Subaru was altijd een lekker eigenwijs merk, alle modellen in Europa waren voorzien van AWD, tot de kleinste aan toe. En ze hielden stug vol aan het gebruik van boxermotoren en komen zelfs met een boxerdiesel! Maar sinds de Tribeca en nieuwe Impreza begin ik een beetje mijn bedenkingen te krijgen. En dat is alleen maar erger geworden nu ik de eerste foto’s heb gezien van de nieuwe Sirion 2 Justy.
Dit nieuwste model van Subaru zal NIET leverbaar zijn met AWD en dat is voor het eerst in 15 jaar! Verder zal de Justy alleen maar leverbaar zijn met een 1.0 liter motor (70 pk). De reden hiervoor? Heel simpel, CO2-uitstoot! Subaru wil natuurlijk ook een beetje groen overkomen en dus krijgt de Justy geen AWD en een sterkere motor kunnen we ook vergeten.
FrankyCash zegt
zonde zonde zonde…
Maarten zegt
ander moet je is de daihatsi sirion nadoen
http://img132.imageshack.us/img132/9120/sirionvn1.jpg
Jan zegt
We mogen maar 50, 80, 100 en 120 in dit kleine kikkerlandje. dus boeit het dat je “maar” 70pk krijgt in een auto die er bovendien van meet af aan uitziet alsof hij alleen maar gemaakt is voor de dagelijkse trip via school of bezoek aan opa en oma in het bejaardenhuis naar Appie of C-zoveel? Zelfs 70pk lijkt me dan al rijkelijk veel…
L-Fred zegt
@ Jan, kom je nooit in het buitenland?
Paragon zegt
@ Jan.
Wat zoekt een moraalridder als jij eigenlijk op een autoblog?
“70 pk al rijkelijk veel” -> Ik kan me niet voorstellen dat dat de mening is van een autoliefhebber is. Wat moet je dan wel niet vinden van auto’s met meer dan 100 (honderd!!!) pk!??
* maar niet over sportauto’s begint *
Ward zegt
Tja, FWD kan ook leuk rijden.
Tom zegt
@ Paragon
Dus om autoliefhebber te zijn moet je houden van VEEEEEEEL PK’S…
Tja, ieder z’n mening hé!
Jan C. zegt
@iedereen die begint over weinig PK en autoliefhebbers: Is de Justy ooit een liefhebberauto geweest? Ik heb er wel een gehad, een CVT-versie nog wel. Toch zijn het meer auto’s die (pardon als ik iemand nu beledig) meestal door bejaarden bestuurd wordt of door vrouwen die het gebruiken als boodschappenautootje. Voor die categorie is 70pk inderdaad okay.
Vanaf midden jaren ’90 tot vrij recent gebruikte men steeds een Suzuki-model. Ik had liever gehad dat men de Swift een Subaru-stickertje op deed, maar goed het is niet anders.
Overigens had mijn Justy toentertijd ook een 1.0…
Paragon zegt
@ Tom:
VEEL!?? We hebben het over 70 pk! Niet voor je scheerapparaat maar voor een AUTO.
Ik zeg niet dat veel vermogen het enige is dat telt. Ook niet dat het leven pas begint bij 600+ pk. Maar ik zeg wel dat je niet TEGEN pk’s kunt zijn als autoliefhebber. Dan ben je geen liefhebber, maar een geïndoctrineerde moraalridder.
AlexZjuH zegt
Sterker nog, opgegroeid op de achterbank van een justy uit 1987, jawel een suzuki swift look alike :)
Wij hadden echter een 4 deurs zonder 4wd (was toen nog een optie :))
Marten zegt
Starlet 75 pk – 750 kg, geweldig fel autootje. Niet veel “gewone” auto’s houden me bij. 70 pk kan genoeg zijn, het gaat om de verhouding…
AlexZjuH zegt
Laatste generatie voor deze was overigens een verknipte suzuki ignis :)
VW Polo Abt Version. zegt
@ Jan C.
ik had ook vroeger een subaro mini jumbo :p
Deze had ook een 1.0Litertje en woog mss de helft van een gewone sedan of wagen.
Awell ik kon gemakkelijk golfjes en andere escortjes van me afschudden tot 100 Km/h.
Da was egt een smijtbakki, véél plezier indertijd aan gehad ;)
Tja nu alles veranderd, Nu heb je wagens met hoog vermogen maar wat kan je daarbij doen, ik ga wel niet speciaal naar duitsland rijden om hem is te testen, tegen vroeger kon je nog op een secundaire weg tegen 140 Km/h knallen, maarnu is het bijna overal gedaan door de verkeersdrempels, flitpalen, of om de halvekilometer een verkeerslicht te zetten op een kruispunt,…Wat waren dat schone tijden :D
VW Polo Abt Version. zegt
Sry het was een 800 CC :p
willemseles zegt
Sorry Marten, maar een pk/gewichtsverhouding van 1 op 10 is middelmatig.
Misschien doe je stoplichtsprintjes met mensen die zich helemaal niet willen meten ?
Jan zegt
die CO2 norm en die groene mannen doet echt elk merk kapot!
ml zegt
Binnenkort (IAA van Frankfurt) krijgen we een facelift van de Sirion 2 te zien. Het model van Subaru is waarschijnlijk, op het logo na, identiek.
Ik vind het een leuke auto voor 50+-ers, zonder imago probleem, maar daar is alles mee gezecht.
@Jan C.
Als ze voor Suzuki hadden gekozen dan was het eerder een Alto geworden.
marwin zegt
@ Jan
Er zijn aantal dingen waar je nooit genoeg van kan hebben op deze wereld, dat is:
Sex, geld & PK !!
Maar wat een nep Subaru :(
Tip –> Justy STI :)
joep zegt
als hij nog gewoon AWD had gehad had ik het prima gevonden….
Jan C. zegt
@ml: De derde generatie Justy was gebaseerd op de Swift, dus zo raar is mijn opmerking niet!
@VW Polo Abt Version: Het mooie van de CVT was dat je de eerste paar meters alles er uit trok… en het verbruik was matig. Ik heb er niet vrijwillig afstand van gedaan trouwens… maar dat terzijde.
@Marwin: Zonder geld geen pk. Dit is een autootje bedoeld voor de smalle beurs ;-)
Jan C. zegt
@joep: De eerste versies waren ook niet altijd met AWD…
Marten zegt
@willemseles
Wat rijd jij dan?
joep zegt
@Jan C. , nee mar de laatste versies wel… En dat maakte de Justy mijns inziens uniek in deze klasse. Bovendien had hetk open van de justy daardoor nog een meerwaarde boven het kopen van het oorspronkelijke ‘donormodel’. Het voegde iets toe… Nu is het echt gewoon een sirion met een ander logo.
Marten zegt
@willemseles
Ik denk niet dan 1:10 middelmatig is. De gemiddelde pk-gewichtsverhouding ligt meer richting 1:12 als ik zo om me heen kijk
Giuliettalover zegt
Over pk’s: Ik ben het niet eens met degenen die beweren dat een auto minstens 100 pk moet hebben. Rijplezier hangt echt niet af van alleen het aantal pk’s maar van allerlei andere factoren zoals, gewicht, stuur en wielophanging, geluidsisolatie en zo voort.
Ik ben ooit begonnen in de Ritmo 60 van mijn moeder. (Ja, das al heel wat jaartjes geleden….) Meer dan 145 lieptie niet, maar ik had er toch gewoon veel rijplezier in. vlot zat in het verkeer. Nuwertijds is het vermogen maar ook het gewicht van alle autos toegenomen. Maar 70 pk voor een Justy lijkt me voldoende als ook de rest in orde is om er plezier in te hebben.
Ik zie mezelf echter niet in een justy/sirion rijden. Blauwspoeling en hoge hoed wagen….
Citrofiel zegt
Heel jammer van Subaru… :( Maar waarom komen ze er eigenlijk nu pas mee? De Sirion2 is al veel langer verkrijgbaar, en een paar badges verwisselen lijkt me nou niet veel ontwikkelingswerk…. :?
Fiësta, de Rijdersauto zegt
Ik zou uit Protest een Daihatsu gaan rijden lol
speedlimit zegt
@ willemseles
Leg eens uit wat je nou precies bedoelt met “maar een pk/gewichtsverhouding van 1 op 10 is middelmatig”
De auto’s van tegenwoordig liggen wat verhouding betreft toch wat hoger…de auto’s worden zwaarder maar de motor blijft grotendeels gelijk.
@ Marten
Starletjes blijven geweldige wagentjes…niet kapot te krijgen ;)
bmw zegt
Grappig dat iemand het predicaat “autoliefhebber” wil voorbehouden voor pk-liefhebbers. PK’s en autoliefhebberij kennen geen 1-1-verband. Dat doet me denken aan mensen die 4GB RAM in hun PC willen, maar niet weten of ze daarmee een betere PC zullen hebben. Rijplezier, uiterlijk, praktisch nut, geschiedenis, trouwe dienst, dat kunnen ook allemaal elementen zijn die meespelen in de liefhebberij. En tot nader order bepaalt iedereen zelf of hij liefhebber is. En of hij naar deze site surft :-)
travelagent zegt
Valt me tegen alleen maar een 1000 erin? Ze hadden die R2 hier heen moeten halen of helemaal niks doen, wat bezielt Subaru momenteel.
db zegt
Leuke auto toch, met een betere uitrusting/prijsverhouing dan de Sirion: 11.000 inc. airco, radio/cd, etc. etc.!
felix zegt
Mijn vrouw heeft er een. Leuke auto met voldoende pk’s.
TJa het kan natuurlijk altijd sneller.
En lekker ruim van binnen, 4 deurs, airco etc. Veel handiger in gebruik dan mijn Legacy.
patrick zegt
“Er zijn aantal dingen waar je nooit genoeg van kan hebben op deze wereld, dat is:
Sex, geld & PK !!”
Wat ben jij een meisje zeg!