• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de Le Mans-racer van Toyota: TS030 HYBRID

Auteur: ricardo, gepost 24 januari 2012 om 22:13 – 50 Reacties

Toyota TS030 HYBRID

Aanschouw & zie hier. De racebak van Toyota die het Peuge eh.. Audi zéér lastig moet gaan maken op het heilige asfalt van het Franse Le Mans. Audi mag er de laatste jaren dan domineren met hun opgevoerde dieselblokjes, Toyota roept de hulp in van een hybridesysteem. Vraag maar aan Porsche hoe effectief dat is op de tracks.

Terwijl we in het dagelijks leven dikwijls onze twijfels hebben bij zware, logge en en mismaakte hybrides, is men er in de racerij best dol op. Porsche gebruikt e-motortjes en een vliegwiel voor extra boost en Toyota gaat in deze Le Mans-auto een 3.4-liter V8 gebruiken die wordt bijgestaan door twee elektromotoren. Eén van Aisin AW die aan de voorkant komt te liggen, en een elektromotor van Denso welke achterin wordt geplaatst. Verdere specs over de hybride-aandrijflijn zijn er nog niet. Wel weten we dat dit systeem is omgedoopt tot Toyota Hybrid System – Racing (THS-R).

De 4,65 meter lange en 2 meter brede TS030 HYBRID (opvolger van de TS010 & TS020 uit de jaren negentig) zal uiteraard uitkomen in de LMP1-klasse en heeft een chassis dat volledig uit koolstofvezel is opgetrokken. In totaal zullen er twee modellen meerijden tijdens de 24 Uur van Le Mans. Ook is van één team al bekend wie er gaat rijden: dat zijn Alex Wurz, Nicolas Lapierre en Kazuki Nakajima.

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Schrapt Toyota hun straatlegale hypercar vanwege crash?
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, le-mans, lmp1, Racing, Toyota, ts030-hybrid

Vorig bericht: « Mercedes S-Klasse-eigenaar wil heel graag een Maybach
Volgend bericht: Hoi Porsche, mogen wij van u een Boxster Turbo? »

Lees Interacties

Reacties

  1. kimi100 zegt

    24 januari 2012 om 22:16

    Ik ga komend jaar na Le Mans toe dus ik ben benieuwd of het wat wordt! Die auto’s gaan tegenwoordig trouwens wel steeds meer op elkaar lijken zeg

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      25 januari 2012 om 10:14

      @kimi100: Tja das de schuld van de regelgeving…

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    24 januari 2012 om 22:19

    Zou Audi al de regels aan het (laten) veranderen zijn?

    Login om te reageren
    • 964rs zegt

      24 januari 2012 om 23:31

      @norge: nu zullen ze wel proberen om elektrische power boosts te verbieden :p

      Login om te reageren
      • love4sportcars zegt

        25 januari 2012 om 13:42

        @964rs: nee, want de volgende R18’s gaan ook hybrides zijn.

        Login om te reageren
  3. marokkaanseheld zegt

    24 januari 2012 om 22:21

    Doe mij maar een Pruis.

    Login om te reageren
    • tuning zegt

      24 januari 2012 om 22:26

      @marokkaanseheld: Ik pas, ik neem de benenwagen nog liever.

      Login om te reageren
      • marokkaanseheld zegt

        24 januari 2012 om 22:29

        @tuning: Een Pruis kun je ook een tuning geven?

        http://3.bp.blogspot.com/_AUa1OY8_Ikg/Sx8UhhO_bqI/AAAAAAAAMys/pvlt1InBzyA/s400/toyota-prius-tuning-3_thumb.jpg

        Login om te reageren
        • bozewolf zegt

          24 januari 2012 om 22:31

          @marokkaanseheld: Toyota Pimprius?

          Login om te reageren
          • marokkaanseheld zegt

            24 januari 2012 om 22:32

            @bozewolf: Als je niet boos wordt, dan zeg ik ja.

            Login om te reageren
            • bozewolf zegt

              24 januari 2012 om 22:39

              @marokkaanseheld: Ik ben altijd boos. Tenzij ik biggen heb gegeten, maar die krijg ik nooit te pakken.

              Login om te reageren
              • marokkaanseheld zegt

                24 januari 2012 om 23:17

                @bozewolf: Ik ook, alleen op “Helden” die het proberen beter dan mij te doen.

              • jzaero zegt

                25 januari 2012 om 00:58

                @marokkaanseheld: ik doe de eerste poging! Het is ‘beter dan ik’ ;)

        • sanderbmwfan zegt

          25 januari 2012 om 08:28

          @marokkaanseheld: Bedoel je niet een prius kan je ook nog verder verzieken.

          Login om te reageren
  4. syliaca zegt

    24 januari 2012 om 22:27

    Is vast snel!

    Login om te reageren
  5. veyronlover zegt

    24 januari 2012 om 22:32

    Ik hoop alleen dat ze niet allemaal volledig elektrisch wordt want dat geluid van die le mans autos zijn zo lekker

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      25 januari 2012 om 10:12

      @veyronlover: Euh ik weet niet of je de audi van afgelopen jaar gehoord hebt… die maakte echt nagenoeg GEEN geluid… en dat was ‘gewoon’ een diesel.

      Login om te reageren
  6. raphael zegt

    24 januari 2012 om 22:57

    In ieder geval geen diesel, dat scheelt al.

    Login om te reageren
  7. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    24 januari 2012 om 23:09

    Le Mans? Oh, dat is dat marketing-feestje in Frankrijk….

    Login om te reageren
    • potjak zegt

      25 januari 2012 om 00:05

      @Svenska_Aeroplan_AB: wellicht kan men dit event koppelen aan Cannes de Lions…

      Login om te reageren
    • raphael zegt

      25 januari 2012 om 14:02

      @Svenska_Aeroplan_AB: Haha helemaal gelijk

      Login om te reageren
  8. 964rs zegt

    24 januari 2012 om 23:10

    Hopelijk wat tegenstand voor audi anders wordt het zo saai bimnen de lmp1 klasse

    Login om te reageren
  9. glashelder zegt

    24 januari 2012 om 23:12

    Zware logge hybrides?

    A) ik heb begrepen dat iedereen zich er druk over maakt dat ze met 140+ over de linker baan knallen

    B) Prius (vijfzitter met een wielbasis even lang als die van een Passat) 1350kg en 80-120 in 8,5 sec.

    C) Hybrid rules

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      25 januari 2012 om 07:41

      @glashelder: Diesel power jonguh!

      Login om te reageren
  10. vale46 zegt

    24 januari 2012 om 23:16

    Brullen maar met die dikke V8 :)
    Laat de elektromotortjes maar stiekem nog een extra boost geven. Eat that Audi-diesels!
    Ik gun ze de overwinning.
    Show the world that hybrid isn’t bad, Toyota!

    Btw: in ben in blijde verwachting van de specs, dus als iemand ze heeft, comment maar!

    Login om te reageren
  11. bozewolf zegt

    24 januari 2012 om 23:23

    -edit: check!-
    @vale46: rauwe specs nog niet bekend. Geheim!

    http://www.racecar-engineering.com/news/toyota-ts030-lmp1-hybrid-revealed/

    Meest uitgebreide info die ik heb kunnen vinden

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      25 januari 2012 om 10:42

      @bozewolf: Thanks! Toyota is duidelijk vollop aan het testen.
      Wel jammer dat ze maar 500kJ mogen opslaan. Het F1-kers mag nu 400kJ opslaan. Dat is 80pk gedurende 6,67sec. Veel te weinig, vooral als je bedenkt dat ze makkelijk 1MJ hadden kunnen halen (=dubbel zo veel)

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        25 januari 2012 om 18:10

        @vale46: Ah, zoveel meetbaar (voor ons die gewend zijn aan pk’s) vermogen geeft zo’n hybride unit dus! Altijd al wel es afgevraagd…

        500kj zou dan dus neerkomen op een boost van 100pk voor 6.6 seconden?

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          25 januari 2012 om 19:12

          @bozewolf: Jep, toch niet te onderschatten denk ik.
          Maar ik begrijp niet waarom ze een limiet stellen op de hoeveelheid energie die word gewonnen uit het remmen. Zo hou je de technologie tegen volgens mij.

          Login om te reageren
          • bozewolf zegt

            25 januari 2012 om 19:18

            @vale46: Ach ja, racerij anno 2012 en technische regelgeving…hebt U een minuutje? :mrgreen:

            Is het vastgelegd dat de boost specifiek voor een tijdsduur van 6.6 seconden moet gaan? Of kun je als fabrikant ook zeggen, ik wil 200pk in 3 seconden? Of 50 pk uitgesmeerd over 12?

            Login om te reageren
            • vale46 zegt

              25 januari 2012 om 21:22

              @bozewolf: In de F1 is de tijd vastgelegd 6,67sec. En het vermogen, dat moet je zelf maar weten. RBR heeft bvb veel kleinere motoren en batterijen en hebben dus ook minder KERS power. De wagen haalt zijn voordeel uit zijn aerodynamische superioriteit, met een groot KERS systeem was dat helemaal naar de vaantjes geweest.

              Voor AB altijd een minuutje ;)

              Login om te reageren
  12. midasracer zegt

    24 januari 2012 om 23:27

    Geweldig, een diesel tegen een hybrid op LM. En als Toyota wint krijgen we vast een Prius Sport. Grapje? Nee ik denk het niet, dit is het prototype:

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      24 januari 2012 om 23:41

      @midasracer: Da’s niet eens zo heel verkeerd lol.

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      25 januari 2012 om 10:43

      @midasracer: Looks very good (voor een Prius toch..)

      Login om te reageren
    • rodger zegt

      25 januari 2012 om 19:13

      @midasracer: mis de taartschep

      Login om te reageren
  13. Barnato zegt

    24 januari 2012 om 23:38

    Ach gewoon wachten tot 2014! Peugeot terug, Porsche terug, Audi, Toyota. Dit jaar wordt ook spannend met nog kleinere tanks en lucht restricties voor diesel. Waarom die diesels zo beperken weet ik nog steeds niet. Iemand idee? Waarom gewoon niet grotere tanks en meer vermogen in benzine versies?

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      25 januari 2012 om 01:02

      @Barnato: zwaarder, minder bochtsnelheid. Diesels hebben al turbo’s.. Als benzine ook turbo’s mocht hebben hadden zij ook dat potentieel. Dat geeft een enorm koppel mee

      Login om te reageren
      • Barnato zegt

        25 januari 2012 om 08:24

        @jzaero: @dutchiehd: Daarom juist. Waarom diesels knijpen als je gewoon het simpel kunt oplossen door benzine versies sneller te laten rijden of laten we zeggen diesels 1000 en dan de benzine versies 750 kilo met grotere tanks. Probleem opgelost. Een tankinhoud van 60 liter voor de diesels dit jaar en de lucht restrictor van 47.4 mm naar 45.8 mm, turbo druk van 3,000 van 2,800 millibar. De teams die benzine versies rijden moeten gewoon slimmer zijn. @TSI-tje: Het is niet compleet toyota he. Het is team Oreca die de auto’s gaat maken samen met TTE. Dus dat zit wel goed. 1991 met Mazda was ook Oreca, Viper jaren ook Oreca :-)

        Login om te reageren
        • TSI-tje zegt

          25 januari 2012 om 09:10

          @Barnato: Zoals ik al stelde, geloof niet dat Herr Doktor Ullrich zich zorgen hoeft te maken. Beloftes, Specs etc. in de racerij zegt meestal niet zo veel. Ieder team/fabrikant/racestal heeft de insteek races te winnen en kampioen te worden. Slechts weinigen slagen hierin.
          Zeker bij een 24uurs endurance race is ervaring wat telt.
          Ik verwacht in 2012 nog niets van deze stal. Kome 2014/2015… hmmmmjaa, dan word het zeker interessant !

          Login om te reageren
          • Barnato zegt

            25 januari 2012 om 13:54

            @TSI-tje: Denk dat ze eerder problemen krijgen met pescarolo en vooral als die doorgaan met peugeot restanten zoals de geruchten nu zijn. Maar wordt wel interesant wat Oreca/Toyota gaat doen. Nu al zin in :-)

            Login om te reageren
        • bozewolf zegt

          25 januari 2012 om 19:19

          @Barnato: Wauw, draaien die turbo’s een volle 2 bar druk?

          Das…fucking veel. Wow.

          Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      25 januari 2012 om 07:43

      @Barnato: ik denk vooral door het koppel van de diesels.

      Login om te reageren
  14. TSI-tje zegt

    25 januari 2012 om 07:43

    Aggut, zal wel nét zo’n succes worden als Toyota’s F1 avontuur. Ik geloof niet dat Dr. Wolfgang Ullrich zich zorgen hoeft te maken. Ben het met Barnato eens, laten we maar wachten tot 2014.

    Login om te reageren
  15. revhead zegt

    25 januari 2012 om 08:44

    Zou dit jaar voor de vierde keer naar Le Mans gaan, maar mijn werkgever gooit roet in het eten. Voor degene die de TS030 live in actie willen gaan zien heb ik twee toegangskaarten en een campingplaats (Bleu Nord) in de aanbieding!

    Login om te reageren
    • gerard1710 zegt

      25 januari 2012 om 10:53

      @revhead: Oehh, ik ben misschien geïnteresseerd. Wat wil je ervoor hebben?

      Login om te reageren
      • gerard1710 zegt

        25 januari 2012 om 11:50

        @gerard1710: Ohnee, dat is de camping, nevermind…

        Login om te reageren
  16. baap zegt

    25 januari 2012 om 09:37

    -edit: check!-
    OT; wordt een knallertje dit..

    Login om te reageren
  17. ytrewq zegt

    25 januari 2012 om 10:42

    bedoelen jullie niet totaal ipv toaal?

    Login om te reageren
  18. pursuit zegt

    25 januari 2012 om 14:24

    Zou erg gaaf zijn als deze auto wint.

    Ben er sowieso weer bij deze zomer.

    Login om te reageren
  19. Davidov zegt

    26 januari 2012 om 01:14

    http://www.youtube.com/watch?v=qyGKg47kRyI

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North