• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dikke mensen vaker bij ongelukken betrokken

Auteur: CasperH, gepost 9 augustus 2012 om 10:00 – 45 Reacties

Kim DotCom: verhoogd risico op ongeluk?


Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat dikke mensen meer risico hebben om bij een ongeluk betrokken te raken én een grotere kans hebben om gewond te raken bij een ongeluk.

Een onderzoek van de University of Laval in Canada toont aan dat mensen die lijden aan morbide obesitas een verhoogd risico lopen om bij ongevallen betrokken te raken door aan het overgewicht gerelateerde gezondheidsproblemen. Onderzoekers claimen dat alleen in het jaar 2000 in de VS 800.000 bestuurders met een slaapziekte gekoppeld aan overgewicht bij een aan ziekte gerelateerd ongeluk betrokken waren.

Daar komt bij dat auto’s doorgaans ontworpen zijn op meer “gemiddelde” personen en dat daardoor de kans op letsel groter is voor te dikke mensen in verhouding tot mensen met een gezonde BMI. De gordels en airbags zouden bijvoorbeeld minder geschikt zijn om letsel bij mensen met overgewicht te voorkomen. Uit eerder onderzoek zou gebleken zijn dat mannen met een BMI (body mass index, een waarde tussen de 18,5 en 25 wordt beschouwd als gezond) van 30 en hoger een groter risico lopen op letsel aan gezicht, ruggengraat, hoofd en bovenlichaam dan mensen met een BMI onder de 30.

Maar lieve onderzoekers, als die dikke mensen niet eens in auto’s passen, hoe kunnen ze dan bij ongelukken betrokken raken? Of zijn de feestelijk ronden toch echt de bron van al het kwaad op de wereld?

En nu? Moeten automakers voorzieningen treffen om hun auto’s veiliger te maken voor mensen van alle formaten? Moeten verzekeringspremies omhoog voor mensen met een te hoog gewicht? Of ligt de oplossing wellicht elders? En nu niet allemaal “sportschool” gaan roepen want sommige mensen kunnen er echt niets aan doen dat ze dik zijn.

Ook interessant!

  • Dementie gevaar voor mensen die naast de weg wonen
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: politie Limburg achtervolgt dikke Peugeots

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Verkeer

Vorig bericht: « BMW E30 M3 DTM nagebouwd van schaalmodel
Volgend bericht: Video: Subaru BRZ turbo doet nu 280 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    9 augustus 2012 om 10:05

    Een Michelin-man figuur is toch het juist het ultieme automotive lijf?

    Login om te reageren
  2. Megakix zegt

    9 augustus 2012 om 10:07

    ..klopt, de kans op hartklachten en dito rijstijl wordt wat groter.

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    9 augustus 2012 om 10:07

    dik zijn en verhoogde kans op ongeluk ..

    regelrechte discriminatie ..

    Login om te reageren
  4. Den zegt

    9 augustus 2012 om 10:09

    Die dikzakjes hebben ’t natuurlijk veel te druk met eten tijdens het rijden. Hebben ze ook gekeken of die ongelukken vaker gebeuren bij MacDonalds/KFC etc?

    Login om te reageren
  5. dutchiehd zegt

    9 augustus 2012 om 10:12

    Hahahahaha die foto van dotcom maakt het wel af!

    Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    9 augustus 2012 om 10:12

    Ik ben dik en heb nog nooit een ongeluk veroorzaakt gelukkig. Het slaapziekte verhaal speelt wel een grote rol in het onderzoek denk ik. Als je achter het stuur in slaap valt kan je misschien beter geen auto meer rijden. Ik geef toe, niet zo gevaarlijk als een 28 jarige Macho in een E34 M5 Touring, maar toch.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      9 augustus 2012 om 10:40

      @E34M5Touring:
      Oh zoete ironie…………

      Login om te reageren
  7. Volvo_440_turbo zegt

    9 augustus 2012 om 10:16

    Ik ben atletisch gebouwd en heb al enkele ongelukken gehad… maar die waren niet gerelateerd met mijn gezondheid, misschien wel met mijn mentale gezondheid?

    Login om te reageren
    • wjeurs zegt

      9 augustus 2012 om 11:25

      @Volvo_440_turbo: misschien heeft t te maken met de auto die je rijdt; Volvo. Als je een ander merk had gereden was t bij 1 ongeluk gebleven en reed je daarna nooit meer ;)

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        9 augustus 2012 om 11:39

        @wouterjeuring: Lol, maar ik rij nu geen volvo meer, heb een nieuwe Skoda en een oude Saab 900, maar die Saab is echt wel een tank, heeft ook al airbags en is echt stevig gebouwd.

        Maar het klopt inderdaad, ik heb een Volvo 480 total loss gereden en moest dit een auto geweest zijn uit dezelfde periode van een ander merk, had ik het echt niet overleefd, of had ik minstens een bekkenbreuk gehad… die auto had gordelspanners, airbag, zijdelingse versevigingsbalken, die mij eigenlijk gered hebben

        Login om te reageren
        • nokia zegt

          9 augustus 2012 om 13:30

          @Volvo_440_turbo:

          Nou ja dat Volvo’s en Saabs veilig zijn is maar schijn veiligheid natuurlijk die oude blokkendozen zouden het op de euro NCAP er slecht doen.

          Die SAAB 900 van je scoort maar liefst 1,5 ster dus die 440 en 480 zullen het vast niet beter doen. Een heden daagse panda of kia is dus veiliger dan in z’n oude wagen rond toeren.

          Maarja dat dikke mensen meer kans op letsel hebben is zo klaar als een klontje natuurlijk 1 + 1 = 2 dat weet ieder kind. Als je stuur al ronddraait in het buik vet heb je met een klapzak wel een probleem. Hoe meer ruimte een inzittende inneemt hoe minder ruimte er is over is voor error. En hoe meer massa de persoon heeft des te meer kinetische energie die door gordel en klap zak opgevangen moet worden.

          En behalve slaapziekte kan iemand die veel te dik is minder snel reageren want als je stuur in het buik vet (BMI wel iets hoger dan 30) eerst 2 rondjes links om moet en daarna 4 rondjes rechtsom om tegen te sturen is dan een aardige klus. Dan is het maar te hopen dat hij achter het stuur van een Alfa, BMW, Ford, Mini of iets anders direct sturend zat dat scheelt enorm in correctie tijd helemaal als de onderarmen dikker zijn dan mijn (ex fiets, schaat en turn) boven benen. Maarja dan hebben we het wel over de ultieme vet kleppen maar die heb je nu een maal veel in de US of A

          Login om te reageren
          • Volvo_440_turbo zegt

            9 augustus 2012 om 13:48

            @nokia: Daar ben ik me wel van bewust, maar met een oude volvo of oude saab rondrijden is wel veiliger dan met pakweg een oude golf van hetzelfde jaartal.
            Achterin mijn Saab heeft al een kleine vrachtwagen gezeten en die vrachtwagen kon niet meer rijden, ik ben nog tot bij mijn dealer geraakt.
            En waarschijnlijk is mijn nieuwe octavia wel stukken veiliger ivm botsen. Ik heb op youtube al genoeg filmpjes gezien van oude auto’s vs nieuwe… dus daarin moet ik je wel gelijk geeven…

            Login om te reageren
            • moveyourmind zegt

              9 augustus 2012 om 19:13

              @Volvo_440_turbo: Rijd zelf ook een 900 en merk dat mijn rijstijl anders is dan in een nieuwere auto, gewoon omdat je je net iets minder onkwetsbaar voelt. Dus iets meer anticiperen en net wat meer afstand houden. Mocht er toch wat gebeuren heb ik best wel vertrouwen in de veiligheid van de auto. Saab deed veel analyses naar real life ongelukken en scoort in andere onderzoeken juist heel goed.

              Login om te reageren
              • Volvo_440_turbo zegt

                9 augustus 2012 om 22:38

                @moveyourmind: Wat voor een 900? De mijne is een 900 cabriolet ’96, en inderdaad, daar rij ik veel anticiperender mee als mijn Skoda, de remmen zijn niet zo sterk als de Skoda en omdat het een cabriolet is voelt het toch wel wat minder solide aan alhoewel hij stevig gebouwd lijkt. Van tijd is het wel eens leuk vol te accelereren naar 200+ om de turbo te voelen maar dat voelt niet echt gerustgevend aan…

              • geengeldvooreennieuwe zegt

                10 augustus 2012 om 23:06

                @Volvo_440_turbo: Een zwarte 5 deurs, en een van de meest eenvoudige, maar wel in nette staat en weinig kilometers (twee ton) Was niet specifiek op zoek naar een Saab, meer per toeval op dit merk uitgekomen…. Nooit geweten en kunnen vermoeden dat Saab rijden zo leuk is. De cabrio is natuurlijk helemaal geweldig, die staat op het verlanglijstje, net als een 900 classic.

  8. kaasboerin zegt

    9 augustus 2012 om 10:23

    Volgens die BMI index heb ik nét aan een ‘normaal gewicht’. 1 meter 90 en 95 kilo. Maar dat komt uiteraard door mijn gespierde lichaam, en oh ja.. Dat bierbuikje daar beneden. Gelukkig nog nooit een ongeluk gehad, alleen een tikje tegen een hek aan.

    Login om te reageren
  9. birdboy zegt

    9 augustus 2012 om 10:27

    Moeten ze maar gaan fietsen…

    Login om te reageren
  10. ivtecje zegt

    9 augustus 2012 om 10:37

    ieder pondje gaat toch door het mondje? :o

    Login om te reageren
  11. roadrebel123d zegt

    9 augustus 2012 om 10:49

    Bijkomende vraag is natuurlijk of mensen die veel rijden hierdoor ook globaal gezien een hoger BMI hebben, ergo het hoger aantal autoongelukken die er recht evenredig mee is.

    Login om te reageren
  12. kaasboerin zegt

    9 augustus 2012 om 11:00

    Zoek de verschillen:

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      9 augustus 2012 om 11:02

      @kaasboerin:

      Login om te reageren
  13. norge zegt

    9 augustus 2012 om 11:24

    Tja als je stoel afbreekt zoals bij Audi kan je nog wel eens bij een ongelukje betrokken raken.

    Login om te reageren
  14. fep739 zegt

    9 augustus 2012 om 11:56

    wie weet …als ze dikke voetjes hebben , trappen ze de rem én gas tegelijk in…

    Login om te reageren
  15. awesome zegt

    9 augustus 2012 om 12:19

    Is allemaal de schuld van de McDonalds en KFC, met hun drivetroughs.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 augustus 2012 om 12:22

      @awesome:

      kan je van dat voedsel dik worden ??

      Login om te reageren
    • sjaakk zegt

      9 augustus 2012 om 12:38

      @awesome: Hallo, McDonalds is gewoon gezond hoor. Er zit zelfs sla op de hamburgers.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        9 augustus 2012 om 13:02

        @sjaakk: Hahahahaha! Sla ja.. Half plastic met antibiotica volgeblafte budgetmeuk, gras, onkruid..

        Login om te reageren
        • laurensschu zegt

          9 augustus 2012 om 15:50

          @kaasboerin:
          Gelukkig is de supermarkt veel beter. Ahum!

          Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            9 augustus 2012 om 15:54

            @laurensschu: Ja, vooral die van Euroshopper.

            Login om te reageren
  16. cocoloco zegt

    9 augustus 2012 om 12:42

    Ieder gezond mens kan er wel degelijk iets aan doen dat ze dik zijn. Ja sommige mensen moeten er iets of veel meer voor laten of doen om slank of wat word aangezien voor slank te zijn of te worden maar iedereen kan het! Dik/te dik/vol slank is ook vooral een probleem in de westerse samenleving waar veel suikers en vetten in het voedsel zitten(net als veel te veel zout overigens wat weer vocht vasthoud)

    Login om te reageren
    • stanlee zegt

      9 augustus 2012 om 15:39

      @cocoloco: Ieder gezond mens wel ja.. Maar dikke mensen hoeven nog niet gezond te zijn, tenzij je anorexia ook denkt te verhelpen door gewoon iemand zn bord leeg te laten eten.

      Login om te reageren
  17. buckdanny zegt

    9 augustus 2012 om 13:54

    Tja, als je buik in de weg zit bij het sturen…

    Login om te reageren
  18. Simpson zegt

    9 augustus 2012 om 14:38

    Meer kans? Meer kans dan wie?

    hebben dikke ongezonde mensen meer kans op een ongeluk dan een dunne ongezonde medemens? of zijn de symptomen van de dikke mens gevaarlijker dan die van de dunne mens?

    of zijn er meer dikke mensen op de weg? of zijn er maar drie dikke mensen en hebben die alledrie wel eens een ongeluk gehad? en zijn die dan tegen elkaar geknald of tegen een dunne medemens? zijn die ongelukken meegenomen in de statistieken van de dikkerd, de magere of allebei?

    there are lies, damned lies…and statistics. Maar daarbij moet wel vermeld worden dat slechts 2/3e van de statistieken niet deugt.

    Login om te reageren
  19. notsobig zegt

    9 augustus 2012 om 15:14

    Vraag me af hoe ze dit onderzocht hebben. Lijkt me een gevalletje onderzoeken om te bewijzen wat ze denken te weten…

    Login om te reageren
  20. mashell zegt

    9 augustus 2012 om 15:15

    Heeft dus meer met de slaapziekte te maken dan met de dikte van de persoon. Dit risico is slechts indirect aan de obesitas te wijten.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      9 augustus 2012 om 20:06

      @mashell:
      Klopt, alleen komt slaapapneu veel voor bij mensen met overgewicht.
      Dat soort combo’s kom je vaker tegen.
      Zo hebben veel verslaafden ADHD wat natuurlijk niet zegt dat alle ADHDers verslaafden zijn.

      Login om te reageren
  21. amgpowerrr zegt

    9 augustus 2012 om 15:34

    En waar gaan ze het onderzoeken in de VS waar het merendeel overgewicht heeft. Echt genius.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      9 augustus 2012 om 15:50

      @amgpowerrr: Hier niet zeker?

      Login om te reageren
  22. the-budel-guy zegt

    9 augustus 2012 om 15:44

    Er zit wel wat in. Doen ze ook bots proeven met popen die dikker dan gemiddeld zijn??

    Ben zelf blij dat ik 2 jaar geleden 20 kilo afgevallen ben en nu het streefgewicht heb van iemand die 1.92 lang is.

    Login om te reageren
  23. stanlee zegt

    9 augustus 2012 om 15:48

    K denk dat ik ook maar naar die University of Laval ga. Misschien dat ik nog kan aantonen dat blinde mensen zich vaker stoten, of dat dove mensen toch minder horen dat tot nu toe werd gedacht.

    Login om te reageren
  24. diedjee zegt

    9 augustus 2012 om 16:21

    Te zware mensen hebben natuurlijk ook te zware voeten… En dus voordat je het weet heb je een ObesiBAM!

    Login om te reageren
  25. r2d2 zegt

    9 augustus 2012 om 17:35

    Pro quiz vraag voor natuurkundigen en mythbuster lovers: zijn dikke mensen in het verkeer niet sowieso gevaarlijker, want e= 0.5m*v^2 en meer m is meer e (ceteris paribus), dus grotere crashes. (denk aan twee gasten van 150 kg in een Aygo, is toch bijna 30% meer gewicht!) Hebben de onderzoekers daar wel rekening mee gehouden?

    Login om te reageren
  26. desoper zegt

    9 augustus 2012 om 19:21

    geen wonder dat politie-agenten zo vaak bij ongelukken betrokken zijn

    Login om te reageren
  27. xxxx zegt

    9 augustus 2012 om 19:33

    Ik hou van dikkerds!

    Login om te reageren
  28. moveyourmind zegt

    9 augustus 2012 om 21:06

    Vrij voorspelbare uitslag, want bij de ontwikkeling van een auto wordt uitgegaan van gemiddelden (o.a. lengte en gewicht van de inzittenden). Personen die veel langer, kleiner, zwaarder of juist lichter dan dat gemiddelde zijn lopen mogelijk meer risico.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North