Met dat monster bedoelen we de Chiron, niet Juan Pablo Montoya.
Om wat publiciteit te generen moet je in het internettijdperk behoorlijk ver gaan. Bugatti ging zelfs zo ver dat het de Colombiaanse coureur Juan Pablo Montoya invloog om zo snel mogelijk met een Chiron van 0-400-0 km/u te gaan. Heinz van de IT-afdeling op verdieping -2B had dit waarschijnlijk net zo goed kunnen doen, maar soit.
De heetgebakerde coureur slaagde erin om de hypercar met quadturbo W16 in 42 tellen naar 400 km/u én weer terug te trappen, wat een nieuw wereldrecord is voor het merk uit Molsheim. Zoals je weet is de krachtbron goed voor 1.500 pk. De exacte topsnelheid houdt Bugatti vooralsnog geheim, maar het is ongetwijfeld een kwestie van tijd voordat ook op dat vlak een nieuw record in de boeken wordt gereden.
viezefreddyw zegt
Het is geen schitterende machine vind ik, maar wel een bizar knappe prestatie. Zo’n Bugatti moet comfortabel te rijden zijn, weegt meer dan de Mount Everest en haalt bizarre snelheden. Wel gaaf eigenlijk.
granlusso zegt
@viezefreddyw: Een soort alleskunner. Veel mensen zullen de auto daarom saai en karakterloos vinden, maar ook voor dit soort auto’s is iets te zeggen. Absolute perfectie wat betreft prestaties, ten opzichte van veruit alle concurrenten. Bugatti heeft haar nieuwe auto’s vanaf de Veyron al in de markt gezet als de absolute top van alles wat zich op wielen voortbeweegt en daarin zijn ze met vlag en wimpel in geslaagd.
Met een Koenigsegg kun je immers ook bizarre prestaties neerzetten, maar de bekendheid en het imago wat bij een dergelijke auto hoort, ligt toch echt bij Bugatti. Als je alleen al kijkt naar de buzz die de Chiron creëerde voordat men überhaupt wist hoe de auto eruit zou gaan zien!
Uiteraard zit er een concern achter met heel veel centjes, maar dan nog is het prijzenswaardig hoe VW dit merk opnieuw aan de top heeft gebracht, zij het uit prestige.
drdre1 zegt
Damn, heb ik ‘m net in het blauw besteld, komen ze met déze kleur!
Dutchdriftking zegt
Ben ik dan de enige? Ik vind deze auto oprecht heel mooi!
boomhauwer zegt
@dutchdriftking: nee, vind hem ook prachtig. Populair hier om dit ding af te kraken. Zelf de veyron is een heel mooie auto.
Dutchdriftking zegt
@boomhauwer: de Veyron vind ik vooral gaaf, en als pre-facelift in de juiste kleurstelling ook best aardig. Maar een echt mooie auto zal het niet worden. Vooral gaaf en indrukwekkend.
boomhauwer zegt
@dutchdriftking: het ontwerp van de veyron is meer dan 20 jaar oud en kwam in licht gewijzigde vorm in 2004 op de markt. Daarom vind ik de veyron een zeer mooie auto. Zet een F50, mclaren F1, naast een veyron, en dan lijkt het of de veyron de eeuwige jeugd is beschonken.
Dutchdriftking zegt
@boomhauwer: De F50 is ook schitterend!
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Ik vind hem ook best wel gaaf. Het is echt een hele unieke auto. Ik vind vooral de koplampen erg fraai. Het enige wat ik dan vind tegenvallen, is de achterkant. Die ziet eruit alsof die niet af is. Dat vond ik bij de Veyron veel mooier gedaan.
berlinetta zegt
Wordt er bij het record ook vermeld dat Bugatti dit record heeft, omdat Koenigsegg niet mag rijden op hun testbaan in Ehra-Lessien? Ik denk namelijk dat die Koenigsegg akelig dicht in de buurt komt van dit record, als hij het al niet sneller kan.
fordnut zegt
Ik vind hem oerlelijk en volstrekt nutteloos. Wat heeft het voor zin dat het 400 km/h kan. Het ding is alleen gecreëerd om een record rechtuit te halen. Geef mij maar een auto die op de limiet kunt rijden en die fatsoenlijk om de hoek gaat.
berlinetta zegt
@fordnut: In principe is elke auto die sneller is dan de toegestane maximumsnelheid nutteloos. En je hebt ook geen auto nodig die je op die limiet kunt rijden. Bovendien gaat elke auto tegenwoordig fatsoenlijk een hoek om. Maar de mens bouwt zoiets als dit omdat we het kunnen, of het nu een Chiron is of een circuitauto. Vinden we leuk ;)
fordnut zegt
@berlinetta: In Duitsland zijn er nog stukken waar je harder dan de maximum snelheid in NL mag, maar 400 zul je er nooit kunnen halen. VW heeft zelfs moeite op hun eigen testbaan de top te halen. Dus wat is het nut ervan. Ik zie liever een auto die licht is i.p.v. deze leopard tank.
berlinetta zegt
@fordnut: Ik ben het ook wel met je eens hoor, maar we doen het gewoon omdat we altijd op zoek zijn naar meer. Dat zit in onze aard. Zo ontdekken we ook weer nieuwe technieken en mogelijkheden die later toepasbaar worden op huis- tuin- en keukenauto’s.
granlusso zegt
@berlinetta: Dat wou ik zeggen, die gouden plaat die we het heelal hebben ingeschoten met allemaal liedjes en geluiden van de Aarde is ook nutteloos, maar gewoon leuk.
Zoveel zaken die we uit nieuwsgierigheid bouwen.
icloud zegt
Blijft een pracht machine deze Chiron :)
motherlover zegt
Heerlijke machine!
Ik vind de Chiron echt wel geslaagd, zowel het uiterlijk als de prestaties zijn geweldig in mijn ogen! Lekker stoer front en een stukje volwassener design dan de Veyron.
michaelcorleone zegt
De Bugatti Chiron is op het moment De hypercar samen met de Koenigsegg Regera.