Menig Manta moest het ontgelden. Sommigen kregen slechts een vossenstaart aan de binnenspiegel, anderen kregen een heuse bodykit toebedeeld. Opel deed dat zelf beter met de 400, een heel dikke Manta als homologatiemodel voor een rallykanon.
Eind jaren ’70 komt Opel met de Ascona 400 op de proppen. De naam is een verwijzing naar de 400 straatauto’s die Opel moet bouwen om haar Groep C-rallyauto te homologeren. Onder de kap een 2.4-liter viercilinder met 144 pk (de rallywagens schopten het tot ca. 230 pk). In combinatie met een wagengewicht van krap 1000 kilo en achterwielaandrijving een leuke rijdersauto.
Opel zou in 1981 de Ascona C introduceren, met voorwielaandrijving, en dus moest er gezocht worden naar een andere auto om rally’s mee te rijden. Dat werd de Manta B, die veel onderdelen deelt met de Ascona. Zodoende kon de meeste techniek één op één worden overgezet en belandde de 2.4 vierpitter met 144 pk dus ook onder de kap bij de Manta 400.
De Manta 400 kreeg een wat agressievere bodykit mee van Irmscher dan de Ascona 400, een look die veelvuldig werd gekopieerd op minder potente Manta’s. Door veranderde regelgeving hoefde Opel niet langer 400 exemplaren te bouwen, maar hadden ze aan de helft al genoeg. Het werden er ietsje meer, 245 om precies te zijn. Drieëntwintig daarvan werden in 1981 gebouwd en die zijn te herkennen aan de grill met twee gleuven, daar waar alle latere exemplaren vier gleuven hebben. Ook de zo kenmerkende driehoekige luchtroostertjes in de motorkap ontbreken bij dit exemplaar.
De vorige eigenaren zijn bijzonder voorzichtig geweest met hun rappe Manta, de 400 staat er namelijk piekfijn bij. Op de teller staan slechts 58.700 kilometers en de behoorlijk epische stoelbekleding ziet er nog strak uit. Op een rvs-uitlaatsysteem na is deze auto dan ook volledig origineel en matching numbers. Dat vertaalt zich in een behoorlijk stevige vraagprijs van 75.000 euro. Gefortuneerde Opel-liefhebbers kunnen zich melden bij Appreciating Classics in Norfolk, UK.
Met dank aan onze Noorse stamgast voor de tip!
Wat een dikkert!
@dutchdriftking: BAM! Zo’n dikke Manta jonguh!
75K, dubbel en dwars waard! wat een onwijs gave wagen om te hebben!
@henkhupelschoten: echt 1 in de categorie “hebben hebben hebben”
@406_v6: Die categorie inderdaad!
@406_v6: maar ja, dan moet je ‘m eigenlijk ook echt gebruiken en dat is dan weer zonde.
Niet alleen een heerlijk interieur. Droomauto
Hele gave wagen, t enige jammeren is dat je 75K betaalt en iedereen nog steeds denkt dat je newkidsfetisjist bent
@scottishcarspotter2000:
Daar zou ik ver boven staan als ik dit groep B monster in mijn garage zou hebben.
@klungeldwerg: Monster is misschien wat optimistisch met 144 pk, tenzij je het over het uiterlijk hebt natuurlijk…
Een collega had er vroeger zelf 1 opgebouwd met originele delen…fabriek keurde hem goed…Maar de hij mocht er van de staat de weg niet mee op..
Noorse stamgast….Hij is leuk ;)
Wat een afschuwelijk hok. 75 mille… Daar weet ik wel betere doelen voor.
@jansen: leuk voor je no one cares
@Jansen: Goed verhaal man, doe er helemaal niks mee.
@jansen: Jij hebt verstand van auto’s?
Retecool ding
Grappig, een LHD auto, aangeboden aan de andere kant van de Noordzee, met een badge op de neus die men (enkele oplettende Top Gear kijkers uitgezonderd) nauwelijks zal kennen (want Vauxhall).
@RRRobert:
Amice! Hoe kom je erbij? Het logo op de neus, op de velgen, op het motorblok en zelfs die op de stoelbekleding, allemaal zijn het Opellogo’s. Het Vauxhall logo toont een griffioen, een soort adelaar en leeuw.
@9000cse: Scherp, maar ik denk dat wat @rrrobert probeert te vertellen, dat ze in de UK de Opel logo’s niet snel zullen herkennen aangezien ze daar enkel Vauxhall kennen. Op de oplettende Top Gear kijkers na.
Zijn de Manta’s overigens ooit als RHD (Vauxhall?) geleverd? Ik heb aan de andere kant van de plas nooit een zien rijden.
@skid: dat bedoel ik inderdaad.
Ik weet niet of de Manta ooit in de UK is geleverd, wel werd de Ascona (A) daar geleverd, met de neus van de Manta, als Vauxhall Cavalier.
@RRRobert: Ze werden in het VK geleverd als Vauxhall Cavalier Sports Hatch.
@RRRobert:
Ze kennen de Manta natuurlijk wel (ja als Opel) van de rallies.
De auto was daar erg populair.
Geil
Gave auto. Dit is inderdaad wel de gene die je wilt hebben, maar manmanman wat heb ik zitten slapen: 75 mille alweer… Paar jaar geleden kon je ze nog voor 25-30 mille vinden.
Wat Irmscher betreft: toch wel jammer dat een eens zo trots tuner en autosportbedrijf is afgegleden naar de hudige status van Spaanse (ja echt) tupperware leverancier voor bedrijfwagens, Opels, Peugeots en enkele Chevrolets.
Paar hoogte punten van Irmscher:
1. De Opel Vectra i30 (fantastisch sturende voorwielaandrijver in de jaren 90)
2. Opel Vectra i500 (een soort i30, maar dan iets minder extreem)
3. Irmscher Opel GT i40 (Opel GT met een LS6 V8)
4. Irmscher Senator 4.0i (Opel Senator met 4.0i 272pk sterke zes in lijn)
5. Irmscher Corsa Sprint (Corsa, gestript, met dikke bodykit en opgefokte 1.6)
6. Irmscher Tigra A (soort pickup ute)
7. Irmscher Signum iS3 (Soort Signum OPC, maar dan van Irmscher)
8. Renault Safrane Biturbo en Laguna Hartge Biturbo (geen Opels, maar Irmscher heeft wel de bodykits, uitlaten, velgen ontworpen en geproduceerd).
Nu maken ze spoilertjes voor de Fiat Ducato en Peugeot 108…
@gtwillem: nou is zelfs een Ducato al heel wat meer dan de gemiddelde Slopel, maar ik snap je punt.
Ben ik nou de enige die er van overtuigd is hier naar een hele knappe computer animatie te kijken?
In deze periode werd trouwens de modellenlijn tussen Vauxhall en Opel gelijk getrokken, dat begon met de voorwielaangedreven Kadett en de merknaam voor het verenigd koninkrijk werd Vauxhall Opel.
Jimmy Mc Rae (klein dik ventje) Vader van reed met zo’n Manta in het Brits kampioenschap.
Hier een foto van de Britse semi- Works 400 ‘Andrews heat for hire’, de verwarmingsboer was een hoofdsponsor.
http://www.totalvauxhall.co.uk/files/2011/03/goodwood5-610×475.jpg
Jimmy Mc Rae had daarvoor met een Escortje gereden met een Rover 3.5 liter V8 erin.
We begrepen maar niet dat’ie ons bij kon houden we hadden een 5Turbo 1, tot ik probeerde als linkmiechel onder de kap van die Escort te kijken.
” Dzjoest bloeddy ask me MAAAN ” zei Jimy toen’ie me doorhad, hij trok de hoodpins eruit en liet me de motor zien. Vrienden voor het leven !
@desjonnies: E NOT FOUND
Sorry, but the page you’re looking for has either been moved or does not exist. You can use the search box below to find for what you’re looking for. Alternatively, click here to go to the homepage or click here to go back.
Heb ik nu een virus? Er stonden ook geen blote vrouwen op.
@desjonnies: De Vauxhall Chevette was volgens mij een achterwiel aangedreven auto, tegenhanger van de Kadett City.
Voor dat geld mis ik 1klein dingetje de vossenstaart aan de spiegel verder keiharde porno dit
Ow waarom ik denk dat het een computer animatie is?
– koplampwissers nog nooooit gezien op zo’n ding en meestal (altijd) VIER ronde koplampen
– rare mistlampen in de bumper idem dito
– geen louvres in de motorkap, als ik het me goed herinner was de motorkap of aluminium of heel dun flubberig polyester
@desjonnies: en waarom ik denk dat jij het fout hebt ;)
https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/148/5511/36760958/opel-manta-400-2851064880628879745.jpg
Een originele fabrieksfoto van een 1981 Manta 400. Zoals gezegd, dit is er eentje uit de eerste serie van 23 exemplaren en die wijken op details af van de latere. Laat je niet misleiden door de HDR-bewerking van bovenstaande (verder erg nette) foto’s ;)
@dizono:
Bedankt ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik alles goed zou hebben, iedere dag iets leren is één van de mooiste dingen van het leven !
@desjonnies:
Eerste wat ik dacht, moet ie geen ronde koplampen hebben?
Manta’s met die mistlampen zijn er wel vaker geweest volgens mij, kom ze ieder geval paar keer tegen (ook icm ronde koplampen) op deze site:
http://www.manta400.nl/manta%20400.htm
Staat overigens ook deze tussen, met Nederlandse platen:
http://www.manta400.nl/manta%2016.jpg
Volgens dezelfde site een import uit België die gauw weer verdwenen is uit Nederland. Zou wel eens dezelfde uit dit artikel kunnen zijn ;-)
@Rob:
Wat dus ook in de advertentie staat, oopsie….
@Rob: tjonge, toen had je ook al van die Maaskanters
@desjonnies: De straatversie van de 400 had inderdaad deze rechhoekige koplampen, op bestelling ook met koplampenwissers. Zal nog eens kijken of ik nog de originele folder met prijslijst kan vinden van de 400.
Jimmy Mc Rae, voor een gewone sterveling NIET te verstaan met zijn Schotse accent, gouwe kerel overigens ! Hier bij een voorganger van Das Manta : De ruige Vauxhall Chevette ( Heette hier Opel Kadett City en was een driedeurs )
http://www.myclassicuk.com/wp-content/uploads/2015/02/Jimmy-McRae-with-Vauxhall-Chevette-HS2300W-1.jpg
@desjonnies: Een Chevette HSR, heerlijke bommetjes zijn dat!
http://www.vboa.org.uk/_images/internationalmeeting2009/entries/029_scannedimage.jpg
@dizono en @desjonnies: dan mag de Vauxhall Firenza niet ontbreken. Zeker niet de race uitvoering (Baby Bertha) van de legendarische Gerry Marshall.
@gtwillem: Droopsnoot!
@desjonnies:
Sorry dat ik even corrigerend moet optreden. ;-)
De Chevette was niet de voorganger van de Manta, maar de Engelse tegenhanger van de Opel Kadett. En hij was er in 3 modellen: 3-deurs hatchback, 2- en 4-deurs sedan.
De Britse voorganger van de Manta was de Firenza, een Viva coupé.
De tegenhanger van de Manta was de Cavalier coupe, leverbaar met zowel de 1.3L als met 1.9L motor.
Ik kan erover meepraten, omdat ik bij elkaar zo’n 35 Chevettes en Cavaliers heb gereden. In ongeveer 2 jaar tijd.
@9000cse:
Helemaal prima van je, alleen, 35 van die wagens in twee jaar tijd, ik mag hopen dat je voor een dealer werkte toen en niet dat ze zo rete-slecht waren LOL !
@desjonnies:
Ik werkte bij GM en kreeg de opdracht om in Frankrijk een geheel nieuw dealernetwerk op te bouwen, los van Opel. Met de company car mocht niet meer dan 9.000 km gereden worden. Dat betekende voor mij om de drie weken een nieuwe, want ik reed gemiddeld 3.000 km per WEEK.
Ik ben er echter nooit ergens mee gestrand, ook al kregen ze geweldig op hun donder.
Mijn vader heeft er vroeger 1 gehad tot dat er iemand r achter op knalde bij t stoplicht
@leemster: Den Dave uit Schijndel denk..
@dizono
De Ascona 400 een Group C auto?
Dat was een Group 4 volgens het oude systeem.
Ook kwamen de rallywagens later op eerst 280, en toen 340pk.
OT:
Echt een droomwagen dit.
Al zou ik toch nog even wat Irmscher koplampen op de kop tikken.
En nog even wat driehoekjes uit de motorkap gaan zagen.
Dan is ie echt áf.
T is niet helemaal mijn kop Duitse thee, maar het is wel erg gaaf!
Maar 75k? Liever niet.
Ik moet altijd wel lachen op meetings en carshows als je weer diverse manta’s en ascona’s met 400 stickers ziet staan. 1 blik op de velgen en snel doorlopen :) bijna allemaal 4-gaats velgen en dus neppers :)
De Manta/Ascona 400 is simpelweg een mega brute bak.
@Soulmaster: btw. zou er best wel eens een bod op willen doen. Echte 400’s zijn hypes aan het worden de laatste jaren.
Ik ben er vrij zeker van dat de manta/Ascona 400 de uitlaat altijd rechts had staan.. Iets waar de meeste replica bouwers zich in miskijken.
Wat is er toch met Opel gebeurd?heden ten dage is alle emotie uit Opel verdwenen.
@toniominestrone:
Wees eerlijk, welk merk niet ?
Dank zij de eeuwige kritiek van onder andere het auto-journaille rijdt een Franse wagen oncomfortabel Duits, weten de Italianen niet meer wat ze moeten en rijdt en stuurt de gemiddelde Duitse wagen Italiaans goed, zelfs met een Opel is tegenwoordig te leven, de tijd dat er in mijn Opel Rekord een grote plaat op het dashboard zat, waar alle schakelaars waren afgeblind en er slechts ééntje in gebruik was voor de achterruitverwarming is voorbij.
Ook in een Opel is het heden ten dage goed toeven !
Dat navigatiesysteem hebben ze mooi weggewerkt zeg! Oh wacht..
OT: gaaf cult bakkie, geen idee of het 75k waard is daar ik zelf iets anders zou kopen voor dat geld, maar ziet er top uit!
Maaskantje mobiel ….
Je moet toch zeker een flinke mar in je nek kweken om hier in te mogen rijden? Zoveel klassiekers komen uit die tijd, deze mag direct door naar de sloop cq shredder …
@autodrome:
Kom op, ik was en ben nog steeds geen Manta fan maar de 400 was best een potent rally kanon en het leuke van die tijd was wel dat ieder merk zijn EIGEN ding deed !
Renault had de Fuego, dat was ook een aparte en Ford de Capri II of III was ook een apart ding.
Leyland had de TR7
Ik mis die tijd !
@desjonnies: 230pk, een rally kanon? in de tijd van het geweld van Audi quattro’s, Lancia delta’s, Renault 5 turbo’s etc. etc. …. Het hobbelde/zwabberde er achteraan, maar potent, nou nee … Voor een ‘stoere’ mat/Maaskantje bewoner uit die tijd wellicht een natte droom. Vossenstaart aan de binnenspiegel, het feest is compleet …. Je kan dit toch niet met droge ogen een klassieker noemen, wat een onoogelijke stoomboot …
@autodrome:
Tegen die tijd had ie al 340 pk, en zwabberen deed ie zeker niet.
Natuurlijk was ie niet opgewassen tegen het 500+pk 4×4 geweld, maar toch werd ie een keer 4de en twee keer 5de.
Maar er staat “Opel” en ook nog “Manta” op he, en dan is het meteen niks meer waard natuurlijk.
Dikke wagen, maar persoonlijk vind ik de A manta mooier!