Dit is de eerste BMW M6 uit de jaren tachtig (E24)

Auteur: , 56 Reacties

Nog ver voor de V10-glorieuze M6, was de geboorte van het sportiefste model in de 6-serie reeds twintig jaar geleden al een feit.

De M6 E24 doet bij veel mensen namelijk niet meteen een belletje rinkelen. Niet onterecht, aangezien we dat ding helemaal niet kenden als M6 in Europa. BMW verkocht het model namelijk bij ons als M635CSi, maar dat vonden ze in Amerika maar een moeilijke naam. De eerste M6 was geboren.

Hoewel BMW M staat voor ultieme hardcore pr0n, was dat bij de eerste M6 niet het geval. Het Amerikaanse topmodel had namelijk minder vermogen dan een Europese M635CSi. Het betreft hier het prestigieuze doorontwikkelde M1-blok (M88/3) in de vorm van de S38B35 motor. Deze was goed was voor 286 pk en 340 Nm aan koppel. De topsnelheid bedroeg 255 km/u. De Amerikaanse zes-in-lijn leverde 260 pk en 330 Nm door de toevoeging van een katalysator. Een kleine afname in vermogen dus, zoals wel vaker bij US-spec auto’s het geval is.

M6 E24

De Europese M635CSi was overigens, samen met de M1, de snelste BMW die je in de tachtiger jaren kon kopen. Normaal gesproken werd de topsnelheid begrensd op 250 km/u, maar voor de M1 en de M635CSi was een uitzondering gemaakt. Hierdoor kreeg de auto destijds de stempel ‘De snelste BMW ooit gebouwd, op de M1 na.’ En daarmee trek je potentiële kopers.

M6 E24

Een schoonheid vanuit elke hoek
De oer-M6 was een sinistere beauty, en zat vol strak lijnenspel wat we kennen van BMW uit de tachtiger jaren. De coupé staat staat relatief dicht bij het asfalt, wat de auto een bijzonder aanzien geeft. Een leuk detail zijn de twee uitlaten die BMW (net niet helemaal) in het midden heeft verwerkt.

Van de Amerikaanse M6 E24 zijn minder dan 2000 exemplaren gebouwd. De vraagprijs van een occasion is nogal verschillend. Afhankelijk van de staat, schommelen prijskaartjes tussen de 25.000 en de 50.000 euro. Uitschieters met weinig miles gaan over de 50k heen.



56 reacties

Schaalmodel als foto’s gebruiken vind ik minder geslaagd
@subaru555: Is volgensmij geen schaalmodel hoor en anders hebben ze wel heel goed hun best gedaan.

OT: De e24 blijft zo ontzettend mooie cruiser. Zou graag een 635csi hebben. Helaas worden de propere exemplaren steeds duurder.
@subaru555: als je het verschil toch niet ziet; blijf dan met je schaalmodellen spelen. Stuk goedkoper;)
@kaspertje: haha ga jij maar eens naar de specsavers
Ehm de begrenzing op 250km/u was pas van kracht nadat de M1 op de markt kwam..
De eerste auto waarin ik mocht rijden na het behalen van mijn rijbewijs.
De eigenaar van het bedrijf naast waar ik mijn bijbaantje had er een , een zwarte
De begrensde top van 250 was een herenakkoord. In de jaren 90 werden normale auto’s snel. Heel snel. De E36 M3 was de eerste ‘betaalbare’ auto die bijna 270 liep. Om kamervragen te voorkomen, hebben de fabrikanten een akkoord gesloten. Alle topmodellen werden begrensd op 250 km/h. De snelste E36 M3’s qua topssnelheid, zijn de allereerste M3’s 3.0. Daarna werd alles begrensd. Behalve Porsche, die weigerden mee te werken omdat de topsnelheid een belangrijk onderdeel was van hun auto’s en om te concurreren met de concurrentie.

Waarom zijn er dan toch duitse auto’s die harder lopen? Simpel. De Audi R8 en RS modellen zijn strikt genomen geen Audi’s, maar auto’s van quattro GmbH.
Bij BMW is het ook mogelijk om de restrictor eraf te halen, in combinatie met racelicentie of rijtraining. Dan wordt deze eraf gehaald: ze worden altijd geleverd met begrenzer.
@gtwillem: lang leve de Opel insignia OPC, 270 standaard! en 300 getuned!!
@henkhupelschoten: ja maar dat rijd niet als een rs6 / m5 / porsche of iets dergelijks
@amnesia: U heeft er mee gereden?
@henkhupelschoten: Een Insignia OPC is een mooie auto, maar het lijkt me toch niet echt rationeel om dit te vergelijken met een M3 of Porsche. Daar zegt Amnesie niet zoveel verkeerds mee.
@Maarten123: qua prestaties kun je een Vectra OPC het beste vergelijken met de BMW 335i en de Porsche Macan S. Dus het kan wel ;-).
@gtwillem: Prestaties, ja.

Rij genot? Hmm…
@G-Ammo: Rijgenot zit ook tussen de oren. Als de BMW of Porsche dat al meer zouden bieden, dan staat nog lang niet in verhouding met het prijsverschil. Zo’n Insignia rijdt echt best goed, moet ik zeggen. Oke, het is geen M3, maar in vergelijking emt een S4 of 335 valt ie niet direct door de mand. Zo’n Insignia is vooral een stukje ruimer en is waanzinnig koersvast op de snelweg. Die grote sportkuipen zitten heerlijk, en zelfs de motor klinkt goed.
@gtwillem: wat wel blijkt is dat de begrenzers soms wat ruim staan afgesteld. Onze MCoupe rijdt 270 op de teller. Denk niet dat dit onder tellerafwijking valt.
@gtwillem: Maar wat wil je nu liever? Een van de eerste 3.0 m3’s zonder begrenzer, of een van de allerlaatste m3’s 3.0 van eind 97? Of toch de 3.2 al is die volgens de kenners minder?
@dutchdriftking: om heel eerlijk te zijn, zou ik geen E36 M3 willen. Niet dat het een slechte auto is, maar de E46 M3 is op alle punten gewoonweg beter. En ik vind dat model ook veel mooier.

Van de E36’s zou ik een M3 GT aanraden. Die zijn nu nog betaalbaar, hebben de fijnere 3.0, dubbelspoiler en die mooie groene lak. Toch iets bijzonders.

Maar ik zou nog liever een E46 M3 Competition willen, die zijn helemaal af ;-).
@gtwillem: Ik vind die GT anders vies duur worden. Zeker als je naar de prijzen van zo`n 5 tot 8 jaar geleden kijkt. Maar dat is met de gewone M3 ook. Voor mij persoonlijk toch echt de e36. Ik vind die toch zo mooi!
Het 2e plaatje, dat is hem helemaal. Wat is zo`n 6 serie toch een tijdloze schoonheid!
@dutchdriftking: dat is dan wel geen m6, maar de europese m635csi. ik ben het wel met je eens dat dat de mooiste versie van ze allemaal is!
@uselessblogger: Ik ga nog een stukje verder: dat is qua design misschien wel de aantrekkelijkste BMW ooit.
And the sjonnie and Anita wagon was born
@henkhupelschoten: start jij morgen nou maar die handbak diesel weer.
@wildbeest: automaat benzine…. en MRB vrij!! doet dat maar eens na.
@henkhupelschoten: mrb vrij en automaat daar gaat iets mis. Youngtimers pak je het liefst met een handbak;) een paar uitzonderingen: de E en S klasse, bmw E39 en alle amerikanen
@wildbeest: ik rijd de e24 met automaat en geloof me: heerlijke cruiser is dat.
@uselessblogger: mijn e24 handbak (type 1) is anders ook een lekkere cruiser. Maar met bijvoorbeeld de sportautomaat in een type 2 of 3 is zeker niet verkeerd. Een type 1 hoort mijns inziens met een handbak (liefst de dogleg maarja… zeldzaam enzo)
@wildbeest: jammer genoeg zie tegenwoordig te vaak dat eigenaren een handbak in bijv. hun E12 plaatsen. Een klassieker hoort origineel te zijn imo.
@wildbeest: *uhum tis een oldtimer,
@henkhupelschoten: oldtimers zijn van voor de oorlog
@wildbeest:
e39 pak je ook het liefst met een handbak, die 5 traps automaat is een traag zuipend ding. Met een handbak ben je een liter minder kwijt op 100km, en 1 seconde eerder op 100. En als je er een neemt met een dikke motor hoef je toch niet zoveel te schakelen
@undifined1: net een e39 525d erbij aangeschaft als werkpaard… We gaan het zien
@wildbeest: zeker een fijne auto, een e39 met een m57. Ik heb zelf enkel ervaring met een handgeschakelde 530d. Rijd echt geweldig, doet bij normaal rijden alles boven de 70 prima in de 5, ook inhalen/ heuvel op met caravan. Was wel even Zoeken om eentje tw vinden met veel opties en een handbak
@undifined1: was persoonlijk misschien ook liever voor de handbak gegaan ivm verwacht onderhoud. Tot nu toe: een heerlijke cruiser met over elk toerenbereik genoeg koppel. De motor loopt netjes maar maakt wel wat meer herrie (buiten) dan de nieuwere diesels
@henkhupelschoten: ik hoop toch niet zo’n sneue Plug In..?
@henkhupelschoten: Smaak heb je of niet, ik weet wel in welke categorie ik jou kan scharen, lekker morgen weer naar je baas tuffen in je burgermans bakkie!
@toniominestrone: @henkhupelschoten rijdt W108 450SL, smaak heeft ie zeker wel
Dit was in mijn jeugdjren toch wel de ultieme pooier bak. Wat niet wil zeggen dat ik hem nu als klassieker niet mooi vind.
1e plaatje in de gallerie, kwijl kwijl
Deze staat wel erg hoog in het rijtje ‘als ik ooit het geld heb..’ Wat een prachtige auto is het!
Die velgen horen volgens mij trouwens thuis op een BMW 8-serie, niet een 6-serie. Zeuren op de late avond ;-)
@gtwillem: klopt inderdaad! overigens zijn het eigenlijk ook voor de 8-serie al eerder onbekende velgen.
@gtwillem: volgens mij horen de velgen er wel op thuis.
via iPhone app
@bmwtouring: nee. Deze velgen waren als optie op de 840 te krijgen, en als optie zonder meerprijs voor de 850.
@gtwillem: misverstand. Ik had de velgen in de fotogalerij gezien en doelde daar op. De rode wagen in het artikel heeft idd recentere velgen…
@gtwillem: Deze hoort idd met honigraat velgen door het leven te gaan.
@e1000bmw523i: wel de trx uitvoering. Of met gesmede trx fuchs velgen
Deze wagen bewijst dat lekker en vintage Duitse pr0n wél in een zin kunnen.
Niet alleen de eerste, maar ook de mooiste. Ik blijf het een plaatje vinden!
Ik ben jaloers op de oudere mensen hier. Wat reden er toen mooie auto’s rond. Ik ben blij dat er nog een g klasse gemaakt word. Tegenwoordig is alles veelste glad getrokken.
@gerjan: ja, robot auto’s.
Ai ai ai, ik heb een 85’er ooit finaal platgereden, zo zonde. Blijft een beest van een wagen en blijkt ook superveilig te zijn (zonder airbags)
@henkhupelschoten
Het merk opel is waarschijlijk verantwoordelijk voor 90% voor de zure regen.. Deze bolide van BMW was zeker en is nu nog destemeer een uitwerking van een jongensdroom in de werkelijkheid. Ik zou er veel voor over hebben om om eens in het bezit te zijn van zo’n prachtige klassieke M!!
Petje op of petje af

Spiritueel opvolger van de 3.0 CSL. Ik voorzie een mooie waardestijging voor goede exemplaren zonder jonnie en anita “verfraaingen”.
@spidermann: appels en peren
Betwijfel sterk of een M6 250 loopt, een Europese e28 m5 loopt op papier 245, dan lijkt het me sterk dat een M6 met minder vermogen en meer gewicht harder dan 250 loopt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).