De allereerste Japanse hypercar, de Aspark Owl, staat nu te koop in Europa.
De duurste auto’s zijn ofwel klassiekers die een legendarische status hebben bereikt ofwel hypercars. Japanse auto’s in de eerste categorie zijn er wel, maar die hebben de €2 miljoen nooit overstegen. Wat Japanse hypercars betreft: die waren er tot voor kort nog niet.
Daar is echter verandering in gekomen, want het Japanse Aspark lanceerde vorig jaar de Owl. De auto doet de naam ‘hypercar’ zonder meer eer aan want de elektrische Aspark Owl beschikt over 2.012 pk en 2.000 Nm aan koppel en heeft een topsnelheid van 400 km/u. Welkom in de wondere wereld van elektrische hypercars.
Dit zijn duizelingwekkende cijfers, maar het meest bijzondere is nog de geclaimde 0-60 mph-tijd van minder dan 1,7 seconden. De Japanners zeggen daarmee de snelste accelererende auto ter wereld gebouwd te hebben. Met een hoogte van 99 cm is het overigens ook een van de laagste auto’s ter wereld. De auto lijkt dus vooral ontworpen te zijn met de thuismarkt in gedachten.
Inmiddels heeft echter ook het eerste exemplaar zijn weg naar Europa gevonden. Er staat nu namelijk een exemplaar op Mobile.de te koop. De auto wordt aangeboden door het Franse Absolut Cars Consulting, die de officiële importeur van Aspark blijkt te zijn (en hoognodig een fatsoenlijke fotograaf moet inhuren). Met blauw carbon is het exemplaar in kwestie voorzien van een typische hypercar-uitvoering.
De Aspark Owl vertoont dus alle kenmerken van een hypercar en daar hoort dus ook een absurd hoog prijskaartje bij. Deze Aspark Owl staat zodoende te koop voor maar liefst €4,2 miljoen. Dat is doodleuk nog een miljoen meer dan de €3 miljoen die we eerder meldden. Daarmee is dit met afstand de duurste Japanse auto ooit. Tot op heden was dat een nieuwe Supra die voor €1,7 miljoen voor een goed doel werd geveild.
Wij kunnen ons een beetje lastig voorstellen dat iemand een bedrag met zes nullen uitgeeft aan een auto van een onbekend merk, maar Aspark ziet dat toch anders. Ze verwachten vijftig stuks aan de man te kunnen brengen. Tot nu toe zijn ze in ieder geval wel verder gekomen dan de meeste hypercarfabrikanten, die doorgaans überhaupt niet aan productie toekomen.
Foto’s: Absolut Cars Consulting
frank2b zegt
De Aspark Owl?
Ik ken wel een Nederlands politicus met een voorliefde voor uilen en bijzondere auto’s. Misschien is dit precies wat voor hem?
mashell zegt
Dat is een nationalist, die zal alleen een Nederlandsche automobiel willen.
utregter26 zegt
@mashell: als ik naar zijn uitspraken kijk is hij volgens mij meer fan van klassieke Duitse auto’s.
mashell zegt
@utregter26: zoals de Mercedes SSK?
JanJansen zegt
De knoppen op het stuur kan je gewoon bij de Conrad nabestellen als ze kapot gaan. Voor 23:00 besteld, morgen in huis.
Wel zo handig.
faalhaas zegt
@janjansen: Ik haal de blauw hyper car knop button aspark owl switch stuurwiel vibrator gezellige gewoon op Aliexpress
MaartenD zegt
Totaal onverkoopbaar voor die prijs
hassebas zegt
altijd fijn die bronvermelding.. week geleden al getipt op tips @
vond het wel een artikel waard deze auto..
Estate_of_mind zegt
Toch leuk om een auto zonder bougies ‘A spark’ te noemen. Verder wel een tof ding. Die wielen zijn ook bijna 99cm hoog.
joki zegt
Mooi exterieur, ingetogen zelfs voor een Japanse hypercar, maar dat interieur is qua afwerking toch echt ondermaats…
mashell zegt
Alleen de prijs en de stoelen zijn bijzonder.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Overigens gok ik dat deze juist níet voor de thuismarkt is daar het stuur aan de juiste kant zit…
Alfarobert zegt
Was de eerste japanse hypercar niet de Honda NSX?
machielvdd zegt
Qua vermogen, prestaties en prijs zit een NSX hooguit op supercar-niveau, niet op hypercar-niveau
brammetjedeb zegt
Dus 0,3 sec sneller naar de 100 dan die nieuwe Tesla model S… Bruut!
Arno's zegt
Ik mis de tieten op de bekleding
CL65 zegt
Oeh lekker kontje ook met vleugel down, sexy wagen. https://s.car.info/image_files/1920/0-835189.jpg
Edge zegt
“Wij kunnen ons een beetje lastig voorstellen dat iemand een bedrag met zes nullen uitgeeft aan een auto van een onbekend merk”
Ach, zo zijn merken als Koenigsegg en Pagani toch ook begonnen?
zero99 zegt
@Edge: wat te denken van W-motors met hun lykan hypersport en fenyr supersport
Riessieman zegt
Volgens mij is de Devel sixteen de snelste in 1.40 0-100 en 11, 90 naar 400 en 14.48 van 0-400-0
SimonMc zegt
Sterk, gezien die auto nog in de prototypefase zit.