Dieselgate: Volkswagen spreekt en krijgt Duits ultimatum

Auteur: , 68 Reacties

Volkswagen Passenger Cars heeft een verklaring gepubliceerd inzake dieselgate: het zegt bij monde van CEO Herbert Diess koortsachtig aan een 'oplossing' te werken, en dat moet ook, want het merk heeft een ultimatum van de Duitse transportautoriteit gekregen.

TDI-motor

Na een interne evaluatie zegt het merk dat wereldwijd 5 miljoen Volkswagens ‘are affected by the current issues regarding emissions‘. Dat is eufemistische PR-praat voor: ‘er is door ons eigen toedoen iets niet mee in de haak’.

EA 189

De gewraakte motoren zijn van het type EA 189, viercilinder diesels met een inhoud van 1.6 (75-105 pk) of 2.0 liter (110-180 pk), die zijn geproduceerd in 3 verschillende fabrieken: Györ (Hu), Polkowice (Pl), en Salzgitter (De). Ook de 1.2 TDI driecilinder ontving de motorencode EA 189, maar onduidelijk is of deze motor ook onderdeel is van de besmette krachtbronnen. Wat wel duidelijk is, is dat Euro 6-motoren niet in het strafbankje zitten, het gaat volgens VW om Euro 5b-motoren en vroeger.

Een deel van de verklaring: “We are working at full speed on a technical solution that we will present to partners, to our customers and to the public as swiftly as possible. Our aim is to inform our customers as quickly as possible, so that their vehicles comply fully with regulations. I assure you that Volkswagen will do everything humanly possible to win back the trust of our customers, the dealerships and the public.”

The Volkswagen Passenger Cars brand will inform all markets worldwide how many of vehicles are affected locally. We are working intensively on remedial measures in close coordination with the certification authorities. The vehicles are and remain technically safe and roadworthy.

Mocht u zich afvragen waarom er nu over 5 miljoen in plaats van 11 miljoen auto’s wordt gesproken: dit is een communiqué van Volkswagen, dat voor zichzelf spreekt. Audi, Skoda, en Seat worden in deze berichtgeving niet meegenomen. De betroffen modellen zijn o.a. de Golf 6, de Passat 7 en de Tiguan.

Ultimatum KBA

Het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), de transportautoriteit, heeft Volkswagen volgens Duitse media inmiddels een ultimatum voorgelegd: voor 7 oktober worden van VW duidelijke maatregelen om de uitstoot waarheidsgetrouw te weergeven verwacht. Gebeurt dit niet, dan wordt de goedkeuring ingetrokken. De gemanipuleerde auto’s mogen niet meer verkocht of verplaatst worden, en de KBA eist een tijdschema van de aanpak.

Reken dus maar dat er een paar mensen bij VW de komende maand erg weinig slaap krijgen…



68 reacties

Laten we er met zijn allen op vertrouwen dat Volkswagen dit vóór 7 okt. recht zal zetten. Ik geloof erin!
7 okt ligt er een plan, maar gezien de technische problemen en het ADAC schandaal dan ben je als bedrijf wel je geloofwaardigheid kwijtgeraakt.

Duur leergeld deze aktie!!
@pancake82: onzin, het interesseert hier in NL echt niemand hoe VW tot die lage verbruikscijfers komt, enige dat telt is de lagere bijtelling
@parker: Uiteraard. Maar als de auto’s meer uitstoot op papier krijgen betaal je meer bijtelling, dat wil niemand.
@widodh: of als de overheid echt kut wil gaan doen; terugdraaien en misgelopen bijtelling terugvorderen over de jaren dat jij als automobilist er voordeel van heb gehad.
@ghost: En wat denk je van de milieuzones uitbreiden én de regels hiervoor aanscherpen. Hoorde net op het radio dat ze het al over dieselauto’s van vijf jaar en ouder hebben.

En dan moeten we nog maar afwachten met welke maatregelen de Europese Commissie komt.
@ghost: dat gaat echt niet gebeuren. En als de overheid al wat terug gaat vorderen, zal VW dat moeten gaan betalen en niet de gebruiker.
@parker:
Dit gaat helemaal niet over verbruik lieve schat
@super: oh ja, da’s waar
LOL .. In Europa mogen ze natuurlijk cijfers door geven die bij VAG zelf vandaan komen ..
Dus ze pakken nederlanders de mogelijkheid af om nog een 14% bluemotion te bestellen? Belachelijk
@parker: het gaat om de oude euro 5b motoren, aldus het artikel. Nieuwe euro 6 motoren die in de blue motions hangen zijn wel oké.
@parker:
Jij neemt het op voor de door jou altijd verguisde kleine gebakjes en slowmotion motoren? Ben je ziek? 😉
@Original_Arnoud: je hebt gelijk, sorry 😬.. Maar een fabrikant die een dikke middelvinger opsteekt naar al die milieunonsens en de kluit gewoon flink belazert op zo’n creatieve manier verdient de hoogste prijs!
@Original_Arnoud:
Ja, want het zijn duitse autos, kwamen ze ergens anders vandaan nam ie direct de termen paupers of kotsmisselijk oid in de mond.
@parker:
Da’s wel zo eerlijk, waarom ben ik de LUL met mijn Alfa waarvoor ik de volle mep moet betalen die in the end minder of net zoveel uitstoot als een gemanipuleerde VW Diesel,
@desjonnies: omdat bijtelling gebaseerd is op verbruik, en niet op uitstoot.
@sabrerator:
Nee, bijtelling is weldegelijk gerelateerd aan uitstoot, wel is waar de Co2 uitstoot en niet de NoX maar wie zegt dat ze die ook niet gemanipuleerd hebben?
Daar is immers nog geen onderzoek naar gedaan.
Laten we het er maar op houden dat de politiek op oorlogspad is en dat is nooit in het voordeel van een bedrijf.
Ik zeg bizar .
Hierbij vallen de aanklachten tegen Bill cosby gewoon mee .
@bohica: dat vergelijk slaat als een tang op een varken
@406_v6: als een lul op een drumstel met een kut geluid was beter geweest .
Maar ik maakte ook geen vergelijking .
@bohica: dat deed je wel en je ziekelijke vergelijking faalde.
Ik vraag me af of je als consument en eigenaar zo blij moet zijn met een update die je auto eventueel een heel andere motorkarakteristiek geeft. Daarnaast las ik iets over het aanpassen omdat anders de AdBlue bijgevuld moet gaan worden. Dat levert weer extra kosten op.
In ieder geval “even” iedereen naar de garage roepen om een update te installeren lijkt me nog niet zo makkelijk. Zouden de autoriteiten dit af kunnen dwingen bij eigenaren? Veel vragen….
@maxhunter: absoluut kunnen de autoriteiten dit afdwingen. Ze kunnen de voertuigen zonder software update niet langer straatlegaal verklaren.
Bosch is de software en ECU leverancier en heeft VW al in 2007 in een openbaar verschenen document gewaarschuwd dat deze software setting absoluut illegaal is, en alleen intern gebruikt mag worden, en niet voor voertuigen die verkocht worden………

Ik lees hier niks over op autoblog…..
@slickrick: komt omdat ook Siemens elektronica leverde voor die blokken. En ik heb er geen officiële berichten over gelezen, alleen ‘heresay’. Wat niet wilt zeggen dat het niet waar is, maar AB moet wel een beetje bronvermelding hebben om niet zomaar lukraak artikelen te plaatsen. Het is de krant niet 😉
Die diesels liggen toch ook in veel meer auto’s dan alleen in de VAG groep? Is die TDI niet ook door Volvo gebruikt? En Mitsubishi? En en en,… Is het nationale Leger! Politie! en Brandweer nog in gevaar?
@postzegel: het blok is inderdaad in heel veel modellen geleverd:

Audi:
A3, A4, A5, A6, Q5 en TT.

Chrysler:
Sebring.

Dodge:
Caliber, Avenger en Journey.

Jeep:
Compass en Patriot.

Mitsubishi:
Lancer, Outlander en Grandis.

Seat:
Leon, Altea, Altea XL, Altea Freetrack, Toledo, Exeo en Alhambra.

Skoda:
Octavia, Superb en Yeti.

Volkswagen:
Golf V, Golf Plus, CrossGolf Jetta, New Beetle, Passat, Passat CC, Scirocco, Eos, Tiguan, Touran, CrossTouran, Sharan, Caddy Combi en Multivan.

Volkswagen Bedrijfswagens:
Caddy en Transporter.

Volkswagen Marine
(diverse bootmotoren)

Volkswagen Industrial Motor
(diverse aggregaten. Het verhaal wilt dat het hoofdkantoor van AutoWeek in Hoofddorp wordt voorzien van elektronica en verwarming door meerdere VW aggregaten. Als je dit navraagt krijg je een ban…)

Wordt nog een leuke terugroepactie ;-)
@gtwillem: lol, ik heb zo’n ban omdat ik zei dat cornelis het nieuws bagetelliseerde en dat roy andere merken beschuldigde. Heel triest, tegen onderbouwde kritiek kunnen ze daar niet zo goed
@capibaro: Kritiek of slechts aannames zit wel een verschilletje in..

Die video was gemaakt vlak na de 1e berichten en ging over of dat vw de enige zou zijn die dit zou flikken. Roy had het “vermoeden” dat dit veel verder zou gaan in de autoindustrie dan alleen bij het merk VW. Voornamelijk grote vraagtekens bij de Duitsers.

Dan is jouw opmerking (in mijn ogen) geen kritiek, maar maar gewoon modder gooien..

Hij was slechts nieuwsgierig hoe ver dit zou gaan en wat er nog meer naar boven komt in de (algemene) autoindustrie.
@lamborgfan: als je beide interviews leest hoor je dat ze zeggen dat het een beetje spelen binnen de regels is. Vrijwel direct daarna geeft VW toe (twee keer) dat ze fraude hebben gepleegd. Een vermoeden uitspreken zonder bewijs is geen journalistiek. Als ik dat benoem ben ik aan t moddergooien. Die ban geeft alleen naar aan dat ik gelijk heb en dat aw daar moeilijk mee kan omgaan. Kocht het blad wekelijks, was zelfs een keer in klokje rond te zien. Als klant en ex-fan keer ik het blad voorgoed mijn rug toe. Kost hun de komende 30 jaar geld, ik kan voor mijn nieuws prima bij car
@capibaro: ik moet zeggen dat een groot gedeelte van de reacties die ik voorbij zag komen van een bijzonder laag niveau waren. Je hebt er een paar ‘VAG-boys’ maar er is daar een hele, grote, zure Anti-VW lobby. Dus ik begrijp wel dat ze moesten ingrijpen, het was beneden peil.

Echter: ze hebben het wel zelf veroorzaakt. Dat ze door Pon betaald worden lijkt mij sterk, maar met dit soort berichten en uitzendingen help je ook niet echt om jezelf als medium objectief en onafhankelijk op te stellen.

Kit was bijzonder mild en Kleijwegt verwierp het een beetje. Het zal zo’n vaart niet lopen…



@gtwillem: komen al die trieste lui van het autoweek forum nu hier? Dacht dat de laatste week al te merken. Jammer.
@eklasse: ik zat al jaren hier
@gtwillem: en voor wie werk jij als ik het zo onbeleefd vragen mag?
Ik denk persoonlijk dat argwaan hier wel op zijn plaats is. Begrijp niet mensen niet zien dat de grootste bedrijven ook de meeste betaalde lobbyisten hebben, we weten allemaal dat tegenwoordig dit soort loopjongens juist op de fora actief zijn.
@gtwillem: iedereen snapt ook dat de autoindustrie de autojournalisten nodig hebben en ongekeerd. Natuurlijk zijn ze nooit 100% objectief. Dat accepteer je als autoliefhebber als ze gewoon ook degelijke info geven. Maar in dit geval gaan ze echt te veel te ver imho. Reactie gehoord van presentators van radioprogramma waar Cornelis te gast was? Pure eenzijdige pr was het en Autoweek heeft totaal geen zelfreflectie. Het zou ze sieren als ze zich afvroegen waar die kritiek vandaan kwam. Ik geef daar geen euro meer aan uit.
Phoe, dit kunstje in zo’n korte tijd fixen, ik vind het knap!
@dutchdriftking: Mwa, de software om die dingen conform de emissieregelgeving te laten lopen bestaat al lang, want die zit blijkbaar al in de ecu’s ingebakken. En nagaan hoeveel er geproduceerd zijn zou ook nog wel te doen moeten zijn. Recall actie op poten zetten voor een software update is verder een standaard procedure, dus heeft ook niet zoveel om het lijf.

Ze hoeven t probleem ook niet voor de 7e op te lossen, ze hoeven alleen aan te geven hoe groot t probleem precies is een hoe ze t willen gaan oplossen…
Vw heeft zichzelf in een benarde positie gekregen. Straks moeten ze auto’s aanpassen, voor veel geld. Daarvoor krijgen vw rijders een auto die niet meer dezelfde is als de auto die ze gekocht hebben. Dus gaan de vw rijders zich verenigen en een massaclaim indienen.

Ik heb ook een passat 2.0 tdi en zou het al prettig vinden als ze met een website zouden komen waar gecontroleerd kan worden of mijn auto ook een viezerik is.
Hoe zit dat dan met de dodge caliber.
Die gebruikt ook vw 2.0 tdi

En mitsubishi
@automart: lees eerst eens de reacties. Gtwillem aka de man die alles weet heeft een prachtig lijstje gemaakt.
Pas als er in de USA iets wordt geroepen komt de EU in actie. Paniek op oud nieuws, straks gaan ze ook nog oe en aah roepen als ze ‘ontdekken’ dat alle petjes in hun tdi zonder EGR en roetfilter rondsjezen. Malle wereld…
Als ze hier nou eens echt BALLEN zouden hebben
En die geroemde VOC mentaliteit in praktijk zouden brengen
Zou de Nationale Pliessie een claim van hier tot ginter moeten neerleggen bij PON wegens fraude flessentrekkerij noem maar op !

Maar de VOC mentaliteit is naar de States verdwenen.

Hier houdt iedereen zijn bek dicht, terwijl er in de Heimat al een heleboel mensen bezig zijn met Volkswagen, simpelweg omdat hen een wagen is geleverd die niet aan de door Volkswagen beloofde specificaties voldoet.
In de States zijn consumenten zich al aan het verzamelen.

In Nederland heerst de D66 mentaliteit : Heel, Heel hard FOEI roepen en het daarbij laten !
@desjonnies: de VOC is dood helaas. Het enige wat nu nog boten naar Europa komt, zijn vluchtelingen.
@ghost:
Hij is leuk !
@ghost: is de Usa ook niet geworden wat het nu is door bootvluchtelingen? 😁
@giogiorgio:
Nee, probeer de geschiedenis niet te manipuleren, er zijn vele rijke kolonisten naar de VS geëmigreerd maar ook vele gelukszoekers.
Met name na de tweede wereldoorlog zijn Nederlandse uit de kluiten gewassen godvrezende hardwerkende boerenzonen naar de nieuwe wereld gegaan maar ook naar Canada en Australië omdat onze #$%^&*@! regering hen vertelde dat er geen ruimte en mogelijkheid was om hier te boeren.

Deze mensen zijn een deel van de ruggegraat van de economie in die landen geworden, nuchtere boeren Hollanders die weg moesten !
Er zijn daar hele Hollandse dorpen met molens in de tuin, kroketten, kaas en klompen aan de muur bij de voordeur.
@giogiorgio:
in zekere zin wel, alleen kwamen die mensen op uitnodiging van de VS zelf, en gaven ze bij aankomst netjes hun papieren, vingerafdrukken etc. En als dat lang duurde, duurde dat lang en begon men niet te rellen en alles verrot te meppen.
@giogiorgio: Klopt…

En de Indianen stonden voorop om ze een warm welkom te heten. Hebben ze nog spijt van…
Voorsprong door techniek….
@norge: Vervolg de Skoda rijder…
@norge:
Wist je trouwens dat die slogan he-la-maal niet van Audi afkomt?
Logisch ook want Audi is nooit echt zo vooruitstrevend geweest als NSU, die deze slogan gebruikte !
@desjonnies:
audi vooruitstrevend, hahahaha. Nog steeds gebruiken ze dezelfde billige transaxle die ze begin jaren 80 “uitvonden” en waardoor de motor 10 minuten eerder op bestemming aankomt dan de bestuurder.
@norge: *Voorsprong door programmeurs
@jrsmoke:
*voorsprong door fraudeurs
Ok, dus ik heb een Passat met de gewraakte motor besteld. Aflevering week 46. Wat denken jullie dat ik kan verwachten?
@simsation: geen auto als er voor 7-10 geen antwoord is.
@406_v6: als het goed is gaan ze hem in week 42 in elkaar flansen. Fingers crossed dan maar:-)
@simsation:
Ook al kan je de uitstoot niet schelen; zo’n ding gaat natuurlijk veel harder afschrijven dan je had verwacht, dus zou de bestelling op proberen te zeggen.

Het lijkt me via een advocaat prima te doen om het contract op te zeggen en je geld terug te krijgen omdat ze je iets onder valse voorwendselen verkocht hebben en er is vast een wet die zegt dat het contract dan niet meer geldig is.

Heb je al betaald?
@super: Je betaald altijd op de dag van ophalen.

Dus als je hem
Overmaakt, doe je dat de dag van te voren. Dat gaat ook zo met bijvoorbeeld de aanbetaling als je hem
Via een financial lease doet kopen.
@super: het betreft een lease auto. Ik heb er simpelweg een nodig en met de Passat dacht ik een goede invulling te hebben gegeven aan het beschikbare budget. Overigens denk ik nog steeds dat het een goede auto is. Ik wil gewoon geen gedoe. Afbestellen kan helaas niet meer.
@simsation: als ‘ie nu nieuw gebouwd wordt is het toch een Euro6 motor? Die valt sowieso (voorlopig) niet onder het probleem. Alleen Euro5 modellen.
@simsation:

Waarschijnlijk komt er een adblue systeem in ofzo, daar hebben wij leasers geen last van…
@simsation:
Lijkt me dat je wel af kunt bestellen, je krijgt immers niet wat ze je beloofd hadden. Maar goed, als het lease is zul je ten hoogste je auto af en toe kwijt zijn voor recalls enzo, en ms ook dat ze het vermogen gaan terugschroeven om emissie eisen wel op een nette manier te halen.
@simsation: hehe je denkt nog steeds dat het een goede auto is? :P Er zit een verschil tussen kwaliteitsgevoel en kwaliteit… dat weet je toch? We weten allemaal dat VW lager dan het gemiddelde scoort op betrouwbaarheid..

Ik lach me straks echt dood als mensen een Golf GTD met aangepaste software niet harder kunnen dan 135kmp/u omdat ze 100pk moesten inleveren XD
@simsation:
Ik zou hem ook niet meer willen
En afnemen hoef je niet, er is zoveel commotie over de Volkswagen Diesels dat een advocaat dit in een handomdraai heeft gedaan.
Wat @super ook schrijft heeft hij namelijk wel een heel, heel groot punt : De VolkswagenDiesels gaan harde afschrijven dan een Lancia Beta (de roestbak der roestbakken destijds) omdat A) de Volkswagen naam besmet is en B) Men de Diesel van Volkswagen ook niet meer wil.

Zelfs al zou je een goeie krijgen, is de naam voor het komend decennium gewoon verampponeerd, in de trant van Franse en Italiaanse auto’s roesten, Engelse auto’s zijn onbetrouwbaar zijn Duitsers momenteel illegaal !

Ga maar voor een Peugeot of Toyota, maar als me u was, zou ik geen Passat meer willen!
@desjonnies: oh ik wil hem wel hoor. Het zal geen straf zijn om hem te rijden:-). Ik zie wel wat er op me afkomt, maar ben uiteraard wel met exit strategie bezig voor het geval dat. Peugeot? Liever niet. Piepende remmen. Achteruitrijcamera die moeite heeft met opstarten bij meteen achteruit na starten. Piepende uitklapbare rechterspiegel. Onrustig naar 3. Toyota? Welke? Het gamma spreekt me niet aan en de opties zijn karig.
@simsation:
Zou niet eens meer een vw willen, wie weet wat voor een streken nog meer boven tafel gaan komen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).