Dit doen staalkabel-vangrails met een Corvette Z06 cabrio

Auteur: , 38 Reacties

Bovenstaande foto toont meteen waarom we in Nederland deze ondingen, in de volksmond ook wel 'eiersnijders' genoemd, overal weggehaald hebben. Je zal er maar als motorrijder in terechtkomen...

Corvette Z06-crash

Volgens het verhaal dat op Corvetteblogger verscheen spinde de 650+ pk sterke Corvette met fabriekskentekenplaten op een stuk snelweg in Mississipi. Het feit dat het wegdek nat was, en de achterbandjes kaal zal hier aan meegeholpen hebben:

The vette spun out and took another vehicle with it through a cable wire median, shredding the vehicle to the point where the cable almost came through the drivers seat, and as you’ll see from my pictures, ended up facing backwards on the opposite side of the barrier that it originally spun out from.

De Amerikaanse supercar nam in zijn spin overigens ook een medeweggebruiker mee:

Corvette crash



38 reacties

Nu zijn de huidige vangrails, zonder de speciale motorbescherming bescherming aan de onderkant ook vrij funest voor motorrijders natuurlijk. Hier glij je als motorrijder misschien nog onderdoor, bij die verticale palen die in Nederland de vangrail maken pakken gerust een arm, been of erger mee bij een schuivertje.
@lemster: dit dus, ik begrijp echt niet dat we in nederland nog steeds geen motorbescherming hebben op vangrails. Scheelt meerdere doden per jaar volgens mij.
@erce:
Misschien moet je wat beter opletten, die motorbescherming zit er al jaren, uiteraard alleen in de bochten en andere gevaarlijke stukken.
In de meeste Europese landen hebben ze dit inmiddels overigens. Met de vriendelijke groeten van de Europese Unie.
@erce: Ik zie dit in meerdere bochten in de randstad gewoon zitten.
@erce:
Je kunt niet heel Nederland voorzien van stootkussens langs de weg.
Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Als (part-time) motorrijder kan ik het alleen maar toejuichen dat op gevaarlijke punten (in- en uitvoegbochten snelweg etc) waar de snelheid hoger ligt, er beveiligingen zijn.
Maar dat is voldoende.
Slachtoffers zul je altijd houden.
Als dit opgelost is, dan vinden ze wel iets nieuws om te beveiligen. Bijvoorbeeld iedere boom zijn eigen stootkussen.
@erce: Dat plaatsen ze natuurlijk niet overal. Ik zie de bescherming op zat plekken. Ik rij ook motor, echt waar, het valt mij op dat die dingen voornamelijk bij gevaarlijke stukken zitten.
@lemster:

Niet alleen voor motoren handig.

http://www.gtspirit.com/wp-content/gallery/lotus-elise-club-racer-crash/lotus-elise-club-racer-db748e6812627c4a136fcac4906961a982a9816f.jpg
@offroad:
Dat een Elise onder de vangrail door kon wist ik al, alleen was ik zo handig om het met de kont te doen.. Dat scheelt een stevige hoofdpijn..
En egt niemand heeft daar kunnen bedenken dat die dingen levens gevaarlijk zijn?
@clarkson: echt
@clarkson: Voor een normale auto niet, voor een corvette van polyester en plastic wel. Zou dat dan niet aan die Corvette liggen?
@dragspert: je wilt hier niet achterwaards inschuiven met een cabrio hoor..
@lambo4all:
Maar ook niet op z’n kop er onderdoor in een cabrio.
Zo zijn er wel altijd situaties te bedenken waarbij het gevaarlijk is.
Is dit echt ooit in Nederland toegepast? Vraag me af waar dan.
@sydney: Op circuit park Zandvoort in de 70s.
@jaapiyo:
Dat was geen prikkeldraad maar gaas wat er tussen de palen zat. Dat was trouwens niet alleen op Zandvoort zo, ook op Zolder hadden ze dat tot in de jaren ’80.
Ik zie Gilles Villeneuve nog liggen met die paal in z’n nek. Op Zandvoort kostte het het leven van een F2 coureur, het eerst paaltje splitte zijn helm, het tweede paaltje z’n schedel..
Glasvezel voor de win!

Die andere (groene) auto, staat ook aan de andere zijde van de staalkabels, en is niet uiteen gereten.

hmm.
@stamp: beide reden op de andere rijbaan, niet de baan waar die kabels aan grenzen. Bestuurder heeft idd veel geluk gehad
Kale achterbandjes op een nieuwe ‘Vette. Klinkt als verkeerd bezuinigen.
@rotarypowah: Klinkt als een Paul Vlasblommetje :) Ik heb mogen vernemen dat dat ook geen onbekommerde terugrit was.
@sir_smokalot: daar zeg je wat inderdaad.
Hoe verzin je het amerika..
In Zweden kom je ze ook regelmatig tegen… staalkabel “vangrails”…. De E4 van Stockholm naar Lulea staat er vol mee.
Liever een gedeukte en dik bekraste zijkant door een ‘normale’ vangrail, dan een opengereten auto door een of andere staalkabel… Dan rij ik net zo lief dat veld in daar
@granlusso: Ze waren al door het velt gegleden en door de vang kabels gestopt anders waren ze op de verkeerde weghelft gekomen.
@sketcher: Oh klopt, stom, ik zie nu ook pas de andere weghelft, my bad…
@sketcher: ik lees toch echt door de vangrail: ended up facing backwards on the opposite side of the barrier (=aan de andere kant van de vangrail) that it originally spun out from.
@fordnut: +1 Je hebt gelijk, ik zat fout.
@sketcher: Ik denk dat de quotemeneer in het artikel het fout heeft. Als ik naar beide auto’s kijk lijkt het me logischer dat de Vette en de Sable van de weg aan de achterkant komen. Ik zie niet in hoe je kunt spinnen, eronderdoor kunt glijden en vervolgens weer IN de kabels kan komen te hangen.
Gewoon een paar plakjes nieuw polyester erop, en hij is weer als nieuw. Dat lukt je met een gewone vangrail toch niet…
Staalkabel vangrails??? Wie heeft dat ooit bedacht?
@Esprit_de_Flandre: ‘Murica!
@Esprit_de_Flandre: Zweden kent ze ook…. E4 Stockholm – Lulea staat er vol mee.
Brrr, moet er niet aan denken, dat zo’n staalkabel door m’n softtop zou snijden!
Ik denk dat de auto er beter vanaf zou komen zonder die ondingen…
Holy…

Ziet er wel ernstig uit
“Volgens het verhaal dat op Corvetteblogger verscheen spinde de 650+ pk sterke Corvette met fabriekskentekenplaten op een stuk snelweg in Mississipi. Het feit dat het wegdek nat was, en de achterbandjes kaal zal hier niet aan meegeholpen hebben:”

Ik denk eigenlijk wel, dat een nat wegdek en kale achterbandjes aan de spin meegeholpen hebben.
Derp! Aangepast.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).