• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de beste Alfa Romeo 75 die je tegen gaat komen

Auteur: shjdejee, gepost 26 mei 2016 om 18:46 – 55 Reacties

Afbeelding Dit is de beste Alfa Romeo 75 die je tegen gaat komenAfbeelding Dit is de beste Alfa Romeo 75 die je tegen gaat komenAfbeelding Dit is de beste Alfa Romeo 75 die je tegen gaat komenAfbeelding Dit is de beste Alfa Romeo 75 die je tegen gaat komenAfbeelding Dit is de beste Alfa Romeo 75 die je tegen gaat komenAfbeelding Dit is de beste Alfa Romeo 75 die je tegen gaat komenAfbeelding Dit is de beste Alfa Romeo 75 die je tegen gaat komenAfbeelding Dit is de beste Alfa Romeo 75 die je tegen gaat komen

nu nog netjes
De kilometerstand heeft er iets mee te maken.

De Alfa Romeo 75 blijft een aparte auto, met dito styling. Hij lijkt ontworpen met een liniaal en te rijden op pianowielen. Een leek zou dan ook nooit vermoeden dat dit aan de onderkant een Ferrari voor de massa is. Versnellingsbak tussen de achterwielen, achterwielaandrijving en perfecte 50/50 gewichtsverdeling. Een heerlijk onderstel.

Dit zijn leuke auto’s, als je ze kan waarderen. Wat echter minder leuk is aan dit type Alfa Romeo, is de bouwkwaliteit. We kennen allemaal de lichtelijk overdreven horror verhalen over spontaan wegroestende carrosserieën, maar ook de 75 kon er wat van. Motorisch vaak in orde, maar (qua onderhoud) een draak van een versnellingsbak. Blauwe rook uit de uitlaat moest je ook van houden.

Des te bijzonder is het exemplaar dat bij Sam van Dalen te koop staat. Het betreft een 1.8 met 120 pk. Hij heeft een kilometerstand van slechts 704 km en de carrosserie is in perfecte staat. Of, zoals ze het bij Sam van Dalen zeggen: “Het is prachtig om te beleven hoe deze auto’s ooit nieuw in de showroom gestaan hebben. Alle fabrieksstickers op de juiste plekken en onaangestast. De originele Michelin MXV banden zitten nog onder de auto en zelfs de mattenset die de dealer er destijds in heeft gedaan is behouden.” Prachtig toch? Mag je zelf bepalen of je hem € 19.900,- waard vindt…

Ook interessant!

  • Alfa Romeo gaat kneiterhete EV's bouwen
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

75, Alfa Romeo, occasion

Vorig bericht: « Max Verstappen goed bezig tijdens oefensessies in Monaco
Volgend bericht: Coureurs mogen in Monaco lekker los met hun helmdesign »

Lees Interacties

Reacties

  1. veloce zegt

    26 mei 2016 om 18:51

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Maar verder geweldige auto’s. ik heb er 3 gehad (2x TZ, 1x turbo) en zou er zo eentje terug kopen als ik plek zat had.

    Login om te reageren
  2. kilum zegt

    26 mei 2016 om 18:53

    Nee geen 19.900,- Misschien de helft. En dan ben ik denk ik al schappelijk

    Login om te reageren
  3. allesmetturbo zegt

    26 mei 2016 om 18:55

    Leuk voor naast een nieuwe guilia

    Login om te reageren
  4. mobieler zegt

    26 mei 2016 om 18:57

    Toen gaaf. Nu super gedateerd. Tand des tijds niet echt lekker doorstaan op het netvlies. Bah

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      26 mei 2016 om 23:32

      @mobieler: poeh vooral dat interieur :X

      Login om te reageren
  5. bofkont zegt

    26 mei 2016 om 19:04

    Ontzettend gaaf, uitzonderlijk uniek in deze staat.
    In de jaren 90 heb ik zelf ook eentje gehad een rode 2.0 twinspark, ontzettend veel plezier mee beleefd, ongehoord snel voor zijn tijd, als ik dan weer een 75 zie mis ik de mijne stiekem nog wel eens.

    Login om te reageren
  6. e1000bmw zegt

    26 mei 2016 om 19:10

    Dat “op originele banden” maakt me toch altijd enigszins achterdochtig. Hoe poreus zijn die dingen dan wel niet? Waarschijnlijk laten ze nog meer lucht door dan de carrosserie…

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      26 mei 2016 om 19:54

      @e1000bmw523i: die originele banden gelijk wegflikkeren voor een nieuw paar chinese dingen, de vraagprijs is al zo hoog dat de portemonnee dan wel aardig leeg is. En onderhoud wil je ook nog kunnen doen…

      Login om te reageren
      • jordydeknecht zegt

        26 mei 2016 om 20:01

        @thijsj: ‘Voor een nieuw paar Chinese dingen’ is je veiligheid vriend, en ook voor iemand anders. Moeten meer mensen aan denken.

        Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        26 mei 2016 om 22:29

        @thijsj: iedereen die er Chinese meuk onder flikkert mogen ze wat mij betreft rijbewijs + auto afnemen

        Login om te reageren
  7. koeckenbacker zegt

    26 mei 2016 om 19:12

    Laat maar staan.
    De orginele banden? Zal wel lelijk uitgedroogd zijn. En, niet gehaal onbelangrijk, deze auto’s moet je rijdend houden. Alles in de motor is uitgedroogd, klepseals, keerringen, noem het maar op.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      26 mei 2016 om 20:33

      @koeckenbacker: zo te zien aan de foto onder de topic-titel, is er het e.e.a. aan riemen, rubbers en slangen al ververst. Mag ook wel voor dat geld.

      Ik zou denk ik toch op zoek gaan naar een setje Campagnolo-velgen. En dan gelijk een setje verse Pirelli’s omheen doen.

      http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Alfa_Romeo/0_Divers/Alfa_Romeo_75_Occasion/IMG_1036.jpg

      Login om te reageren
  8. thomasthomas zegt

    26 mei 2016 om 19:14

    Wel fijn voor Alfa Romeo een nieuwe auto verkopen en niet 1 keer gebruik maken van de fabrieksgarantie.

    Login om te reageren
  9. lavoro zegt

    26 mei 2016 om 19:15

    Mooi! Dat 1.8je maakt ook niets uit, je gaat er toch niet mee rijden.

    Login om te reageren
  10. potver7 zegt

    26 mei 2016 om 19:18

    Niet echt de best kleur voor een 75. En ik zeg ’t niet gauw, maar deze kan wel een verlagingssetje en een paar dikkere wielen gebruiken – dan ziet-ie er meteen een stuk dikker uit.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      26 mei 2016 om 20:09

      @potver7:

      “dikker”?

      Dit is een klassieker, verneuk lekker een golf of zoiets.

      Login om te reageren
      • censuurisslecht zegt

        26 mei 2016 om 20:36

        @karaya: Niet zo overdrijven man, we hebben het niet over de Mona Lisa!
        Veranderingen zoals een mooie set (Alfa-) wielen en een goede set veren en dempers zijn omkeerbaar hoor…
        Puristen…

        Login om te reageren
  11. E34M5Touring zegt

    26 mei 2016 om 19:21

    Liever de V6 die in Bennekom staat. Meer gelopen maar ook veel leuker. Kost wel hetzelfde overigens. Beetje veel als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
  12. trustmeiamanengineer zegt

    26 mei 2016 om 19:22

    Heerlijke wagen, nog steeds spijt dat ik enkele jaren geleden niet zo’n oudje gekocht heb in plaats van mijn 147. Maar ik zou wel liever voor een lekker doorleefde V6 gaan, ipv deze veel te dure “nieuwe”.

    Login om te reageren
  13. tjorque zegt

    26 mei 2016 om 19:34

    Ik vraag me echt af waarom die uitlaat zo nét niet in het midden zit… Da’s een detail dat ik nooit begrepen heb aan deze auto.. Ok, ja kan dan nét wel een trekhaak plaatsen misschien, maar zonder dat vind ik het een beetje een gekke ontwerpkeuze.

    Leuk autootje maar doe maar een nulletje van de prijs af…

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      26 mei 2016 om 20:07

      @tjorque:

      De Dion as.

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      26 mei 2016 om 20:27

      @tjorque: Is “sportief”. BMW’s hadden het ook tot de jaren ’80.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        26 mei 2016 om 21:43

        @e1000bmw523i:

        Volgens mij niet. BMW’s hadden onafhankelijke achterwielophanging. En de dion as heeft geen camber. En dat hadden BMW’s altijd wel.

        De Glas-Bmw had wel een de dion as.

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          26 mei 2016 om 22:02

          @karaya: Ik doelde op de uitlaat (bijna) in het midden. Dat hadden de BMW’s destijds WEL.

          Login om te reageren
          • karaya zegt

            26 mei 2016 om 23:27

            @e1000bmw523i:

            Stimmt.

            Login om te reageren
    • Rob zegt

      26 mei 2016 om 22:33

      @tjorque:
      Omdat asymmetrie juist mooi is ;-)

      Login om te reageren
    • hanse1one zegt

      27 mei 2016 om 12:10

      @tjorque: Wie zet er nu een trekhaak onder een Alfa???????

      Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    26 mei 2016 om 19:37

    Er zijn tegenwoordig ook premium modellen met blauwe rook uit de uitlaat! Supergave auto, helaas zie je ze amper nog in het wild.

    Login om te reageren
  15. borrelnoot zegt

    26 mei 2016 om 19:41

    In zo’n hok hoort een V6, klaar.
    En een Alfa met carrosserie in uistekende staat? ???

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      26 mei 2016 om 19:56

      @borrelnoot: mja, behalve dat de zespitters wat zwaar zijn en je beter een twinspark of turbo kunt hebben. Die rijden beter.

      Login om te reageren
      • phdg zegt

        26 mei 2016 om 20:37

        @dizono: in derde versnelling plankgas geven aan 2500 t/min, dan niets, niets, niets… en dan op 3500 à 4000 t/min whoeoeohoeoe turbo(delta)! geweldige momenten mee gehad ??

        Login om te reageren
  16. Joel_D zegt

    26 mei 2016 om 19:51

    Die is toch wel in iets betere staat dan mijn 75 TS. Maar daar is de prijs ook wel naar.

    Login om te reageren
  17. pa045 zegt

    26 mei 2016 om 20:04

    Wauw! Prachtig! Uniek in deze staat! E
    n iets wat niet iedereen begrijpt gezien de reacties hier.
    Pap had een 75 1.8 Carbs van 1986, zelfde kleur (Grigio Argento), alleen dus het eerste type.
    Wat een auto was dat! In die tijd gewoon echt snel en een super wegligging.
    Met deze kilometerstand zou ik hier alleen maar trots op zijn. Maakt mij niet uit wat de kenners er hier van vinden! Die motor zal zeker af en toe gelopen hebben en die banden: De auto heeft altijd binnen gestaan, dan leidt het rubber echt niet zo als buiten in de barre omstandigheden en veel zon.
    Ik weet zeker dat in menig leiding bij jullie thuis rubbers zitten die ouder zijn dan deze wagen! Die vervang je toch ook niet zomaar?
    Wanneer je van plan bent hier kilometers op te gaan zetten, is het misschien inderdaad wel verstandiger hier nieuwe banden op te zetten.
    Ik ben verliefd!
    Alleen jammer dat Sam van Dalen dit een Twin Spark noemt. Ik had iets meer kennis van hun verwacht.

    Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    26 mei 2016 om 20:15

    Op botergeile wieldoppen nog wel, daar lusten we hier wel pap van.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      26 mei 2016 om 21:45

      @Citrofiel:
      De TS had een maat grotere wielen en mooie wieldoppen kan ik me herinneren.

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        26 mei 2016 om 22:27

        @karaya: Ik ken verder alleen de (nog kleinere of even grote?) volledig dichte doppen:

        Zo lelijk dat het weer leuk is.

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          26 mei 2016 om 23:29

          @Citrofiel:

          14 inch ipv 13 inch.

          75TS: http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/4OEAAOSwZ8ZW3i8T/$_20.JPG

          Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    26 mei 2016 om 21:25

    Hij is heel mooi hoor, maar doe mij maar een 156 GTA.

    Login om te reageren
  20. pomoek zegt

    26 mei 2016 om 21:36

    Van deze auto heeft iemand heel veel gehouden!

    Login om te reageren
    • ablogjunk zegt

      26 mei 2016 om 22:00

      @pomoek: Of niet… Anders was hij/zij er wel mee gaan rijden.

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        26 mei 2016 om 22:03

        @ablogjunk: Je kent het begrip “sarcasme”…?

        Login om te reageren
  21. PAN zegt

    26 mei 2016 om 22:09

    Beetje te standaard, hoewel mijn spider dat ook is en ik die poespas niet mis. Ook elektrische niet.

    Login om te reageren
  22. ocda zegt

    26 mei 2016 om 22:28

    Mooie bak, heb er zelf 2 gehad, helaas t aangeboden type niet met het blok wat je wilt hebben

    Login om te reageren
  23. LaLancia zegt

    26 mei 2016 om 23:06

    Mijn vader heeft ook een 1.8 TS gehad, toen ik werd geboren. Ik heb het als fan van Italiaanse auto’s nooit echt een mooie auto gevonden. Mijn vader heeft er echter nog veel herinneringen aan, vooral ook omdat ’t z’n laatste eigen auto was, voordat de leasebakken kwamen.

    Login om te reageren
    • jaccovdzaag zegt

      27 mei 2016 om 09:17

      @lalancia:

      Login om te reageren
  24. w0o0dy zegt

    26 mei 2016 om 23:20

    De Elektronica in zo’n 75 is soms HEEL bijzonder. Earth, wind and Fire opzetten en het dashboard zorgt voor de discoverlichting!

    Login om te reageren
  25. karaya zegt

    26 mei 2016 om 23:35

    M’n vader had een zwarte America 3.0 6v. Trok indertijd een hoop aandacht van voorbijgangers.

    Maakte een fantastisch geluid, nog mooier dan de latere 24kleps busso’s.

    https://i.wheelsage.org/pictures/alfa_romeo/75/autowp.ru_alfa_romeo_75_6v_3.0_america_3.jpg

    Login om te reageren
  26. toyotafortuner zegt

    27 mei 2016 om 00:21

    Blijft leuk zo’n 75.

    Maar ik koop liever een beter gebruikt exemplaar. En een abbo op de Alfa-specialist, voor onderhoud ed.

    Login om te reageren
  27. pinut187 zegt

    27 mei 2016 om 04:40

    Snap niet waarom mensen de minst spannende uitvoering in dito kleur zo lang “bewaren”. Als het nu de 3.0 in het rood was had hij zo nog het dubbele kunnen vragen.

    Login om te reageren
  28. Alfarobert zegt

    27 mei 2016 om 08:30

    Ik mis die lekker grote asbak wel hoor.Heb er 2x 1 gehad.Eerste carborateurs en laatste net als deze maar dan in hetzwart. Had wel mooi houten stuurtje en pookknop.Was fijne Alfa maar roest he.Metalen tank kom je niet meer aan.Die gaat roesten ondanks dat je er een nieuwe dik onder tectyl onder hebt gezet.Denk dat je deze moet kopen om als investering te gebruiken.Over 50 jaar is hij echt grof geld waard.

    Login om te reageren
  29. spidermann zegt

    27 mei 2016 om 09:43

    Ik heb in 1991 een nieuwe 75 1.8 Epoca gehad, heerlijke auto. Bij 150K kilometers was het olieverbruik inmiddels zo’n 2 liter per 1000 km en auto verkocht.

    Login om te reageren
  30. gtke zegt

    27 mei 2016 om 10:07

    prachtige wagen!!
    7 weken geleden ik ik mijn geliefde turbo 1ste serie in de kreukels gereden door een onoplettende eikel
    ik mis mijn bella nog elke dag
    er gaat zeker nog een 75 komen, zaterdag ga ik kijken naar al de 3de 75

    Login om te reageren
  31. lemster zegt

    27 mei 2016 om 10:56

    Fijne garage die Sam van Dalen en hebben veel mooi spul staan altijd.

    Login om te reageren
  32. Mika_Hakkinen zegt

    27 mei 2016 om 19:14

    Mare.. die radio is om te janken!

    Login om te reageren
  33. joopstok zegt

    8 april 2019 om 10:33

    Mooi om te zien dat de ooit door mij geïmporteerde Alfa 75 hier tegen kom ( drie jaar na dato op deze blog )
    Deze 75 stond in een kelder van een voormalige Alfa dealer op Sardinië. ( Auto Centro Piazza Marcomer ) Nooit verkocht geweest en via Ebay door mij 4 november 2007 gekocht in Oostenrijk. Deze man in Zwölfaxing had de auto ( vandaar de gemaakt kilometers ) naar Oostenrijk gereden ( via veerdienst naar Genua ) Ik heb de auto tot 2010 in opslag gehad en door omstandigheden toen helaas ( te goedkoop ) moeten verkopen aan een zekere Axel van Meyenfeldt en Jan van der Linden uit de regio Alkmaar. De rest is in te vullen.
    De auto had nog nooit op kenteken gestaan ergo BPM ( indertijd BVB ) was ook niet afgedragen. Een deel is natuurlijk verdisconteerd met de vraagprijs.

    Ik heb de bumpers indertijd nog laten spuiten bij Haans in Tilburg naar de carrosserie kleur voor de rest zaten er zelfs de originele matten uit Sardinie in. Helaas bleek na transport vanuit Oostenrijk met van Zandwijk naar Oisterwijk er winteromstandigheden te heersen ( lees pekel – zout ) de autobahn. Dit stuifzout deed de Alfa niet goed. De auto was slecht geprepareerd/ gespoten in de fabriek en na enige weken manifesteerde er al zichtbare roestvorming oa op de kofferdeksel randen en enige andere delen. Ik had Alfa ervaring maar deze auto was niet de beste althans qua lakkwaliteit. Mocht de huidige eigenaar meer willen weten ( ik rij uiteraard een 75 ) mail me dan. Ik heb nog een kopie van de orignele conformiteitsverklaring liggen plus andere info.
    Met vriendelijke groet, Joop Stok [email protected]

    Oja die radio… heb ik er in gezet een Blaupunkt met old style cassette gedeelte ook nieuw.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North