Dit is de Citroën C4 Cactus

Auteur: , 26 Reacties

Daar is ie dan, een dag voor zijn officiële onthulling, Citroëns lekker eigenzinnige C4 Cactus Crossover MPV-dinges.

Het uiterlijk liet zich al redelijk raden, met zijn Airbump-kussens, Picasso-lampunits, en onderbroken C-stijl, en zoals je ziet is Citroën lekker dichtbij hun concept gebleven. Tsja, het zijn ook Fransen en geen doodsaaie vergrijsde Gaappanners.

C4 Cactus interieur

Het interieur oogt lekker anders, en zit waarschijnlijk vol met verwijzingen naar het verleden, maar die filtert ondergetekende met zijn beperkte kennis van oude Citroentjes er zo snel niet uit. We zien onder andere een bank voorin in plaats van gescheiden stoelen, en een automaat die zich zowel met knoppen als met een hendel lijkt te laten bedienen.

Anaologe tellers ontbreken, de bestuurder moet het, net als bij bijvoorbeeld de i3, met een klein scherm voor zich en een groter (infotainment)exemplaar in het midden stellen. Achter het stuur zitten schakelflippers, het portier trek je dicht met een stevige band die tussen twee als geborsteld metaal ogende bevestigingen vastgemaakt zit, en ook op het dashboard zien we twee van dit soort knoeperts. Zou dit een groot opbergvak zijn?

Morgen weten we meer, tot dan: veel plezier met de gallery.



26 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
er zit ook kaktussen
@r32turbo: bad-um tssjj
Wat een guitig bakkie!
Lekker Meneer achterop zo,n Cactus schrijven
Vraag me af of hier een markt voor is?
@burninrubber: dat vraag je je serieus af in een land vol dusters en qashqais??

Ik ben zeer benieuwd naar de prijs!
Ik gok erop dat dit ding gewoon wegdrijft bij een zondvloed!
Leuk ding, maar ik denk dat ze er zonder die rare bobbels op de zijkant veel meer van zullen verkopen. Dit is wel weer typisch zo’n model dat (misschien) heel goed verkoopt in de eerste 3 maanden, maar die na 2 jaar van de markt wordt gehaald wegens gebrek aan verkoopsucces.
Leuke auto om te zien die in deze wit-bruine samenstelling er ook gewoon goed uit ziet. Niet te schreeuwerig/apart maar wel weer iets anders dan normaal. Hopen dat zulke dingen wat vaker in het verkeer te zien zullen zijn dan al die saaie leasebakkies.
Super gaaf ding! Echt helemaal goed. Lekker anders zonder dat het onpraktisch wordt; integendeel, dit ding is ontworpen om weer terug te gaan naar eenvoud en gebruiksgemak. Goed dus dat die kussens er aan de zijkant op zitten. In Frankrijk zal het vast een succes worden, nu maar hopen dat hij ook hier aanslaat. Ik vind hem mooi!
@JeejEm: Inderdaad, de fransen maken zo’n auto voor gewoon voor zichzelf en dat is de beste basis voor een goed ontwerp.
@gallardogt: Dat kan zo zijn, maar ’t is niet daarmee is ’t nog geen commercieel succes.
Is die hendel in het midden niet gewoon de handrem?
Gaat dit zo in productie?
@Donstil: blijkbaar. Een wagen die er uitziet als een conceptcar gewoon in productie nemen, dat kunnen allen de Fransen. Supercool dat Citroën dit durft. Ik hoop dat ze er veel van gaan verkopen.
Supertof dat die Airbump-kussens het productiemodel gehaald hebben, maar ik vraag me dan wel af… Hoe krijg je zoiets schoon? En hoe houdt zoiets zich in de carwash?
@Edge: haha, mijn eerste reactie ook….. en wat als iemand ze lek prikt? Dan loop je met een zak
Verschrompelde aardappels op je portier. Naja, hij zal er niet lelijker op worden
Heerlijk Frans eigenwijs weer. Een beetje een rare verschijning zo met die luchtkussens, maar zeker niet lelijk. Het interieur vind ik echter wel iets te gewoontjes, gelet op de aparte exterieurstyling, maar dat kan met de komende modelupdates wel bijgewerkt worden natuurlijk. Then again, ze moeten wel ergens de kosten wat mee zien te drukken.
Maar toch, ik had wat meer flair verwacht, zeker van de Fransen en al helemaal van Citroën.

Ik zie mezelf deze auto niet meteen kopen, maar kudos voor al degenen die het wel zullen doen. Al valt het wel te hopen dat eventuele kopers zich dan weer niet teveel laten verleiden tot het kiezen van anonieme kleuren. Citroën is echt wel goed bezig de laatste jaren, hun portfolio wordt er alleen maar mooier en interessanter op. De huidige C4 Picasso is ook super om te aanschouwen, een zeldzaamheid voor een MPV. Nu nog hopen dat ze die Metropolis effectief in productie nemen en dan ook meteen in Europa aanbieden. Het zou echt zonde wezen moest die tot Azië beperkt blijven. Doen ze goed daar in Frankrijk.
Dit is tenminste weer wat nieuws, Citroën durft gewoon af te stappen van traditionele modellen en designs. Kunnen andere autofabrikanten misschien nog wat van leren, die met wat enkele wijzigingen en wat nieuwe snufjes een auto als revolutionair bestempelen.

Creative technologie!
@reiziger: Creative technologie? Ik vermoed zo dat de technologie vooral heel erg mainstream zal zijn, alleen het design heeft wat creatieve accenten.
Dit wordt een knaller bij vrouwen die van chocolade(repen) houden!
Ik zie weinig verwijzingen naar het verleden. Geen 1-spakig stuur, geen hydropneumaat, geen bediening met ‘satellieten’ aan het stuur ipv stengels, geen radio-bediening tussen de voorstoelen.
OK: Hij heeft voorwielaandrijving. Dat is sinds de traction avant wel erg Citroën.
En – vooruit dan – de snelheidsmeter heeft geen conventionele layout. Daar hebben ze ook een aardige traditie mee.
Ik vind hem mooi en gedurfd. Zou die voorbank nog een extra zitplaats opleveren?
Maar ja: Gedurfde modellen worden (in elk geval in NL) niet verkocht: Cube, Veloster, Soul, A2, Smart I, Forfour, C6, Avantime, Speedster, Multipla, RX-8, Cubo.
Dit lijkt me een leuke PR-auto voor de farmaceutische industrie: wrapje erop met reclame voor pillen. Of Stimorol, kan ook.
Met de juiste prijsstelling kan dit wel eens een heel succesvolle auto worden. Ruim, bruikbaar en mooi om te zien, zowel van binnen als van buiten.
Heerlijk dat Citroën weer eindelijk zo lekker eigenzinnig is. (ook al is het niet meer met de mechaniek, maar vooral met het uiterlijk.)
Waaw, is dit een productiemodel? Apart. Niet echt mooi, maar zeker interessant. Wel wat veel zwart achteraan…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).