• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo wil men het grootste elektrische voertuig ter wereld maken

Auteur: RubenPriest, gepost 20 september 2017 om 10:49 – 31 Reacties

Dit gaat het grootste elektrische voertuig ter wereld worden


Wat een mega-project!

De Komatsu HD 605-7 is een verschrikkelijk groot apparaat. Het voertuig weegt 45 ton, heeft een laadcapaciteit van 65 ton en de banden hebben een diameter van twee meter. De krachtbron van deze Komatsu is -uiteraard- een dieselmotor. Een aantal samenwerkende partijen uit Zwitserland willen het echter anders aanpakken. Ze nemen het enorme ding als basis en willen er het grootste elektrische voertuig van gaan bouwen.

De grote Komatsu heeft natuurlijk niet voldoende aan een compact accupakket. Men heeft dan ook een batterijcapaciteit van 700 kWh in petto voor het werkpaard. Je leest het goed. Dat is acht keer een Tesla Model S.

Een Komatsu-truck zal worden ontleed en omgebouwd om het project mogelijk te maken. Die taak is aan Kuhn Schweiz AG in het Zwitserse Lommis. Ze zijn al begonnen aan het project. Momenteel is de dieselmotor er al uitgehaald en er wordt ruimte gemaakt om het enorme batterijen-pakket te kunnen positioneren. Het accupakket is ontwikkeld door Shenzen Westart uit China en weegt maar liefst 4,5 ton.

Nu denk je natuurlijk: hoe zit dat met de actieradius? Daar is ook wat op bedacht. De Komatsu-truck krijgt regenererende remmen. De remmen laden de batterij op met 40 kWh. Volgens de makers wekt het elektrische voertuig heuvel-af meer energie op dan dat de truck energie verbruikt tijdens het rijden.

De elektrische Komatsu wordt geen beursheld. Men zal het voertuig gaan gebruiken in een steengroeve om afval af te voeren.

Ook interessant!

  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Elektrische Superbike
    Elektrische Superbike is snelste ter wereld (+400 km/u!!)
  • Gespot - De foutste S 63 AMG ter wereld?
  • Video: zo maakte dit Nederlandse bedrijf de grootste Kia EV6 ter wereld
    Video: zo maakte dit Nederlandse bedrijf de grootste Kia EV6 ter wereld

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, trucks, zwitserland

Vorig bericht: « Volkswagen T-Roc: dit gaat ‘ie kosten
Volgend bericht: Waarom de laatste Merc-Maybach G650 veel gaat opleveren »

Lees Interacties

Reacties

  1. trustmeiamanengineer zegt

    20 september 2017 om 10:54

    Die units hebben volgens mij standaard al elektromotoren voor de aandrijving van de wielen. De dieselmotor functioneert als generator dan, net als bij veel schepen tegenwoordig. Dus de motor vervangen voor een accupakket lijkt me inderdaad niet onmogelijk. Beetje hypocriet is het natuurlijk wel. Steenkool afgraven en vervoeren in zo’n elektrisch ding om vervolgens in de fik te steken om elektriciteit op te wekken…

    Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      20 september 2017 om 11:08

      @trustmeiamanengineer: Wie zegt er dat t over een kolenmijn gaat? Kan net zo goed een andere grondstof zijn.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        20 september 2017 om 12:10

        @dakarbemo: @jervoo: Niemand, maar dat maakt ook niet zoveel uit. Er rijden namelijk nog veel meer van zulk soort wagens, en veel grotere, rond in steenkool mijnen.

        Login om te reageren
        • jervoo zegt

          20 september 2017 om 12:32

          @trustmeiamanengineer: “Men zal het voertuig gaan gebruiken in een steengroeve om afval te vervoeren.” Laatste zin.

          Login om te reageren
    • jervoo zegt

      20 september 2017 om 11:42

      @trustmeiamanengineer: ik las toch echt dat ie gebruikt ging worden in een steengroeve

      Login om te reageren
      • babybenzer zegt

        20 september 2017 om 12:05

        @jervoo: en steengroeve betekend alleen steenkolen?

        Login om te reageren
        • jervoo zegt

          20 september 2017 om 12:33

          @babybenzer: een steengroeve betekent een steengroeve. Een kolenmijn betekent steenkolen. Dat was dus ook mijn hele punt.

          Login om te reageren
          • babybenzer zegt

            20 september 2017 om 12:42

            @jervoo: ja exact, dan zitten we op 1 lijn.

            Login om te reageren
  2. Rudy zegt

    20 september 2017 om 11:00

    Volgens mij begrijpen de makers de basis wet van energie niet helemaal?.
    Hoe kun je tijdens het heuvel afrijden nu meer energie opwekken dan tijdens het rijden. Op een vlakke weg begrijp ik dat , vervolgens maar je moet uiteindelijk die bult ook weer opkomen?. Of doen de kabouters dat snachts?.

    (snap dat als je b.v. gedurende 2 km een afstand van 250 meter naar beneden rijd, je afdoende energie opwek om b.v. 2 km op vlakke weg te kunnen rijden)

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      20 september 2017 om 11:10

      @rudy:
      Ik lees dat het om afval gaat. Dus waarschijnlijk volgeladen naar beneden en leeg weer naar boven. Dus inderdaad mogelijk zoals het gesteld wordt.

      Login om te reageren
      • scubakabouter zegt

        20 september 2017 om 11:47

        @Original_Arnoud: dat zou betekenen dat doe kuil een keer vol ligt en dan kan er geen energie meer opgewekt worden kuil in (of berg af). Het idee is grappig en zou best kunnen werken. Meestal gaan dir soort machines leeg bergaf om vol met delfstoffen (en dus zwaar) weer omhoog te kruipen. Benieuwd of en hoelang het gaat werken.

        Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          20 september 2017 om 12:05

          @scubakabouter:
          Wellicht een oude, uitgeputte groeve naast een die nog in gebruik is? Het artikel levert duidelijk net zoveel vragen als antwoorden.

          Login om te reageren
          • bosje zegt

            20 september 2017 om 12:13

            @original_arnoud: Inderdaad. Het gelinkte artikel van Empa geeft de info die in het bovenstaande artikel had moeten staan.
            De groeve ligt op een bergrug, dus rijdt deze dumper met zijn lading naar beneden de vallei in. Aangezien de dumper dan ruim twee keer zo zwaar is dan als hij omhoog gaat is het niet gek dat er dan genoeg energie gegenereerd kan worden om leeg weer naar boven te rijden.

            Login om te reageren
            • scubakabouter zegt

              21 september 2017 om 23:29

              @bosje: dan werk de redenatie nog steeds, alleen andersom. Boven graven, vol naar beneden en daar dumpen om te verwerken. Als je daar maar lang genoeg mee doorgaat (en dat is waarschijnlijk wel de bedoeling gezien de grote en verwachte levensduur van dat kiep autootje) is boven ineens ook beneden? Hebben meer mensen bij kiep auto de associatie met een 1e generatie A classe???

              Login om te reageren
      • Rudy zegt

        20 september 2017 om 12:14

        @original_arnoud: Daar had ik niet overnagedacht. Zoals @scubakabouter al aangeeft gebeurd het normaal gesproken andersom. Meer vragen dan antwoorden!.

        Login om te reageren
      • dennisdd zegt

        20 september 2017 om 15:18

        @Original_Arnoud: het “afval” van een steengroeve is het gruis. Wat weer gebruikt wordt in bijvoorbeeld de asfaltindustrie.

        Login om te reageren
  3. bosje zegt

    20 september 2017 om 11:09

    Leuk, maar op basis van de info uit het artikel is niks te zeggen over de bruikbaarheid.
    Wat is de range? Regeneratief remmen is geen wondermiddel voor oneindige range (de genoemde 40kWh is hoeveel er teruggewonnen wordt bij een volledig ontlading neem ik aan? Zorgt dus voor nog geen 10% extra range).
    En hoe wordt dit beestje opgeladen? Een Tesla P100D volledig opladen aan de Supercharger duurt al twee uur, dus mag je een aardig stroomnet hebben wil je deze elke dag kunnen gebruiken. Laat staan als je er meerdere rond hebt rijden.

    Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      20 september 2017 om 11:19

      @bosje: Ligt eraan hoe groot de graafmachine is. Na een kwartiertje opladen zit de bak meestal meer dan vol. Maar wat heeft dit met het elektrisch rijden te maken? Houdt het o.t. alsjeblieft.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        20 september 2017 om 13:04

        @straatzakelijk: volgens mij is range het meest on topic dat je kunt krijgen als het om elektrisch rijden gaat

        Login om te reageren
    • bosje zegt

      20 september 2017 om 11:19

      @bosje: Aha, gelinkte artikel geeft aan dat de truck elke dag 20 keer naar boven (leeg) en naar beneden (vol) moet. Bij een enkele afdaling wordt 40kWh gegenereerd terwijl een klim (leeg) minder energie kost. In deze specifieke situatie helemaal niet zo’n gek idee dus.

      Login om te reageren
    • yipikaye zegt

      20 september 2017 om 12:39

      @bosje: nog belangrijker…… wat doet hij van 0-100 km/h

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        20 september 2017 om 16:29

        @yipikaye: behoorlijk snel als de remmen niet werken.

        Login om te reageren
  4. shibby zegt

    20 september 2017 om 11:10

    Volledig elektrisch, dus 0% bijtelling? Lekker over de file heen rijden

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      20 september 2017 om 17:16

      @shibby: tot € 50.000 4% bijtelling, daarboven de volle 21%, dat zal nog vies tegenvallen.

      Login om te reageren
  5. janmetdelangeachternaam zegt

    20 september 2017 om 11:20

    Om de dagverse gebruiken omdat ie een hele dag nodig heeft om op te laden?

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      20 september 2017 om 11:21

      @janmetdelangeachternaam: dag te*

      Login om te reageren
  6. jssj zegt

    20 september 2017 om 11:25

    Er staat: De remmen laden de batterij op met 40 kWh.

    Dit moet natuurlijk zijn 40kw, en dat lijkt me vrij weinig want dat doet een beetje elektrische auto ook als je remt.

    Gezien het gewicht van zo’n apparaat zou je veel meer energie moeten kunnen opwekken tijdens het remmen.

    Login om te reageren
    • jssj zegt

      20 september 2017 om 11:40

      @jssj: er mist wat context zo te zien. De 40 kWh is de opbrengst bij een complete afdaling.

      Zegt dus niets over het piekvermogen dat de remmen kunnen leveren aan energie ( in kw )

      Login om te reageren
  7. sracert zegt

    20 september 2017 om 11:38

    Plundermachine v/d natuur. Lekker de aarde vernietigen voor een “mooie” toekomst!.

    Login om te reageren
  8. aikon1694 zegt

    20 september 2017 om 12:04

    Grootste electrische voertuig? En een trein dan?

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      20 september 2017 om 13:06

      @aikon1694: ik denk dat ze bedoelen ‘grootste elektrische voertuig met accu’

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North