Dit is de nieuwe Renault Twingo, met RWD [updated]

Auteur: , 102 Reacties

Daar is-ie dan. De Twingo die qua opbouw niet meer van zijn voorganger had kunnen verschillen. De motor ligt namelijk achterin, en drijft de achterste wielen aan. Franse frivoliteit die wel eens heel leuk kan gaan uitpakken.

De derde generatie Renault Twingo komt later vandaag in zijn volledigheid naar buiten, voor nu hebben we drie foto’s van het autootje te pakken. Het blij getekende familiefront – neergepend door Laurens van den Acker – is duidelijk herkenbaar, met een naar beneden lopende grille die uitkomt in een groot Renault-logo. De algemene lijnen van de Twin’Run Concept zijn gebleven, wat ook geldt voor de scherpe hoeken bij de achterlichten. Het laat wel enigszins een Fiat 500-nasmaak achter. Voor de deugreep in de achterste portieren is dezelfde oplossing bedacht als bij de Clio; ze zijn weggewerkt in de c-stijl.

Renault heeft de Twingo in samenwerking met Daimler gebouwd. De Fransoos staat daarom op hetzelfde onderstel als de toekomstige Smart ForFour. Maar zoals gezegd, dit vijfdeursje heeft zijn klein bemeten motor (waarschijnlijk de driecilinderige 0.9 TCe) achterin liggen. RWD in het A-segment, een applausje waard.

Het publieksdebuut is op de Autosalon van Genève.

Renault Twingo - derde generatie

Renault Twingo - derde generatie

UPDATE: Renault heeft inmiddels een verse serie foto’s vrijgegeven, maar houdt de technische details nog even onder de pet. Wel zeggen de Fransen dat de derde generatie Twingo in onder meer vier nieuwe kleuren komt: lichtblauw, wit, geel en rood. Verder maken ze met de schuine hoek van de achterruit en de prominente schouderlijn een vergelijking met de Renault 5 Turbo van begin jaren tachtig, waarvan de motor ook achterin was gemonteerd. Laurens van den Acker, kom er maar in:

“De nieuwe Renault Twingo is niet alleen op de originele Twingo geïnspireerd, maar ook op de Renault 5. Het is een moderne interpretatie van een compacte auto met de nadruk op innovatief design. De nieuwe Renault Twingo is een aantrekkelijke, speelse en levendige stadsauto.”



102 reacties

+ 1
Hij is wel leuk al vindt ik hem iets te lang. Een drie-deurs zou waarschijnlijk beter zijn.
@robert110: Zoals dat geldt voor vrijwel alle hatchbacks… Minder praktisch maar wel mooier :)
@griffendahl: Persoonlijk vindt ik dat alleen voor de Kia Picanto die vlieger niet opgaat, maar verder heb je gelijk.
@robert110: Te lang? Hij is 5 cm langer dan de 500 en daar kun je achterin niet zitten. Driedeurs is niet handig in de stad omdat de deuren te lang worden (parkeren tussen twee andere auto’s in). Wie driedeurs wil koopt een 500, vijfdeurs heeft de keus tussen de 500L (die echt te lang is) en deze Twingo.
@oxymoron: Te lang in van het ontwerp is zo niet mooi. Van mij mogen ze ook de wielen iets naar het midden trekker en de motorkap doortrekken, zal het ontwerp ook van opknappen. Het zal mij ook eigenlijk een worst wezen, ik zal hem toch nooit kopen, veel te onpraktisch en veel te schattig en zacht.
+1
Zes verschillende lampunits op het voorfront van een A segment auto, dat vind ik pas een applaus(je) waard!
@mannetje: hadden ze dat vroeger niet allemaal, koplamp, apart knipperlichtje, mistlampje x2
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:
Had je niet een wat langere nickname kunnen bedenken?
Achterbank eruit, thuiskomers eronder en batmobile-skeef naar je werk..
Instap-leasetopper in the making…
Ziet er grappig uit!
Goed bezig Renault
Ik vind het geweldig! Laat maar komen. Beetje fiat 500 uiterlijk maar dan minder vrouwelijk me likey
Dat maakt die moeders toch helemaal niet uit waar die motor zit en waar de wieltjes worden aangedreven?
Ik vind hem echt prachtig!
Hij lijkt kleiner en eenvoudiger dan generatie 2. Daarmee komt hij iets dichter te staan bij de sympathieke generatie 1. Benieuwd of het interieur ook weer zo briljant ruim is, en simpel zonder armoedig te lijken.
binnenkort drift filmpjes van een Twingo RS!
BMW gaat naar FWD en 3 cilinders, Renault wordt net slim. 3 cilinders en RWD.
Is dat wel iets om om te juichen die motor achterin?

Is bij zo’n kleine stads autootjes RWD wel een meerwaarde?
@Hupke:
misschien qua binnenruimte wat meerwaarde, voor de rest zal het wel net zo goed/slecht rijden als een smart…
@Hupke: de meerwaarde is dat je veel minder ruimte nodig hebt dan bij FWD omdat het hele gebeuren niet hoeft te kunnen sturen. Daardoor kan het blok veel lager worden geplaatst en is er dus én meer binnenruimte én hou je veel bagageruimte voor over.
@lambo4all:

Heb je voorrin ook effectief een koffer waar je iets mee bent?
Want met een porsche of lotus evora kan ik je wel vertellen dat die koffer-ruimte niet zo handig is als een koffer vanachter.
wordt een beetje satire niet mee gewaardeerd Mr. Moderator, dat m’n comment verwijderd is?
Grappig, maar totaal nutteloos bij deze auto/motor combinatie.

Zou je bij deze auto ook de motor eruit moeten takelen om de distributieriem te verwisselen, net zoals bij de Clio V6?
@clioracing: Ik denk toch dat ze bij Renault een goede reden hebben om hier voor te kiezen, en nee, dat is waarschijnlijk niet zodat moeders de vrouw al zijwaarts haar boodschappen kan gaan halen.
@clioracing: Wel, het enige dat het complexer maakt is de koeling die ze waarschijnlijk van vanvoor moeten gaan halen, maar anders is dit net zo compact aandrijfpakket als een voorwielaandrijver. En de Smart rijdt al jaaaaren rond met de motor achter en rwd, zal wel slim zijn om daar een onderhoudsvrije distributieketting (of riem, zoals de 1.0 ecoboost) in te steken…
Briljant, you had me at “achterwielaandrijving”!
Jammer dat ze die donkere achterlichten niet één op één hebben overgenomen van de Twin’Run. Dat vond ik toch net iets mooier, als het achterklepje en de lichten één geheel lijken te vormen. Maar dat is vast op te lossen met een setje aftermarket lichtunits.

Verder ben ik enorm te spreken over deze nieuwe Twingo. Voor een auto in deze klasse ziet hij er heel erg degelijk en volwassen uit, en achterwielaandrijving is ook uniek in deze klasse. Ik was van plan een dezer dagen bij de VW-dealer binnen te stappen voor een Up!-je, maar ik wacht toch maar even op de volledige informatie en leverdatum van deze nieuwe Twingo. Dit is eigenlijk alles wat je je als studentje kunt wensen. Goedkoop in aanschaf? Check! Goedkoop in onderhoud? Check! Laag verbruik? Check! Leuk design? Check! En last but not least, achterwielaandrijving? Check!
@Edge:

Uniek in deze klasse, nuja de smarts, de oude A-klasses,…
@Hupke: A Klasse heeft toch nooit RWD gehad? Dat is volgens mij zelfs de eerste FWD Merc.
@E34M5Touring:

Oeps, je hebt gelijk. Ik dacht altijd dat die de motor achterin had zoals de smart.
@Edge: ken jij een student die 7+ rooien voor een.. jawel, auto heeft liggen? (Met zn gratis OV)
ziet er veel beter uit dan de vorige.
Dat RWD met motor acherin is er waarschijnlijk bij Daimler doorheengedrukt: a la Smart. Nu nog eens zien hoe handing dit uitpakt mbt de ruimte voorin. Daarnaast vraag ik me ook af hoe veilig dit ding is in een crash.
En hoe zit het ding eruit zonder streep op de zijkant? En komt het ding met 100 kleuren mixjes a la Mini, 500, DS3 etc etc, of gaan we alleen maar 1 kleuren versies, zonder streep, op de weg zien?
Maar goed: is ie beter gelukt dan de AygoC1107: zeker.
Beter gelukt dat Up!Mii-nogwat: ook zeker.
’t Zou zomaar een verkooptoppertje kunnen worden in Europa!
@gregorius: Ik denk dat het alleen maar veiliger is, je kunt nu de kreukelzone groter maken omdat het blok niet in de weg zit. Kijk maar eens naar de resultaten van de Tesla model S.
@barchettadriver: Ja ja, en dan zit je lekker à la Kever en Fiat 600 met de benzinetank op je schoot. Ik hoop dat de tank onder de achterbank ligt ….
Beetje Fiat 500. Maar mooiste in zn klasse.
@michelyman: klassieke ontwerpen vergaan niet. Kijk maar naar inderdaad de 500 en ook de Mini, die blijven ook wel leuk. Geen wonder dat veel fabrikanten dat voorbeeld volgen.
Ziet er best mooi uit
Ik ben benieuwd naar een RS versie, maar hij ziet er al behoorlijk speels uit, in ieder geval compleet anders dan de vorige generatie.
5 deurs? Mijn zoon van 2m past vast en zeker met zijn vriendin op de achterbank.
@toroloco: Een 911 heeft ook een achterbank (ok ok, geen 5 deuren), heb je daar wel eens iemand op zien zitten? Wees blij dat je zoon niet bij geboorte al 2 meter was ;-)
@enrique: Ik denk eerder dat zijn vrouw daar blij mee mag zijn.
@berlinetta: Fair point, ik zou mijn vrouw niet graag meer in de buurt hebben wanneer er een kind van 2 meter uit zou komen.
Maar toch, vaders mag ook blij zijn. Anders had hij bij de geboorte van zijn zoon ook al in een Espace moeten rondrijden.
Ik zie dit wel zitten. Graag een 0.9 Tce 100pk op bio/aardgas… en uitschakelbaar ESP (komt er nooit door…)
@Onehp:
Wetende dat hij gebaseerd is op een Smart is het ESP heel simpel uit te zetten.
De zekering van het ESP is er zo uit of je doet het zoals ik het heb gedaan met een OBD plug.

Waar een wil is, is immers altijd een weg.
@jrk68: tuurlijk, heb hem wel graag schakelbaar want aan hogere snelheden – autostrade – is ESP altijd fijn om hebben, maar alles valt inderdaad op te lossen…
Dit lijkt me de perfectie basis voor een funproject over een aantal jaar als ze op de tweedehands markt komen. Complete interieur eruit, kuipstoeltjes erin, blokje wat oppeppen en gaan met dat ding.
Eigenlijk heel slim. De kleine motor voorin laat enorm veel ruimte onbenut. Achterin is genoeg ruimte, hoewel onderhoud wel iets lastiger zal worden. Maar het grote voordeel is natuurlijk de grote bagageruimte voorin! Hoeveel liter is die nu?
@s82000:

Gast, lees je reactie opnieuw?! Dus jij zegt dat Volkswagen het verkeerd deed, door met de Kever te stoppen en de Golf te bouwen?!

Nu is het wel zo dat als je achterin een vlakke vloer hebt, je best een motor daar kunt plaatsen, maar het is een fabeltje dat je dan voorin ‘meer ruimte’ zou hebben. De voorwielen hebben ook ruimte nodig (sturen) en bovendien moet je alle bagage er IN plaatsen ipv erin SCHUIVEN…

Wel eens gehoord van een tildrempel?
@FrankypankyV8: De motor staat onder een hoek van 49 graden achter de achterbank, m.a.w. de bodem van de kofferbak begint ongeveer waar de achterklep eindigt, even boven de achterwielen. Er zal best het nodige in kunnen maar een kuub lucht erin schuiven zoals bij de eerste generatie kon gaat hier niet lukken. Voor Ikea heb je een andere auto nodig. En alles ligt hoog, zodat het je wegligging hindert en bij een noodstop vlot om je oren vliegt. Ik vind het niet slim.
@s82000: Honderd liter, zegt http://www.argus.fr. Vergeet niet dat alle bijkomende spullen als accu, ruitensproeier, rembekrachtiging, stuurbekrachtiging, radiator en wat je nog meer kunt bedenken wel voorin komt te liggen. Tel dar de voeten van de mensen voorin bij op en er blijft niet veel bruikbaars over.
Het zal wel een heel onderstel zijn van de smart ,dat betekent dat je iedere 80000 km een nieuwe motor nodig hebt
@cthijs:
Dat was alleen met de eerste generatie CityCoupés het geval en die worden al sinds 2003 niet meer gemaakt. Je hebt dus kennelijk de afgelopen 11 jaar onder een steen geleefd dus daar mag je nu wel onder vandaan komen.
Ik rij zelf o.a. met een roadster uit 2004 (101pk uit 699cc) en daar staat inmiddels 160000km op. Gewoon met het eerste motortje en zonder dat die olie verbruikt.
Beetje jammer. Grote pluspunt aan de huidige Twingo is juist een degelijke kofferbak. Kan je van de twee trio’s niet zeggen..
lijkt teveel op de 500 vind ik.
Ze verdienen wel een pluim hoor voor het deels kopiëren van de Fiat 500.
Een clio met achterwielaandrijving zou helemaal geweldig zijn.
Graag met 3 deuren, zonder achterbank en een V6 achterin
Lang leve Renault dit kan nog wel eens het leukste a segmenterje worden dat er is
vrijwel iedereen denkt: Leuk, RWD!!

Maar niemand kan zich de smart 4-2 herinneren? of de Roadster ? Ook RWD,.. maar met automatische-robot-bak super-sloom schakelend.. en dus no-fun-at-all.

Als ie met handbak komt: ja, leuk. Automaat? Alleen als ie echt goed is ( DSG achtig of anders ‘ouderwets-met-koppel-omvormer’, maar please niet een trage robo-bak.
@stamp: Uit Franse bron: er komt een bak met twee koppelingen in, een soort DSG dus.
@oxymoron: Hulde!

*morgen de VW dealer maar afbellen. up! zonder DSG zal ’t niet zo leuk doen als een TwinGo mèt èn RWD FTW!

*De up! was ooit in z’n design/studie fase ook voorzien van een torretje achterin, maar uiteindelijk toch naar ’t vooronder verplaatst. Toch jammer als Renault ’t dan uiteindelijk wèl aandurft, en in het proces óók nog duidelijk de Fiat 500 te kakken zet. Die ‘nuovo 500′ zou met een 2 pitter in de kont véél minder z’n herkomst hebben verloochend.
@stamp:
Duidelijk geval van iemand die nog nooit met een roadster heeft gereden en lekker het journaille na blaat.
Standaard schakelt een roadster niet trager dan jij met een koppeling en handbak kan doen zonder hem te slopen en met een software aanpassing van een paar tientjes schakelt die nog 30% sneller.
@jrk68: Roadster: Moet ik je gelijk in geven inderdaad. Niet zelf in gereden. For-Two en For-Four wel trouwens: Very Frustrating (waar de For-Four wel een compleet andere auto was trouwens qua opbouw/indeling bak/motor/fwd etc)
@jrk68: je went er vast aan, maar erg sportief is het toch niet. Kan zijn dan die 30% het net wat aanvaardbaarder maken, heb enkel de standaard auto aan zijn oren getrokken.
@Onehp:
Welke als ik vragen mag, want er zit nogal wat verschil tussen een 60pk, een 82pk of een 101 zoals ik die heb, 8,2sec/100 is natuurlijk geen Elise maar sportief mag je dat toch wel noemen.
Als je dan ook nog eens lekker rap de hoek om kan en hem met de kont kan laten schuiven is het toch best grappig speelgoed.
@jrk68: hmm. Was 2005, 80pk. Nu ja, ik ga niet zeggen dat je niet van het autootje kan genieten, is een leuk ding, maar die bak was toch het zwakste punt vond in van die – standaard -auto. En daarboven het wat trage stuur en blijft een turbomotor. Er zat meer potentieel in het concept, waar je aftermarket het e.a. aan kan verhelpen, dat zeker. Nog veel plezier ermee.
@jrk68: ik ben met het met onehp eens dat die bak niet de fijnste is ,dit is toch dezelfde als in een mitsubishi colt ,en die schakelt daarmee beter vindt ik
Erg veel potentie om een leuke auto te worden als het chassis goed in balans is én er een potente motor voor verkrijgbaar is! :D
Leuk! helemaal met van die strepen die em sneller maken :D
Ik hoop dat ie ook met 3 deuren komt en dat ie dan wat korter oogt, want ik vind em er toch iets te lang en te praktisch uit zien.
Zozo…Renault dus in een klap met stip meer premium dan Audi vanaf nu.
BMW gaat over op FWD, terwijl Renault over gaat op RWD. Een driftende Twingo haha
Is dit niet stikt genomen een middenmotor.. of zijn die 3-cylinders tegenwoordig echt zo klein?
@omeslo:
Strikt genomen wel, de krukas en de versnellingsbak liggen voor de achteras.
Het blokje ligt echter dusdanig schuin dat de cilinderkop achter de achteras ligt.
Leuk maar jammer van de deurklink achter. Dat oogt zo knullig, De Alfa 156,147, Seat Leon en Clio hebben ons geleerd dat dat inderdaad een coupe effect geeft, maar alleen als je je ogen zo ver dichtknijpt dat die Alfa’s, Seat en Clio er precies hetzelfde eruit gaan zien.
Prachtig. Renault is tegenwoordig echt goed bezig met hun design, en ze zijn vandaag de dag één van de betrouwbaarste automerken. Ik kan al niet wachten op de nieuwe RS, hopelijk met handbak.
Leuk die achterkant. Lijkt een beetje op de oude 5.
Kijk… de instap-500. Die gaat het zeker goed doen.
Heel het autotje lijkt meer op een 5 dan een 500. ’80 retro!

Driften met motor achterin? Kan wel, maar is wel listiger. Motor voorin (massa) helpt met de balans. Er wordt maar weinig gedrift in bijvoorbeeld MR2’s.
@rrrrrrr: Hoewel ik de MR2 beter vind driften dan ik had verwacht na alle dingen die ik er over had gelezen, denk ik dat de korte/kleine wielbasis misschien nog wel een groter probleem is als je wilt driften.
@reistje: maaarrr… Dit is een potentieel rally bommetje van het kaliber lancia stratos!
Retro gaan en toch er best goed uitzien: t is Renault gelukt met deze nieuwe Twingo!
Hij lijkt me wat te veel op een stoerdere versie van de 500 en heeft teveel deuren, maaaaaaaarrrrr dat vergeven ik ze graag in de ruil voor RWD.
Lachwekkend.. Getekende lijntjes op de zijkant die moeten die de dodelijke saaiheid van dit ontwerp moeten verbloemen en de aandrijfconfiguratie van een VW Kever (of misschien is Fiat 500 een meer toepasselijke vergelijking..). Voilà.. het verbluffende resultaat van Frans-Duitse samenwerking! Maar ik zie het al, dit moet de basis leggen voor een nieuwe Smart.. ook al van die trieste overbodige prulautootjes..
@audifreak: Aj, dit ding is zo stuitend lelijk dat ik niet eens meer uit m’n woorden kom..
@audifreak: Lol, iemand die zichzelf Audifreak noemt vindt dit een saai en lelijk autootje. Heb je wel eens naar, om een voorbeeld te noemen, de A1 gekeken? (Ja, dat is ook een Audi).
@audifreak: een Audifreak die commentaar geeft op andere merken wegens saai? Dat is pas lachwekkend. En dan nog kritiek geven op RWD? Nu ja goed, als Audi fan heb je natuurlijk wel een zware voorkeur voor onderstuur.
Wat een gaaf karretje. De mooiste A-segment auto tot nu toe!
UPDATE: Renault heeft inmiddels een verse serie foto’s vrijgegeven
Die smart was dat niet die auto waar op iedere auto enkele duizendjes verlies werd gemaakt?
Gaaf ding! Hopen dat de RS en Gordini niet lang op zich laten wachten.
@E34M5Touring: Laat die Gordini maar gewoon achterwegen. Dit heeft sinds de herintroductie eigenlijk niets meer toegevoegd.

De RS echter, die moet maar snel komen!
Kan ik er over een jaar of 4 eentje oppakken voor weinig geld (a)
@lamdi: Misschien kunnen ze er een soort CUP pack van maken. Dan voegt het iets toe.
Nou, ik begrijp het allemaal niet meer, want juist FWD heeft Renault GROOT gemaakt in het segment van kleinere wagens en is Renault altijd leider geweest en de grote innovator.
De Renault 4 en 5 zijn eigenlijk de reden geweest voor de gehele wereld om naar FWD te grijpen voor de kleine auto, samen met de oer-MINI en de 2CV
Dus ik begrijp al dat gejuich over RWD eigenlijk helemaal niet, zeker niet als je in aanmerking neemt dat de Twingo als no-nonsense praktisch vervoermiddel ooit is gelanceerd , een soort van opvolger voor de Renault 4 of Citroën 2Cv voor de 21e eeuw.
@desjonnies: moet jij is nagaan hoe heerlijke wagen een megane rs was geweest mét rwd. Dat renault de best sturende fwd wagens maakt wil. Iet zeggen dat rwd niet goed is. Bovendien zal het praktisch denk weinig verschillen, omdat de motor achter veel compacter geplaats en gemaakt kan worden omdat de achterwielen niet hoeven te sturen, in tegenstelling dan als de motor voorin ligt.
Om nog even op de discussie bij de kia picanto test terug te komen: Een kleine auto hoeft er dus niet uit te zien als een koekblik. Dit is gewoon fantastisch!
Zeker weten dat het de nwe Clio is? Niet gewoon de zoveelste Fiat 500 variant???
De nieuwe Clio is het zeker niet. Maar gezien het logo op de neus, kun je er van uit gaan dat het de nieuwe Twingo is. De letters “TWINGO” op de achterkant verraden dat ook al een beetje.
Ziet er best leuk uit! En aardig dat Renault wel durft om voor een ander concept te gaan (RR). De Volkswagen up! concept had destijds ook nog de motor en aandrijving aan de achterkant, maar dat heeft het zoals bekend niet gehaald. Of het daadwerkelijk iets gaat toevoegen aan het rijplezier is een tweede, maar het is in ieder geval eens wat anders.
Lekkerties
Ik ben benieuwd!! Werk bij renault dus zal als die in Nederland aankomt wel als 1 van de eerste zien ! Zal wel foto’s maken !!
Hij lijkt een beetje op een fiat
Mooie reïncarnatie van de R5…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).