, is het gemak waarmee de auto’s tot puin gereden kunnen worden. Oké de bestuurder is er hoogstwaarschijnlijk voor een groot deel debet aan. Maar toch als je na de mogelijke training, een rijvaardigheidtraining wordt u aangeboden bij aankoop van dit type auto, nog zo de vangrail in stuurt, dan is er meer mis dan alleen met de bestuurder. Wel goed is, dat je er redelijk ongeschonden uit kunt stappen, bij dit soort situaties. De adrealine giert je door de keel en niet van de snelheid, wel van de klap. Dubbel auw na een dag, of wat, financieel en lichamelijk komen de klap pas later, ook ben je stafrechtelijk vervolgbaar met een te hoge snelheid op de duitse autobahn.
@Orichy: Kan iemand mij vertellen hoe dit nou precies zit met die strafrechtelijke vervolging voor rijden met een te hoge snelheid op de autobahn? Ik hoor iedereen er altijd wat over zeggen maar ik zou nu wel eens precies willen weten wat dit inhoudt.
@jimmy:
Kort door de bocht : bij een hoge snelheid ( hoger dan 130 ) en bij een eventueel ongeval ben je verantwoordelijk voor het ongeval… je mag wel sneller rijden op de autobahn maar je bent wettelijk verplicht je rijstijl aan te passen aan de omstandigheden en de andere verkeersregels te volgen.
sterke banden en velgen denk nu ;)
cool… brandvrije banden!
Tsjah Audi rijders hey. Op dit moment de meest asociale horken op de weg. Vroeger waren dat de BMW berijders nu voelt elke managert in zijn hoerige leasebak zich het mannentje.
@koengillis: Hard doorwerken dan mag jij ook ooit in zo’n “hoerige leasebak” je het mannetje gaan voelen ;) (of blijf je liever met je scooter rijden?)
@koengillis: goed punt, leaserijders (waaronder ikzelf) gaan vaker hoerig om met hun auto’s…patjepeërs eerste orde…heeft ook niets met kwaliteit van de persoon te maken, maar meer met geluk en toeval in het werkleven. Ik kan leaserijders alleen niet benijden; de bijtelling is ruk en de werkgeversvergoedingen marginaal. Jij een super-HD-180cm Plasma-inclusief-High End Audio in je huiskamer…zij een tochtige zolderkamer met uitzicht op een aftands Audi-gedrocht…nja..
Altijd dezelfde mensen; niet kunnen rijden en denken dat ze dat wel kunnen. Allemaal stront eigenwijs. Doodzonde dit.
@koengillis
Is je functioneringsgesprek niet helemaal goed gegaan, jochie?
Nu al de pik op je baas omdat hij een Audi mag leasen en jij op je fiets moet?
@QuattroBoy: …eeehm…hij werkt bij mij…en krijgt een dikker salaris dan menigeen hier !
@Megakix: Dat salaris zal wel meevallen aangezien hij bij jou werkt en jij succes afmeet aan een of andere gare tv. Is het je wel eens opgevallen dat hoe armer de wijken zijn, hoe groter de tv schermen in de huiskamers worden? Om nog even iets uit te leggen: geluk en toeval bestaan niet. Alles heeft een oorzaak.
@jimmy: Geluk en toeval bestaan niet vlogens jou? En het geluk dat iemand 27 miljoen in de staatsloterij wint en of het toeval treft in een bos door de bliksem getroffen te worden. Heeft dat in jou ogen ook een oorzaak?? :?
@VeniVidiVici: Tuurlijk heeft dat een oorzaak. Diegene die die miljoenen wint koopt toch het winnende lot op het juiste moment in de juiste zaak? En dat met die bliksem is te danken aan de weg met de minste weerstand tot de grond. Als je daar dan staat wordt je vanzelf getroffen door de bliksem. Dat je niet wordt geraakt is in 99999 van de 100000 x het geval. Toch is het in dit geval geen pech. Het is helemaal te verklaren.
@jimmy: Mjah, nou dat diegene dat lot op het juiste moment in de juiste zaak koopt noem ik gewoon geluk geen oorzaak. Nee je weet er een mooie filosofische draai aan te geven, maar in mijn optiek slaat je interpretatie als een lul op een drumstel :)
@jimmy: jongen, alles in het leven is geluk en toeval, lees de bijbel er maar op na…
au!!!
En toen waren 322, de rest is een tikje exclusiever.
Wel goed om te horen dat de bestuurder er vrijwel ongedeerd uit is gekomen, zegt toch wat over de veiligheid van Audi.
@birdboy: 332…
Eeeuwig doodzonde.
verschrikkelijk jammer
nu is het nog moeilijker om een R8 GT te zien nu het er 332 zijn.
Ik heb nu zoveel gecrashte R8’s gezien dat ik niet meer weet hoe hij er normaal uit ziet.
hmm… aszwart zijn die velgen nog best wel gaaf xD
RIP!
ach, een nieuw likje verf en hier en daar wat blutsjes uitslaan en hij is weer de oude
Zonde.De mooiste audi ooit.Ongelooflijk dat je dat overleeft.
Ik wist niet dat ze al waren begonnen met deze te leveren zelf :)
Zal er niet veel rijplezier mee gehad hebben…. ;)
audi supercar ? is om problemen vragen
het word meestal te warm onder de voeten …
Neeee!! Vreselijk zonde… Maar kon je zo’n ding al kopen joh?
En alweer ongedeerd eruit! hard rijden is helemaal niet zo gevaarlijk met de hedendaagse wagens als ik de nieuwsberichten mag geloven.
Denk na als je typt dat ding reed ongeloofelijk hard ik wil wel eens zien wat er van jullie auto overblijft als je meer dan 200 rijdt.
Maar de vraag van de dag blijft dus.. wordt dit verzekerd door de verzekering? mijn verzekering ging al moeilijk doen toen ik me stofzuiger(=scooter) kapot reedt, gelukkig bestaat er nog iets als brommers, en nog paar maandjes tot rijbewijs(A)
wow een vliegtuig op de achtergrond