Dit gammele tentje heeft een dikke V12 voorin

Auteur: , 42 Reacties

Het zal mij benieuwen of het kapje dat oude Britse geweld aankan.

Op Marktplaats, een mooie rode Jaguar XJ-SC. V12 onder de kap, goed in de lak, helemaal niks mis mee. Althans, dat is wat je waarschijnlijk denkt als je even vluchtig langs de advertentie bladert. Kijk je even verder, dan vallen er toch wat dingen op. Als eerste de tekst van de verkoper.

Gave vrijwel roestvrije Jaguar XJ-S van bouwjaar 1979 met V12 motor OMGEBOUWD NAAR CABRIOLET.
Deze auto heeft een 5.343 cc 286 pk 12 cilinder motor en een automaat. Motor loopt heel goed. Het is fantasich om te touren in deze cabrio!
Wegenbelasting slechts EUR 121 PER JAAR met oldtimer regeling: http:www.klassiekerweb.nl/overgangsregeling-2016-regeltjes/
Rechts gestuurd (RHD) – 5.343 cc V12 motor – automaat – 66.288 mls – Nederlands kenteken
Deze auto is rechts gestuurd (RHD) en heeft ook targa/cabriolet op het Nederlands kenteken staan.
Bouwjaar: 28-09-1979
Tellerstand: 66.288 mls afgelezen
Apk tot 11-mei-2018
Interieur, cabriolet kap en afdekhoes zijn niet in nieuwstaat, maar nog redelijk.
De linker deur heeft een deuk, zie foto en de bekleding van de bestuurdersstoel is niet heel mooi meer.
Auto lijkt in het verleden zilver te zijn geweest, dat is nog te zien onder de motorkap.

Dat ‘vrijwel roestvrij’ uit de eerste regel zien we maar als pluspunt…
De tweede regel wekt vertrouwen, want uit eigen ervaring weet ik dat het lastig is om die 5,3 liter V12 goed te laten lopen. Maar als hij het eenmaal doet, is het genieten.
Derde regel is ook mooi, 121 euro wegenbelasting per jaar is niet veel, al moet je de auto dan wel een groot deel van het jaar van de weg hebben.
Maar dan komt het…
De auto is rechts gestuurd, heeft geen sluitende onderhoudshistorie, de kap, het interieur en de afdekhoes zijn gaar, er zit een deuk in de deur, de bekleding van de bestuurdersstoel is gaar en hij is overgespoten… Maar dat valt allemaal nog wel mee als je de foto’s bekijkt. En is dus omgebouwd, het is gewoon een XJ-S, maar dan met een soort wegwerptent als kap.

Kortom, 6999 euro’s voor een zelfbouwproject. Zou jij het doen?



42 reacties

Ja en nee. Ja, want ik heb zelf 3 Jaguars gereden en het zijn hopeloos onbetrouwbare dingen, schreeuwend duur in onderhoud,maar ALS het gaat rijden, ja dan, ja dan, dan worden de Brabantse nachten lang. Jaguar heeft sowieso een zwak bij me, zeker de historie van eind 80 tot de beginjaren. De SS, de XK, de E-type, ik bedoel: kwijl.
Toch een hoop geld voor een op brute wijze misbruikte bak…
Kenteken zegt het al. Koop jij deze bak? HHS(ukkel)
@porker: da’s wat vergezocht..
Is de carrosserie stevigheid dan niet weg dat het dak weg is?
@bmwm3gtr: da’s wat vergezocht..
@kicknl: verkeerde post. Haha
Zelfde als het doen met een dame van de rode lampen die heel wat jaren werk achter de rug heeft. Als ze het doet zal het leuk rijden anders kost het je veel geld voor die paar momenten dat ze het volhoudt.
Een originele coupé of cabrio in de juiste kleur is een mooie verschijning.
Dit is gewoon een vies oud hok…
Nee, die V12’s zijn inderdaad notoir lastige afstellers. Over onderhoud nog maar te zwijgen…

Het geluid daarentegen…
Ik zou hem nog niet voor niks willen hebben als ik hem zou moeten houden. Wat een afgetrapt en verkracht gebakje.
Als het dan een XJS cabrio moet zijn dan wel een originele. Dit lijkt op een mislukte Triumph Stag. Vraag is of je wel een cabrio wilt. De coupé heeft juist zo’n mooie kattenkont:

https://www.kahndesign.com/imgFull/28347.jpg

Dan maar even doorsparen…
Wat erg zeg
Ja en nee… Het rijdt heerlijk maar het slurpt meer dan Bonnie St. Claire
Ombouw naar cabrio heeft de Jag geen goed gedaan…
Koop dan gewoon een XJ-SC V12. Die heeft ook zo’n targadak maar de achterkant van die ziet er niet uit als de voortent van een ouwe Hobby DeLuxe…. Daarbij, die tordeert al als een malle. Laat staan 1 die niet begonnen is als cabrio.
Ken iemand die heeft ook een XJS cabrio te koop. Een witte RHD uit 1988. Geen ombouw maar een echte cabrio met weinig miles op de teller.
@Homer55: met een witte blijfde zitte..
Ik bied 6999 Venezolaanse Bolivar.
@beefcake: kijk uit wat je zegt.
Voor je het weet ben je koopman.
@hplh: haha
Ik wil hem niet eens cadeau krijgen!
Vreemde proporties als het dak gesloten is. Zou best een dichte 6 cilinder van de laatste serie willen.
Ik zie deze dagelijks bij het Vondelpark staan. Echt een heel brak ding. Volgens mij moet ie al flink vol geregend zijn inmiddels.
Nee! Want (persoonlijke mening):
– Lelijke cabriokap die er zowel open als gesloten niet uitziet.
– Veel ontbrekende geschiedenis
– RHD in NL? Dan alleen als het of een hele mooie en/of zeldzame auto is.
– Ik vind de coupé mooier. Probeer maar eens een S1 met handbak te vinden…
@jeroenwz: en nog iets raar, zijn dat nu geen Amerikaanse bumpers op een RHD voertuig?
In een grote boog rondlopen zou ik zeggen.
Coupe, ok; cabrio ok; dit no way!
Ik bied de vraagprijs x 1000 in Zimbabwaanse Dollars
Stond vanmiddag bij het vondelpark, zag er wel leuk uit!
Ik zou hier met een grote boog omheen lopen. Onze buren hadden vroeger (25-30 jaar geleden) een echte XJS V12 Cabriolet. Indrukwekkende auto was dat. Mijn vader had ook best wat leuks maar een V12 is toch net even wat specialer.
Rij zelf een (niet omgebouwde) jaguar xjs-c V12, fantastische auto en zelf nog nooit wat aan kapot gehad het is starten en lopen
@jk911: ik heb een XJ-S coupe uit 1985, dezelfde 5,3 liter V12. Geweldig ding, maar zó lastig om hem goed te laten lopen. En als hij dan eindelijk perfect is afgesteld, dan begint het grote zuipen. 1 op 3 is geen slechte score, in de stad zit hij er zelfs nog boven. Of onder, hoe je wil, jij zuipt dus nog meer. Ik haalde Laren-Amsterdam (26 kilometer ongeveer) niet eens toen ik er voor 20 euro peut in had gegooid.

Maar toch gaat hij niet weg. Want geweldig ding, ik voel me de ultieme 80’s yup als ik erin rijd. En de opgestoken duimpjes onderweg maken heel veel goed!!
@nicolasr: met een verbruik van 1op 3 zou ik toch eens terug beginnen met afstellen hoor, mijn xjr supercharged komt daar zelfs nog niet…
In goes is er goede classic jag specialist.
@phdg: Jouw xjr is iets nieuwer, dat scheelt de helft.
@nicolasr: zou er even naar laten kijken, als ik normaal rij haal ik 1 op 6 a 7. Hij loopt dan ook als een zonnetje. Mensen kunnen de auto inderdaad zeker waarderen
@nicolasr:
Naar mijn ervaring (3500 vakantiekolonies met de XJ-S Cabriolet (die volledig te openen versie) van stiefpa door Engeland heen) heeft een V12 HE een verbruik van 1:6 tot 1:7.

Nou is dat ding altijd tot in de puntjes onderhouden met “no expence spared” en loopt fantastisch, dus dat scheelt misschien.
@sabrerator: Dan is het misschien weleens goed om hem na te laten kijken. Hij loopt namelijk echt zo onzuinig en dat haalt toch een beetje de lol van het rijden af. Het maakt de ritjes in elk geval korter en dat is jammer.
Normaal zou ik hm willen.. because v12.
Maar man wat is dit ding lelijk! Nee niet voor mij deze.
Wat een lelijk hok zeg. Nee, laat maar..
Wat een hok! Daar wil je toch niet in gezien worden. Een dan die schroefjes aan de zijkant bij de tent….. Aaaaah!
Ik mag hopen dat ie goed stevig is in de carrosserie aangezien er een cabrio van gemaakt is. Anders is dit een ramp op wielen.
Je zou als verkoper maar zo in de negativiteit komen met je auto. Ik bedoel: “De auto is rechts gestuurd, heeft geen sluitende onderhoudshistorie, de kap, het interieur en de afdekhoes zijn gaar, er zit een deuk in de deur, de bekleding van de bestuurdersstoel is gaar en hij is overgespoten… ” Hahaha heerlijk!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).