• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit 1350 pk motorblok gaat de Veyron verslaan [updated]

Auteur: Alwood, gepost 25 april 2013 om 22:01 – 56 Reacties

EET MIJN KOOLSTOF
Wel of geen record als Bugatti de Veyron SuperSport alleen met begrenzer verkoopt? Het maakt allemaal niet meer uit. Nog even en dan is de SSC Tuatara echt af. Een 1350 pk supercar met het vizier scherp op 440+ km/u gericht.

Zojuist heeft SSC een reeks zenuwslopende motor-tests afgerond. Met succes. Exacte resultaten gaan niet de deur uit, wel is alles heel gebleven onder volle belasting. Met ‘gewone’ Amerikaanse 91-octaan brandstof (ongeveer Euro98) halen zij 1350 pk en 1740 Nm uit een volledig nieuw ontwikkelde 6,9 liter V8 twin-turbo. Een mooi midden tussen de 8 liter W16 van Bugatti en Koenigseggs 5 liter V8.

Op racebrandstof (iets met hogere klopvastheid) zijn zelfs vermogens tot 1700pk haalbaar. Opvallend zijn verder de gespiegelde turbo’s. Waar tot nu toe bijna ieder motorblok gelijke turbo’s aan beide zijden heeft, gebruikt de Tuatara een speciale linker en rechter turbo. Dat maakt een beter/mooier/sterker ontwerp van in- en uitlaat mogelijk.

SSC Tuatara blauw

Geen bijzondere hybride aandrijving voor deze Amerikaanse supercar (hypercar?). Wel wil SSC de brute prestaties in dit ‘hoogste segment’ herdefiniëren. Dat lijkt ze in ieder geval een stuk beter te gaan lukken dan kitcar-bouwer John Hennessey. Wel zal Shelby Super Cars nog een flinke kluif hebben aan het vinden van een passend setje banden. Rubber dat heel blijft tijdens de klim naar en op de topsnelheid van 440 km/u.

UPDATE: een video van de geweldenaar op het altijd prettige Youtube-kanaal van Nelson Racing Engines. Hetzelfde blok met in dit geval iets andere tuning (nog maar 1200pk).

SSC Tuatara firebreather

Ook interessant!

  • Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
    Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
  • Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
    Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
  • Gespot - Monster met 750 pk op grijs kenteken
  • Gespot - Een gloednieuwe Ferrari met 1.000 pk

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

motor, ssc, Supercars, Techniek, tuatara

Vorig bericht: « Motorrijder gaat Nissan Juke te lijf met haakse slijper
Volgend bericht: Lamborghini Aventador gaat voor Gay Car of the Year award »

Lees Interacties

Reacties

  1. martijnb11 zegt

    25 april 2013 om 22:04

    V12 van bugatti??? Naar mijn weten een W16 quarto turbo.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      25 april 2013 om 22:14

      @martijnb11: dat dus ;-) thanks en aangepast.

      Login om te reageren
  2. Basnov zegt

    25 april 2013 om 22:12

    8 liter V12? Was toch een W16 die de Veyron aandrijft…
    OT: waar houdt de topspeed challenge ooit op..?

    Login om te reageren
    • koenh zegt

      25 april 2013 om 22:19

      @Basnov: ik gok als er priussen zijn die 1000 kunnen

      Login om te reageren
      • mightymike zegt

        25 april 2013 om 22:54

        @koenh: laferrari komt in de buurt…..

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          26 april 2013 om 08:09

          @mightymike: Van de top speed? Volgens mij haalt die de 400 km/u niet. En op die snelheid is de luchtweerstand zo hoog dat 10 km/u een wereld van verschil betekent.

          Login om te reageren
          • trolle zegt

            26 april 2013 om 15:19

            @Jochempie: als de vorige al 400+ kan zal deze het ook wel kunnen.
            Ik denk dat ze wel genoeg simulaties en windtunnels gedaan hebben

            Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              26 april 2013 om 15:26

              @trolle: Lezen. Ging over LaFerrari.

              Login om te reageren
  3. kjeld zegt

    25 april 2013 om 22:12

    Wat een mooie wagen! Hij lijkt een beetje op die p4/5 competizione, alleen die ruitenwisser is niet echt mooi zo.. nog eens over nadenken denk ik

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      25 april 2013 om 22:28

      @kjeld: Inderdaad, als het ware een kruising tussen die P4/5 en de Maserati Birdcage 75th.

      Heel erg gaaf ding. Laat maar komen. En dan een keer een acceleratie en topsnelheidtest met de drie contenders(Bugatti, Venom en SSC) op Ehra Lessien. ;-)

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        25 april 2013 om 22:29

        @lemans96: erm, Agera R/S ook graag. Als ik er één de winst gun…

        Login om te reageren
    • midasracer zegt

      26 april 2013 om 08:15

      @kjeld: Zelfde ontwerper meende ik ergens gelezen te hebben.

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      26 april 2013 om 12:27

      @kjeld: zelfde ontwerper hé ;)

      Allebei van Jason.

      Login om te reageren
  4. applewesp4491 zegt

    25 april 2013 om 22:16

    Mooie dingen!

    Login om te reageren
  5. fortuna zegt

    25 april 2013 om 22:16

    3.5 V12, 8.0 W16, dat zijn de meest recente Bugatti’s…

    Login om te reageren
  6. MARS zegt

    25 april 2013 om 22:17

    Alwéér 1tje… zucht

    Login om te reageren
  7. Edge zegt

    25 april 2013 om 22:19

    Ik ben benieuwd. Het klinkt allemaal heel mooi en aardig, maar aangezien de kleinere autofabrikanten het niet makkelijk hebben (zie Fisker) wacht ik wel even met juichen tot een rijdende Tuatara ook die 440+ heeft gehaald.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      25 april 2013 om 22:29

      @Edge: de power is er.. en als je dan weet dat de auto aerodynamisch stabiel is tot zeker 440km/u dan is de rest een kwestie de banden en vooral een geschikte baan…

      Login om te reageren
  8. Dino2400 zegt

    25 april 2013 om 22:25

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  9. jens28 zegt

    25 april 2013 om 22:30

    nu alleen nog een gek die acgter het stuur gaat zitten.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      25 april 2013 om 22:37

      @jens28: de Ultimate Aero heeft destijds zijn record (ong 409km/u) gezet met een bejaarde (not a fuck given) achter het stuur, op de openbare weg notabene.

      Login om te reageren
  10. rooster zegt

    25 april 2013 om 22:43

    Allemaal typische amerikaanse grootspraak. Die gasten staan al sinds 2010 te schreeuwen maar ik heb tot nu toe nog nooit een rijdende uitvoering van die Tuatuatartua gezien. Time to put their money where their mouth is.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      25 april 2013 om 22:59

      @rooster: je bent even vergeten wie het wereldsnelheidsrecord van de Veyron 16.4 aan gruzelementen reed?

      Login om te reageren
      • rooster zegt

        26 april 2013 om 01:24

        @w0o0dy: Dat was in ieder geval NIET dat Tuatatratatata ding.
        Oh en hou een opmerking als “je bent even vergeten dat…” alsjeblieft voor je ja. Ik ben niks vergeten en ook al was dat wel zo dat kun jij daar geen weet van hebben en derhalve geen uitspraak over doen.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          26 april 2013 om 06:35

          @rooster:

          je bent alleen vergeten dat VW 5 jaar lang heeft lopen leuren met de Veyron voor dat ie uitkwam ..

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            26 april 2013 om 07:03

            @lincoln: 5 maar? volgens mij duurde het een jaar of 8

            Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          26 april 2013 om 07:01

          @rooster: 1 als je onzin de wereld in slingert dan kun je daar op aangesproken worden.
          2 als je niet normaal kunt reageren blijf dan gewoon weg.
          3 wat denk je te bereiken met je onbeschofte reactie?
          4 laat een reactie maar achterwege, wat mij betreft is dit einde ” discussie”

          Login om te reageren
    • trolle zegt

      26 april 2013 om 07:14

      @rooster: want in 3 jaar bouw en ontwikkel je zeker een wagen…

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      26 april 2013 om 15:50

      @rooster: Hahaha
      Wat een grap…Hoeveel keer heeft Bugatti/Vw die Veyron uitgesteld? En hoeveel jaar heeft dat geduurd?

      Login om te reageren
  11. vtecrider zegt

    25 april 2013 om 22:43

    Tom Nelson van Nelson Racing Engines bouwt deze motoren!
    Hij heeft patent op de gespiegelde turbo’s.

    Login om te reageren
    • applewesp4491 zegt

      25 april 2013 om 22:55

      @vtecrider: aight

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        26 april 2013 om 04:53

        @applewesp4491: gadverdamme. Dat woord…

        Login om te reageren
  12. vale46 zegt

    25 april 2013 om 22:52

    Waarom zelf een motorblok ontwikkelen?
    Het is al voor handen, en nog eens veel krachtiger ook :)
    Amerikanen willen toch alleen maar power, niet?

    http://www.autoblog.nl/one-v8-to-rule-them-all-104-liter-twinturbo-2000-pk

    Login om te reageren
  13. mark88 zegt

    25 april 2013 om 23:04

    Blok ziet er jaren 70′ uit, maar goed, goede prestaties.., Dan komt Bugatti met 1500pk blok, 450+km/h, en zo (strijd) zal door gaan…

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      25 april 2013 om 23:07

      @mark88: dat is nou eenmaal wat er onder al die plastic troep schuil gaat… ook bij moderne(re) motoren.

      Login om te reageren
  14. rsvbf1 zegt

    25 april 2013 om 23:22

    Zit er veel verschil in Race brandstof en Gewone Euro 95?

    Login om te reageren
    • macready zegt

      25 april 2013 om 23:44

      @rsvbf1:
      Ja, veel minder de neiging tot “pingelen”, waardoor de turbodruk verder opgevoerd kan worden met beperking van risico’s.

      Login om te reageren
  15. macready zegt

    25 april 2013 om 23:41

    Ik voorzie met name problemen t.a.v. turbolag. Grotere turbo’s, hogere druk, meer lag en vooral minder lineariteit. Als je al zoveel vermogen hebt is het schier onmogelijk te beteugelen met slechts RWD, voeg daar bovenstaande 2 factoren aan toe en je hebt ongeveer rook aan, rook uit. Daar verandert electronica weinig aan.

    In zo’n geval zou juist de hulp van een electromotor bij lage toerentallen en tijdens opspoelen een enorme dienst kunnen bewijzen. Zie ook (de veel minder extreme) P1.

    Login om te reageren
    • kjeld zegt

      26 april 2013 om 00:22

      @macready: Dat is juist het leuke van die twin-turbos. Een voor de lage toeren en een voor de hogere toeren. Dus veel meer turbo druk over het hele bereik.

      Login om te reageren
      • notsobig zegt

        26 april 2013 om 08:09

        @kjeld: In dit geval niet, hier bedient de ene turbo de linker vier cilinders en de ander de rechter 4 cilinders. De turbo’s zijn beide dus gewoon even groot…

        Login om te reageren
      • macready zegt

        26 april 2013 om 12:34

        @kjeld:
        Een twins-croll systeem zou ook helpen maar dat is dit niet. Dit zijn twee turbo’s zo groot als meloenen… Ga er maar vanuit dat dat onder de 2500 tpm niet echt thuis geeft en even nodig heeft om op stoom te komen.

        Login om te reageren
  16. nissangtrr35 zegt

    25 april 2013 om 23:45

    Wat een prachtige auto. Gelukkig dat record van Bugatti eens uit de boeken dan.

    Login om te reageren
  17. lincoln zegt

    25 april 2013 om 23:49

    en kan die ook een bocht nemen ??

    want die Veyron kan allemaal rechtdoor ..

    Login om te reageren
  18. redneckdarian zegt

    25 april 2013 om 23:57

    100 pk is ook snel hoor

    Login om te reageren
    • Yeelen zegt

      26 april 2013 om 00:18

      @redneckdarian: Zeker op een Twizy’tje!

      Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        26 april 2013 om 00:22

        @Yeelen: zeker. Mijn prelude weeg +- 1000kg, en ik kom ook aardig vooruit.

        Login om te reageren
        • redneckdarian zegt

          26 april 2013 om 00:22

          @redneckdarian: weegt uiteraard*

          Login om te reageren
  19. van Binsbergen zegt

    26 april 2013 om 00:32

    Volledig nieuw ontwikkeld? volgens mij werd er in de video gezegt dat het om een LSx ging, of ben ik nou gek?

    Login om te reageren
  20. coosbmw zegt

    26 april 2013 om 02:58

    Gespiegelde turbos dacht ik gelijk al aan nelson, blijkt het nog zo te zijn ook :).

    Login om te reageren
  21. Svda zegt

    26 april 2013 om 03:52

    Tja veyron motor is standaard en deze is getuned door Nelson. Als een goede tuner de w16 onder handen neemt is die weer sneller maar buiten dat blijft dr standaard motor langer heel. Dump test geeft helemaal geen weerstand dus in praktijk gaar het erg tegenvallen.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      26 april 2013 om 15:13

      @dahlback: normaal ben ik het redelijk met je eens maar hier moet ik je even verbeteren. NRE maakt weliswaar (onder andere) aangepaste en verbeterde LSX-motoren, maar ze hebben ook een lijn volledig zelf ontwikkelde motoren waarvan alleen een standaard (en vervolgens volledig aangepast!) onderblok wordt gebruikt zoals de MDD Twin Turbo Daily Driver Series. Het ligt dus wel even anders dan een standaard opgevoerd motorblok van Chevrolet of iets dergelijks.

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      26 april 2013 om 15:57

      @dahlback: Ik denk dat je even het woord “tunen” op moet zoeken in een woordenboek.

      Login om te reageren
  22. ericc zegt

    26 april 2013 om 07:51

    Typisch amerikaans, een auto voor enkel rechtdoor. Bovendien is deze wagen al enkele jaren geleden aangekondigd en van het vorige model zijn er 3 gebouwd. Weinig succes vol dus.
    LaFerrari en P1 rijden dit ding op een circuit zoek. Ook qua technologie mijlen ver achter beide nieuwe “iconen”.

    Login om te reageren
    • 545e60 zegt

      26 april 2013 om 08:05

      @ericc: al die aannames ineen post. Hoe weet jij nou dat dit ding alleen maar rechtdoor kan? Heb je erin gereden? Heb je hem zien rijden? Of geloof jij nog in al die clichés.
      En waarschijnlijk rijdt laferari hem zoek op een circuit, maar daar is deze auto ook niet voor ontwikkeld. Dit betekend nog niet dat hij geen bochten kan nemen. Een veyron wordt waarschijnlijk ook zoekgereden door een p1 op de baan.

      Login om te reageren
  23. stig4life zegt

    26 april 2013 om 15:47

    1 probleem: de duitsers maken een bugatti die als een straaljager gaat en het rijd nog een soort van lekker, ik zag het van Topgear met James May die met de supersport 414 volgensmij reed en hij had nergens last van. Amerikanen daar tegenover (denk aan een ssc ultimate aero) trillen uit elkaar als je over de 370 gaat. Nou is hier de volgende poging, weer een opgefokte super amerikaanse hypercar die ongezond hard gaat, maar t zal zeker niet zo lekker rijden als de bugatti verwacht ik.

    Login om te reageren
  24. schellekens006 zegt

    26 april 2013 om 16:14

    Nu nog een paar banden…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North