Zo wil men het grootste elektrische voertuig ter wereld maken

Auteur: , 31 Reacties

Wat een mega-project!

Dit gaat het grootste elektrische voertuig ter wereld worden

De Komatsu HD 605-7 is een verschrikkelijk groot apparaat. Het voertuig weegt 45 ton, heeft een laadcapaciteit van 65 ton en de banden hebben een diameter van twee meter. De krachtbron van deze Komatsu is -uiteraard- een dieselmotor. Een aantal samenwerkende partijen uit Zwitserland willen het echter anders aanpakken. Ze nemen het enorme ding als basis en willen er het grootste elektrische voertuig van gaan bouwen.

De grote Komatsu heeft natuurlijk niet voldoende aan een compact accupakket. Men heeft dan ook een batterijcapaciteit van 700 kWh in petto voor het werkpaard. Je leest het goed. Dat is acht keer een Tesla Model S.

Een Komatsu-truck zal worden ontleed en omgebouwd om het project mogelijk te maken. Die taak is aan Kuhn Schweiz AG in het Zwitserse Lommis. Ze zijn al begonnen aan het project. Momenteel is de dieselmotor er al uitgehaald en er wordt ruimte gemaakt om het enorme batterijen-pakket te kunnen positioneren. Het accupakket is ontwikkeld door Shenzen Westart uit China en weegt maar liefst 4,5 ton.

Nu denk je natuurlijk: hoe zit dat met de actieradius? Daar is ook wat op bedacht. De Komatsu-truck krijgt regenererende remmen. De remmen laden de batterij op met 40 kWh. Volgens de makers wekt het elektrische voertuig heuvel-af meer energie op dan dat de truck energie verbruikt tijdens het rijden.

De elektrische Komatsu wordt geen beursheld. Men zal het voertuig gaan gebruiken in een steengroeve om afval af te voeren.



31 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Die units hebben volgens mij standaard al elektromotoren voor de aandrijving van de wielen. De dieselmotor functioneert als generator dan, net als bij veel schepen tegenwoordig. Dus de motor vervangen voor een accupakket lijkt me inderdaad niet onmogelijk. Beetje hypocriet is het natuurlijk wel. Steenkool afgraven en vervoeren in zo’n elektrisch ding om vervolgens in de fik te steken om elektriciteit op te wekken…
@trustmeiamanengineer: Wie zegt er dat t over een kolenmijn gaat? Kan net zo goed een andere grondstof zijn.
@dakarbemo: @jervoo: Niemand, maar dat maakt ook niet zoveel uit. Er rijden namelijk nog veel meer van zulk soort wagens, en veel grotere, rond in steenkool mijnen.
@trustmeiamanengineer: “Men zal het voertuig gaan gebruiken in een steengroeve om afval te vervoeren.” Laatste zin.
@trustmeiamanengineer: ik las toch echt dat ie gebruikt ging worden in een steengroeve
@jervoo: en steengroeve betekend alleen steenkolen?
@babybenzer: een steengroeve betekent een steengroeve. Een kolenmijn betekent steenkolen. Dat was dus ook mijn hele punt.
@jervoo: ja exact, dan zitten we op 1 lijn.
Volgens mij begrijpen de makers de basis wet van energie niet helemaal?.
Hoe kun je tijdens het heuvel afrijden nu meer energie opwekken dan tijdens het rijden. Op een vlakke weg begrijp ik dat , vervolgens maar je moet uiteindelijk die bult ook weer opkomen?. Of doen de kabouters dat snachts?.


(snap dat als je b.v. gedurende 2 km een afstand van 250 meter naar beneden rijd, je afdoende energie opwek om b.v. 2 km op vlakke weg te kunnen rijden)
@rudy:
Ik lees dat het om afval gaat. Dus waarschijnlijk volgeladen naar beneden en leeg weer naar boven. Dus inderdaad mogelijk zoals het gesteld wordt.
@Original_Arnoud: dat zou betekenen dat doe kuil een keer vol ligt en dan kan er geen energie meer opgewekt worden kuil in (of berg af). Het idee is grappig en zou best kunnen werken. Meestal gaan dir soort machines leeg bergaf om vol met delfstoffen (en dus zwaar) weer omhoog te kruipen. Benieuwd of en hoelang het gaat werken.
@scubakabouter:
Wellicht een oude, uitgeputte groeve naast een die nog in gebruik is? Het artikel levert duidelijk net zoveel vragen als antwoorden.
@original_arnoud: Inderdaad. Het gelinkte artikel van Empa geeft de info die in het bovenstaande artikel had moeten staan.
De groeve ligt op een bergrug, dus rijdt deze dumper met zijn lading naar beneden de vallei in. Aangezien de dumper dan ruim twee keer zo zwaar is dan als hij omhoog gaat is het niet gek dat er dan genoeg energie gegenereerd kan worden om leeg weer naar boven te rijden.
@bosje: dan werk de redenatie nog steeds, alleen andersom. Boven graven, vol naar beneden en daar dumpen om te verwerken. Als je daar maar lang genoeg mee doorgaat (en dat is waarschijnlijk wel de bedoeling gezien de grote en verwachte levensduur van dat kiep autootje) is boven ineens ook beneden🤔 Hebben meer mensen bij kiep auto de associatie met een 1e generatie A classe???
@original_arnoud: Daar had ik niet overnagedacht. Zoals @scubakabouter al aangeeft gebeurd het normaal gesproken andersom. Meer vragen dan antwoorden!.
@Original_Arnoud: het “afval” van een steengroeve is het gruis. Wat weer gebruikt wordt in bijvoorbeeld de asfaltindustrie.
Leuk, maar op basis van de info uit het artikel is niks te zeggen over de bruikbaarheid.
Wat is de range? Regeneratief remmen is geen wondermiddel voor oneindige range (de genoemde 40kWh is hoeveel er teruggewonnen wordt bij een volledig ontlading neem ik aan? Zorgt dus voor nog geen 10% extra range).
En hoe wordt dit beestje opgeladen? Een Tesla P100D volledig opladen aan de Supercharger duurt al twee uur, dus mag je een aardig stroomnet hebben wil je deze elke dag kunnen gebruiken. Laat staan als je er meerdere rond hebt rijden.
@bosje: Ligt eraan hoe groot de graafmachine is. Na een kwartiertje opladen zit de bak meestal meer dan vol. Maar wat heeft dit met het elektrisch rijden te maken? Houdt het o.t. alsjeblieft.
@straatzakelijk: volgens mij is range het meest on topic dat je kunt krijgen als het om elektrisch rijden gaat
@bosje: Aha, gelinkte artikel geeft aan dat de truck elke dag 20 keer naar boven (leeg) en naar beneden (vol) moet. Bij een enkele afdaling wordt 40kWh gegenereerd terwijl een klim (leeg) minder energie kost. In deze specifieke situatie helemaal niet zo’n gek idee dus.
@bosje: nog belangrijker…… wat doet hij van 0-100 km/h
@yipikaye: behoorlijk snel als de remmen niet werken.
Volledig elektrisch, dus 0% bijtelling? Lekker over de file heen rijden
@shibby: tot € 50.000 4% bijtelling, daarboven de volle 21%, dat zal nog vies tegenvallen.
Om de dagverse gebruiken omdat ie een hele dag nodig heeft om op te laden?
Er staat: De remmen laden de batterij op met 40 kWh.

Dit moet natuurlijk zijn 40kw, en dat lijkt me vrij weinig want dat doet een beetje elektrische auto ook als je remt.

Gezien het gewicht van zo’n apparaat zou je veel meer energie moeten kunnen opwekken tijdens het remmen.
@jssj: er mist wat context zo te zien. De 40 kWh is de opbrengst bij een complete afdaling.

Zegt dus niets over het piekvermogen dat de remmen kunnen leveren aan energie ( in kw )
Plundermachine v/d natuur. Lekker de aarde vernietigen voor een “mooie” toekomst!.
Grootste electrische voertuig? En een trein dan?
@aikon1694: ik denk dat ze bedoelen ‘grootste elektrische voertuig met accu’

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).