
Martin Winterkorn: step aside. Vanaf nu neemt voormalig BMW-chef Herbert Diess het roer over!
Herbert Diess (56) was tot voor kort de eindbaas van de ontwikkelafdeling van BMW, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor de range-extender van de i3, het ontbreken van xDrive op de M5 (volgens Wouter een gemiste kans) en het samenvoegen van alle grote platformen van BMW in één groot RWD platform dat de basis gaat vormen voor de nieuwe 7-serie.
Geen man waar de wereld onverdeeld enthousiast over is dus, maar wel een man die de komende jaren Volkswagen gaat leiden. Winterkorn heeft Diess al hartelijk welkom geheten in een persbericht. Bij BMW wordt zijn aangekondigde vertrek vandaag besproken, het lijkt er dus op dat ze verrast zijn in München.
UPDATE: BMW zet de stoelendans voort en benoemt Klaus Froehlich als opvolger van Herbert Diess. Belangrijker: de 59-jarige CEO van BMW Norbert Reithofer legt tevens het bijltje erbij neer en wordt in mei 2015 opgevolgd door Harald Krueger, de huidige productiechef van BMW.
Geweldige foto! Zeer subtiel ook :D
@mauritsh: ik zie het nu pas… Dacht dat het abstructe kunst was. Is het eigenlijk ook.
Kan VAG alleen maar van profiteren ;)
Waarschijnlijk begon hij zich steeds meer te schamen als er op verjaardagsfeestjes gevraagd werd waar hij werkte. “O dus jij bent mede verantwoordelijk voor de Inactive Tourer en X6?”
Van BMW naar Volkswagen… de man heeft zelf blijkbaar weinig met auto’s.
@Msport: hij heeft vooral wel met geld denk ik
@Msport: ja, want een Lamborghini of bentley is doodsaai in vergelijking met een 2-serie active tourer…
@awesome: Er staat dat hij Volkswagen gaat leiden, niet VAG. Als ik jouw manier van appels met peren vergelijken daarop toepas gaat hij van een BMW M4 naar een Volkswagen UP.
@Msport: je roept iets over iemand waarvan je niet eens weet wat hij gaat doen, maar ik bemoei niet.
Lees anders eerst even wat Martin Winterkorn tot op heden doet bij Volkswagen AG: http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Winterkorn
@awesome: Ik lees het artikel hierboven, daar staat dat hij van BMW naar Volkswagen gaat, dat is voldoende info voor mij om die opmerking te maken. Die hele kerel interesseert me verder geen reet. “Ik bemoei niet” is trouwens geen goed Nederlands en een beetje een rare opmerking om te plaatsen achter een tekst waaruit blijkt dat je je er juist wel mee wilt bemoeien.
@Msport: mja.. Dat artikel is dus onvoldoende info om die opmerking te maken. Mja.. T is al moeilijk genoeg om een active 2 opa goed te praten..
@lamborgfan: Ik begrijp best dat die Active 2 nu met beide handen wordt aangegrepen door gefrustreerde BMW haters om eindelijk hun ‘punt’ te kunnen maken. Persoonlijk lever ik eind deze maand m’n voorwieltrekkende-VAG-eenheidsworst-Audi A3 in na een indrukwekkende lijst problemen, ten gunste van een BMW 1-serie die wél rijplezier krijgt meegeleverd, dus voor mij is ’t perfect zo. Jou zou ik adviseren: zoek vooral lekker een Volkswagen uit als je dat zo leuk vindt.
@Msport: nee integendeel, rijd geen lease wagen, want zoveel km rijd ik niet. Rijd al maanden s. swift en zet elke maand wat apart voor een e46 m3 met handbak en een carbon airbox.
Jammer van die (vele?) problemen in je adrie.
Tsja…. of dat nou een stap vooruit is?? Financieel wellicht, maar voor de rest? Afijn, leuk om te weten dat [s]KDF[/s] VW ook te maken krijgt met de rare gedachten kronkels van Herr Diess (als the Godfather Piëch dat tenminste toelaat).
Aha.. Wordt de nieuwe passa-aethon dan een echte 5 serie killer?
Nee, want audi a6 is “premi.. Pfuff”
Een BMW baas bij VW, dat is al eerder fout gegaan.
BMW is een compact merk met trouwe klanten die niet al te snel weglopen, betalen wat je er ook maar voor vraagt en maar 1 nevenmerk. VW heeft kritische klanten die zo weg zijn en een bijna schierbare oneindige rij van neven merken en andere belangen om rekening mee te houden (de deelstaat bijvoorbeeld). Een enrome stap voor deze man, benieuwd of het goed gaat.
@mashell: maar 1 nevenmerk??? Uhhh ze hebben ook MINI, BMW Motorrad, Husqvarna Sportmotorcycle GmbH en natuurlijk Roll Royce.
@fijnkonijn: Upsala: Husqvarna Sportmotorcycle GmbH is sinds kort volledig in handen van Pierer Industrie (zijn ook eigenaar van KTM).
@fijnkonijn: daar heb je gelijk, ze doen ook in motorfietsen en in Rolls Royces. Maar dat is niks in vergelijk met wat er allemaal onder VW hangt.
@mashell: helaas, (te) veel bmw rijders zijn 10 jaar terug over gestapt op audi’s en maken die (verkeerde?) keuze nog steeds.. Dus zo trouw zijn ze niet..
@lamborgfan: En waar baseer je dat op?
@gerjanm:
Z’n onderbuik..
Al mijn vrienden en kennissen die in die tijd overgestapt zijn van Mercedes en BMW naar Audi zijn weer terug op hun oude vertrouwde nest, allen een illusie armer..
De 2 active tourer erbij halen is ook een beetje flauw, alsof een Golf Sportsvan zo’n gelukkig gekozen naam is voor een geriatrische Golf..
@tupperware: Hier nog een, nog nooit eerder zo’n slaapverwekkende auto gehad als de Audi A3 (nieuw model). Ik heb me laten verleiden door de mooiere neus van de Audi, maar ga nu snel terug naar een 1-serie; want met hoe dat rijdt: Elke dag feest.
Wel eens goed naar die man zijn manische blik gekeken? Moeten ze bij BMW blij om zijn dat tie oprot..
Ik ben vooral mild enthousiast dat Reithofer weg gaat. Een CEO die zelf ooit toegegeven heeft dat hij geen diehard autofanaat is. Maar ik zeg mild enthousiast want wie weet of zijn vervanger beter is in dat opzicht.
Ik zou in ieder geval meteen stoppen met de ontwikkeling van de merkwaarde vernieigende nieuwe FWD 1 serie.
@jaapiyo: *vernietiGende
@jaapiyo: reken daar maar niet op. Ze zijn die weg ingegaan, daar zie ik ze niet snel van terugkeren. Jammer genoeg.
@jaapiyo:
Hij is nooit CEO geweest, maar alles behalve dat, zijn dit geen petrol heads meer, dat kan ook niet in een organisatie die dusdanig is gegroeid.
’t is marketing, en kosten, kosten en nog eens kosten, wat dat aangaat kan Duitsland zich best wel zorgen gaan maken
Kijk hoe het de ooit oppermachtige Britse en Amerikaanse auto industrie vergaan is, “What’s good for GM is good for the world ” borrelt ineens op. Eigenlijk kan de Duitse auto industrie nog maar één kant op.
Hoe vreemd het ook mag klinken.
@desjonnies: Jawel Reithofer is de CEO. Wat je aangeeft is juist het probleem, de focus moet zijn ‘product, product, product’.
Gezien de slechte voorbeelden die je noemt hoop ik dat BMW daarvan leert, maar ik zie ook wel in dat die kans niet per sé groot is.
@jaapiyo:
Gelukkig, ik zag me weer als onheils profeet neergezet worden !
Die neemt Winterkorns stoeltje toch niet af?
@Hupke:
Nope, dat stoeltje schijnt bij Winterkorns oprotpremie te zitten..