• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de meest bizarre auto die je vandaag zult zien

Auteur: Author, gepost 13 februari 2016 om 16:03 – 29 Reacties

Afbeelding Dit is de meest bizarre auto die je vandaag zult zienAfbeelding Dit is de meest bizarre auto die je vandaag zult zienAfbeelding Dit is de meest bizarre auto die je vandaag zult zienAfbeelding Dit is de meest bizarre auto die je vandaag zult zienAfbeelding Dit is de meest bizarre auto die je vandaag zult zienAfbeelding Dit is de meest bizarre auto die je vandaag zult zienAfbeelding Dit is de meest bizarre auto die je vandaag zult zienAfbeelding Dit is de meest bizarre auto die je vandaag zult zien

Bizarre racer: de Marcos Mantis XP
Bewijs het tegendeel maar eens.

Gewaardeerd collega en Lada-adept Dizono en ik hebben ons best gedaan, maar aan dit bouwsel valt werkelijk niks normaals te ontdekken. Ja, de wielen (vier stuks, vrij gangbaar) zijn rond en ze zitten op voorspelbare plekken, maar voor het overige moet dit haast wel het resultaat zijn van een stevige LSD-trip na een dagje werken in een lijmfabriek.

Marcos. Het merk is hier niet al te vaak voorbijgekomen, maar de Britten hebben bijzondere dingen gebouwd. Deze Mantis XP uit 1968 is misschien wel the daddy of them all, met z’n bizarre koets en zijruiten die bar weinig aan verbeelding overlaten.

In het kader van gewijzigde reglementen voor de 24 Uren van Le Mans kwamen de Britten met deze Marcos XP op de proppen, een racer die voorzien is van de nodige Formule 1-techniek. De monocoque is gemaakt van hout(!), daaraan gelinkt zaten stalen subframes. Voor het blok werd geshopt bij Jack Brabham die toevallig nog een V8 à 300 pk had liggen.

Marcos Mantis XP

Om de body zo aerodynamisch mogelijk vorm te geven, kreeg de Mantis XP een neus waar Pinokkio een behoorlijk potje voor zou moeten liegen. Zo lang als de neus is, zo kort is dan weer de kont van deze merkwaardige auto. Daarbij zit de bestuurder zoals gezegd tussen een overdaad aan perspex ruitjes, waarschijnlijk om gewicht te besparen. Da’s in elk geval goed gelukt, de schaal bleef hangen op slechts 650 kg.

De 1.000 km van Spa in ’68 betekende het debuut voor de Mantis XP en dankzij de overvloedige Ardenner regen verliep dat avontuur niet bepaald vlekkeloos. De race in Le Mans, traditioneel in de maand juni, werd echter verplaatst naar september terwijl Marcos niks liever wilde dan de wereld laten kennismaken met de experimentele racer.

Een engine swap, een paar nummerplaten en een akkefietje met de belastinginspecteur later werd de nieuwe motor (een Buick V8) in allerijl uit de auto gesloopt. De auto zelf werd naar Amerika verscheept en dat betekende ook meteen het einde van de racecarrière van de Mantis XP, de enige auto met middenmotor die Marcos ooit zou bouwen.

Zonde, maar gelukkig hebben we de foto’s nog.

Ook interessant!

  • Video: bizarre hagelbui sloopt tientallen auto's
    Video: bizarre hagelbui sloopt tientallen auto's
  • Mijn Auto gaat weer van start, geef je nu op!
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, marcos, wtf

Vorig bericht: « Auto rijdt tegen Dixi bij de A1, alles onder de stront
Volgend bericht: Autoblog-lezer maakt Zandvoort alvast Formule 1-proof »

Lees Interacties

Reacties

  1. janmetdelangeachternaam zegt

    13 februari 2016 om 16:04

    Hebbonn

    Login om te reageren
  2. exiges zegt

    13 februari 2016 om 16:13

    Weet ik eindelijk waar Franco Sbarro zijn inspiratie voor zijn Challenge III vandaan heeft.

    Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    13 februari 2016 om 16:18

    Geweldig apparaat! Zo bizar dat het nu nog bijna futuristisch is.

    Login om te reageren
  4. awesome zegt

    13 februari 2016 om 16:18

    Vet apparaat!

    De hele Hotwheels collectie zou gebaseerd kunnen zijn op wat we hier zien.

    Login om te reageren
  5. ocda zegt

    13 februari 2016 om 16:19

    Oke tegenbewijs dit is de weirdste https://www.youtube.com/watch?v=UgPPlJXvipM

    Login om te reageren
    • meatpuppet zegt

      13 februari 2016 om 16:35

      @ocda: Haha

      Ot, awesome vehikel!

      Login om te reageren
  6. 666jay zegt

    13 februari 2016 om 16:29

    http://www.carstyling.ru/resources/entries/3723/The-RoAcH-CoAcH-by-Ed-Newton-1978-02.jpg

    Q.E.D, geen dank.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      13 februari 2016 om 18:57

      @666jay: die heb ik nog ergens in een boekje van chroom en vlammen ?

      Login om te reageren
  7. rufctr01 zegt

    13 februari 2016 om 16:31

    Als je de auto van voren bekijkt dan ziet het er niet echt gedateerd uit

    Login om te reageren
  8. dsdh zegt

    13 februari 2016 om 16:33

    Sorry AB niet de bizarste van vandaag, heb net nog een multipla gezien ?

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      13 februari 2016 om 17:19

      @dsdh: geweldige auto’s, wel bijzonder lelijk

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      13 februari 2016 om 17:22

      @dsdh: hahaha ook bizar, maar wel een geniale auto hoor.

      Login om te reageren
    • sydney zegt

      13 februari 2016 om 17:27

      @dsdh: Die zie ik nooit meer.Heel vet eigenlijk

      Login om te reageren
  9. 87sandyd zegt

    13 februari 2016 om 16:49

    Is de binnenspiegel nou naar buiten verhuist?

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      14 februari 2016 om 11:00

      @87sandyd: yup

      Login om te reageren
  10. sydney zegt

    13 februari 2016 om 17:10

    Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat er nog wat gekkere gekkies rondrijden;
    Porsche 914 Alberto Hernandez Design http://oldconceptcars.com/1930-2004/porsche-914-alberto-hernandez-designs/

    Citroën Eole

    http://oldconceptcars.com/wp-content/uploads/Citroen-Eole-6.jpg

    SAAB Viking

    http://oldconceptcars.com/1930-2004/saab-viking-1982/

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      13 februari 2016 om 23:52

      @sydney: Die Saab en Citroen mag je eigenlijk niet tellen, dat zijn concepts. Die 914 vind ik overigens verrassend leuk uitzien

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    13 februari 2016 om 17:21

    Wat gaaf! Hebben! En dan lekker veel er mee rijden!

    Login om te reageren
  12. lammie zegt

    13 februari 2016 om 17:22

    Haha dit is toch te gek! Mooi geschreven stukje btw

    Login om te reageren
  13. thefmanl zegt

    13 februari 2016 om 17:26

    Is een keer anders dan de str10 die ik zo vaak hier heb gezien, geef mij er maar een

    Login om te reageren
  14. thesis zegt

    13 februari 2016 om 19:31

    Héle lage cW waarde denk ik zo

    Login om te reageren
  15. redneckdarian zegt

    13 februari 2016 om 19:33

    nog nooit een supertrapp uitlaat op een auto gezien…

    Login om te reageren
  16. lexaudi zegt

    13 februari 2016 om 21:01

    Lijp maar wel grappig toch.

    Login om te reageren
  17. norge zegt

    13 februari 2016 om 21:27

    Ok tegendeel bewezen…Krijg ik nou een taart?
    https://www.youtube.com/watch?v=SJIIcF2eBhg

    Login om te reageren
  18. Edge zegt

    13 februari 2016 om 23:51

    Hier is toch niks mis mee? Heerlijk excentriek! Ik hou er wel van!

    Login om te reageren
  19. mrrallycross zegt

    14 februari 2016 om 00:11

    Leuk, eens wat anders. Mooi is ie echter niet

    Login om te reageren
  20. sracert zegt

    14 februari 2016 om 11:18

    Sodeknetters wat een geil apparaat! Dat spiegeltje op het dak komt bekend voor: Mercedes nog wat had die ook

    Login om te reageren
  21. Alfarobert zegt

    14 februari 2016 om 13:11

    1968,dat zou je hem toch niet geven. Hij is naar America gegaan.Daar wordt hij binnenkort weergevonden als barnfind?

    Login om te reageren
  22. minimarcos zegt

    14 februari 2016 om 22:09

    In 2008 is hij gerestaureerd voor het 50 jarig bestaan van marcos in 2009 (op prescott hill)
    en in 2010 was hij te zien op Goodwood.

    wat een apparaat om in het echt te zien…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North