Dit is de beste Alfa Romeo 75 die je tegen gaat komen

Auteur: , 55 Reacties

De kilometerstand heeft er iets mee te maken.

De Alfa Romeo 75 blijft een aparte auto, met dito styling. Hij lijkt ontworpen met een liniaal en te rijden op pianowielen. Een leek zou dan ook nooit vermoeden dat dit aan de onderkant een Ferrari voor de massa is. Versnellingsbak tussen de achterwielen, achterwielaandrijving en perfecte 50/50 gewichtsverdeling. Een heerlijk onderstel.

Dit zijn leuke auto’s, als je ze kan waarderen. Wat echter minder leuk is aan dit type Alfa Romeo, is de bouwkwaliteit. We kennen allemaal de lichtelijk overdreven horror verhalen over spontaan wegroestende carrosserieën, maar ook de 75 kon er wat van. Motorisch vaak in orde, maar (qua onderhoud) een draak van een versnellingsbak. Blauwe rook uit de uitlaat moest je ook van houden.

Des te bijzonder is het exemplaar dat bij Sam van Dalen te koop staat. Het betreft een 1.8 met 120 pk. Hij heeft een kilometerstand van slechts 704 km en de carrosserie is in perfecte staat. Of, zoals ze het bij Sam van Dalen zeggen: “Het is prachtig om te beleven hoe deze auto’s ooit nieuw in de showroom gestaan hebben. Alle fabrieksstickers op de juiste plekken en onaangestast. De originele Michelin MXV banden zitten nog onder de auto en zelfs de mattenset die de dealer er destijds in heeft gedaan is behouden.” Prachtig toch? Mag je zelf bepalen of je hem € 19.900,- waard vindt…



55 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Maar verder geweldige auto’s. ik heb er 3 gehad (2x TZ, 1x turbo) en zou er zo eentje terug kopen als ik plek zat had.
Nee geen 19.900,- Misschien de helft. En dan ben ik denk ik al schappelijk
Leuk voor naast een nieuwe guilia
Toen gaaf. Nu super gedateerd. Tand des tijds niet echt lekker doorstaan op het netvlies. Bah
@mobieler: poeh vooral dat interieur :X
Ontzettend gaaf, uitzonderlijk uniek in deze staat.
In de jaren 90 heb ik zelf ook eentje gehad een rode 2.0 twinspark, ontzettend veel plezier mee beleefd, ongehoord snel voor zijn tijd, als ik dan weer een 75 zie mis ik de mijne stiekem nog wel eens.
Dat “op originele banden” maakt me toch altijd enigszins achterdochtig. Hoe poreus zijn die dingen dan wel niet? Waarschijnlijk laten ze nog meer lucht door dan de carrosserie…
@e1000bmw523i: die originele banden gelijk wegflikkeren voor een nieuw paar chinese dingen, de vraagprijs is al zo hoog dat de portemonnee dan wel aardig leeg is. En onderhoud wil je ook nog kunnen doen…
@thijsj: ‘Voor een nieuw paar Chinese dingen’ is je veiligheid vriend, en ook voor iemand anders. Moeten meer mensen aan denken.
@thijsj: iedereen die er Chinese meuk onder flikkert mogen ze wat mij betreft rijbewijs + auto afnemen
Laat maar staan.
De orginele banden? Zal wel lelijk uitgedroogd zijn. En, niet gehaal onbelangrijk, deze auto’s moet je rijdend houden. Alles in de motor is uitgedroogd, klepseals, keerringen, noem het maar op.
@koeckenbacker: zo te zien aan de foto onder de topic-titel, is er het e.e.a. aan riemen, rubbers en slangen al ververst. Mag ook wel voor dat geld.

Ik zou denk ik toch op zoek gaan naar een setje Campagnolo-velgen. En dan gelijk een setje verse Pirelli’s omheen doen.

http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Alfa_Romeo/0_Divers/Alfa_Romeo_75_Occasion/IMG_1036.jpg
Wel fijn voor Alfa Romeo een nieuwe auto verkopen en niet 1 keer gebruik maken van de fabrieksgarantie.
Mooi! Dat 1.8je maakt ook niets uit, je gaat er toch niet mee rijden.
Niet echt de best kleur voor een 75. En ik zeg ’t niet gauw, maar deze kan wel een verlagingssetje en een paar dikkere wielen gebruiken – dan ziet-ie er meteen een stuk dikker uit.
@potver7:

“dikker”?

Dit is een klassieker, verneuk lekker een golf of zoiets.
@karaya: Niet zo overdrijven man, we hebben het niet over de Mona Lisa!
Veranderingen zoals een mooie set (Alfa-) wielen en een goede set veren en dempers zijn omkeerbaar hoor…
Puristen…
Liever de V6 die in Bennekom staat. Meer gelopen maar ook veel leuker. Kost wel hetzelfde overigens. Beetje veel als je het mij vraagt.
Heerlijke wagen, nog steeds spijt dat ik enkele jaren geleden niet zo’n oudje gekocht heb in plaats van mijn 147. Maar ik zou wel liever voor een lekker doorleefde V6 gaan, ipv deze veel te dure “nieuwe”.
Ik vraag me echt af waarom die uitlaat zo nét niet in het midden zit… Da’s een detail dat ik nooit begrepen heb aan deze auto.. Ok, ja kan dan nét wel een trekhaak plaatsen misschien, maar zonder dat vind ik het een beetje een gekke ontwerpkeuze.

Leuk autootje maar doe maar een nulletje van de prijs af…
@tjorque:

De Dion as.
@tjorque: Is “sportief”. BMW’s hadden het ook tot de jaren ’80.
@e1000bmw523i:

Volgens mij niet. BMW’s hadden onafhankelijke achterwielophanging. En de dion as heeft geen camber. En dat hadden BMW’s altijd wel.

De Glas-Bmw had wel een de dion as.
@karaya: Ik doelde op de uitlaat (bijna) in het midden. Dat hadden de BMW’s destijds WEL.
@e1000bmw523i:

Stimmt.
@tjorque:
Omdat asymmetrie juist mooi is ;-)
@tjorque: Wie zet er nu een trekhaak onder een Alfa???????
Er zijn tegenwoordig ook premium modellen met blauwe rook uit de uitlaat! Supergave auto, helaas zie je ze amper nog in het wild.
In zo’n hok hoort een V6, klaar.
En een Alfa met carrosserie in uistekende staat? 😅😅😅
@borrelnoot: mja, behalve dat de zespitters wat zwaar zijn en je beter een twinspark of turbo kunt hebben. Die rijden beter.
@dizono: in derde versnelling plankgas geven aan 2500 t/min, dan niets, niets, niets… en dan op 3500 à 4000 t/min whoeoeohoeoe turbo(delta)! geweldige momenten mee gehad 😅😉
Die is toch wel in iets betere staat dan mijn 75 TS. Maar daar is de prijs ook wel naar.
Wauw! Prachtig! Uniek in deze staat! E
n iets wat niet iedereen begrijpt gezien de reacties hier.
Pap had een 75 1.8 Carbs van 1986, zelfde kleur (Grigio Argento), alleen dus het eerste type.
Wat een auto was dat! In die tijd gewoon echt snel en een super wegligging.
Met deze kilometerstand zou ik hier alleen maar trots op zijn. Maakt mij niet uit wat de kenners er hier van vinden! Die motor zal zeker af en toe gelopen hebben en die banden: De auto heeft altijd binnen gestaan, dan leidt het rubber echt niet zo als buiten in de barre omstandigheden en veel zon.
Ik weet zeker dat in menig leiding bij jullie thuis rubbers zitten die ouder zijn dan deze wagen! Die vervang je toch ook niet zomaar?
Wanneer je van plan bent hier kilometers op te gaan zetten, is het misschien inderdaad wel verstandiger hier nieuwe banden op te zetten.
Ik ben verliefd!
Alleen jammer dat Sam van Dalen dit een Twin Spark noemt. Ik had iets meer kennis van hun verwacht.
Op botergeile wieldoppen nog wel, daar lusten we hier wel pap van.
@Citrofiel:
De TS had een maat grotere wielen en mooie wieldoppen kan ik me herinneren.
@karaya: Ik ken verder alleen de (nog kleinere of even grote?) volledig dichte doppen:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/12/Alfa_Romeo_75_rear_20110416.jpg

Zo lelijk dat het weer leuk is.
Hij is heel mooi hoor, maar doe mij maar een 156 GTA.
Van deze auto heeft iemand heel veel gehouden!
@pomoek: Of niet… Anders was hij/zij er wel mee gaan rijden.
@ablogjunk: Je kent het begrip “sarcasme”…?
Beetje te standaard, hoewel mijn spider dat ook is en ik die poespas niet mis. Ook elektrische niet.
Mooie bak, heb er zelf 2 gehad, helaas t aangeboden type niet met het blok wat je wilt hebben
Mijn vader heeft ook een 1.8 TS gehad, toen ik werd geboren. Ik heb het als fan van Italiaanse auto’s nooit echt een mooie auto gevonden. Mijn vader heeft er echter nog veel herinneringen aan, vooral ook omdat ’t z’n laatste eigen auto was, voordat de leasebakken kwamen.
De Elektronica in zo’n 75 is soms HEEL bijzonder. Earth, wind and Fire opzetten en het dashboard zorgt voor de discoverlichting!
M’n vader had een zwarte America 3.0 6v. Trok indertijd een hoop aandacht van voorbijgangers.

Maakte een fantastisch geluid, nog mooier dan de latere 24kleps busso’s.

https://i.wheelsage.org/pictures/alfa_romeo/75/autowp.ru_alfa_romeo_75_6v_3.0_america_3.jpg
Blijft leuk zo’n 75.

Maar ik koop liever een beter gebruikt exemplaar. En een abbo op de Alfa-specialist, voor onderhoud ed.
Snap niet waarom mensen de minst spannende uitvoering in dito kleur zo lang “bewaren”. Als het nu de 3.0 in het rood was had hij zo nog het dubbele kunnen vragen.
Ik mis die lekker grote asbak wel hoor.Heb er 2x 1 gehad.Eerste carborateurs en laatste net als deze maar dan in hetzwart. Had wel mooi houten stuurtje en pookknop.Was fijne Alfa maar roest he.Metalen tank kom je niet meer aan.Die gaat roesten ondanks dat je er een nieuwe dik onder tectyl onder hebt gezet.Denk dat je deze moet kopen om als investering te gebruiken.Over 50 jaar is hij echt grof geld waard.
Ik heb in 1991 een nieuwe 75 1.8 Epoca gehad, heerlijke auto. Bij 150K kilometers was het olieverbruik inmiddels zo’n 2 liter per 1000 km en auto verkocht.
prachtige wagen!!
7 weken geleden ik ik mijn geliefde turbo 1ste serie in de kreukels gereden door een onoplettende eikel
ik mis mijn bella nog elke dag
er gaat zeker nog een 75 komen, zaterdag ga ik kijken naar al de 3de 75
Fijne garage die Sam van Dalen en hebben veel mooi spul staan altijd.
Mare.. die radio is om te janken!
Mooi om te zien dat de ooit door mij geïmporteerde Alfa 75 hier tegen kom ( drie jaar na dato op deze blog )
Deze 75 stond in een kelder van een voormalige Alfa dealer op Sardinië. ( Auto Centro Piazza Marcomer ) Nooit verkocht geweest en via Ebay door mij 4 november 2007 gekocht in Oostenrijk. Deze man in Zwölfaxing had de auto ( vandaar de gemaakt kilometers ) naar Oostenrijk gereden ( via veerdienst naar Genua ) Ik heb de auto tot 2010 in opslag gehad en door omstandigheden toen helaas ( te goedkoop ) moeten verkopen aan een zekere Axel van Meyenfeldt en Jan van der Linden uit de regio Alkmaar. De rest is in te vullen.
De auto had nog nooit op kenteken gestaan ergo BPM ( indertijd BVB ) was ook niet afgedragen. Een deel is natuurlijk verdisconteerd met de vraagprijs.

Ik heb de bumpers indertijd nog laten spuiten bij Haans in Tilburg naar de carrosserie kleur voor de rest zaten er zelfs de originele matten uit Sardinie in. Helaas bleek na transport vanuit Oostenrijk met van Zandwijk naar Oisterwijk er winteromstandigheden te heersen ( lees pekel – zout ) de autobahn. Dit stuifzout deed de Alfa niet goed. De auto was slecht geprepareerd/ gespoten in de fabriek en na enige weken manifesteerde er al zichtbare roestvorming oa op de kofferdeksel randen en enige andere delen. Ik had Alfa ervaring maar deze auto was niet de beste althans qua lakkwaliteit. Mocht de huidige eigenaar meer willen weten ( ik rij uiteraard een 75 ) mail me dan. Ik heb nog een kopie van de orignele conformiteitsverklaring liggen plus andere info.
Met vriendelijke groet, Joop Stok [email protected]

Oja die radio… heb ik er in gezet een Blaupunkt met old style cassette gedeelte ook nieuw.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).