• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog-lezer maakt Zandvoort alvast Formule 1-proof

Auteur: Author, gepost 13 februari 2016 om 16:58 – 61 Reacties

Autobloglezer maakt Zandvoort alvast Formule 1-proof


Los van de hele logistieke mumbo jumbo kun je in het kader van Formule 1 op Zandvoort ook je vraagtekens zetten bij het circuit zelf. Gelukkig is één onzer lezers zo vriendelijk geweest om dat probleem alvast de nek om te draaien.

De eisen die aan F1-circuits gesteld worden zijn niet bepaald mals. Uitloopstroken, binnenterreinen met plaats voor alle trucks en niet te vergeten tribuneplaatsen voor toeschouwers; alles moet tip top in orde zijn voordat Bernie’s circus je omloop met een bezoekje komt vereren.

Nu Circuit Park Zandvoort een nieuwe eigenaar heeft, is menig Nederlandse Formule 1-liefhebber aan het dagdromen geslagen. Omdat het circuit in meerdere opzichten wat verouderd is en verre van geschikt voor de hoogste klasse in de autosport, was lezer @hzw zo vriendelijk om zijn visie op een modern duincircuit met ons te delen.

Belangrijkste puntjes:

  • De befaamde Hugenholtzbocht is een stukje teruggelegd, wellicht om ruimte te maken voor een fatsoenlijke uitloopstrook. Minstens zo belangrijk is de toegenomen ruimt op het binnenterrein. Je wilt niet weten hoeveel vrachtwagens er per race op een circuit afkomen.
  • Het circuit is op diverse plekken een stuk breder gemaakt om ruimte te bieden én om inhaalmogelijkheden te creëren.
  • De Hans Ernst Bocht, nu een behoorlijk krappe rechts-links chicane, is vervanger door een vrij snelle linkerbocht. Ook hier zouden de nodige inhaalacties plaats moeten kunnen vinden.
  • Last but not least: de Slotemaker Flyover! De gehele lus met inbegrip van het Scheivlak en de bochten zonder naam worden dus tegen de richting in genomen.

Wij vinden het allemaal plausibel klinken. Nu maar hopen dat Bernhard (of liever nog: Bernie) meeleest en er binnen een jaar of wat weer brullende sereen zoemende F1-motoren te horen zijn, daar achter de duinen.

Klik HIER voor de bewerkte versie in het groot. Het gewone circuit vind je DAAR, eveneens in het groot.

UPDATE 3 nov 2018: en we hebben weer een nieuw idee voor het circuit, check dit artikel!

Ook interessant!

  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • Zandvoort
    Rechter geeft circuit Zandvoort helemaal gelijk.
  • demonstreren tegen F1
    Demonstreren tijdens F1-weekend mag, maar niet overal
  • Woede over F1-camping bij circuit van Zandvoort

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

circuit, Formule 1, photoshop, Racing, zandvoort

Vorig bericht: « Dit is de meest bizarre auto die je vandaag zult zien
Volgend bericht: Klassieker: Jaguar XJR »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    13 februari 2016 om 16:59

    Stiekem dromen we allemaal mee met de Prins..

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      14 februari 2016 om 11:23

      @martinus:

      “dromen” en “prinsen” , blij voor je dat je in een sprookje leeft !

      Login om te reageren
      • michael_steel zegt

        14 februari 2016 om 12:05

        @desjonnies: Zolang mensen blijven dromen, is er een kans dat er veranderingen plaats vinden. Je hebt nu éénmaal mensen met visie nodig om positief vooruit te kunnen kijken. Negatieve en angstige denkers hebben wij al genoeg op deze wereld.

        Login om te reageren
    • kjeld zegt

      14 februari 2016 om 13:08

      @martinus: Precies. Zoland de AL bocht niet kan worden breder wordt
      https://youtu.be/lP0PWrMj4w4
      En de pedok bocht niet weg gaat voor meet ruimte op het binnen terein wordt het niets

      Login om te reageren
  2. granlusso zegt

    13 februari 2016 om 17:05

    Zou top zijn, maar hoe rendabel het circuit de test van het jaar blijft na zulke investeringen?
    Of levert Formule 1 echt zoveel op dat alle problemen van Zandvoort voorbij zijn

    Login om te reageren
  3. galverink zegt

    13 februari 2016 om 17:05

    Realistisch gezien moeten dan ook de spoorlijn en de wegen verdubbeld worden, door natuurgebied. Dat gaat niet zo snel gebeuren.

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      13 februari 2016 om 17:26

      @galverink: inderdaad… Terugweg vanaf Zandvoort met de trein is altijd verschrikkelijk.

      Login om te reageren
      • metalmike zegt

        13 februari 2016 om 21:59

        @bassx: Spoor is niet het probleem in Zandvoort, zou je maximale capaciteit rijden, dan kan je elk uur 8x een dubbeldekker van 12 bakken er overheen laten rijden. Dat het niet gebeurt ligt aan de NS, het is bijna nooit nodig.

        Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      13 februari 2016 om 19:27

      @galverink: nog nooit naar spa geweest tijdens een f1 race? om bij de snelweg te komen moet je gewoon met zn allen 30 km over een 2baansweg komen.

      Login om te reageren
  4. kobus1967 zegt

    13 februari 2016 om 17:06

    Gaat gewoon nooit gebeuren in Nederland jammer maar wel de realiteit. Teveel milieufreaks en ambtenarij en te kort geld.

    Login om te reageren
  5. agera zegt

    13 februari 2016 om 17:08

    Ik zeg doen!

    Login om te reageren
  6. martinus zegt

    13 februari 2016 om 17:10

    Maar helaas is een baan gewoon niet haalbaar.
    Ook met deze nieuwe lay out is hij te klein voor het moderne F1.

    Tegelijkertijd moeten we als Nederlanders niet klagen.
    Binnen een straal van 500KM zijn drie prachtige Grand Prix banen te vinden:
    1. Spa
    2. Silverstone
    3. Nürburgring/ Hockenheimring

    Samen met Belgie hebben wij dus een van de hoogst F1-GP-dichtheid in een straal van 500KM.

    Login om te reageren
    • koeckenbacker zegt

      13 februari 2016 om 19:39

      @martinus: maar niet voor heel lang meer natuurlijk.. :)

      Login om te reageren
  7. sydney zegt

    13 februari 2016 om 17:12

    Meneer snapt duidelijk niet hoe je in en vooral Zandvoort komt.

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      13 februari 2016 om 17:12

      @sydney: uit dus.

      Login om te reageren
    • meneer zegt

      13 februari 2016 om 17:43

      @sydney: snap ik dondersgoed, en daarom is het ook slechts dromen.

      Login om te reageren
    • Author zegt

      13 februari 2016 om 17:46

      @sydney: zelfs de eerste zin v/h artikel was teveel leeswerk ja?

      Login om te reageren
  8. arii zegt

    13 februari 2016 om 17:12

    Gelukkig kunnen die omwonende zeikers dan niet over het harde geluid klagen

    Login om te reageren
  9. Calimero zegt

    13 februari 2016 om 17:12

    Die HE bocht mag, geen probleem mee als je daar sneller door heen kunt. Ik heb het altijd een rare bocht gevonden dus mijn zegen heeft @hzw of er nog ooit een F1 komt of niet. Ook voor de recreatief rijder is het de moeite waard.Het gekke is eigenlijk dat ik veel meer met het circuit van Zandvoort heb dan Assen. Hoewel Assen een stuk moderner is en veel beter bereikbaar. Wat er ook aan CPZ zelf gedaan gaat worden je zult altijd het probleem houden van de infrastructuur.Hoe wil je dat probleem gaan oplossen? Een snelweg door de duinen kan ik mij niet voorstellen.In Zandvoort zelf staat sowieso alles vast. In de dorpen om Zandvoort begint de ellende vaak al in Heemstede/ Aedenhout. Laat het meezitten Bentveld. Vanaf de andere kant is Bloemendaal hetzelfde verhaal.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      13 februari 2016 om 17:31

      @milan0: De HE bocht vind ik de meest verschrikkelijke bocht op Zandvoort.
      Deze bocht haal steeds de flow uit je rondje. het is een zeer krampachtig stukje asphalt.

      Login om te reageren
    • dailydriver zegt

      13 februari 2016 om 17:33

      @milan0: neem gelredome.Infrastructuur en bij calamiteiten uber onhandig gebouwd. Verkeer een gedwongen richting op sturen en zo afvoeren. Niks keuze aan de bezoeker overlaten. Gewoon gedwongen links of rechtsaf je komt toch wel bij de A10 of A9 uit werkt perfect. Tunnel onder de nu spoorweg overgang(en) bouwen. Zou ook een hoop wellicht schelen.

      Login om te reageren
      • dailydriver zegt

        13 februari 2016 om 17:37

        @dailydriver: A200 of A44 bedoelde ik. De A10 ligt ergens anders.

        Login om te reageren
      • koeckenbacker zegt

        13 februari 2016 om 20:36

        @dailydriver: juist, net als hockenheim/nurburgring bij dtm. U gaat dáárheen, en eenmaal op de snelweg kunt u zelf kiezen. Ik geloof dat het hockenheim was waarbij er een stuk vangrail weggedraaid werd om door een normaal niet toegangkelijke oprit de 6 op te draaien.

        Login om te reageren
  10. marieke zegt

    13 februari 2016 om 17:13

    Harry Maessen aan boord trekken! Die heeft ervaring met circuits bouwen met de juiste vergunning …

    Login om te reageren
  11. rufctr01 zegt

    13 februari 2016 om 17:16

    Dan kun je beter een nieuw circuit in de polder of zo aanleggen. De auto’s zijn veel te snel voor dit circuit geworden.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      13 februari 2016 om 18:27

      @rufctr01: met die beredenatie hadden we dertig jaar geleden al afscheid hebben moeten nemen van o.a. de Grand Prix’ van Monaco en San Marino.

      Ik vind het een prachtig idee, maar besef dat deze vorm van dromen hoogstwaarschijnlijk nooit waarheid zal worden. En wat anderen hier ook al aangeven: dat ligt waarschijnlijk meer aan de infrastructuur rondom het circuit als aan het circuit zelf.

      Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    13 februari 2016 om 17:20

    Och, als het toch door zou gaan…..

    Login om te reageren
  13. CBR600rr zegt

    13 februari 2016 om 17:22

    Zolang de paddock tussen het rechte stuk en het stuk naar de Gerlach moet liggen komt er nooit een F1 race…

    Login om te reageren
  14. sydney zegt

    13 februari 2016 om 17:22

    Ik ken alle binnendoorwegentjes naar Zanvoort en terug en dat is op een mooie dag al een dingetje.Deze dromer moet lekker blijven dromen.Het is geen optie.Er zijn maar twee normale toegangswegen; de Zandvoorstelaan en de Zeeweg.En stiekempjes tussendoor maar vertel ik niet hier.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      14 februari 2016 om 11:18

      @sydney: Na een zin gebruikt men een spatie. Probeer het eens.

      Login om te reageren
  15. bart_vandecavey zegt

    13 februari 2016 om 17:31

    Nog teveel zandbakken…

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      13 februari 2016 om 17:33

      @bart_vandecavey: Zandbakken zijn makkelijker te vinden in de duinen dan asphalt. lol

      Login om te reageren
  16. wilbertg zegt

    13 februari 2016 om 17:32

    Een officieel F1 circuit moet volgens mij een chicane hebben, die zie ik hier niet.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      13 februari 2016 om 17:34

      @wilbertg: Die zal ik dan even aanleggen om de gang er uit te halen. :wink:

      Login om te reageren
  17. fmgarcia zegt

    13 februari 2016 om 17:46

    Erg leuke layout zo. Net even wat anders dan de rest. Dromen..

    Login om te reageren
  18. mrB zegt

    13 februari 2016 om 18:11

    Goed zo, lekker dromen. Ik vind de versiezonder fly-over vetter btw.

    Login om te reageren
  19. robindeelen zegt

    13 februari 2016 om 18:15

    ik zeg DOEN!!

    Login om te reageren
  20. spykerboy zegt

    13 februari 2016 om 18:16

    Zonde van de Sbocht om die op te offeren voor een dood normale linker knik.. Zou juist de S erin laten voor het spektakel…

    Login om te reageren
  21. niekie1999 zegt

    13 februari 2016 om 18:21

    Ik zou de laatste bocht iets strakker maken zodat goede exits beloond worden en minder rampzalige duiken in de tarzanbocht worden genomen, dat gebeurde te vaak in de endurance race van 2015.

    Login om te reageren
  22. martijn11 zegt

    13 februari 2016 om 18:22

    DOEN DOEN DOEN

    Login om te reageren
  23. pjotr zegt

    13 februari 2016 om 18:40

    Kom je aan het Scheivlak, dan kom je aan mijn moeder. Geen gerommel daarmee, die bocht is goed zoals hij is. Het enige wat er daar mist is een goede tribune: jammer dan de meeste bezoekers van het circuit dat stukje nooit zien.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      13 februari 2016 om 18:50

      @pjotr: Ik heb niets verander aan het Scheivlak, alleen dat hij nu anders om genomen wordt.

      Login om te reageren
      • pjotr zegt

        13 februari 2016 om 18:59

        @HZW: dat is een wezenlijke verandering: niks mooiers dan dat je van boven op de heuvel naar rechts het Scheivlak induikt. Dat verlies je als je de rijrichting omdraait…

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          14 februari 2016 om 17:26

          @pjotr: @HZW: Dat ben ik met je eens. Waarom niet de startrichting omdraaien? Dan pak je het scheivlak nog steeds in de huidige richting, maar creëer je vlak voor start finish nog een spannende bocht met de Tarzan. Beetje zoals bij Laguna Seca.

          Login om te reageren
  24. e1000bmw zegt

    13 februari 2016 om 18:47

    Dromen mag, nietwaar…

    Login om te reageren
  25. HZW zegt

    13 februari 2016 om 19:01

    Het zal wel dromen blijven.
    Als je nu al € 10 Miljoen betaald voor alleen vergane glorie, dan mag er nog wel € 100 Miljoen ingestoken worden om de hele accommodatie up to date te maken aan de nu geldende internationale circuit regels.
    Je kan er meer mee verdienen als je het circuit weg haalt en het bebouwd met appartementen.
    Dan kan je meer dan € 100 miljoen verdien aan het stukje grond met bebouwing.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      13 februari 2016 om 19:46

      @HZW: was dat maar zo lucratief…

      100 miljoen omzetten valt al tegen met een paar huisjes, laat staan winst. Bovendien is het ook nogal een dingetje om 100 miljoen terug te verdienen met een lapje asfalt en wat horeca, mocht je dergelijk geld wel in het circuit steken.

      Ik vind eigenlijk die tien miljoen al een hoop. Zelfs voor een financieel gezond circuit.

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        13 februari 2016 om 20:03

        @lekbak: Om eerlijk te zijn ik ook, maar het zal meer te maken hebben met grond prijs dan met de bebouwing, want dat is bij lange na geen € 10 miljoen waard.

        Login om te reageren
  26. carlo zegt

    13 februari 2016 om 19:49

    Ik mis de Panoramabocht, Tunnel Oost en de Marlborobocht. Niet bij het zien van dit, maar al 30 jaar of zoiets.

    Login om te reageren
  27. HZW zegt

    13 februari 2016 om 19:59

    Het oude circuit was prachtig, en is verpest na alle baan veranderingen.

    Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      13 februari 2016 om 20:17

      @HZW: Van de Tarzanbocht tot en met het Scheivlak is het nog steeds prachtig, en met mooie F1-historie.

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        13 februari 2016 om 20:38

        @perry_snijders: absoluut waar, nog steeds het mooiste stukje circuit.

        Login om te reageren
    • krantenbak zegt

      14 februari 2016 om 10:13

      @HZW: er moeten nog wat grindbakken verplaatst worden

      Login om te reageren
  28. toniominestrone zegt

    13 februari 2016 om 20:27

    Wat een kenners hier allemaal op AB, zelden in 5minuten tijd zoveel onzin gelezen!

    Login om te reageren
    • michael_steel zegt

      14 februari 2016 om 12:12

      @toniominestrone: Wie zegt dat…….een kenner?????

      Login om te reageren
  29. HZW zegt

    13 februari 2016 om 21:09

    Ik verwacht niet, dat er überhaupt een baanaanpassing zal komen.
    Als er een baan aanpassing zou komen dan hopelijk de Hans Ernst bocht.
    Ik vind al vanaf het begin dat hij de verkeerde kan opgelegd is.
    Verander je hem door de bocht de andere kant op te leggen, dan zou het een veel vloeiender geheel worden.

    http://40.media.tumblr.com/0ee0167b758b6bc0b28564fae195ea2b/tumblr_o2hh4n6iQ81rn9xfdo1_r4_1280.jpg

    Login om te reageren
  30. freshlife zegt

    13 februari 2016 om 22:39

    Is het TT-circuit een meter verbreden niet makkelijker?

    Login om te reageren
    • michael_steel zegt

      14 februari 2016 om 12:13

      @freshlife: Handen af van het circuit in Assen. Dat is een origineel motor circuit.

      Login om te reageren
    • luittinke zegt

      14 februari 2016 om 15:10

      @freshlife: Nadat de Noordlus er in 2005 al afgehakt is? Afblijven van de Kathedraal! De verdeling is toch vrij duidelijk? Assen: 2 wielen en af en toe en vierwieler, Zandvoort: 4 wielen en af en toe een tweewieler.

      Login om te reageren
  31. FeRaRi zegt

    13 februari 2016 om 22:44

    Bocht 5 en 6 moeten eruit. Minst leuke bochten ooit als rijder.

    Login om te reageren
  32. HZW zegt

    14 februari 2016 om 16:59

    Misschien is het een idee om “Formule-E” binnen te halen, geeft ook geen geluid overlast.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North