• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [update: video]

Auteur: RubenBaeten, gepost 19 augustus 2009 om 09:33 – 70 Reacties

Afbeelding Dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [update: video]Afbeelding Dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [update: video]Afbeelding Dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [update: video]Afbeelding Dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [update: video]

Porsche 911 GT3 RS
Als je in de markt bent voor een nieuwe Porsche 911 en je wilt per se een hoop ijzeren buizen achter je stoel hebben, dan kun je vanaf januari weer je lol op: de GT3 RS komt eraan!

Zoals het hoort is de lichtgewicht Porsche op alle fronten nét weer iets verfijnd: hij is aerodynamisch verbeterd, sterker en lichter. Net als de ‘gewone’ GT3 heeft de RS-versie een zescilinder boxermotor met een inhoud van 3,8 liter. Deze levert hier echter 15 pk extra, om op een totaal van 450 stuks uit te komen. Porsche vertelt trots dat dit neerkomt op 118 pk per liter; een bijzonder hoge waarde voor straatmotoren.

Het blok is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak met kortere overbrengingen dan voorheen. Elektronische engeltjes waken over je in de vorm van PASM, maar dit is wel aangepast op de sportievere rijstijl die met een wegracer geassocieerd mag worden. Met het weggedrag moet het sowieso wel goed zitten, want naast de achteras is nu ook de spoorbreedte vóór vergroot. De wielkasten groeiden gezellig mee, waarmee de auto een nog imposanter voorkomen heeft gekregen en bovendien ruimte bood voor veel meer stickers. Op alle hoeken vinden we een 19″ velg; aan de voorzijde zijn deze 9″ breed, achteraan maar liefst 12″.

Heel bijzonder is de dynamische motorophanging, die naar gelang je rijstijl soepeler of stijver wordt. Rij je sportiever, dan is je blok dus directer verbonden met de carrosserie. Wat dat precies uitmaakt vraag ik me af, maar het is een leuk gespreksonderwerp met je sleutels op de bar. Kun je er meteen bij vertellen dat je achterspoiler van CfK koolstofvezel en je uitlaatdempers van titanium zijn gemaakt.

Ook groene mensen kun je rustig over je nieuwe aanwinst vertellen, want Porsche rust de GT3 RS standaard uit met een lithium-ionaccu in plaats van een conventionele verzameling lood. Dat bespaart natuurlijk weer een paar grammetjes, en het is een stuk schoner als je over een paar jaar je 911 inlevert voor korting op een Panda.

Op de IAA in Frankfurt kunnen we ongetwijfeld verder kennismaken met de Porsche 911 GT3 RS. De auto is vanaf nu te bestellen en arriveert in januari bij de dealer. De prijs zonder belastingen bedraagt €122.400, wat betekent dat wij in Nederland maar liefst €210.150 voor dit beestje mogen neertellen. Maar dan heb je ook wat.

UPDATE: een leuk videootje, zet die speakers maar open…!

Video Porsche 911 GT3 RS

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
    Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
  • Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!
    Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!
  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 997, GT3, gt3-rs, iaa-2009, Porsche

Vorig bericht: « Eindelijk: Seat Leon Cupra R
Volgend bericht: Uitgebreider modellengamma voor de Audi A5 Cabrio »

Lees Interacties

Reacties

  1. tekkie zegt

    19 augustus 2009 om 09:36

    Wat een gave bak zeg!

    Login om te reageren
  2. The360box zegt

    19 augustus 2009 om 09:37

    Ziet er zeker niet echt beter uit dan het voorgaande model.

    Login om te reageren
  3. Ham zegt

    19 augustus 2009 om 09:38

    Staat op het verlanglijstje als ik Euromillions win. Olé

    Login om te reageren
  4. Maikel zegt

    19 augustus 2009 om 09:40

    hele gave bak, maar wat een lelijke kleur samenstelling, ik zou hem in het gifgroen nemen. vind alleen de staanders voor de spoiler minder mooi, die zagen er beter uit op het voorgaande model.

    Login om te reageren
  5. sebastianchubasco zegt

    19 augustus 2009 om 09:41

    jammer van de opzichtige spoiler. voor de rest… stoer apparaat. doe mij maar ee rooie met rooie velgen en zonder striping.

    Login om te reageren
  6. Bobel zegt

    19 augustus 2009 om 09:41

    Wat is hij gaaf!

    Zeer mooie kleuren combi ook.

    Login om te reageren
  7. mick1337 zegt

    19 augustus 2009 om 09:41

    koning..
    wordt sowieso een van de betere auto’s dit jaar. dat donkergrijs is ook mooi, dat rode aan de voorzijde minder, maar dat vind ik.
    ik vind m mooier dan t laatste model GT3

    Login om te reageren
  8. Ash zegt

    19 augustus 2009 om 09:47

    Ha weer een stoere Porsche alleen wel lelijke rooie velgen..

    Login om te reageren
  9. Mr. V8 zegt

    19 augustus 2009 om 09:47

    Dit is gewoon de allerdikste Porsche on the market today! Wat een beauty om nog maar te zwijgen over het geluid! :D Wat een fenomenale machine is dit!

    Login om te reageren
  10. Bert zegt

    19 augustus 2009 om 09:51

    Vooral die “gofast” stickers maken hem helemaal “af”

    Login om te reageren
  11. MDA zegt

    19 augustus 2009 om 09:58

    Wow… die spoiler… Bruut apparaat, maar ik zou hem met een beschaafdere spoiler willen.

    Login om te reageren
  12. Merry zegt

    19 augustus 2009 om 09:59

    Heel mooi.
    Ik hou ook wel van Porsche gewoon ieder jaar verbeteringen doorzetten.
    Zo hou je de rijke mensen die altijd iets nieuws willen aan de balie!

    Login om te reageren
  13. Jochempie zegt

    19 augustus 2009 om 10:00

    Ik zou erg twijfelen tussen deze en een GT2! Totdat ik met de GT2 zou rijden, that is..

    Login om te reageren
  14. Duidelijk zegt

    19 augustus 2009 om 10:01

    Dit is er eentje die ze me wel cadeau mogen doen :D
    Enkel is het gifgroen met zwarte stickers, zoals op de vorige kon, wel mooier dan dit.

    Login om te reageren
  15. Ferraritje zegt

    19 augustus 2009 om 10:02

    Spijtig dat ze de GT3 RS striping niet meer erop zetten…

    Login om te reageren
  16. Bimbo Lover zegt

    19 augustus 2009 om 10:06

    SuperToll ;_)

    Login om te reageren
  17. Nickelson zegt

    19 augustus 2009 om 10:09

    Ja echt een brute bak!!

    Natuurlijk wel even over laten spuiten in mat-zwart :-P

    Login om te reageren
  18. lazy zegt

    19 augustus 2009 om 10:13

    En nu ligt de bal opnieuw in het kamp van de Nissan GT-R.

    Login om te reageren
  19. ravedave zegt

    19 augustus 2009 om 10:18

    hmm hoe laat ik nou mijn trekhaak monteren?

    Login om te reageren
  20. Ralph zegt

    19 augustus 2009 om 10:20

    Welke bal?

    RS als in RennSport… heeft de GT-R een stellage achter de voorbanken?

    Porsche is heel goed in fine-tuning.
    De hoeveelste renditie is dit van dé GT3?

    Deze uitvoering past heel goed bij de Renault Megané R26R; soort van ‘his en her’ setje!

    Login om te reageren
  21. Emile_Benz zegt

    19 augustus 2009 om 10:21

    Mooie kleurencombo.

    Login om te reageren
  22. RubenBaeten zegt

    19 augustus 2009 om 10:27

    UPDATE: De Nederlandse prijs is bekend: €210.150 (incl. BTW/BPM). Heb het bericht aangepast.

    Login om te reageren
  23. Daaf zegt

    19 augustus 2009 om 10:32

    Wat een lelijk ding!
    de vorgie vond ik echt heel mooi, maar dit….
    wat een hok

    Login om te reageren
  24. PCCB zegt

    19 augustus 2009 om 10:35

    Wat een fantastische wagen! Het geluid is zoals altijd bij de GT3’s betoverend. Ik ben benieuwd naar de verschillende kleurencombinaties.

    Login om te reageren
  25. kraakensmaak zegt

    19 augustus 2009 om 10:37

    UPDATE: op de Duitse site kan je alle kleuren zien en meer info.

    Zie link: http://flash.porsche.com/microsite/911gt3rs/flash/default.aspx?language=de&market=PD&pool=germany&browser=other&instance=452&variant=&section=&showintro=true&bandwidth=dsl&width=1920&height=1080&specialguest=0&startWithLogin=false

    Login om te reageren
  26. PCCB zegt

    19 augustus 2009 om 10:38

    Op Porsche.de kan je op de GT3 RS-webspecial de kleuren bekijken: vuilniszakkengrijs met rood/goud, carrerawit met rood/goud, blauw met rood/goud.

    Login om te reageren
  27. Eric zegt

    19 augustus 2009 om 10:41

    Zoals de meeste zijn de kleuren inderdaad schitterend. Ook het interieur mag er wezen. De steunen van de achterspoiler doen me wel denken aan de tuningversies van Tech-Art. De prijs in Nederland is echt wel een ramp! Trek er bij ons maar 40.000 euro af!!!

    Login om te reageren
  28. Bruno zegt

    19 augustus 2009 om 10:51

    Mijn gechipte BMW 123 diesel had 123 pk per liter !
    Porsche slechts 118 pk per liter haha !

    Login om te reageren
  29. Wouter Vonk zegt

    19 augustus 2009 om 10:59

    Wat een gedrocht… Echt een hoop details aan deze auto vind ik een STUK lelijker dan de pre-facelift. Qua kleuren vind ik overigens alleen de wit-rood en de blauw-goud combi mooi

    Aan de andere kant, wie koopt deze auto nou omdat ie hem mooi vind? Raggen, dan moet je er mee!

    Login om te reageren
  30. StijnB zegt

    19 augustus 2009 om 11:07

    @ Bruno
    Jouw 123d is dan ook een (bi)turbo, dit een atmosferische motor, klein verschil! Voor een atmosferische motor is dit een van de beste cijfers ter wereld.

    Login om te reageren
  31. august zegt

    19 augustus 2009 om 11:10

    Brrrrrrr. Eén portie dezes graag, zonder stickers, blije kleurtjes en andere frivoliteiten. En hierna mag Porsche de standaard 911 wel weer wat magerder maken.

    Login om te reageren
  32. StijnB zegt

    19 augustus 2009 om 11:12

    P.S. die dynamische motorophanging is wel een knappe nieuwigheid (vanaf september ook leverbaar op de GT3), deze zorgt er op het circuit voor dat de motor niet meer kan bewegen waardoor het weggedrag strakker en voorspelbaarder wordt (de wagen gaat minder rollen bij lastenwissels). Op de openbare weg daarentegen kan de motor nog wel ‘vrij’ bewegen waardoor de wagen niet te hard opgehangen gaat voelen, niet snel gaat stuiteren.

    Login om te reageren
  33. ferrari599xx zegt

    19 augustus 2009 om 11:12

    niet echt mooier geworden , wel anders

    Login om te reageren
  34. august zegt

    19 augustus 2009 om 11:14

    Oew.. Bruno, ga eens vlug naar Pistonheads om daar keihard over je BMW te roepen. Daar wordt zulks rap afgestraft. Je lijkt een perfecte illustratie van de running gag aldaar.

    Login om te reageren
  35. Neluz zegt

    19 augustus 2009 om 11:44

    net zo lelijk als alle andere porsches wanneer komen ze is een keer met een totaal nieuw model ?….

    Login om te reageren
  36. JIFF zegt

    19 augustus 2009 om 11:52

    @ Neluz

    Een paar maanden geleden nog Einstein!

    Login om te reageren
  37. The360box zegt

    19 augustus 2009 om 11:53

    Dit ding schreeuwt om gezien te worden en is daarmee toch iets té.
    Vooral die Spoiler valt érggg op.

    Login om te reageren
  38. midi zegt

    19 augustus 2009 om 11:59

    Aan iedereen die zeikt dat ie lelijk is:

    Dit is de ultieme track day Porsche, uiterlijke voorkeuren zijn dan wel het laatste waar je je druk om maakt.
    Als je over de boulevard wil cruisen met een gelikte bak koop je maar wat anders.

    Login om te reageren
  39. C6_R zegt

    19 augustus 2009 om 12:04

    Jummie, jummie, jummie! Het enige wat ik bij de vorige mooier vond waren de graphics. Ook het gebrek aan oranje en groen is jammer bij deze, maar het grijs met rood en ook het vertrouwde wit met rood is meer dan welkom! Verder zijn de specs natuurlijk erg lekker, als ik het goed begrijp 35pk meer en 25kg minder dan de vorige GT3 RS.

    De steunen van de vleugel doen mij trouwens denken aan hoe ze dat in het echie in de racerij doen, dus dat is alleen maar goed!

    Login om te reageren
  40. Thijs zegt

    19 augustus 2009 om 12:24

    Wit met groene stickers. Alleen dan wel de originele stickers, niet al deze onzin.

    Login om te reageren
  41. Timmie zegt

    19 augustus 2009 om 12:35

    15 pk meer. Dan zou de vorige GT3 RS er 435 hebben. Ik dacht dat dat er 415 waren?

    Login om te reageren
  42. porsche_fan zegt

    19 augustus 2009 om 12:35

    Nice detail is dat er geen handgreep aan de binnen kant van de auto zit! maar zn soort trek lintje!! zoals wel eer. ;p

    Login om te reageren
  43. porsche_fan zegt

    19 augustus 2009 om 12:38

    @ timmie. dat is van de nieuwe GT3, tegen over die heeft ie er 15 pk meer bij

    Login om te reageren
  44. PCCB zegt

    19 augustus 2009 om 12:42

    @Timmie: 15pk meer dan de GT3 MkII, dat staat toch duidelijk te lezen in de tekst…

    Login om te reageren
  45. Nickos zegt

    19 augustus 2009 om 12:45

    Een Honda S2000 heeft nog net ietsje meer vermogen per liter 120 pk/liter
    Wel een bruut apparaat btw!

    Login om te reageren
  46. midi zegt

    19 augustus 2009 om 13:05

    @ nickos,

    Ferrari 458 Italia –> ruim 126 pk/liter

    Login om te reageren
  47. paginl zegt

    19 augustus 2009 om 13:18

    Doe mij deze maar.
    2 setjes extra velgen erbij.
    1 voor de slicks en 1 voor de regenbanden.
    Kan ik er lekker mee op het circuit rotzooien.

    Login om te reageren
  48. Laurens zegt

    19 augustus 2009 om 13:32

    Geweldig!

    Jammer dat je zo’n ding nergens kunt neerzetten zonder er een paar krassen op te krijgen. Behalve op het circuit dan.

    Login om te reageren
  49. MC959 zegt

    19 augustus 2009 om 13:42

    Ik denk dat de Ring tijd van de GTR verleden tijd wordt…

    En ja, ik weet dat die wagens bijna niet te vergelijken zijn
    (behalve voor de Ring-tijden dan…)

    Maar dit is een pure sportwagen, waar de GTR het moet
    hebben van zijn superiere techniek

    Login om te reageren
  50. CSL zegt

    19 augustus 2009 om 13:52

    Zeker leuk apparaat maar erg duur !!
    Hij kost evenveel als de 500pk 911turbo en Corvette ZR1 eN Audi R8 V10 geloof ik.

    Login om te reageren
  51. el_vlammo zegt

    19 augustus 2009 om 14:00

    qua rij-ervaring kan de gtr niet met dit apparaat vergeleken worden de gtr is te goed om leuk te zijn terwijl je met de porsche je nog echt piloot voelt..

    Login om te reageren
  52. Fout zegt

    19 augustus 2009 om 14:17

    “een bijzonder hoge waarde voor straatmotoren”
    Eum atmosferische motoren?
    Vette Porsche! Maar zó duur daar in NL

    Login om te reageren
  53. sJoost zegt

    19 augustus 2009 om 14:18

    Waarom kan ik steeds de filmpjes niet zien??!

    hij laadt ze niet ofzo, het beeld blijft gewoon zwart!

    Login om te reageren
  54. sebastianchubasco zegt

    19 augustus 2009 om 14:27

    duur, maar in mijn ogen wel gerechtvaardigt als je voor het summum op autosportgebied aan het shoppen bent. overigens zijn deze auto’s waardevaster als goud, dus uiteindelijk mits goed onderhouden ben je net zo goedkoop/goedkoper uit als je gemiddelde middenklasse sedan.

    Login om te reageren
  55. mardec zegt

    19 augustus 2009 om 14:28

    Prijs / (Kwaliteit + fun) = beste ratio die je zal vinden.

    Moet ik rijk zijn zou dit mijn circuit speeltje worden :-)

    Login om te reageren
  56. BmwMPower zegt

    19 augustus 2009 om 14:44

    Die is wel héééééél errug lekker! :D
    Doe mij die maar!

    Login om te reageren
  57. kempenaer zegt

    19 augustus 2009 om 15:25

    De 911 GT3 RS past mooi in het rijtje van de echte Porsches: samen met de

    911 Carrera 2S en de 911 GT3. Relatief licht en puur. Met een atmosferische

    motor en achterwielaangedreven. Eén van de weinige auto’s ook die stickers

    kan hebben, hoewel ik deze stickers liever iets traditioneler had gezien. In het

    wit is hij ook erg fraai. Echt een bijzonder mooie sportwagen. In het

    Nederlandse rallycircuit, rijdt ook een 911 mee. Misschien niet de snelste,

    maar wel de publieksfavoriet. Wat een spektakel en wat een bijzonder

    geluid. Echt de moeite waard om een keer langs te horen komen. Aan een 911

    moeten ze niet teveel veranderen. Deze auto heeft een unieke lijn.

    Login om te reageren
  58. Benz.. zegt

    19 augustus 2009 om 15:36

    Weer een lekker stoer ogende Porsche 911. Wat C6R al zei: De graphics van het vorige model qua kleur stond hem beter maar deze kleurencombinatie is natuurlijk ook niet mis. Ook een hele prestatie is het aantal pk’s uit een atmosferische 3,8 liter 6-cilinder boxermotor. In mijn ogen een meer dan prima prestatie!

    Zou goed mee kunnen concurreren met een Corvette C6..

    *(Ziet al uit naar een duo-test) ;)

    Login om te reageren
  59. Freewarefreak zegt

    19 augustus 2009 om 15:48

    Volgende maand ging die Staatsloterij Mega Jackpot er toch weer uit?

    *naar sigarenboer rent…*

    Login om te reageren
  60. AMG Powerrr zegt

    19 augustus 2009 om 17:53

    Op zijn minst zo vet als een Superleggera of een Scuderia!

    Login om te reageren
  61. gogogomagazine.com zegt

    19 augustus 2009 om 17:57

    Te gek geluid, maar die lelijke stickers zou ik er meteen aftrekken + de spoiler van de vorige RS erop zetten..

    Login om te reageren
  62. LQDI zegt

    19 augustus 2009 om 17:59

    wat een ziekelijke beuker:D
    wat een vette bak. wit-rood aub!

    Login om te reageren
  63. Neluz zegt

    19 augustus 2009 om 18:05

    @JIFF

    ook dat ding lijkt veel op standaard porsches … enige verschil is dat die 2 deuren meer heb :S (als je de panamera bedoelt)

    Login om te reageren
  64. turbojerre zegt

    19 augustus 2009 om 18:26

    Ja das wel nen Xtreem lelijke spoiler, waarom zijn de mk1 gt’s knapper dan de 2’s?…

    Login om te reageren
  65. bruno v zegt

    19 augustus 2009 om 18:36

    prachtige auto en de striping bestaat ook in goudkleur en de kleuren zijn zwartgrijs carrerawit en blauwmetallic
    Hier in belgie begint de prijs aan 149000 euro
    heb just een besteld!

    Login om te reageren
  66. Alain zegt

    19 augustus 2009 om 19:35

    Waar blijft de PDK ?

    Login om te reageren
  67. bruno v zegt

    19 augustus 2009 om 20:57

    geen PDK want die motor met versnellingsbak is gewoon het beste wat er is

    Login om te reageren
  68. BananaFlip zegt

    20 augustus 2009 om 14:27

    Dat kleurtje van die foto is wel hip.

    Login om te reageren
  69. PC4live zegt

    21 augustus 2009 om 17:25

    Echt een hele vette wagen :D, maar mat zwart is ie toch mooier

    Login om te reageren
  70. TheAwesomeBart zegt

    4 januari 2010 om 19:35

    450? Ik meer zouden ze er toch wel niet verkopen, ze zijn toch f*cking duur. Wel jammer…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North