![Dit ding vlamt in 2 tellen naar 100 km/u](https://static.autoblog.nl/images/wp2017/aspark-owl-iaa-2017.jpg)
Niet de bekendste naam in Frankfurt, maar deze kar accelereert als geen ander.
De Aspark Owl is een Japanse EV die sinds 2014 in ontwikkeling is. Veel meer info is helaas niet bekend over deze rappe jongen, al heeft Aspark verklapt dat de Owl in staat is om in minder dan twee tellen naar 100 km/u te sprinten. Het gewicht wordt relatief laag gehouden door gebruikmaking van koolstofvezel, daarnaast zijn de velgen van magnesium.
Ook interessant: de koets is nog geen meter hoog. Verder doet de vormgeving denken aan die van Le Mans-racer van tegen de eeuwwisseling. Denk aan de Porsche 911 GT1 Evo uit 1998, om maar een voorbeeld te noemen. Of en wanneer we de Owl op de weg gaan tegenkomen is vooralsnog een vraagteken.
Lekker onder slagbomen doorjakkeren met dit ding!
@berlinetta: Slagboom bij het ziekenhuis zeker? Naarmate je er in zit heb je een dubbele hernia opgelopen.
@viezefreddyw: Hij is volgens mij inderdaad ontworpen voor de gemiddelde Japanner. De gemiddelde Nederlander moet met de deuren open rijden.
@berlinetta: mijn Ariel is 1m12 en daar raak je echt nog niet mee onder veel slagbomen.
Je tikt ze echter met de rolbeugel dus cava nog :)
Met de wielkasten zoals ze zijn krijgt zoiets geen typegoedkeuring dus nee dit komt niet (zo) op de weg
@w0o0dy: Waarom zou je daar geen typegoedkeuring voor krijgen?
@notsobig: er is allerlei regelgeving die bijvoorbeeld ervoor moet zorgen dat een bestuurder goed zicht heeft op de omgeving. Trek hier eens een paar lijnen vanuit het “oog” van de bestuurder naar de grond.. binnen een meter zie je dan dat de lijnen de wielkasten raken. Je zicht is dus zo beperkt dat men het niet toelaat.
@w0o0dy: partypooper
@notsobig: in Engeland krijg je een goedkeuring voor een badkuip op wielen dus zal geen probleem moeten zijn. Tof ding. Benieuwd naar een rond op de Ring
@kenner: Waarschijnlijk zijn de accu’s halverwege leeg!
Jammer dat de achterspoiler de vorm heeft. Dat ie er een heeft is niet erg, maar het doet wel afbreuk aan de vloeiende lijn van de auto. Die is mooi zeg!
Erg gaaf ding!!
Doet me denken aan de Mercedes CTR
@volvologisch: doet mij denken aan een Maserati MC12!
@volvologisch: óf de CLK GTR óf de CLK LM óf de CLR.
CTR bestaat niet.
@esprit84: Crash Team Racing
Zo in het zilvergrijs ook erg gaaf!
Heb je net een Project One of Valkyrie besteld, komt er een elektrische auto op de markt die er rondjes omheen rijdt…
@notsobig: maar hoeveel rondjes kan hij maken?
@kliniclown: Het is japans, dus kan vast behoorlijk wat rondjes maken zonder kapot te gaan…. Alleen zo nu en dan aan de lader, detail.
@notsobig: dat laatste is inderdaad mijn punt. Range is gewoon een issue met dit type aandrijving.
Ik krijg echt jeuk aan mijn engineeringsknobbel van dat buizenframpje.
Zou hem nog even doorrekenen met die duizendmiljoen pk die ze erin willen gooien voordat je ze daadwerkelijk loslaat.
@harrie: waarom zou dit buizenframe dat niet kunnen hebben? Ik zie overal netjes triangulaties.
Van 0 naar hersenschudding binnen 2 seconden
In rechte lijn gaat dit loei hard, maar je kunt niet fatsoenlijk mee de bocht om, gewoon omdat het verkeerd gebouwd is. Als je ziet hoe dat ding accelereert in rechte lijn, dan wil je ook geen bocht maken, want dat gaat niet goed komen. https://youtu.be/TbTYbe1a86U
@orichy: vertel me meer over je rij-ervaringen die je had met deze auto…
smh
@esprit84: bekijk het filmpje en beoordeel zelf, dat lijkt mij duidelijk genoeg. Voor het circuit met hogesnelheidsbochten lijkt mij dit een prima apparaat, maar voor op de openbare weg is het een drama. Alleen al de rijhoogte.
@Orichy: heb het filmpje gezien. Maar waarom zou dit ding niet door een bocht kunnen dan?
@janjansen: Snelle acceleratie, lage rijhoogte en bochtenwerk gaan zelden goed samen. Op een circuit misschien wel, maar op de openbare weg, is dat heel lastig.
Ziet er stukken beter uit dan de Mercedes