• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dikke diesel: Mitsubishi Concept-RA

Auteur: robbie, gepost 14 januari 2008 om 12:52 – 47 Reacties

Mitsubishi Concept-RA


Ook Mitsubishi probeert de Amerikanen warm te laten lopen voor dieselmodellen en daarom hebben ze de Concept-RA meegenomen naar Detroit. Onder de motorkap ligt een 2.2 liter “clean diesel” motor die 204 pk en 420 Nm levert.

Daarnaast is de Concept-RA voorzien van 4WD en zou de styling wel eens een voorbode kunnen zijn voor de volgende generatie Eclipse.

Mitsubishi Concept-RA

Mitsubishi Concept-RA

Mitsubishi Concept-RA

Mitsubishi Concept-RA

MITSUBISHI Concept-RA

Met de Concept-RA bouwt Mitsubishi voort op haar legendarische sportcoupé-traditie. Het opvallende model zet nieuwe maatstaven op het gebied van design. Door state-of-the-art aandrijftechniek te combineren met een moderne schone dieselmotor toont de Concept-RA dat opwindende prestaties niet onnodig belastend voor het milieu hoeven te zijn.

Diesel

De Concept-RA is de jongste generatie van een lange lijn van sportieve coupé-concepten. Deze lijn gaat terug tot 1972, toen de Galant GTO R73-X show car debuteerde, voorzien van het toentertijd enorme vermogen van 200 pk.

De Mitsubishi Concept-RA wordt aangedreven door een nieuwe, uiterst efficiënte, 2,2-liter viercilinder zestienkleps turbodieselmotor met dubbele bovenliggende nokkenas en MIVEC1 continu variabele kleptiming. De 150 kW/204 pk sterke diesel levert een maximum koppel van 420 Nm en is zowel voorzien van een common rail directe brandstofinspuiting, die voor een lage compressieverhouding zorgt, als van een VD/VG-turbo, hetgeen staat voor Variable Diffuser en Variable Geometry.

Om aan zelfs de zwaarste emissie-eisen te voldoen heeft het uitlaatsysteem een hypermoderne katalysator die zowel de nieuwste roetfiltertechnologie- als diesel- en NOx-katalysatortechniek samenbrengt. Wanneer de koppelrijke dieselmotor gekoppeld wordt aan een Twin Clutch-SST versnellingsbak, levert dit sportief rijgedrag én een hoge mate van zuinigheid op. De toepassing van lichte materialen, waaronder een aluminium spaceframe en lichtgewicht carrosserie-panelen, draagt bij aan het zuinige karakter.

SuperAll Wheel Control

De Concept-RA beschikt over een Super-All Wheel Control (S-AWC), een intelligente koppel- en vermogensverdeling over de vier aangedreven wielen. Dit systeem bestaat uit het Active Center Differential, Active Yaw Control, Sport ABS en Active Stability Control; systemen die alle ook op de zeer krachtige Lancer Evolution terug te vinden zijn.

Bij de Concept-RA is dit dynamiekverhogende systeem verder verbeterd. Componenten als Active Steering en Active Damping Control zijn toegevoegd om de bestuurder nog meer controle te geven, maar ook om de handling en stabiliteit van de auto te verbeteren. S-AWC integreert al deze systemen en levert hierdoor maximale controle over trekkracht en remvermogen. Zaken als tractie, bochtencontrole en voertuigstabiliteit worden hiermee naar een hoger plan getild, wat resulteert in een strakke, beheersbare voertuigkarakteristiek, die onder alle omstandigheden precies de wensen van de bestuurder volgt.

Mitsubishi Concept-RA Specs

Ook interessant!

  • Video: Mitsubishi overschat terreincapaciteiten
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Ford luistert naar klanten met nieuwe Ranger
    Nieuwe Ford Ranger, inclusief lekkere dikke diesel
  • Nieuwe Mitsubishi Outlander
    Nieuwe Mitsubishi Outlander heeft beeldschoon interieur

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, detroit-2008, Diesel, Mitsubishi

Vorig bericht: « Mitsubishi Lancer X zonder scherpe randjes: Lancer Ralliart
Volgend bericht: Hippies unite! Biobrandstof zorgt voor grote bedreiging »

Lees Interacties

Reacties

  1. Eric (the good) zegt

    14 januari 2008 om 12:55

    Niet lelijk, maar of dit de Amerikanen moet overtuigen? Met benzine moter kunnen ze wel de tuningscene aanspreken,niet!

    Login om te reageren
  2. Thomas zegt

    14 januari 2008 om 12:57

    Wauw, heeeeerlijke bak zeg. Prachtig interieur!
    Ding lijkt wel een beetje op die viper uit de serie Viper nadat die getransformeerd was.

    Geweldig design. Over de motor kun je vrij weinig zeggen. Het zal vlot doortrekken, maar spectaculair zal het nooit zijn.

    Login om te reageren
  3. Rik zegt

    14 januari 2008 om 12:59

    Ik vind ‘m mooi! Vooral “en profile” .
    Maar of de amerikanen mij mening delen…

    Kwa desing misschien wel (de eclipse doet het daar ook aardig), maar kwa dieselen…

    Login om te reageren
  4. Jan C. zegt

    14 januari 2008 om 13:03

    “Hij doet me denken aan…” wou ik schrijven, maar toch maar niet. Redelijk aggresief design, maar waarom moet een sportwagen “clean” zijn? Iemand die veel geld aan een sportwagen uitgeeft vind (denk ik, ik weet t niet) het milieu toch niet zo belangrijk?

    Login om te reageren
  5. Armada zegt

    14 januari 2008 om 13:03

    De daklijn lijkt alleen wel een beetje erg veel op die van de TT.

    Login om te reageren
  6. Coolguy zegt

    14 januari 2008 om 13:04

    Ik kan hem wel smaken.

    Login om te reageren
  7. bakkerst zegt

    14 januari 2008 om 13:06

    eerste afbeeldingen zijn veelbelovend,
    maar wat mij betreft mag er nog wat aan het kontje/daklijn geschaafd worden, dat sloeg in de vorige eclipse al niet echt aan..
    en dit lijkt er erg veel op (check het spoilertje en vergelijk: http://www.seriouswheels.com/2004/2004-Mitsubishi-Eclipse-Concept-E-Drawing-1280×960.htm ) concept schets uit 2006, (prachtig ding overigens).
    ik ben benieuwd en wacht af

    Login om te reageren
  8. Tom# zegt

    14 januari 2008 om 13:15

    Ik vond hem op de tekeningen mooier.., maar dat is meestal zo :p
    Ik vind het zeker wel een mooie bak, beetje TT idd.

    Login om te reageren
  9. ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt

    14 januari 2008 om 13:18

    Heeft van de zijkant een hoog MAZDA RX gehalte ,maar voor de rest is ie ok

    Login om te reageren
  10. Toby zegt

    14 januari 2008 om 13:20

    Beetje cayman, beetje TT met een vleugje infinity

    Login om te reageren
  11. Jan C. zegt

    14 januari 2008 om 13:25

    Audi Avus dacht ik aan…

    Login om te reageren
  12. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    14 januari 2008 om 13:28

    Wat is het toch weer heerlijk menselijk om direct referentie te zoeken bij huidige modellen…

    Zo zie je maar dat het heel moeilijk is om met iets echt nieuws te komen. Zelfs onmogelijk denk ik na die 476458967842458804145670613532 modellen die reeds gebouwd zijn in de geschiedenis!

    Login om te reageren
  13. auto-gek zegt

    14 januari 2008 om 13:36

    Wat moet een diesl met variable kleptiming?
    Ik heb op school altijd geleerd dat het op een diesel zogoed als geen nut heeft aangezien deze toch al met een lucht overschot draait……….

    Iemand een idee?

    Login om te reageren
  14. peter zegt

    14 januari 2008 om 13:36

    kvind em niet afgekeken, ziet er me toch wagen met eigen identiteit uit.

    204pk uit een 2.2 met 1 turbo is in elk geval niet slecht

    Login om te reageren
  15. StormRAM zegt

    14 januari 2008 om 13:38

    Heeee, alweer een Audi TT-look-a-like! :P

    Login om te reageren
  16. Turbopaultje zegt

    14 januari 2008 om 14:08

    Het interieur……………. :cry:

    Login om te reageren
  17. Tom# zegt

    14 januari 2008 om 14:08

    hoezo nou weer audi TT?.. alleen de daklijnen lijken erop, maar verder absoluut niet..
    Ooit een audi TT gezien met spleetogen, en een achterkant die verschilt van de voorkant? (wat bij de TT dus WEL het geval is?..)

    Login om te reageren
  18. Jan C. zegt

    14 januari 2008 om 14:09

    ja ik vond de tt al een andere achterkant hebben… overigens, Avus concept.

    Login om te reageren
  19. Tom# zegt

    14 januari 2008 om 14:09

    of em.., de voorkant verschilt dus niet van de achterkant van een TT, ter correctie

    Login om te reageren
  20. Frasker zegt

    14 januari 2008 om 14:13

    De voorkant heeft wat weg van de Maserati Birdcage.

    Login om te reageren
  21. rider zegt

    14 januari 2008 om 14:15

    qua looks vind ik hem eigenlijk best geslaagd. maar ik had wel meer verwacht voor een 2,2 liter dieselblok dan 204pk/420Nm. met name het vermogen is nogal bescheiden, het koppel mag er echter wel wezen.

    Login om te reageren
  22. sander zegt

    14 januari 2008 om 14:57

    …..en dat voor een jappenbak! Gewone deuren erin en produceren maar!

    Login om te reageren
  23. Daniel zegt

    14 januari 2008 om 15:02

    vet stoere lichten

    Login om te reageren
  24. Leejon zegt

    14 januari 2008 om 15:10

    Iewl dat interieur!!! Wat bruin… Het zou volgens mij met geen enkele kleur nog goed staan! En dan die meters, het lijkt wel een flipperkast :S

    Login om te reageren
  25. mit zegt

    14 januari 2008 om 15:34

    mitsubishi kopiert audi steeds meer na:
    diesel en zelfs het uiterlijk (ook een grille)

    Login om te reageren
  26. autoblogger zegt

    14 januari 2008 om 15:45

    @mit: inderdaad, elke auto met een grille is een vuile copycat!

    Login om te reageren
  27. Marc zegt

    14 januari 2008 om 15:45

    Ik zag de afbeelding en dacht direct aan de Eclipse :-O maar goed het interieur word ik niet echt vrolijk van.. Ach dat zal allemaal wel veranderen net als het uiterlijk. Maar het concept is wel geslaagd en zal ook hopelijk zijn weg vinden naar de nieuwe Eclipse want de huidige versie is niet echt een oogstrelend object.

    Login om te reageren
  28. Marc zegt

    14 januari 2008 om 15:46

    @ autoblogger: lol

    Login om te reageren
  29. Che zegt

    14 januari 2008 om 16:09

    nice, alleen die diesel vind ik niet geslaagd :), japansen wagens en diesel is een lastig geval :)

    Login om te reageren
  30. atanaz zegt

    14 januari 2008 om 16:25

    De achterkant va een beetje Porsche?

    Login om te reageren
  31. Tom# zegt

    14 januari 2008 om 16:30

    @ mit. Als die grill van audi zou komen, dan was ik sinterklaas.
    Kom op man, elke auto heeft een grill nodig. Bovendien lijkt deze grill niet eens op die van een audi.. misschien als je hem in de hoogte samenperst, en dan op z’n kop draait… keep dreaming.

    Login om te reageren
  32. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    14 januari 2008 om 16:41

    Heeft iemand mijn reactie gelezen?

    Vrijwel niemand geeft hier een mening over dit concept!
    Iedereen gaat direct spitting in zijn asociatieve geheugen naar auto’s ‘waar die op lijkt’.

    Stop daar nou eens mee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Deze auto heeft toch geen zak met een TT of een Porsche of een weet ik wat te maken! Of heeft de helft hier nou echt geen verstand van design (of geen ogen…)

    Amen

    Login om te reageren
  33. Mustang zegt

    14 januari 2008 om 16:42

    Hij lijkt wel erg op de eclipse

    Login om te reageren
  34. autoblogger zegt

    14 januari 2008 om 16:45

    @Svenska Aeroplan AB: ben het volledig met je eens.
    Het is werkelijk zeer bijzondere eigenschap van vele reaguurders…

    En dan die reactie van Mustang er direct achteraan… OMG

    Login om te reageren
  35. STJ zegt

    14 januari 2008 om 16:55

    @mit

    Ik wordt er echt gek van, audi was niet als eerste met de single frame grill. Het was nissan met de GTR concept uit 2001.

    Login om te reageren
  36. J. zegt

    14 januari 2008 om 18:14

    Zet maar in de markt als de nieuwe Eclipse, daar wordt het wel tijd voor en deze vind ik qua design nog die naam waardig ook.

    Login om te reageren
  37. Citrofiel zegt

    14 januari 2008 om 19:08

    @ autoblogger; Aan het artikel over de rijimpressie van de Eclipse te zien, heeft AB niet altijd een hekel aan AW gehad. Hoe is dat zo gekomen?

    Login om te reageren
  38. mit zegt

    14 januari 2008 om 19:28

    Sorry, voor alle ophef.
    Maar ik vind het nog steeds een Audi kopie.
    Het logo op de neus, net als de R8 + een omgekeerde R8 single frame grille. De auto heeft een mooie daklijn en lijkt een beetje op TT daklijn. En dan ook nog een diesel. Het kan niet stuk bij Mitsubishi.
    Nogmaals, sorry voor de ophef. En ik probeer ieder zijn mening te respecteren.

    Login om te reageren
  39. Guan zegt

    14 januari 2008 om 21:14

    Ach, iedereen kopieert mijn auto, tegenwoordig heeft iedereen een grille. Maar je raakt er aan gewend hoor.

    Wat wel heel origineel is, is zowel de neus als ze kont overhelt naar buiten. Wie dat eerder (zo sterk) gezien heeft mag het zeggen…

    Login om te reageren
  40. L-Fred zegt

    14 januari 2008 om 22:12

    Ik vind ‘m erg mooi, maar als we naar de bovenste foto kijken, ziet nog iemand er ook een varkenskop in? :lol:

    Login om te reageren
  41. STJ zegt

    14 januari 2008 om 22:51

    @mit

    De tweede generatie eclipse had ook een soort van single frame grill, en de daklijn is van de derde generatie eclipse. Dus ga AUB wat onderzoek doen voordat je nog een keer de woord audi zegt.

    Login om te reageren
  42. HJ zegt

    15 januari 2008 om 09:48

    Als ik de reacties zo lees moet je dus een auto bouwen zonder grill, zonder dak, absoluut geen achterkant en geen logo.

    Wat een bak zou dat worden. Misschien dan M vd Brink er een schets van kan maken? ;-p

    Ik vind het een gave bak. Ik heb een parkeerplaats vrijgehouden, dus jullie mogen ‘m komen bezorgen!

    Login om te reageren
  43. mit zegt

    15 januari 2008 om 17:35

    @STJ
    Ik vind het jammer dat jij zegt dat ik geen onderzoek heb gedaan.
    Zo heeft de eerste generatie TT al veel eerder de mooie daklijn dan de derde generatie eclipse. De tweede generatie eclipse had ook een soort grille, maar alleen een balk om het nummerbord op te plaatsen. En moet je eens raden welk merk dat eerder een ‘halve’ grille had. Jazeker het merk Audi. Dus ga AUB eerst wat beter onderzoek doen, voordat je iemand commentaar geeft.

    Login om te reageren
  44. mit zegt

    15 januari 2008 om 18:07

    Tot slot wil ik nog even kwijt. Als ik naar deze auto kijk Voel ik Audi en Japans.

    Login om te reageren
  45. Walter zegt

    19 januari 2008 om 10:43

    Ik word zo moe van die zogenaamde autokenners. Vergelijk de daklijn eens met de Eclipse model begin jaren ’90 (2e generatie, die groene van The Fast and The Furious). Toen was er nog geen sprake van een TT hoor!!!

    Login om te reageren
  46. peter zegt

    25 januari 2008 om 22:07

    ikzelf heb een eclipse 97 model verlaagd en velgen aangepast lekker mooi en vooral veel beziens mee omdat hij uniek aan het worden is. zijn opvolger vond ik maar niks en nu de laatste heb ik nog niet in het echt gezien, dus kan ik over deze tekening zeker nog niet veel zeggen .spijtig van degenen die het merk altijd maar afbreken terwijl ze terug uit een diepe put naar boven klimmen toch zou ik er al willen van dromen om deze sportwagen te besturen en op te vallen tussen al de gewone auto,s

    Login om te reageren
  47. fr@nk01 zegt

    26 januari 2008 om 00:09

    @che
    @rider
    Weinig vermogen en Jappen en diesel moeilijk?

    Ik berij een Honda Accord 2.2i CTDi, 140 pk; 340 nm, met erkende race capaciteiten die menig dieselmotor met hogere vermogens de baas is!
    Volgens fabrieksopgave top 220, na een jaar in gebruik tikt die vlot bijna de 240 aan, de tussenacceleratie’s zijn verbluffendend, ongekend weergaloos.

    Als dit het referentiekader was bij de ontwikkeling van deze nieuwe Diesel(die al genomineerd is voor een zelfde Award als die waarvoor de Honda motor in 2005 de prijs mee won) voor de Mitsubishi ingenieurs dan beloofd dat gegarandeerd enorme potentie!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North