
Wat een leuke familie. Renault, ga die nieuwe 5 eens in productie nemen dan!
We hebben de nieuwe Renault 5 al op studioplaatjes gezien. Het echte werk staat op de IAA in München in levende lijve. Het is natuurlijk nog een concept, maar dat mag de pret niet drukken. Voor de gelegenheid heeft de Franse autofabrikant zijn familieleden meegenomen voor een stukje historisch besef.
Met fotograven en cameramensen naast de auto krijg je meteen een beetje de indruk hoe groot de auto is. Met zijn brede uiterlijk krijgen we een beetje het Clio V6 gevoel. Alleen hebben we hier niet met een dikke V6 middenmotor te maken, maar met een elektrische aandrijflijn.
Het is daadwerkelijk de bedoeling dat de nieuwe Renault 5 op de markt gaat komen. Net als de deze week onthulde Mégane, komt de auto op het nieuwe CMF-EV platform te staan. Voordat het zover is moeten de Fransen eerst nog een productieversie presenteren. Want dit is puur een concept. Autofabrikanten kennende zal de uiteindelijke auto een stuk minder dik ogen dan het concept. Maar laten we hopen dat Renault niet een ‘Honda E’ doet met deze 5. Want als B-segmenter ziet deze retro auto er lekker strak en opgepompt uit. Kom maar door!
De nieuwe Mini en Fiat 500 est arrivé!
Is het nu een optische illusie of ziet er deze 5 vrij groot uit tegenover zijn broertjes
@royaledeluxe; als ik de foto’s zo bekijk is het ding net zo groot en lomp als bijvoorbeeld een ID.3.
Dat geldt gewoon voor alle “kleine” auto’s. Die blikken doosjes uit de jaren 70 wegen minder dan 1000 kg en hebben geen kreukelzone. Ik denk niet dat het eenvoudig is om nu nog zo iets te bouwen dat aan de huidige veiligheidsnormen voldoet, los van het feit dat de eisen inzake comfort en ruimte van de consument net zo gegroeid zijn.
Het is wel makkelijk maar het is relatief duur, het sleutel woord is aluminium en CFRP maar beide lijken door de oude reuzen niet verkrijgbaar of hanteerbaar.
@royaledeluxe: Trompe L’Oiel. Gemiste kans…
Deze heeft 5 deuren integenstelling tot de mini en Fiat, alleen al daarom zou hij afvallen bij mijn vriendin haar shortlist.
Gaaf dingetje hoor. Tegenwoordig kan alles qua design in autoland dus wat zou hier niet het productiestadium halen? De lichten misschien? Voor de rest ziet het er vrij productierijp uit naar mijn mening.
En we kunnen wel klagen dat de auto zo groot is geworden maar is dat wel terecht? Moet de vraag juist niet zijn hoe hebben we ooit in zulke kleine koektrommels rond kunnen rijden? Het waren feitelijk rijdende doodskisten met een wegligging dat gewoon ruk was. We kunnen het wel allemaal romantiseren, en ik ben zelf vaak genoeg ook van het ‘vroeger was alles beter’ adagium, maar als je realistisch bent dan was dat gewoon niet beter.
@Rick-dos: zeker niet qua veiligheid, zijn van de auto’s, ze
@lekkerlinksrijden: ging niet helemaal lekker, maar ze zijn tegenwoordig vele malen veiliger.
De wegligging was veelal wel in orde hoor, zeker bij Renault, voor de rest heb je gelijk. Om de auto’s veiliger te maken, is er gewoon meer ruimte nodig, dat leidt weer tot sterkere motoren waar dan ook weer meer ruimte voor nodig is; daarbij komt dat de gemiddelde mens ook groter (langer/dikker) is geworden. En dat men gewoon veelal groter wil. Dus ja, het is eerder de consument dan de fabrikant die ervoor heeft gezorgd dat de auto’s groter zijn.
Kek ding. Wel beetje bezorgd over hoe het evt een vijfdeurs wordt. Dan gaan er wel wat lijnen en heupvorming verloren.
Het lijkt mij, aan de lijn boven het achterwiel te zien, dat de concept al een vijfdeurs is.
@gabrielo: dit is volgens mij een 5 deurs…
Zo zie je de naad van de achterdeuraan het achterwiel als je inzoomt
Je hebt gelijk! Nou, dan ben ik hoopvol. :)
@gabrielo: kijk eens goed naar de foto’s. Het is al een 5-deurs 😆
Ik wacht wel op de GT Turbo
Die naam is al “Taycan”… 🤣
Tof ding!
Over 1 of 2 jaar staat ie in de showroom. Renault kennende zal de productieversie maar weinig afwijken van de concept. En de prijs zal ook een stuk omlaag gaan, op Franse sites wordt vermeld dat de vanaf prijs rond de 18k komt te liggen.
Wat ontzettend gaaf, deze R5. Als ze de productieversie dichtbij dit concept weten te houden zou dit wel eens een populair karretje kunnen worden.
@rubenpriest: fotograven? 🤔
@RRRobert: Dat zijn mensen die graven foto’s op.
De Renault ziet er fantastisch uit.
Als Peugeot nu nog komt met een EV-versie van de 205 voel ik me terug jong
Leuk! Kek apparaat. Ik denk dat naast de Alpine A110 (toevallig ook door Renault) dit één van de weinige keren is dat ik retro-design echt kan waarderen. Renault weet zelf ook best dat het origineel een koekblik was, wat zoals Rick-dos al zegt gewoon niet meer kan. Dit is het beste wat je kan doen, wetende dat de designers het rondom een veilige structuur hebben moeten tekenen.
Enige dingetje waar ik niet helemaal kapot van ben is die lichtbak achter met dat off-center Renault-logootje. Die mag wel even in het midden. Ik zie de referentie ook niet helemaal (zat het logo vroeger off-center?) en op die lege klep is dat een beetje ‘meh’. Verder vind ik hem tof. Doe maar ook gelijk een RS-versie en als je echt de tofste EV van het jaar wil hebben, eentje met een widebody die strikt achterwielaangedreven is.
Ontzettend geinig ding zo. De productie-versie zal wel behoorlijk wat soberderder (moeten) zijn om ‘m enigszins betaalbaar te houden, vrees ik.
Bah. Ik vind er niks aan.
Ja! Dit is nu eens een EV die ik echt zie zitten. Kom op Renault, snel in de showrooms er mee!
@RubenPriest fotograven?
Meteen zo 1 op 1 uitbrengen en het zal een grote hit worden.
Die Honda proto was ook heel gaaf, maar daar was bij de productieversie niet veel van over. Dus ik wacht nog even af.
Renault snapt het, geen opgeblazen kleuterschool modellen zoals we bij andere merken inmiddels zien in EV landschap.
Erg gave auto, dit moet wel een grote hit worden.
Wat een lelijk ding zeg. Ik snap niet waarom ze dit een Renault 5 noemen. Omdat vw met hun kever, fiat met hij 500 en mini een oud model nieuw leven in blazen, doen ze bij Renault maar hetzelfde? Ik vind dit werkelijk nergens opslaan, om een oud “icoon” op deze manier terug te halen.