Dit gebeurt er als je een M4-blok in een M2 peutert

Auteur: , 60 Reacties

Power met een hoofdletter P.

Waarom het vermogen van de M2 kietelen als je er ook gewoon het complete S55-blok van de BMW M4 erin kunt lepelen? Dat was blijkbaar de gedachte bij Dähler Design & Technik GmbH. Het Zwitserse bedrijf nam het TwinPowerTurbo blok en voorzag deze ook nog eens van extra oempf.

Het resultaat is 540 pk in de M2. Tussen 2.900 en 4.900 t/pm is een bizar koppel van 730 Nm beschikbaar. Het vereist dus geen kunde om de straatstenen eruit te rijden. Dähler zegt dat een sprint naar de honderd in minder dan vier tellen is gedaan en de pret is pas over bij het aantikken van 320 km/u. Om al dat geweld in goede banen te leiden beschikt de M2 over een aangepaste ophanging, ontwikkeld door de tuner. Tevens zijn 400mm remmen en een nieuw uitlaatsysteem onderdeel van het pakket. Optioneel kan er ook een carbon vleugel worden geïnstalleerd voor die extra flow op het circuit.

Een door Dähler aangepakte M2 is te herkennen aan enkele carbon details, de Dähler-aanduiding op de vier uitlaten en de nieuw velgen. Voor de rest is de coupé vrijwel identiek aan een reguliere M2 gebleven.



60 reacties

Ja hoor, kom maar door! Liefst zonder die velgen.
@iijayvee: Dat rijd wel lastig.
@iijayvee: Lastig rijden hoor, zonder velgen…
@iijayvee: Bij Jet Cars krijg je hem zonder… SORRY!
@suzikubelona: meerprijs velgen €50
@iijayvee: ik vind de velgen er nog netjes bijhorend! Heb al veel erger meegemaakt
@kungfu83: wil je erover praten?
@kungfu83: lol, zijn simpele maar toch geen lelijke velgen op de auto, niet te groot, niet te klein 😜
Wat is een M2 (”gewone” 2 coupe overigens ook) toch een prachtige wagen!
@Tuono: hij is erg mooi ja, maar toch vind ik de 1M coupé veel mooier, voor mij 1 van de mooiste BMW’s van de laatste 10 jaar
Ik vind hem heel gaaf, zou hem zelfs overwegen als nieuwe auto. Maar toch klopt er iets niet aan zo’n 2-serie.
@mikkeloentje: Daarom dus. Lekker fout, dus mooi!
@suzikubelona: Nee ik bedoel niks als “fout”, maar die daklijn en kont. Iets daarin is niet helemaal lekker maar toch wel weer geslaagd. Ach het is maandag, ik neem weer even een duik in de shredder.
@mikkeloentje: denk dat dat meer in omdat de kont af lijkt te lopen, vind verder persoonlijk de achterlichten iets te smal en iets in de lunchtinlaten in de voorbumper ziet er niet helemaal lekker uit.

Maar verder idd een heel mooie auto
@mikkeloentje: koelt dat lekker af, zo’n shredder? Want hier izzut heet!
@mikkeloentje: het is net een dwerg met anabolen, bedoel je?
@roppp: Niet dat ik bekend ben met “konten” van dwergen, maar zo is het wel ongeveer.
Wauw, heerlijk bommetje lijkt me dat.
Nog geen twee serie coupé mogen rijden, maar ben wel benieuwd naar het verschil met de 4.
@jarno_dewilde: Ik neem aan dat de 2-serie een ‘listiger’ karakter heeft dan een M4, aangezien de wielbasis me korter lijkt dan die van een M4.
Nutteloze exercitie,
Koop dan gewoon de M4 als je meer power wilt in je m2
@gietturbo: Ik vind de M2 wel mooier dan de M4.
@kilum: ik ook. Veel te lomp en groot voor een speledingetje.
Gaaf ding
Damn.. That’s sick
Wacht.
Je neemt een auto met een 3.0 twinturbo blok met standard 370 pk en gooit dat nieuwe zeer dure blok eruit. Vervolgens doe je er een andere, zeer dure 3.0 twinturbo blok in, eentje die 430 pk geeft. (geen idee of er andere onderdeleen op de M4 zitten, die het vermogen positief beinvloeden, die niet op de M2 zitten).
Vervolgens kietel je dit blok naar 540pk.

Rare jongens daar.
Het zou mij weinig verbazen als je een M4 kan krijgen voor de prijs van een M2 + M4 blok (nieuw) – M2 blok 2e-hand verkopen + overzet kosten.

Gekke jongens die Raclette-eters.

Het lijkt me wel interessant wat ze zeggen over waarom het M2 blok dus niet zover opgevoerd kan worden.
@gregorius: Het blok in de M2 is niet hetzelfde als het blok in de M4. Het blok van de M2 is namelijk de gewone productie-zesinlijn zoals die in alle modellen ligt. In de M4 ligt een ander motorblok, namelijk het S55-blok. Ik heb geen idee wat de precieze verschillen zijn, maar er is vast en zeker wel een techneut hier aanwezig die dat ons kan vertellen.
@berlinetta: Ja, ik snap dat het een ander blok is. N vs S serie.
Maar zoals @reistje zegt:
“Het grote verschil met het onderblok van de S55 is dat het closed-deck is met ARC-sprayed boringen. Wat potentie geeft voor betere koeling maar belangrijker hogere turbodruk aan kan zonder problemen met onder andere koppakking en cilinderwanden.”

Interessant iig geval. Lijkt me leuk om hun analyse te zien van wat het N55 blok dus aankan.
@gregorius: de M4 is twin turbo terwijl de M2 1 twinscroll turbocharger heeft
De Jeffrey Dahmer onder de BMW’s ..

Keivetgaafies ..
@lincoln: Pure porno, Jetcars, 159, Murica, burn it with fire, lekker bommetje.

Auto’s voor hen..
You know what i mean..
@viezefreddyw:

Nee .. Niet echt ..

Bedoel je “ik koop voor dat geld iets anders” en “goedkoop plastic opvullen met purschuim is duur plastic” en “ik kijk topgear maar topgear suckt” en “rijbeleving” volk misschien ??
@lincoln: Zo iets ja.. Maar Top Gear sucked echt…
Verschilt een M2 en M3/4 blok zo erg dan? Allebei 6inline turbo’s (en allebei 3.0 als ik het goed heb?), dus ik ga dan wel vanuit dat het ‘onderkant’ vh blok wel min of meer identiek is.
@arii: Ze delen redelijk veel zo ook de slag en boring. Het grote verschil met het onderblok van de S55 is dat het closed-deck is met ARC-sprayed boringen. Wat potentie geeft voor betere koeling maar belangrijker hogere turbodruk aan kan zonder problemen met onder andere koppakking en cilinderwanden.

De “nieuwe” BMW 3L B58 motor heeft overigens wel gewoon weer een closed deck.
@reistje: maar zou die vent niet goedkoper uitkomen als hij het originele M2 blok had opgevoerd ipv een (ga ik vanuit) duur M3 blok kopen en die nog eens opvoeren?
@arii: Ik weet geen BMW motoren prijzen maar dat zal zeer waarschijnlijk goedkoper zijn geweest. Echter was dit alleen het verschil in het blok. Er zijn nog veel andere dingen, de S55 kleppen, camshafts, betere flow een betere oliepomp een mechanische koelpomp, andere zuigers, een andere versie van Valvetronic en ik kan nog even doorgaan.

Je kan vast goedkoper 500+ pk uit een N55 halen maar de S55 blijft een betere motor.
@reistje: you know your engines. Thanks voor de info
@arii: De M3/4 blokken hebben TwinTurbo en een M2 heeft een TwinScroll Turbo, dat is een enkele turbo maar verward veel mensen door de naam. Verdere verschillen zou ik niet weten, daarvoor moet je bij de echte kenners zijn.
@klmz: ja ik weet het, maar met turbos kan je blijven spelen, gaat me meer om het blok zelf
Wat een karrewielen zitten er onder zeg, dat is toch niet mooi meer?
@madmarky: Ze doen me erg aan Hartge velgen denken. Er bestaat idd wel mooier spul.
990Nm @4900rpm = bijna 700pk

Misschien bedoelt @rubenpriest 690Nm?
@Onehp: iets te enthousiast. Het moest 730 Newtonmeter zijn inderdaad. Aangepast!
Wat lijkt me dat toch heerlijk om zoveel koppel te hebben.
Staat er nu dan ook ergens een M4 met een M2-blok te koop? De gemiddelde baby-boomer die zo’n auto kan bestellen merkt het verschil toch niet.
Zal wel echt een kanon zijn. Als het ook nog een beetje rijdt met dit vermogen, dan heb je een hele leuke auto.
Resultaat; mooie balans verneukt.
@spylegion:

Idd .. Alles naar de klote ..
@lincoln: jij begrijpt het
Dan krijg je een M3.
Is dit nou een goede tuner? Als ze zoveel onderdelen in eigen huis ontwikkelen..
Ik ben normaal niet zo fan van bmw maar dit ziet er goed uit
Hebben ze nu al een m2 om zeep geholpen
Met een witte blijf je zitten.
Velgen 1 maat te groot.
Wat RUF met porsches doet kunnen wij ook zullen ze gedacht hebben. Zal wel duurder zijn dan een M4.
Doe mij maar een M2 met het originele blok met een aantal kleine aanpassingen. Ik gok dat je aardig snel op M4 pk-aantallen komt, terwijl je de originele balans houdt en een pak geld op de bank houdt. Setje mooie velgen eronder (setje HRE’s ofzo), zeer subtiel verlagen, mooi diep kleurtje kiezen en knallen maar.
Zo das lekker!
Gister op bimmerfest geweest, maar de 1m blijf ik toch wel mooier vinden hoor👌 al is de m2 ook zeker geen straf om te zien
Ik zou hem van buiten “standaard” laten…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).