De eerste elektrische auto met acceptabele actieradius en dan ook nog eens fantastische prestaties. Geen wonder dat velen met de Tesla Model S dwepen, maar het is niet alleen maar goud wat er blinkt.
In de testcyclus haalt de Model S met 85 kWh accu weliswaar iets meer dan 500 km op een acculading, maar de actieradius varieert bij de meesten in de praktijk tussen een kleine 300 en 400 kilometer. Dat laatste haal je alleen als je heel rustig rijdt en ’s-winters snoept de verwarming van inzittenden en accupakket veel kilometers van de range af. De Model S 60 en 70 halen uiteraard ook minder.
Met de SuperChargers (gratis bij meeste Model S-en) kan in een half uur 75% worden bijgeladen.
Tesla adviseert overigens om niet te vaak te snel laden en om standaard niet 100%, maar hooguit 80% vol te laden om de levensduur van de accu te bevorderen.
Sprinten doen de sterkere Model S varianten fantastisch, de P90D met Ludicrous upgrade haalt in iets meer dan 3 seconden 100 km/u. Toch is geen enkele Model S geschikt als snel vervoer als je je vliegtuig naar Parijs hebt gehaald. Op hogere snelheid stort de range in, dus de topsnelheid van 250 km/u zou beter per half uur kunnen worden beschreven.
Positief punt is wel de bijtelling. Exemplaren die in 2013 een kenteken hebben gekregen, houden vijf jaar lang 0% bijtelling, maximaal tot eind 2018 dus. De exemplaren uit 2014 en 2015 hebben 4% bijtelling gedurende vijf jaar.
Aanbod op Marktplaats
Op Marktplaats.nl staan slechts een twintigtal Tesla Model S te koop. Het aanbod bestaat louter uit 85 kwh versies en de meeste auto’s hebben bovendien veel opties. De prijzen zijn dan ook fors, voor minder dan 80.000 euro vind je geen Model S.
Pluspunten
- Bijtellingsvriendelijk
- Rijeigenschappen
- Prestaties
- Stil
- Ruim
Aandachtspunten
- De Model S scoort erg slecht op ongepland dealerbezoek, sommige auto’s moeten er per jaar meerdere keren heen.
- De garantie valt in twee delen uiteen. Garantie op de hele auto is 4 jaar en maximaal 80.000 km. Op de batterij en aandrijving is de 8 jaar garantie ongeacht het aantal kilometers.
- Een probleem bij accu’s is de degradatie oftewel het verlies in capaciteit, maar dit valt bij de Model S nog erg mee.
- Defecte oplaadunits.
- Zoemende of zagende elektromotor: dit wordt onder garantie vervangen en Tesla claimt dat bij de nieuwe versies dit probleem is opgelost. De klachten komen echter ook voor bij modellen uit 2015 en er zijn diverse gevallen bekend dat de zogenaamde drive unit meerdere keren moest worden vervangen.
- Het centrale scherm loopt geregeld vast, maar is te resetten. Soms is vervanging a 3000 euro (!) nodig en dat bedrag is ex BTW en ex arbeid.
- Ruitenwissers die afbreken.
- Defecte deurhendels of deuren die niet meer opengaan. (650 euro als je ze volledig vervangt of 150/200 euro om het te repareren)
- Sleutels die niet meer werken om de auto te starten.
- Spiegels die niet meer in klappen.
- Lekkende koelpomp voor het accupakket.
- Slecht passende of lekkende voor- en achterklep en zijramen.
Zoek de Model S of een andere auto op Marktplaats.nl
Video nog niet gezien, maar uhh, defecte ledjes in het derde remlicht. Iemand? Aanzienlijk snelle slijtage van de materialen in het interieur schijnt ook nog al een dingetje te zijn en natuurlijk de achterbanden maar dat is niet onoverkomelijk. Verder schitterende auto hoor.
@ThomasBol: die remlichten zijn wel erg slecht bij Tesla…Heb er nog geeneen gezien die ze allemaal op een rijtje kan laten branden…
@norge: ik wel! Eéntje maar, dat dan weer wel. De rest mist er in het derde remlicht net naast het midden meestal één of twee.
@norge: De mijne is 2,5 jaar oud en ze werken allemaal nog!
@norge: dik 1.5 jaar oud en 72.000km op de teller en alle lampies doen het nog hoor…
In Nederland en Zwitserland is het me nog nooit opgevallen. Ben in Noorwegen op vakantie geweest. Noordwaarts tot de Artic Circle. Terug via DK. Héél veen Tesla’s gezien (logisch in NO) en mij zijn geen defecte led’s, egal welke, opgevallen (en ik ben juist het type dat dat soort dingen opvalt).
Ben ook aktief lid van de Tesla Communitiy en defekte LED’s is geen probleem met veel gewicht. Ik zie ook andere merken waarvan enkele ledjes in remlichten en normale lichten “uit” zijn. Dat valt enorm op (als een spleetje tussen voortanden).
Dus tsja wat zal ik zeggen…
Betreffende het artikel: bijna alles wat als “aandachtspunt” genoemd wordt, is van uit de beginperiode. En die “vroege” Tesla’s zijn echt allemaal al lang gerepareerd. Dus als je nu een 2013’er koopt zijn dat soort kinderziektes er echt wel uit. Niemand rijd door met kapot spul. Simpel.
@thomasbol: vergeet het vocht in de lamp units niet
Dat zijn nogal wat “aandachtspunten” voor een auto met zo weinig componenten…
Hmm sommige aandachtspunten vindt ik toch echt niet kunnen voor een auto van deze leeftijd met zo’n nieuwprijs. Zelfs bij de gemiddelde Golf of Ka mag je toch wel verwachten dat de ruitenwissers, deuren, sleutels, spiegels en het infotainment systeem na bijna 4 jaar nog naar behoren werken.
@robert110: tja nieuwe auto. Bij ford en Volkswagen is alles al uitontwikkeld. Het budget voor ontwikkeling is bij beide merken ook veel hoger. Nogal een oneerlijke vergelijking.
@robert110: De afwerking van zo een dure Tesla is niet op het niveau van een BMW van die prijs klasse. Het is allemaal wat minder
lijkt wel of ie Door vag in elkaar is geschroefd wat een kwaliteit
@bartes46: dat slaat helemaal nergens op. Deze auto heeft problemen met de onboard elektronica, specifiek rondom alles wat met de sleutel te maken heeft. Dat klinkt naar Laguna 2 Phase I, niet naar VAG.
@knipperlichtje: idd dit is alles behalve vag. Ze liegen niet over uitstoot.
@xiran: echt wel, meer dan 500x hoger dan opgegeven
@bartes46: nu weet ik waar die 46 voor staat.
Het is dat ze niet roesten anders zou je zweren dat het een Italiaans fabricaat is.
@gash: Dat doen ze wel, chromen ’tech package strip’ op de achterkant, zat gemonteerd met schroeven die gingen roesten. Ook iets met de remmen gingen roesten, beide opgelost.
Als ik me nou ergens geen zorgen over zou maken, is het de garantie op een Tesla. Ik ken een Roadster-rijder, die ‘m particulier kocht in de maand dat de garantie verliep. Meer dan een jaar later was er lekkage bij het dakje. Auto opgehaald, meer dan uitgebreid uit elkaar gehaald, met een boel nieuwe onderdelen weer opgebouwd. Sowieso blijft Tesla tot zijn verbazing veel onderhoud onder ‘coulance’ gratis uitvoeren. Jammer wel dat achterbandjes daar niet onder blijken te vallen ;-).
@mout: klinkt bekend. De coulance regeling loopt oneindig door heb ik het gevoel. Mijn buurman heeft regelmatig problemen met zijn roadster maar hij heeft nog geen cent betaald terwijl de garantie al lang en breed verlopen is…
@87sandyd: Ik krijg de neiging je adres te gokken ;-)
0180 als netnummer?
@mout: strategisch gezien een slimme beslissing van Tesla. De naam is alles bij een beginnende automerk en met een golf aan negatieve publiciteit kan het snel over zijn.
Zo’n tesla heeft toch alleen een type 2 stekker? Zag laatst bij de nieuwe foutlander dat er ook 43kwh sap in kom. Bekende van mij gaat met de tesla naar wintersport. Ongelooflijk hoeveel Superchargers er wel niet zijn, tegenwoordig staat de a3+a9 naar München helemaal vol mee, zelfs op de Brenner staan er dus kun je helemaal tot de Dolomieten komen, gratis! Voor dagelijks vervoer ideaal een elektrische wagen, voor de pret? Neeh.. Offtopic: Bekende van me heeft een BMW 225xe, staat 41 km actieradius aangegeven, haalt maar 25 km… Max…
@henkhupelschoten: hmm, jammer, zit ik net te kijken om een 330e te leasen. Met 40km kan ik perfect van en naar het werk, 25km won’t do the trick.
@petrolicious: Waarom zou je een 330e gebruiken voor minder dan 20km enkele reis woon-werkverkeer?
@metalmike: Kun je nog beter gaan fietsen ja
@metalmike: Waarom niet? Leuke auto’s laten staan omdat het te veel kost is belachelijk.
@metalmike: wat clarkson hieronder zegt ;)
@petrolicious: of boven …
@petrolicious: ik rijd nu enkele weken een 330e. 40 km ga je nooit redden om volledig elektrisch te rijden. 25 van de 40 elektrisch rijden is natuurlijk wel veel zuiniger dan veel alternatieven. En verder is het een erg fijne en snelle auto. Waanzinnig blij mee!
Het aanraden om bij 80% te stoppen met laden is wel te verklaren, de model S rijdt op dezelfde accu’s als laptops en mobieltjes. Een Li-ion batterij vindt het fijn om tussen de 20 en 80% te blijven. Voor de rest valt het me nogal tegen. Vooral dat scherm is wel bijzonder triest, als autofabrikant mag je niet 6500+ euro rekenen om een non-slijtageonderdeel met bekende problemen na een paar jaar al te vervangen. Ik zou er in ieder geval niet mee akkoord gaan.
@knipperlichtje: Bij de door ons zo geliefde Prius en consorten van Toyota/Lexus wordt de batterij automatisch maar tot 80% opgeladen. Zou bij Tesla toch ook mogelijk moeten zijn!?
@hammerman: het staat standaard ook op 85% afgesteld. Je moet het scherm in duiken om de batterij tot 100% op te laten laden.
@knipperlichtje: Oké, is ook logisch als je dit richting de klant communiceert. Het artikel klopt dus niet c.q. is niet duidelijk in deze.
@knipperlichtje: tuurlijk valt het je tegen, je wordt ook niet betaald door tesla om positief te zijn..
@knipperlichtje: “de model S rijdt op dezelfde accu’s als laptops en mobieltjes”
Man man man wat zijn we weer lekker geinformeerd…
Ja, de accu-cells zijn fysiek idd. het zelfde basis-type als in laptops. Maar de inhoud, dus de cathode, the anode en vooral de chemische “cocktail” is totaal anders.
Het is een eigen ontwikkeling van Tesla. Als je deze accu’s, waarvan er dus dik 7100 in een Model S / X Batterij zitten, netjes rond de 35 a 40 graden Celsius houdt, wat het Tesla active battery management system dus ook doet, gaan Tesla’s batterijen ENORM lang mee. Het is naast de looks en de prestaties van de wagens, hét key-selling point van Tesla auto’s en home/business batterypacks (De “Powerwall” van Tesla Energy).
Tesla is alle andere autofabrikanten qua levensduur en aantal laadcycli vele jaren vooruit. Vergeet niet dat ze dit al sinds 2008 doen.
Je vergelijkt echt appels en peren, gebaseerd op halve informatie (zeker op een verjaardagsfeestje gehoord…)
Wat een ellende. Dat er in zo’n korte tijd al zoveel problemen zijn geconstateerd.
@gerjanm: Voor een nieuw automerk vind ik het meevallen. Natuurlijk, elk probleem is er één teveel. Maar zolang het allemaal netjes opgelost wordt heb ik er geen probleem mee. De bezoekjes aan de dealer worden op termijn wel irritant natuurlijk, maar dat is de keerzijde van een ‘early adaptor’.
Trouwens, van jouw merk BMW heb ik soortgelijke blogs gezien en die vielen mij anders ook wel tegen! En dat voor een merk dat al heel wat langer bestaat dan Tesla…
@hammerman: Tja, zolang je garantie hebt word het wel voor je opgelost, maar anders mag je er dus lekker zelf voor dokken, en die bedragen zijn niet mis. En als er na 2-3 jaar al mensen zijn die hun motor al meerdere malen hebben moeten vervangen, scherm van 6.500 euro (ex btw en montage) ,defecte deurhendels en noem maar op, ben ik benieuwd wat er na 5 jaar nog van een model uit 2012, 2013 overblijft. En van “mijn merk” heb je ook ‘soortgelijke blogs’ gezien? Dat geloof ik, ik kan me die van de 3 serie’s nog wel herinneren, die idd een flinke waslijst aan aandachtspunten hebben. Maar bijvoorbeeld de e46 is inmiddels 16 jaar oud en in die tijd zijn er door vele eigenaren allerlei kwaaltjes gevonden, die vervolgens ook allemaal op forums zijn gepost, met vaak tips hoe je het kan voorkomen of hoe je het zelf kan oplossen. De grootste problemen voor die auto zijn met name de vanos ketting(spanner), dragers achteras bij types met hoog koppel(330D/M3), swirlflaps bij de diesel, wat gewoon te verwijderen is en waterpomp op tijd vervangen. Ik zeg niet dat tesla het enige merk is waar je ellende mee kan krijgen, maar ik denk niet dat bij de meeste auto’s die meer dan een ton kosten, elektromotoren, ruitenwissers, sleutels, deurhendels, spiegels, zijramen en centrale bediening binnen 3 jaar stuk gaan. Vind tesla’s verder prachtige auto’s,heb ook respect dat ze deze auto op de markt hebben gebracht en hoop dat de toekomstige modellen verbeterd zijn. Maar voor dit geld ben je natuurlijk gek om hem particulier te kopen.
@gerjanm: Uit meerdere posts hierboven blijkt dat Tesla heel coulant is ná de garantieperiode. Zolang dit blijft heb je geluk anders gaat het inderdaad veel geld kosten.
Ik ken merken waarbij je zelfs in de garantieperiode soms problemen hebt om je gelijk te krijgen (ik noem geen namen, anders wordt ik voor VAG-basher uitgemaakt…) ;-)
En wat BMW betreft: ondanks eventuele gebreken of een slecht model ben ik positief over hun auto’s. Zeker v.w.b. de rijeigenschappen!
@gerjanm: “Maar voor dit geld ben je natuurlijk gek om hem particulier te kopen.”
Nou dan ben ik lekker gek.
Het is de beste en leukste auto die ik ooit gereden heb. En ik kom van high-end Audi’s en Benzen.
En ik wil niet meer terug. Volgende keer wéér een Tesla. Hoef daar geen seconde over na de denken.
Ik heb me bij Audi en Mercedes altijd een “betalen en zeepjes oprapen” object gevoeld. Goede auto’s maar man man wat een arrogante kut bedrijven. Van de fabrikant tot de dealers. De vis stinkt van kop tot staart.
Bij Tesla voel ik me “klant”.
Is voor mij een nieuw gevoel maar het bevalt me. Het kost tenslotte allemaal geld genoeg dit soort spul.
Aanvulling: lekkage panoramadak en voorruit. Werd verklaard door te snelle productie.. Verder: nieuwe elektromotor (het bekende zoemen), nieuwe geheugenkaart, stuurkolom ‘knoekte’, chromen deurstrips opnieuw bevestigd en nog wat kleine en softwarematige dingen. Maar hele goede service, gratis auto mee ook. Als er geen tesla beschikbaar is huren ze een auto.
Ik werd na 5 minuten al kotsmisselijk van alle mankementen aan een Tesla.
@thomasthomas: ik werd na 1x jouw reply lezen al misselijk van je domme gezwam.
Bijna alles wat als “aandachtspunt” genoemd wordt in dit “goed onderbouwde artikel”, is van uit de beginperiode. En die “vroege” Tesla’s zijn echt allemaal al lang gerepareerd. Dus als je nu een 2013’er koopt zijn dat soort kinderziektes er echt wel uit. Niemand rijd door met kapot spul. Simpel.
Bijna alle “eerste series” (vaak pre-facelift genoemd) van alle fabrikanten hebben kinderziektes. Dat is niets nieuws.
Wat wél nieuw is, is hoe Tesla er mee omgaat. Ondanks alles dat in de beginperiode gebeurd is, heeft Tesla een klant-tevredenheid van 98% en 97% van de klanten zou hierna wéér een Tesla kopen.
Hoeveel andere fabrikanten kunnen dat zeggen? Antwoord: NUL !
@fijnkonijn: wat je precies wilt zeggen koop geen Tesla het is rommel. Zou ook moe worden van de mankementen.
Hoewel het een beste lijst is met vrij veel vervelende en dure dingen, vind ik het eigenlijk wel meevallen voor een fabrikant die in zo’n korte tijd zoveel bereikt heeft. Vooral als je je bedenkt dat de Model S pas het tweede productiemodel van Tesla is.
Mooie wagen blijft het toch. Maar eigenlijk is het nog altijd een testdemo.
Hoewel ik vaak heb gehoord dat Tesla erg goed om gaat met garantie vind ik het toch nogal een lijst.
Deurklinken van 1100 euro, een scherm van 6500 wat moet werken aangezien dat je alles er mee bedient. En ja je krijgt 8 jaar garantie op de accu en aandrijflijn. Maar wat na die 8 jaar? Ik denk niet dat die elektromotor heel erg goedkoop is. Sterker nog volgens mij verwisselen ze die niet apart, maar doen ze dan ook de gearbox en Inverter.
Heb zo ook eens de ruitenwisser er af gereden. Aan 140km/h tijdens regen besloot de ruitenwisser plots om te gaan vliegen.
Krijg je niet sinds een jaar ofzo oneindige garantie op batterij en aandrijflijn?
@alassad: het was aanvankelijk 4 jaar. Sinds goed 2 jaar, al vrij snel na de markt-introductie van de Model S, werd het idd. 8 jaar met geen limiet op het aantal gereden km.
Het is geen ‘boeiende’ rijervaribg, interieur degelijk tegen het slechte aan; Deuren misschien niet meer goed sluiten.
Wij hebben deze auto beschikbaar gesteld en weten ook wel dat er af en toe best wat mankeert aan een Tesla en zeker de 2013 modellen maar het is echt niet zo dat je elke maand met problemen bij Tesla staat. We hebben nog nooit een auto terug moeten kopen omdat het een maandagochtend auto is en horen weinig tot geen klanten van onze klanten. Tesla lost alles snel en adequaat op, Tesla wordt geprezen over zijn service. Ervaar het zelf en je zult beamen dat dit een geweldige, zeer voordelige (in gebruik) zijne auto is. Prachtig eerlijk artikel Wouter, bedankt en we stellen graag auto’s beschikbaar! Martijn Duivenvoorden LeaseBijtellingVrij.nl
Tot de 120-140 allemaal nog leuk maar daarna een drama. Van binnen een rijdend paleis maar ik word er niet warm of koud van en bedank dan ook. Voor mij geen elektrische wagen.
Die ouwe van mij heeft er eentje. Ideaal ding voor hem.
En kost hem heul veul minder dan zijn vorige auto. Dat was een BMW. Serieus, wat een aftandse rammelbak was dat zeg in vergelijking met zijn huidige Tesla………
Wat een negatief stuk zeg. Om te beginnen een feitelijke onjuistheid. De auto heeft 4 jaar of 80.000 km garantie naast de 8 jaar en onbeperkt aantal km op de aandrijflijn.
Daarnaast is er recentelijk onderzoek gedaan naar de tevredenheid van Tesla rijders. daaruit bleek dat een onbekend aantal mensen als volgende auto pertinent weer een Tesla zou gaan rijden en dat dit aantal ontzettend veel hoger lag dan bij andere merken.
Dus na er zijn veel problemen geweest bij de eerste versies. Maar waar de concurrentie een auto ontwikkeld die daarna in de productiefase bijna niet meer kan worden aangepast, wordt die bij Tesla continue verbeterd. Een 2014 of 2015 uitvoering is zo ontzettend veel beter en kent veel minder problemen.
@pramm: “Wat een negatief stuk zeg. Om te beginnen een feitelijke onjuistheid.”
Mja dat vond ik ook al. Ik dacht eerst dat alleen Ruben zo af en toe van die “journalistieke hoogstandjes” verkondigde maar z’n baas kan er ook wat van.
Ik zeg niet dat men express F.U.D. verspreid maar men mag wel eens beter zijn huiswerk doen. Niet alleen over Tesla maar ook over andere fabrikanten. Van Tesla weet ik intussen vrij goed hoe het zit en daarom vallen me dit soort onjuistheden dus extra op.
Het eeuwige antwoord “ja maar het is maar een Weblog” vind ik allang geen excuus meer om feitelijke onjuistheden te communiceren. Als ik shit wil lezen koop ik wel een Story of De Telegraaf…
@pramm: Ik vind het stuk aardig kloppen. Bij mij lijkt het soms dat ze geen zin hebben om problemen op te lossen. Een piepende motor heb ik nogsteeds.
Ik hou mijn hart vast met de Model 3. Daar hebben ze te maken met enorme orders terwijl het nu al is erg druk bij de service centers, die draaien overuren en maken enorme kosten. Ik zie het niet voor me dat dat verbetert en dat zal wel moeten als ze een auto voor de massa willen uitbrengen.
Maar 2 jaar garantie of 80.000km ? Nou succes als je er een koopt bij een particulier of met 3 maanden bovag garantie. Ik sla even over, wat een waslijst met mankementen.
Lak? Die waterverf die er af fabriek op wordt gespoten is echt heel slecht. Zonder glascoating is het zo weg..
@lebeaunl: oh, nou ik heb er geen last van hoor.
Ze gebruiken tegenwoordig allemaal lak op waterbasis en het is allemaal triest in vergelijk met vroeger (bron: eigenaar van drie auto-spuiterijen in regio Rotterdam).
Toffe nieuwe aanwinst op het huidig aanbod. Ook mooi dat de Tesla “onthoudt” waar drempels liggen en zo automatisch z’n rijhoogte aanpast. De problemen met de lampen is me nog niet opgevallen maar wel dat 95% van alle Peugot 306jes 1 achterlamp standaard compleet uit is.
Bijtelling is toch alleen voor de eerste eigenaar? Of ben ik de weg kwijt in regeltjesland?
Helaas voor onze te rijden afstanden geen optie.. Anders was het zeker een overweging waard..
Tja en kinderziektes zitten er altijd in.. Belangrijkste is dat het netjes opgelost wordt…
@fj272: Ik heb ervaring dat dat niet altijd het geval is.
Heb in z’n Tesla gereden en het is zeker een belevenis, raad het iedereen aan.
Ik vind het alleen een erg onpraktische auto, je moet echt je ritjes plannen, en rekening houden met het feit dat je elektrisch rijdt. En 2e hands zou ik mijn handen er niet aan branden.
@slickrick: Je moet zo’n auto eens lange tijd rijden. Elektrisch rijden blijft een belevenis door de acceleratie, maar naarmate je de auto langer hebt gaat hij achteruit: vocht in achterlampen, de sensoren in deurhandels die zomaar kapot gaan, de deurhandels bekrassen je ramen, piepende motor, lekkende pano dak, roestende delen, etc…
Frustrerend: kost je veel tijd en gezeur, en niet alles wordt altijd opgelost.
Binnenkort terug naar BMW
@janmodaal: WoW , heb je zoveel ellende gehad ? Ik zit serieus na te denken om over te stappen op elektrisch rijden, echter over de duurzaamheid van deze auto’s en afwerking is nog weinig bekend, en daar ben ik een beetje bang voor. Heb BMW en Audi gereden , en nooit noemenswaardige problemen gehad, ook altijd Weer goed kunnen doorverkopen, vraag me af wie een 2e hand elektro auto wil kopen, uit de garantie en met een aardige km stand ?
Advies investeren in laadpalen voor zo’n 10.000 heb je een investeringen die absoluut gaat opleveren en gratis opladen de rest van je leven.
ik heb veel ellende, maar dat wil niet perse zeggen dat anderen dat ook hebben. Als je voor jezelf goede redenen heb, zou je een nieuwe Tesla kunnen aanschaffen, vanwege de MIA is dat zelfs fiscaal voordeliger dan een tweedehands. Ikzelf zou geen tweedehands nemen, omdat ik denk dat de huidige tweedehandse modellen niet volwassen genoeg zijn.