Autoblog-lezer maakt Zandvoort alvast Formule 1-proof

Auteur: , 61 Reacties

Los van de hele logistieke mumbo jumbo kun je in het kader van Formule 1 op Zandvoort ook je vraagtekens zetten bij het circuit zelf. Gelukkig is één onzer lezers zo vriendelijk geweest om dat probleem alvast de nek om te draaien.

Autobloglezer maakt Zandvoort alvast Formule 1-proof

De eisen die aan F1-circuits gesteld worden zijn niet bepaald mals. Uitloopstroken, binnenterreinen met plaats voor alle trucks en niet te vergeten tribuneplaatsen voor toeschouwers; alles moet tip top in orde zijn voordat Bernie’s circus je omloop met een bezoekje komt vereren.

Nu Circuit Park Zandvoort een nieuwe eigenaar heeft, is menig Nederlandse Formule 1-liefhebber aan het dagdromen geslagen. Omdat het circuit in meerdere opzichten wat verouderd is en verre van geschikt voor de hoogste klasse in de autosport, was lezer @hzw zo vriendelijk om zijn visie op een modern duincircuit met ons te delen.

Belangrijkste puntjes:

  • De befaamde Hugenholtzbocht is een stukje teruggelegd, wellicht om ruimte te maken voor een fatsoenlijke uitloopstrook. Minstens zo belangrijk is de toegenomen ruimt op het binnenterrein. Je wilt niet weten hoeveel vrachtwagens er per race op een circuit afkomen.
  • Het circuit is op diverse plekken een stuk breder gemaakt om ruimte te bieden én om inhaalmogelijkheden te creëren.
  • De Hans Ernst Bocht, nu een behoorlijk krappe rechts-links chicane, is vervanger door een vrij snelle linkerbocht. Ook hier zouden de nodige inhaalacties plaats moeten kunnen vinden.
  • Last but not least: de Slotemaker Flyover! De gehele lus met inbegrip van het Scheivlak en de bochten zonder naam worden dus tegen de richting in genomen.

Wij vinden het allemaal plausibel klinken. Nu maar hopen dat Bernhard (of liever nog: Bernie) meeleest en er binnen een jaar of wat weer brullende sereen zoemende F1-motoren te horen zijn, daar achter de duinen.

Klik HIER voor de bewerkte versie in het groot. Het gewone circuit vind je DAAR, eveneens in het groot.

UPDATE 3 nov 2018: en we hebben weer een nieuw idee voor het circuit, check dit artikel!



61 reacties

Stiekem dromen we allemaal mee met de Prins..
@martinus:

“dromen” en “prinsen” , blij voor je dat je in een sprookje leeft !
@desjonnies: Zolang mensen blijven dromen, is er een kans dat er veranderingen plaats vinden. Je hebt nu éénmaal mensen met visie nodig om positief vooruit te kunnen kijken. Negatieve en angstige denkers hebben wij al genoeg op deze wereld.
@martinus: Precies. Zoland de AL bocht niet kan worden breder wordt
https://youtu.be/lP0PWrMj4w4
En de pedok bocht niet weg gaat voor meet ruimte op het binnen terein wordt het niets
Zou top zijn, maar hoe rendabel het circuit de test van het jaar blijft na zulke investeringen?
Of levert Formule 1 echt zoveel op dat alle problemen van Zandvoort voorbij zijn
Realistisch gezien moeten dan ook de spoorlijn en de wegen verdubbeld worden, door natuurgebied. Dat gaat niet zo snel gebeuren.
@galverink: inderdaad… Terugweg vanaf Zandvoort met de trein is altijd verschrikkelijk.
@bassx: Spoor is niet het probleem in Zandvoort, zou je maximale capaciteit rijden, dan kan je elk uur 8x een dubbeldekker van 12 bakken er overheen laten rijden. Dat het niet gebeurt ligt aan de NS, het is bijna nooit nodig.
@galverink: nog nooit naar spa geweest tijdens een f1 race? om bij de snelweg te komen moet je gewoon met zn allen 30 km over een 2baansweg komen.
Gaat gewoon nooit gebeuren in Nederland jammer maar wel de realiteit. Teveel milieufreaks en ambtenarij en te kort geld.
Ik zeg doen!
Maar helaas is een baan gewoon niet haalbaar.
Ook met deze nieuwe lay out is hij te klein voor het moderne F1.

Tegelijkertijd moeten we als Nederlanders niet klagen.
Binnen een straal van 500KM zijn drie prachtige Grand Prix banen te vinden:
1. Spa
2. Silverstone
3. Nürburgring/ Hockenheimring

Samen met Belgie hebben wij dus een van de hoogst F1-GP-dichtheid in een straal van 500KM.
@martinus: maar niet voor heel lang meer natuurlijk.. :)
Meneer snapt duidelijk niet hoe je in en vooral Zandvoort komt.
@sydney: uit dus.
@sydney: snap ik dondersgoed, en daarom is het ook slechts dromen.
@sydney: zelfs de eerste zin v/h artikel was teveel leeswerk ja?
Gelukkig kunnen die omwonende zeikers dan niet over het harde geluid klagen
Die HE bocht mag, geen probleem mee als je daar sneller door heen kunt. Ik heb het altijd een rare bocht gevonden dus mijn zegen heeft @hzw of er nog ooit een F1 komt of niet. Ook voor de recreatief rijder is het de moeite waard.Het gekke is eigenlijk dat ik veel meer met het circuit van Zandvoort heb dan Assen. Hoewel Assen een stuk moderner is en veel beter bereikbaar. Wat er ook aan CPZ zelf gedaan gaat worden je zult altijd het probleem houden van de infrastructuur.Hoe wil je dat probleem gaan oplossen? Een snelweg door de duinen kan ik mij niet voorstellen.In Zandvoort zelf staat sowieso alles vast. In de dorpen om Zandvoort begint de ellende vaak al in Heemstede/ Aedenhout. Laat het meezitten Bentveld. Vanaf de andere kant is Bloemendaal hetzelfde verhaal.
@milan0: De HE bocht vind ik de meest verschrikkelijke bocht op Zandvoort.
Deze bocht haal steeds de flow uit je rondje. het is een zeer krampachtig stukje asphalt.
@milan0: neem gelredome.Infrastructuur en bij calamiteiten uber onhandig gebouwd. Verkeer een gedwongen richting op sturen en zo afvoeren. Niks keuze aan de bezoeker overlaten. Gewoon gedwongen links of rechtsaf je komt toch wel bij de A10 of A9 uit werkt perfect. Tunnel onder de nu spoorweg overgang(en) bouwen. Zou ook een hoop wellicht schelen.
@dailydriver: A200 of A44 bedoelde ik. De A10 ligt ergens anders.
@dailydriver: juist, net als hockenheim/nurburgring bij dtm. U gaat dáárheen, en eenmaal op de snelweg kunt u zelf kiezen. Ik geloof dat het hockenheim was waarbij er een stuk vangrail weggedraaid werd om door een normaal niet toegangkelijke oprit de 6 op te draaien.
Harry Maessen aan boord trekken! Die heeft ervaring met circuits bouwen met de juiste vergunning …
Dan kun je beter een nieuw circuit in de polder of zo aanleggen. De auto’s zijn veel te snel voor dit circuit geworden.
@rufctr01: met die beredenatie hadden we dertig jaar geleden al afscheid hebben moeten nemen van o.a. de Grand Prix’ van Monaco en San Marino.

Ik vind het een prachtig idee, maar besef dat deze vorm van dromen hoogstwaarschijnlijk nooit waarheid zal worden. En wat anderen hier ook al aangeven: dat ligt waarschijnlijk meer aan de infrastructuur rondom het circuit als aan het circuit zelf.
Och, als het toch door zou gaan…..
Zolang de paddock tussen het rechte stuk en het stuk naar de Gerlach moet liggen komt er nooit een F1 race…
Ik ken alle binnendoorwegentjes naar Zanvoort en terug en dat is op een mooie dag al een dingetje.Deze dromer moet lekker blijven dromen.Het is geen optie.Er zijn maar twee normale toegangswegen; de Zandvoorstelaan en de Zeeweg.En stiekempjes tussendoor maar vertel ik niet hier.
@sydney: Na een zin gebruikt men een spatie. Probeer het eens.
Nog teveel zandbakken…
@bart_vandecavey: Zandbakken zijn makkelijker te vinden in de duinen dan asphalt. lol
Een officieel F1 circuit moet volgens mij een chicane hebben, die zie ik hier niet.
@wilbertg: Die zal ik dan even aanleggen om de gang er uit te halen. :wink:
Erg leuke layout zo. Net even wat anders dan de rest. Dromen..
Goed zo, lekker dromen. Ik vind de versiezonder fly-over vetter btw.
ik zeg DOEN!!
Zonde van de Sbocht om die op te offeren voor een dood normale linker knik.. Zou juist de S erin laten voor het spektakel…
Ik zou de laatste bocht iets strakker maken zodat goede exits beloond worden en minder rampzalige duiken in de tarzanbocht worden genomen, dat gebeurde te vaak in de endurance race van 2015.
DOEN DOEN DOEN
Kom je aan het Scheivlak, dan kom je aan mijn moeder. Geen gerommel daarmee, die bocht is goed zoals hij is. Het enige wat er daar mist is een goede tribune: jammer dan de meeste bezoekers van het circuit dat stukje nooit zien.
@pjotr: Ik heb niets verander aan het Scheivlak, alleen dat hij nu anders om genomen wordt.
@HZW: dat is een wezenlijke verandering: niks mooiers dan dat je van boven op de heuvel naar rechts het Scheivlak induikt. Dat verlies je als je de rijrichting omdraait…
@pjotr: @HZW: Dat ben ik met je eens. Waarom niet de startrichting omdraaien? Dan pak je het scheivlak nog steeds in de huidige richting, maar creëer je vlak voor start finish nog een spannende bocht met de Tarzan. Beetje zoals bij Laguna Seca.
Dromen mag, nietwaar…
Het zal wel dromen blijven.
Als je nu al € 10 Miljoen betaald voor alleen vergane glorie, dan mag er nog wel € 100 Miljoen ingestoken worden om de hele accommodatie up to date te maken aan de nu geldende internationale circuit regels.
Je kan er meer mee verdienen als je het circuit weg haalt en het bebouwd met appartementen.
Dan kan je meer dan € 100 miljoen verdien aan het stukje grond met bebouwing.
@HZW: was dat maar zo lucratief…

100 miljoen omzetten valt al tegen met een paar huisjes, laat staan winst. Bovendien is het ook nogal een dingetje om 100 miljoen terug te verdienen met een lapje asfalt en wat horeca, mocht je dergelijk geld wel in het circuit steken.

Ik vind eigenlijk die tien miljoen al een hoop. Zelfs voor een financieel gezond circuit.
@lekbak: Om eerlijk te zijn ik ook, maar het zal meer te maken hebben met grond prijs dan met de bebouwing, want dat is bij lange na geen € 10 miljoen waard.
Ik mis de Panoramabocht, Tunnel Oost en de Marlborobocht. Niet bij het zien van dit, maar al 30 jaar of zoiets.
Het oude circuit was prachtig, en is verpest na alle baan veranderingen.
@HZW: Van de Tarzanbocht tot en met het Scheivlak is het nog steeds prachtig, en met mooie F1-historie.
@perry_snijders: absoluut waar, nog steeds het mooiste stukje circuit.
@HZW: er moeten nog wat grindbakken verplaatst worden
Wat een kenners hier allemaal op AB, zelden in 5minuten tijd zoveel onzin gelezen!
@toniominestrone: Wie zegt dat…….een kenner?????
Ik verwacht niet, dat er überhaupt een baanaanpassing zal komen.
Als er een baan aanpassing zou komen dan hopelijk de Hans Ernst bocht.
Ik vind al vanaf het begin dat hij de verkeerde kan opgelegd is.
Verander je hem door de bocht de andere kant op te leggen, dan zou het een veel vloeiender geheel worden.

http://40.media.tumblr.com/0ee0167b758b6bc0b28564fae195ea2b/tumblr_o2hh4n6iQ81rn9xfdo1_r4_1280.jpg
Is het TT-circuit een meter verbreden niet makkelijker?
@freshlife: Handen af van het circuit in Assen. Dat is een origineel motor circuit.
@freshlife: Nadat de Noordlus er in 2005 al afgehakt is? Afblijven van de Kathedraal! De verdeling is toch vrij duidelijk? Assen: 2 wielen en af en toe en vierwieler, Zandvoort: 4 wielen en af en toe een tweewieler.
Bocht 5 en 6 moeten eruit. Minst leuke bochten ooit als rijder.
Misschien is het een idee om “Formule-E” binnen te halen, geeft ook geen geluid overlast.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).