Aanschouw & zie hier. De racebak van Toyota die het Peuge eh.. Audi zéér lastig moet gaan maken op het heilige asfalt van het Franse Le Mans. Audi mag er de laatste jaren dan domineren met hun opgevoerde dieselblokjes, Toyota roept de hulp in van een hybridesysteem. Vraag maar aan Porsche hoe effectief dat is op de tracks.
Terwijl we in het dagelijks leven dikwijls onze twijfels hebben bij zware, logge en en mismaakte hybrides, is men er in de racerij best dol op. Porsche gebruikt e-motortjes en een vliegwiel voor extra boost en Toyota gaat in deze Le Mans-auto een 3.4-liter V8 gebruiken die wordt bijgestaan door twee elektromotoren. Eén van Aisin AW die aan de voorkant komt te liggen, en een elektromotor van Denso welke achterin wordt geplaatst. Verdere specs over de hybride-aandrijflijn zijn er nog niet. Wel weten we dat dit systeem is omgedoopt tot Toyota Hybrid System – Racing (THS-R).
De 4,65 meter lange en 2 meter brede TS030 HYBRID (opvolger van de TS010 & TS020 uit de jaren negentig) zal uiteraard uitkomen in de LMP1-klasse en heeft een chassis dat volledig uit koolstofvezel is opgetrokken. In totaal zullen er twee modellen meerijden tijdens de 24 Uur van Le Mans. Ook is van één team al bekend wie er gaat rijden: dat zijn Alex Wurz, Nicolas Lapierre en Kazuki Nakajima.
Ik ga komend jaar na Le Mans toe dus ik ben benieuwd of het wat wordt! Die auto’s gaan tegenwoordig trouwens wel steeds meer op elkaar lijken zeg
@kimi100: Tja das de schuld van de regelgeving…
Zou Audi al de regels aan het (laten) veranderen zijn?
@norge: nu zullen ze wel proberen om elektrische power boosts te verbieden :p
@964rs: nee, want de volgende R18’s gaan ook hybrides zijn.
Doe mij maar een Pruis.
@marokkaanseheld: Ik pas, ik neem de benenwagen nog liever.
@tuning: Een Pruis kun je ook een tuning geven?
http://3.bp.blogspot.com/_AUa1OY8_Ikg/Sx8UhhO_bqI/AAAAAAAAMys/pvlt1InBzyA/s400/toyota-prius-tuning-3_thumb.jpg
@marokkaanseheld: Toyota Pimprius?
@bozewolf: Als je niet boos wordt, dan zeg ik ja.
@marokkaanseheld: Ik ben altijd boos. Tenzij ik biggen heb gegeten, maar die krijg ik nooit te pakken.
@bozewolf: Ik ook, alleen op “Helden” die het proberen beter dan mij te doen.
@marokkaanseheld: ik doe de eerste poging! Het is ‘beter dan ik’ ;)
@marokkaanseheld: Bedoel je niet een prius kan je ook nog verder verzieken.
Is vast snel!
Ik hoop alleen dat ze niet allemaal volledig elektrisch wordt want dat geluid van die le mans autos zijn zo lekker
@veyronlover: Euh ik weet niet of je de audi van afgelopen jaar gehoord hebt… die maakte echt nagenoeg GEEN geluid… en dat was ‘gewoon’ een diesel.
In ieder geval geen diesel, dat scheelt al.
Le Mans? Oh, dat is dat marketing-feestje in Frankrijk….
@Svenska_Aeroplan_AB: wellicht kan men dit event koppelen aan Cannes de Lions…
@Svenska_Aeroplan_AB: Haha helemaal gelijk
Hopelijk wat tegenstand voor audi anders wordt het zo saai bimnen de lmp1 klasse
Zware logge hybrides?
A) ik heb begrepen dat iedereen zich er druk over maakt dat ze met 140+ over de linker baan knallen
B) Prius (vijfzitter met een wielbasis even lang als die van een Passat) 1350kg en 80-120 in 8,5 sec.
C) Hybrid rules
@glashelder: Diesel power jonguh!
Brullen maar met die dikke V8 :)
Laat de elektromotortjes maar stiekem nog een extra boost geven. Eat that Audi-diesels!
Ik gun ze de overwinning.
Show the world that hybrid isn’t bad, Toyota!
Btw: in ben in blijde verwachting van de specs, dus als iemand ze heeft, comment maar!
-edit: check!-
@vale46: rauwe specs nog niet bekend. Geheim!
http://www.racecar-engineering.com/news/toyota-ts030-lmp1-hybrid-revealed/
Meest uitgebreide info die ik heb kunnen vinden
@bozewolf: Thanks! Toyota is duidelijk vollop aan het testen.
Wel jammer dat ze maar 500kJ mogen opslaan. Het F1-kers mag nu 400kJ opslaan. Dat is 80pk gedurende 6,67sec. Veel te weinig, vooral als je bedenkt dat ze makkelijk 1MJ hadden kunnen halen (=dubbel zo veel)
@vale46: Ah, zoveel meetbaar (voor ons die gewend zijn aan pk’s) vermogen geeft zo’n hybride unit dus! Altijd al wel es afgevraagd…
500kj zou dan dus neerkomen op een boost van 100pk voor 6.6 seconden?
@bozewolf: Jep, toch niet te onderschatten denk ik.
Maar ik begrijp niet waarom ze een limiet stellen op de hoeveelheid energie die word gewonnen uit het remmen. Zo hou je de technologie tegen volgens mij.
@vale46: Ach ja, racerij anno 2012 en technische regelgeving…hebt U een minuutje? :mrgreen:
Is het vastgelegd dat de boost specifiek voor een tijdsduur van 6.6 seconden moet gaan? Of kun je als fabrikant ook zeggen, ik wil 200pk in 3 seconden? Of 50 pk uitgesmeerd over 12?
@bozewolf: In de F1 is de tijd vastgelegd 6,67sec. En het vermogen, dat moet je zelf maar weten. RBR heeft bvb veel kleinere motoren en batterijen en hebben dus ook minder KERS power. De wagen haalt zijn voordeel uit zijn aerodynamische superioriteit, met een groot KERS systeem was dat helemaal naar de vaantjes geweest.
Voor AB altijd een minuutje ;)
Geweldig, een diesel tegen een hybrid op LM. En als Toyota wint krijgen we vast een Prius Sport. Grapje? Nee ik denk het niet, dit is het prototype:
@midasracer: Da’s niet eens zo heel verkeerd lol.
@midasracer: Looks very good (voor een Prius toch..)
@midasracer: mis de taartschep
Ach gewoon wachten tot 2014! Peugeot terug, Porsche terug, Audi, Toyota. Dit jaar wordt ook spannend met nog kleinere tanks en lucht restricties voor diesel. Waarom die diesels zo beperken weet ik nog steeds niet. Iemand idee? Waarom gewoon niet grotere tanks en meer vermogen in benzine versies?
@Barnato: zwaarder, minder bochtsnelheid. Diesels hebben al turbo’s.. Als benzine ook turbo’s mocht hebben hadden zij ook dat potentieel. Dat geeft een enorm koppel mee
@jzaero: @dutchiehd: Daarom juist. Waarom diesels knijpen als je gewoon het simpel kunt oplossen door benzine versies sneller te laten rijden of laten we zeggen diesels 1000 en dan de benzine versies 750 kilo met grotere tanks. Probleem opgelost. Een tankinhoud van 60 liter voor de diesels dit jaar en de lucht restrictor van 47.4 mm naar 45.8 mm, turbo druk van 3,000 van 2,800 millibar. De teams die benzine versies rijden moeten gewoon slimmer zijn. @TSI-tje: Het is niet compleet toyota he. Het is team Oreca die de auto’s gaat maken samen met TTE. Dus dat zit wel goed. 1991 met Mazda was ook Oreca, Viper jaren ook Oreca :-)
@Barnato: Zoals ik al stelde, geloof niet dat Herr Doktor Ullrich zich zorgen hoeft te maken. Beloftes, Specs etc. in de racerij zegt meestal niet zo veel. Ieder team/fabrikant/racestal heeft de insteek races te winnen en kampioen te worden. Slechts weinigen slagen hierin.
Zeker bij een 24uurs endurance race is ervaring wat telt.
Ik verwacht in 2012 nog niets van deze stal. Kome 2014/2015… hmmmmjaa, dan word het zeker interessant !
@TSI-tje: Denk dat ze eerder problemen krijgen met pescarolo en vooral als die doorgaan met peugeot restanten zoals de geruchten nu zijn. Maar wordt wel interesant wat Oreca/Toyota gaat doen. Nu al zin in :-)
@Barnato: Wauw, draaien die turbo’s een volle 2 bar druk?
Das…fucking veel. Wow.
@Barnato: ik denk vooral door het koppel van de diesels.
Aggut, zal wel nét zo’n succes worden als Toyota’s F1 avontuur. Ik geloof niet dat Dr. Wolfgang Ullrich zich zorgen hoeft te maken. Ben het met Barnato eens, laten we maar wachten tot 2014.
Zou dit jaar voor de vierde keer naar Le Mans gaan, maar mijn werkgever gooit roet in het eten. Voor degene die de TS030 live in actie willen gaan zien heb ik twee toegangskaarten en een campingplaats (Bleu Nord) in de aanbieding!
@revhead: Oehh, ik ben misschien geïnteresseerd. Wat wil je ervoor hebben?
@gerard1710: Ohnee, dat is de camping, nevermind…
-edit: check!-
OT; wordt een knallertje dit..
bedoelen jullie niet totaal ipv toaal?
Zou erg gaaf zijn als deze auto wint.
Ben er sowieso weer bij deze zomer.
http://www.youtube.com/watch?v=qyGKg47kRyI