Dit is de Mercedes-Benz SLC, met AMG turbo-V6 [updated]

Auteur: , 61 Reacties

Jazeker, het grootste nieuws van deze SLK-opvolger schuilt onder de kap van de AMG-variant.

Mercedes-Benz SLC 300

Gistermiddag lekte de SLC het web op nadat een verstrooide medewerker enkele ongecamoufleerde exemplaren zomaar in het zicht geparkeerd had (foei Mercedes-medewerker, niet weer doen), vandaag worden de lakens er helemaal af getrokken. Naast een update naar het familiesmoeltje en een nieuwe naam krijgt Mercedes’ kleinste cabrio een drietal motoren mee, allemaal benzinegestookt.

Motoren

In deze derde generatie SLK, die volgens Mercedes’ nieuwe naamstrategie nu SLC heet (om de verwantschap met / positionering in het bereik van de C-Klase te onderstrepen) kan je kiezen uit twee viercilinders: de SLC 180-instapper met een 1.6’je en 156 pk en de SLC 200 met 2.0 en 184 pk. Wie meer wil is bij de introductie op de AMG aangewezen: helaas doet Mercedes-AMG niet meer zo knettergek als bij de vorige generatie – waar in de SLK 55 AMG gewoon een loei van een atmosferische 5,5 liter V8 werd gelepeld, maar krijgt de AMG nu een 3.0 V6 biturbo met 367 pk en 520 Nm, goed voor 0-100 in 4,7s en een top van 250 km/u.

Bij de grotere modellen heet dit AMG Sport, bij de SLC ’43 AMG’, hetgeen de enkele spaarzame eigenaren van een C43 AMG ongetwijfeld als ontheiliging van de naam zien: de oude C-Klasse heeft een 4,3-liter V8 24-klepper (maar ook ‘slechts’ 305 pk). Tijden veranderen.

Evenals de AMG 4-pitters valt ook de zescilinder buiten de ‘one man, one AMG‘-strategie, waarbij 1 persoon verantwoordelijk is voor je motorblok (en je een naamplaatje op je motor krijgt), dat doen ze alleen bij de V8 en V12. Heck, deze V6 wordt niet eens in Affalterbach gemaakt, hij krijgt alleen het predikaat ‘engineered in Affalterbach‘. Niet dat je met 367 pk in een lichte Roadster nou een stakker bent overigens, dat zeker niet.

Sperdiff en 9-bak

Gelukkig zet mercedes nog wel een achterassperdifferentieel op de optielijst van de SLC 43, waarvoor hulde. Gewichten worden helaas niet gecommuniceerd, die horen we later. Evenals de prijs trouwens, deze wordt medio 2016 gecommuniceerd.

Alle modellen krijgen een 9G-TRONIC automaat, behalve bij de standaard met handgeschakelde zesbak geleverde SLC180, hier moet je de automaat aanvinken.

De SLC 300 (waar de gehele fotoset aan gewijd is) en SLC 250d zijn bij de introductie niet in Nederland beschikbaar.

Update: gallery SLC43 toegevoegd.




61 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Woow! Nieuwe voorlampen! Totaal anders!
Er staat 184 kg. Zal wel pk moeten zijn?

Voorderest vind ik de oude mooier eerlijk gezegd…
Nee, hij weegt slechts 184 kg. Oh nee wacht, het was toch 184 pk…(en 300 Nm, voor wie het wil weten)
@sir_smokalot: dan zou ik zo ongeveer het gewicht verviervoudigen als ik er in zou zitten (beeeetje overdreven)
184 kg, rijd je alles en iedereen zoek mee
Weinig AMG aan de AMG dus… Jammer dat ze bij Mercedes zo sterk bezig zijn om het hele AMG te laten verwateren/steeds meet te mengen met de ‘gewone’ modellen. Maargoed, bij BMW en Audi doen ze niet anders.
In zoverre is dat niet zo heel erg, maar ik snap totaal niet waarom ze het model niet gewoon SLC 450 AMG Sport noemen. Zelfde aandrijflijn, maar in een SLC heet het ineens AMG..
via iPhone app
@trustmeiamanengineer: BMW en Audi zijn net iets voorzichtiger met het ‘misbruik’ van hun toplabels. Bij BMW heet de gelijkwaardige roadster ‘Z4 35is’, geen Z4 M en bij de Audi TT-RS krijg je die heerlijke vijfpitter.
Nou @gtwillem zaten we beide er flink naast….. Die 6 cilinder maak ik mezelf al aardig zorgen om. Betekent dat er geen V8 meer leverbaar is. Zal nog wat worden met de nieuwe c-klasse.. Verder rest mooie wagen, zet hem maar voor de stoep!
via iPhone app
@henkhupelschoten: inderdaad! Vind het wel een beetje een devaluatie. Was dan ‘all the way’ gegaan en had de ’45’ van de A-klasse gedaan. Een hitsige vierpitter was met 381pk in een lichte roadster, waarom niet? De vorige had 422pk, nu heeft de SLC AMG 55 pk minder dan zijn voorganger en is dus de hot hatch van MB sterker dan de sportiefste roadster.

Zoals Smoke zegt, dit is een SLK AMG Sport, geen full-fat AMG. Maar ja, de marketing afdeling zal er wel goed over nagedacht hebben.

OT: qua uiterlijk is ie er wel op vooruit gegaan. De scherpe kantjes en het ietwat lompe neusje van de eerste R172 zijn mooi aangepast. Met de huidige ‘AMG’ strategie bij de SLC denk ik dat ze bij Mercedes bedacht hebben: stoppen met het achterna jagen van Boxsters en het jeugdige publiek achterna gaan, maar gewoon lekkere comfy cruisers bouwen voor de ouwelui. Het is een keuze.
@henkhupelschoten: Ik heb gehoord van een wp chef van een MB dealer dat hij op de training voor dit nieuwe model al iets heeft gehoord over de V8, dus er is nog hoop, maar wat @gtwillem ook al zegt; de marketing afdeling zal er wel over hebben nagedacht.
SLC180. Ga je even schamen zeg.
Een gelijjkwaardige R171 woog 1.390 kg. Gaat dus niet echt overhouden met je 1.6’je…
@gregorius: waarom, die 1.6 turbo is best een lekker soepel blokje. Bovendien is deze instapper bij Mercedes niet heel afwijkend van wat fiat of Mazda op hun roadster levert.
@eelco74: Die SLK200 met 1.8 komprressorrr begreep ik ook al niet.
In ieder geval geeft MB het nu al toe, door ook het nummer te verlagen naar 180.

Maar goed, leuk voor de huismoeders / trofeewives.
@eelco74: maar mazda en fiat leveren dan ook een lichtere auto die zich in een ander marktsegment begeeft. Van Mercedes verwacht je voor een sportieve roadster dat ze niet zo’n klein (onsportief) blok erin aanbieden. Maar het zal de verkopen vast stimuleren
Vernieuwend? Nee!
Mooi? Tsja.. Jawel..

Interieur is wel weer dikke prima, zelfs het scherm zit gewoon in het dashboard.
Ze beginnen het door te krijgen.
@rikus: toen t ding nog SLK heette zat t scherm daar ook al dus dat is niet echt een verrassing…
@ukbob: In alle modellen zat het scherm in het dashboard. Maar tegenwoordig plakken ze het erin alsof het een ipad in zo’n houdertje is. Ik bedoel te zeggen dat dit model die ellende niet gekregen heeft.
@rikus: idd goed dat die rage aan deze voorbij is gegaan! Ben nou ook niet zo’n fan van die opgeplakte iPad’s
@rikus: voor een toucscreen is zo’n iPad constructie wel het optimale qua bedienbaarheid. BMW en Audi doen dat inmiddels ook zo.
@mashell: Klopt, maar zoals je wellicht in de GLE 63 AMG Coupé review van @CasperH hebt gelezen, is dat iPad-ding niet eens een touchscreen. Ik weet niet of dat op de andere modellen ook zo is, maar dat is wat mij betreft toch wel een gemiste kans.
@Edge: inderdaad. En het ziet er niet uit. Dat kan beter, en mooier. Mag je dat verwachten als je in die prijsklasse gaat shoppen?
Het zal vast super rijden, maar het AMG achtige speciale is er wel af. Zonde hoor. Als de auto ivp SLK, SLC moet gaan heten om bij de c-klasse te blijven, doe er dan ook gewoon lekker die 4.0 V8 in!

De enige reden die ik kan bedenken is dat AMG de productie niet aan kan.
@dutchdriftking: Dat zou nog wel eens de reden kunnen zijn inderdaad. Wel jammer dat dit model daaronder te lijden heeft. De SLK 55 was uniek in zijn segment. Deze SLC helaas niet meer.
@berlinetta: precies. Misschien weet @gtwillem wel hoe dat zit?
@dutchdriftking: Ik had het er gisteren toevallig nog over met @henkhupelschoten, en ook toen zaten wij er alle twee naast.

Kort de feitjes op een rij:
1. De 5.5 V8 zonder turbo’s was niet effeciënt genoeg en moest sowieso het veld ruimen.
2. De 4.0 V8 was geen optie. Daarmee komt de SLC véél te dicht bij de GT. (ik had een zwaar geknepen 4.0 kunnen begrijpen, maar die zou toch wel gekieteld worden).
3. Een 4.0 V8 zonder turbo’s had ook gekund, maar met turbo’s is de 4.0 waarschijnlijk een stukje effeciënter. Dus lood om oud ijzer.

Dus een V8 zou geen optie meer zijn. En om AMG nu speciaal voor één model een V6 te ontwikkelen gaat een beetje te ver. Mercedes heeft zich er gewoon heel erg makkelijk vanaf gemaakt. Deze zit qua power op het niveau van de allereerste SLK32 AMG.

Waarschijnlijk gaat Mercedes met de SLC zich wat specifieker richten op de doelgroep die toch al het meeste warm liep voor de SLK: de wat rijkere en rijpere dame die lekker van haar oude dag wilt genieten en in alle comfort van bridgeclub naar sherry-proeverij wilt rijden, desnoods met het dak op een mooie dag, maar wel met de airscarf om de door Robert Schumacher strakgetrokken nek te ontzien. En dan is er een versie met een AMG stickertje om de auto iets minder gênant te maken voor als haar man er in rijdt.
@gtwillem: Ik vrees dat je gelijk hebt. Maar dan had het wel beter geweest als het een afgezwakt label was geweest zoals bij de C450 AMG.
@gtwillem: De opties die je noemt kunnen goed kloppen inderdaad. Maar deze oplossing is erg slap.
Als Mercedes dit model AMG Sport had genoemd, was er niks aan het handje.
Als deze V6 een klein krachtkuurtje kreeg en ongeveer 420 pk had was er ook niks aan het handje. Desnoods de vierpitter van de A/CLA 45 erin. Deze laatste optie is weliswaar waarschijnlijk niet wat de cliëntèle het meest aanspreekt.
Verrek, geen mega grote tv voor je bakkes maar gewoon mooie kokertjes (of er dan ook echt analoge tellers in zitten is nog maar de vraag).
@robert110: Dat komt waarschijnlijk omdat het hele dashboard daarvoor omgegooid moest worden, en dat is weer net iets teveel gevraagd voor een facelift.
Precies zoals ik had verwacht, best jammer…
Ik vond de witte die we eerder zagen niet heel fraai. Maar deze foto,s vind ik wel heel fraai. Gelukkig ook geen 100% interieur kopie van het A of C interieur.
@eelco74: maar zou je deze verkiezen boven een Z4..?
Heb een dag heerlijk rond getoerd in de SLK, maar met m’n eigen geld zou ik toch direct naar de BMW showroom op weg zijn!
Ik vind de allereerste versie SLK nog altijd hrt lekkerst ogen. Dit oogt weer strak maar zie liever een TT-RS of Z4 … … Doeii
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ze zijn het interieur vergeten opnieuw te tekenen. Jammer! Verder vind ik het van buiten best een mooie auto.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De SLK55 AMG is dus de laatste ongeblazen V8 van Mercedes-Benz en Mercedes-AMG, ik weet wel welke ik ga halen :)

Wel een terugval in vermogen zeg, van 421 pk naar 367pk…
@granlusso: Facelift is wel geslaagd overigens
Schuin van voren lijkt het een eerste generatie SLK met andere koplampen. En dat is geen compliment…
Mooie facelift! Een beetje raar van die AMG idd.
De 4-cilinder van de 45-modellen hebben toch echt wel een mooi naamplaatje op het blok staan en ze worden ook echt volgens het one man, one engine principe gebouwd. Anders zou AMG op hun eigen site liegen, wat vrij raar zou zijn :)
@tdu2zonda: De 4-cilinders van AMG worden niet eens in Affalterbach gemaakt, maar in de motorenfabriek in Kölleda.

Sowieso: met ca 50 man bij AMG ook even alle 4-pitters (veel meer dan een verdubbeling) erbij doen?
@sir_smokalot: Ik heb niet eens gezegd dat ze in Affalterbach gebouwd worden!! Alleen maar dat ze wel volgens het one man – one engine principe gebouwd worden!!
Hier een artikel erover: http://www.autoevolution.com/news/m133-the-first-four-cylinder-turbo-mercedes-amg-engine-explained-56856.html

In deze alinea om precies te zijn: Unlike the other AMG engines, the M133 is built at the all-new, state-of-the-art Mercedes-Benz engine production plant in Kölleda, where all BlueDIRECT four-cylinder engines are built for the A- and B-Class models. In typical AMG fashion, the A 45’s engines are built by one man who signs his name on the engine filter, a hallmark for production quality.

Dus we kunnen concluderen dat we beide voor een deel gelijk hebben. :)
‘on the enigne filter’, want een eigen plaque op de afdekkap kost te veel zeker :). Dat verklaart ook waarom er tevens op de V6 in de SLC43 geen plaatje te bekennen is.

Mooie pr-praat hoor, maar het enige echte handwerk gebeurt in Affalterbach (en binnenkort in Mannheim vwb de V12’s).
Dit is totaal niet des AMG. Normaal gesproken is AMG altijd de bullebak. Zelfs auto’s met 8 cm aan de voorkant verlengen ging ze in het verleden niet te ver, alles om er een brute V8 in te kunnen lepelen. Dit is gewoon zwak. En dan bedoel ik niet zozeer het feit dat er geen V8 in ligt maar wel dat het geen bruut overpowered monster is. Dit is gewoon een grote blunder van de boys van AMG…
Ik vindt hem zo op het eerste gezicht niet helemaal lekker in proportie.
@meatpuppet: vind ik ook. Van de zijkant ziet ie er niet uit. Had iets langer moeten zijn. Voor de rest een gave facelift van de SLK.
@mercedesbenze350cdi: Standaard het probleem van de SLK, alleen daarom al liever een Z4 of TT… (en de tweede win voor de TT en Z4 is een stoffen dak, dat hoort gewoon bij een roadster)
Mercedes wilde juist meer duidelijkheid en overzicht creëren in de naamgeving, maar deze move snap ik toch niet helemaal. Het is mij nog steeds niet duidelijk of de SLC 43 AMG nou ook de vervanger is van de SLK 55 AMG of dat het enkel de AMG Sport-versie met een verwarrende naam is en dat er wel nog een 55 AMG komt.
Ik snap werkelijkwaar ook helemaal niks van deze move. Mercedes slaat de plank hier flink mis wat mij betreft.
2.0 benzine doet het vast goed genoeg. Op zich wel een leuk modelletje.

En ach, geen V8 meer, dan zou het alleen maar een overpowerd hok worden.
De Black Series was destijds wel geinig, maar de absolute max die je wilt kwa power. Die 480 poserpéékáás uit de C klasse AMG wil je helemaal niet joh….
@Rob: dat is juist de charme van AMG. Lekker lomp met veel teveel vermogen. Wil je gebalanceerd kan je beter bij bmw m shoppen.
@lekbak:
Ja, maar dat had die Black Series van een jaar of 10 terug toch ook gewoon?
Ik snap niet zo waarom het perse altijd meer! meer! meer! moet worden..

380pk in een tweezits roadster is gewoon al belachelijk veel en dan zijn er mensen die dat een teleurstelling vinden……

Roadsters met een grote motor…, we begonnen ooit met een Sunbeam Tiger (of eigenlijk de Daimler SP250) die standaard nog geen 180pk uit een Ford V8 had. En dat is nog altijd een sensatie om te rijden. Misschien wel veel meer sensatie dan deze Mercedes met turbotastische elektro gestuurde V8….
@Rob: Ik begrijp wat je bedoelt, maar wedstrijdje ver piesen hey.
De pk wedloop race is dan ook vrij bizar te noemen, mijn SLK 320, heeft 218pk en dat gaat echt heerlijk soepel en absoluut geen stakker kwa prestaties.
Maar eerlijk is eerlijk zo’n SLK 55 AMG is stiekem wel heel erg gaaf, die dikke V8 roffel en duw in de rug.
Een 300 noemen en dan een klein lullig blokje zien in de overzichten. Ik huil heel hard.
Als je dan zo’n auto wil pak dan ook een echte Mercedes dan maar 2e hands een SL. Dit valt toch een beetje in de categorie vrouwen auto’s.
Het meest tegenvallende is eigenlijk wel een 3.0 twin turbo V6 met slechts 367pk. Zelfs Nissan bouwt er eentje met 400 pk. Een S4 peutert er 333 pk uit, maar dat is alleen omdat ie geknepen is om niet te dicht in de buurt van de RS4 te komen. Een bezoek aan de chipboer en de S4 spuugt er 450 pk uit.
Dus een ‘AMG’ 3.0 V6 twin turbo, en dan 122 pk per liter?? Dat is wel erg karig. Behalve als ie geknepen is, omdat er straks een AMG-S versie komt met zeg 430 pk, en anders is het onderscheid te klein.
Hoe dan ook: marketing of karigheid, ik word er niet warm van.
Ik kan maar niet wennen aan die scheef geplaatste ventilatieroosters bij het beeldscherm…
Sir, have you been smoking a lot?
Klein typfoutje in de 3e alinea, (C-Klase).
Hebben die V6!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).