Ook de Clio RS is in het nieuw gestoken

Auteur: , 34 Reacties

Nadat de gewone Clio werd strakgetrokken is het nu de beurt aan z'n hetere zusjes.

Grootste nieuws: de vernieuwde verlichting in de voorbumper van de Clio RS. Deze wijzigingen kenden we echter al van de Renault Clio R.S. 16 conceptcar. De gewone versie herbergt 200 pk onder de kap waar de Trophy-versie er nog eens 20 paarden bovenop doet. In beide gevallen schakel je met een zestraps ‘bak met dubbele koppeling, uiteraard bediend met flippers achter het stuur.

Verder kan de Clio RS worden besteld met een drietal verschillende chassis. De sterkste versie staat op het Trophy-chassis, dat vooral is gericht op circuitgebruik. De gewone RS kan worden uitgerust met een Cup-chassis dat zowel geschikt is voor een rondje op de gesloten omloop als voor weggebruik, terwijl het Sport Chassis meer comfort biedt voor gebruik op de openbare weg.

Nog even over de Trophy: dit ding gaat van 0-100 km/u in 6,6 tellen en de top bedraagt en fikse 235 km/u. Verder kun je deze versie laten uitrusten met een uitlaatsysteem van Akrapovic en staat ‘ie aan de voorzijde 2 cm en aan de achterzijde 1 cm lager op de veerpoten.

Prijzen zijn vooralsnog niet bekend. Renault Nederland heeft al wel aangegeven dat de vernieuwde Clio RS vanaf deze zomer te bestellen is.



34 reacties

Er staan foto’s van de RS (geel) en GT (blauw) door elkaar.
Mooi spul
Stukken fraaier is hij zo geworden zeg met als eyecatcher de nieuwe LED-verlichting in de voorbumper in RS-style. Gaaf ding! Nu nog een handbak.
Ik wacht op het 2.0L blok van de Megane.
@cossiekiller: Mwa ik denk dat het huidige (kleinere = lichtere) turbo blok leuker is. Je zou m eventueel nog kunnen chippen/tunen naar evenveel vermogen als de megane.
@sr20det: chippen kan, maar dan moet je wel een sterk verkorte levensduur accepteren.
Dit euvel is ook bekend bij de huidige Fiësta ST bij chippen.
@sr20det: Renault heeft toch zelf onlangs het 2.0L turboblok van de Megane in de Clio gestopt. Een gezonde 275pk! Maar ze gaan hem toch niet uitbrengen.

Die 2.0 NA die in de vorige Clio rs zat was wel een fijn blok, maar had echt te weinig koppel. Nogal vermoeiend om daar veel km mee te doen.
@cossiekiller: vermoeiend?
@amv8bart: ik gok veel poken en hoog in de toeren houden.
@AMV8Bart: Veel schakelen en in toeren houden om de vaart erin te houden. En dat cupchassis is leuk voor een funauto, maar ook weer niet voor elke dag. ;-)
@cossiekiller: de Clio rs16 komt er wel hoor
@thefmanl: Ik hoop het echt, maar ik twijfel er toch heel hard aan hoor. De concurrentie zit momenteel op een 210pk (Fiesta, Corsa, Polo wrc,…) Dat zou ineens wel een grote stap zijn.
@cossiekiller: Audi S1 en Cooper JCW zitten al rond 230-240pk. Beide uit 2-liters. Het zou kunnen als een soort overtreffende trap.
Nu nog een driedeurs met handbak. Komop Renault!
Dit ding vind ik bijna de lekkerste hatch uit het segment, maar een ding gooit roet in het eten. Namelijk de automaat. Deze autootjes lenen zich perfect voor lekker zelf roeren met die pook. En dan kom je al snel uit bij de concurrent met de blauwe ovaal.
@berlinetta: nieuwe Focus RS is echt lekker ja!
@edjehaze: ik denk dat hij de Fiesta bedoelt, aangezien dat de klasseconcurrent is. Verder heb ik het idee dat de RS uit de vorige generatie populairder was dan deze nu.
@choi: ehhh, bedoel ik!
Vorige maand nog een Clio RS gereden van de huidige generatie in de mooie geel / goude kleur. Rijdt erg goed alleen ben ik niet z’n fan van de flippers. Dit is een auto die een handbak moet hebben
@patrick: hoe klinkt ie?
@PunicaOase: als je rustig rijdt hoor je vrij weinig en als je het gaspedaal goed indrukt klinkt het wel Nice. Het terug schakelen geeft een heerlijke roffel. Als ik er eentje zou hebben dan zou ik wel een andere uitlaat laten monteren die wat meer lawaai maakt, maar dat is smaak.
@PunicaOase: vorige week ook de vorige clio RS gereden met handbak, dat was een stuk gaver kwa gevoel. Een heerlijk zware koppeling. Dan heb je veel meer het idee dat je een leuk circuitmonster rijdt
@patrick: klinkt dus wel oke :-) Akrapovic maakt het waarschijnlijk nog wat beter :-)

Ik had de vorige versie en die reed idd echt heerlijk en klonk natuurlijk ook wel gaaf bij accelereren naar hoge toeren… snelweg 120 was wel erg vermoeiend qua geluid constant 3500rpm…
@PunicaOase: dat denk ik ook!

De huidige Clio RS is een prima auto. In mijn ogen wat meer geschikt voor dagelijks gebruik. Iets meer comfort en wat meer ruimte.

Puur voor het sturen en trackday’s zou ik het type nemen welke jij had.

Heb jij een foto van je RS die jij had? Ben wel benieuwd.
@PunicaOase: idd. In 6e versnelling tegen de 4000 toeren op de snelweg… HEEL leuke wagen die vorige RS, daar niet van, maar niet echt relaxed als je eens een rustige rit wil. Met die nieuwe zal dat veel beter zijn, maar met die flippers zou ik die zowieso al niet willen.
JA! Ik ben om, heb nu zelf de GT versie maar van de RS wordt ik té hebberig van
Gaaf hoor, zeker een potentiële auto voor over een paar jaartjes.
Tegen die tijd heeft Renault vast weer één of andere “hetere” versie maar voor nu zou ik kiezen voor de Trophy versie met optionele Akrapovic uitlaat!!
Heel gaaf die akropovic-uitlaten
Waarom geen handbak, heerlijk om zelf te roeren!
Wie kan me uitleggen waarom ze wel 3 verschillende chassis varianten hebben en geen 3 onderstel varianten?

Of zullen ze hetzelfde bedoelen?
@boxergt: ding heeft geen chassis. Dus ze zullen het wel over het onderstel hebben.
Als ze nou ook een snelle estate uitbrengen en dan nog liever met een snelle diesel dan ben ik voor.. Clio estate RS-D lijkt me wel wat.. 180-200pk 400-450nm in een auto van ca 1100kg lijkt mij wel wat.. Helaas alleen in de klasse hoger verkrijgbaar(golf gtd // focus st-d, Leon fr diesel enz)
Doe maar zo’n Trophy, voor de vrouw.
Ik wacht op de 3.0 V6, motor achterin en achterwielaandrijving. Ik wacht nog een uur.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).