Met 549 centimeter is deze slee zelfs vier centimeter langer dan de Mercedes-Maybach S500/S600.
De goefende autospotter had natuurlijk al door dat we het hier over vijfenhalve meter Koreaans staal hebben. We mogen het geen Hyundai noemen, dit is namelijk een Genesis. Zie het als de Lexus van Hyundai. Hun eerste model zonder Hyundai-logo’s (er waren reeds Hyundai Genesis’en, verwarrend genoeg) is de EQ900/G90. Dit is de EQ600L, met de L van Lange neus naar Mercedes Lang. Die EQ is weer een verwijzing naar de Equus, een ander luxemodel van Hyundai dat met name in Korea gretig aftrek vond, terwijl het model in de Verengide Staten als G90 door het leven gaat. Snap je het nog?
Niet alleen van buiten is de EQ900L een indrukwekkende slee, ook het interieur mag er zijn. Fraaie zetels met ongetwijfeld honderd verstelmogelijkheden en -voor een Koreaanse auto best opmerkelijk- écht hout. Alleen jammer dat ze de strips in de deuren niet hebben laten doorlopen in de bekleding van het extra stuk tussen voor- en achterportieren. Er moet iets te klagen over blijven natuurlijk, vooral omdat Hyundai deze EQ900L behoorlijk scherp in de markt wil zetten. Volgens bronnen wil Hyundai de auto voor circa 110.000 euro gaan verkopen in Korea, daar waar een Mercedes-Maybach in die contreien al gauw 60 mille meer kost.
Ze bouwen best mooi auto’s die Koreanen.Ik vindt de I40 station mooier dan een BMW station. Als je net zo luxe kunt rijden voor 60 mille minder,waarom niet?
@Alfarobert: because leasemaatschappij.
Die Duitser schrijft minder hard af = hogere restwaarde = lager maandbedrag.
@awesome: Ja right. Als of de meeste Mercedes Maybachs via Athlon een bestuurder vinden.
@steiger: ook taxi-bedrijven en CEO’s vinden het wel prettig als hun auto’s relatief weinig afschrijven, of ze nu geleaset of gekocht worden maakt dan niet uit.
@steiger: kan me voorstellen dat een Maybach of een andere luxe slee gewoon een companycar is, maar dan een hele luxe en in het bezit van het bedrijf zelf. Dan telt afschrijving opeens wel weer. Ook als je hem echt prive koopt telt dat wel, ook ivm de minder goede voordelen die je als particulier krijgt.
@awesome: procentueel zal de Duitser misschien minder afschrijven, in geld denk ik juist meer!
@spec: ik ga geen uitgebreid vergelijkingsonderzoek doen, maar heb voor de gein eens op mp gekeken naar een Hyundai Grandeur
http://link.marktplaats.nl/m1026532578?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85532
Nieuwprijs vanaf 44.000 euro, nu te koop voor 8.000
Pak ik de eerste de beste MB E-klasse met zelfde bouwjaar en km stand:
http://link.marktplaats.nl/m1028336361?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85532
Nieuwprijs vanaf 51.000 euro, nu te koop voor 21.000
Niet alleen procentueel, maar ook in absolute bedragen schrijft zo’n Hyundai gewoon sneller af.
Nu geeft dit mini-onderzoek niet per sé de absolute waarheid, maar reken maar dat lease-maatschappijen dit soort dingen goed onderzoeken. En doorberekenen in de leaseprijs.
@awesome:
De Huyndai kan max € 110.000,- afschrijven, een € 500.000,- kostende Maybach/Rolls/Bentley schrijft toch wel meer af dan € 110.000,- lijkt mij. Of je moet ‘m dusdanig lang bewaren en hopen dat het een oldtimer wordt. Maar ook dan denk ik niet met de hedendaagse hoeveelheden van dit soort wagens dat ze echt veel waard zullen worden.
@awesome: Alle auto’s in deze klasse schrijven meer dan 75% af in een paar jaar. Dan is 75% van €110.000 toch prettiger dan de andere opties.
Zit er nog slaap in mijn ogen, of lijkt hij van de zijkant wel een beetje op de nieuwe S90?
@kartmans: er zit nog slaap in je ogen
@kartmans: nee je ziet het gewoon verkeerd
@kartmans: Dacht eerst dat het een 7-serie was.
Zoals te verwachten van de Koreanen, een samengestelde auto van afgekeken onderdelen van andere merken. Beter goed gestolen dan slecht bedacht, is denk ik hun motto…
@volvologisch: ik snap ook niet dat ze zo duidelijk jatten, alsof het niet op zou vallen. Je ziet in een oogopslag dat de air breather van BMW is gejat en dat ze nog net het fatsoen hadden om een zwarte conus achter de semi-transparante aluminium speakergrille te plaatsen, zo voorkomen ze onenigheid met Bowers and Wilkins.
@volvologisch: Niks motto, dat is gewoon de cultuur van de meeste Aziaten. Origineel design vinden ze maar overdreven.
@volvologisch: Ik weet niet of ik het jatten zou noemen. Ze hebben allemaal designers weggekocht bij de Duitsers. Peter Schreyer etc. Dan is het net zo gek dat de nieuwe wagens een beetje dezelfde kant op qua design.
Zal goed wendbaar zijn als ze die winkelwagenwieltjes eronder monteren. Net interieur, opgeklopt exterieur, maar dergelijke afmetingen zijn zelden subtiel vormgegeven.
Mercedes/maybach is status. Hyundai is dat niet…
@wildewesten: vergis je niet in het imago van dit soort sleeën in Zuid-Korea…
@Dizono: daar weet ik niets vanaf, maar als dikke Hyundais een bijzonder imago hebben in Korea dan lijkt me dat een leuk onderwerp voor een nieuw stukje op autoblog.
Tot die tijd ga ik ervan uit dat dikke Aziaten toch altijd qua status een slap aftreksel blijven de dikke Duitsers.
(of dat terecht is, is wat anders, maar dat is juist het lastige met auto’s waarbij de status van het merk wel degelijk van belang is)
@Dizono: Genesis (Hyundai) heeft een goed image in Korea, maar ook in Gangnam (PC hooft van Seoul) heeft Maybach een luxer imago als Genesis.
De Koreanen hebben een groot merkenbewustzijn en zijn dol op Europese luxe.
de doelgroep van Maybach in Korea zal nooit een hyundai kopen.
Ik hoop dat het ze lukt een naam op te bouwen zoals Lexus dat toch knap gedaan heeft.
Nu nog zien te verkopen..
@henkhupelschoten:
Ik geef ze een prima kans op de Aziatische markt. Misschien Amerika ook nog wel.
Maar hier, in het superieure deel van Europa? (superieur zijn in het kijken naar logootjes welteverstaan) Denk dat Hyundai het niet eens gaat proberen om dit ding te slijten aan die superieure logootjes-kijkers hiero….
@Rob:
ja, als de rijke pretentieuze europeanen niet zo om badges gaven reden ze wel in de beste limo ter wereld.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/db/1997_Toyota_Century_01.jpg/1280px-1997_Toyota_Century_01.jpg
@super: yak.
@martinus:
luxueuzer en exclusiever dan een rolls royce, voor hen die het kijk mij nou stadium voorbij zijn.
@super: Getver..
En dan rijd je toch een soort Hyundai voor €110.000, snap je het nog?
@cla220: ja, jij zou 60k betalen voor een logo van een paar tientjes.
@lekbak: nee hoor. Ik zeg alleen dat ik geen hyundai zou rijden voor 110.000€
@lekbak: Is echt onzin, dan heb je het echt niet begrepen, de grote Duitse limo’s zit veel meer verfijning en beter materiaal gebruik.
@bofkont: dan is het dus ook geen concurrent van de Mercedes. Aangezien autoblog dat wel stelt ben ik daar vanuit gegaan. Want volgens mij hebben zowel jij als ik deze auto nog niet gezien.
@lekbak: Klopt deze veredelde hyundai is sowieso geen concurrentie.
@cla220: in een MB Maybach zit je toch in een soort veredelde bestelbus……..
@cla220:
Ik denk niet dat je je ergens voor hoeft te schamen als je sowieso een auto van + € 100.000,- kunt rijden, ongeacht het merk.
@jack_abarth: zit zeker wat in ;-)
Best een leuk ding. Alleen dat hout. Waarom zou je ineens hout willen als je meer geld betaalt voor een auto?
@valetparker: alles wordt leuker van een flinke bos hout.
Kost een Mercedes Maybach daar slechts 170k?
@crs86: In NL kun je de S500 Maybach ook voor 170k krijgen. Dus nee, auto’s zijn daar net zo duur als hier.
En toch denk ik dat het niet verkoopt. Je komt toch voorrijden in een auto die de helft kost als de wagens van de andere directie leden met chauffeur. Je kan het als statement zien, maar de meeste mannetjes die een chauffeur hebben willen juist wel een Duitse limo.
@dutchdriftking:
Vraag je toch gewoon aan Hyundai of ze het factuurbedrag maal twee doen, als het daar blijkbaar om gaat….
@Rob: ja, en zo werkt het nou net weer niet…… De mens is net een aap, hij pronkt zo graag! En dat gaat nou eenmaal beter met een Duitse “premium” badge, dan met een Koreaanse “premium” badge.
@dutchdriftking: logisch toch.
@bofkont:
Eigenlijk helemaal niet.
Maar goed, het is wel realiteit hier.
@Rob: Tja de mens is nu eenmaal zo, verander je niets aan.
@Norge hiermee in stijl naar je klussen?
@ocda: Domme , net een nieuwe werkauto gehaald …De volgende keer?
Zal in Azië en vooral in het thuisland goed kunnen. In de EU en de US werkt dit gewoon niet. Of dat terecht is is een andere kwestie..
@pinut187: In de US werkt dit ook goed.
In een ruime Van, dus zeg zo’n nieuwe Peugeot Traveller oid, zit je veel ruimer, en ook nog hoger. En alle gewenste luxe en stilte kan worden gerealiseerd. Maar de kopers van dergelijke auto’s willen denk ik vooral status en prestige
Je koopt juist zo’n grote wagen voor de status, dus deze Hyundai is bij voorbaat al kansloos.
In Azië zijn grote Duitse wagens juist het toppunt van luxe en status.
En daarbij een hyundai voor dit geld, hahahahahaha, 3 jaar later 3/4 afschrijving.
@bofkont: In Europa ja, waar mensen als jij de auto al bij voorbaat afserveren. In Zuid-Korea zijn de Hyundai Equus en concurrent Ssangyong Chairman behoorlijk populair. En check voor de grap ook even de restwaarde van een paar jaar oude S-Klasses en 7 Series. Alsof die zo denderend is…
@Dizono: Nee juist nog veel meer in Azië zijn de mensen met veel geld status bewust aan het worden. Vooral de 3 grote Duitse merken hebben daar gigantische groei cijfers.
Ik serveer deze wagen helemaal niet af, het is gewoon de keiharde realiteit.
@bofkont: zeker nog nooit in Azië geweest zeker… Ik woon al 4 jaar in HK voor m’n werk en kan je vertellen dat Duitse wagens hier gewoon worden gezien als onbetrouwbare bakken die je vooral niet wil hebben nadat de fabrieksgarantie is afgelopen. Beetje voor poseurs die vooral meer centen dan hersencellen hebben. Verassend nuchter die Aziaten :)
Mensen met echte centen kopen hier een Roller, de rest is nu ook gaan inzien wat het nut van betrouwbaarheid is, derhalve doen de Toyota Mark X, lexus LS, en de dikkere Hyundais het hier gewoon heel goed.
@mopar: Mensen met echt veel geld zal die vermeende betrouwbaar niets kunnen schelen, maar idd ben zelf nooit in Azië geweest, dus neem het van je aan.
@bofkont: Nope, echt rijke mensen kopen hier een roller of Bentley. In Azië rijk zijn is pas echt rijk, veel meer nog dan in Europa of Azië. BMW’s en Mercedessen worden hier door 5 sterren hotels als Airport taxi en door middle managers gereden die willen pochen.
En als je denkt dat die vermeende betrouwbaarheid ze niets kan schelen dan mag jij nog eens die filmpjes van die Chinees die z’n S65 helemaal kapot slaat voor de dealer en die Audi die door een ezel werd getrokken naar de handelaar opzoeken.
Goedkope troep
Is het al eens bij jullie opgekomen dat Koreaanse CEO’s, net als hun Duitse, Japanne, Amerikaanse en Franse collega’s, heel wat hebben uit te leggen als ze niet in een auto uit eigen land rijden?
Elk Koreaans vlaggenschip van na 1970 verkocht goed.
Dit soort auto’s wordt gebouwd om aan de wereld, maar vooral aan het eigen volk, te laten zien ‘Wij kunnen het ook – en eigenlijk beter!’
Vandaar ook, dat ze juist hier qua design, gimmicks en layout schaamteloos kopiëren.
De huidige line-up van Hyundai laat zien dat ze (inmiddels) echt wel meer kunnen dan namaken. Maar het Aston Martin logootje, de 4 cm extra t.o.v. Maybach, de talloze details in het interieur: Ze zijn ditmaal doelbewust overgenomen.
Ik ben benieuwd hoe pakweg het leer voelt, en of er een te sterke chemische lucht in het interieur hangt. Laten we het erop houden dat Koreanen in dat opzicht ‘een andere smaak’ hebben dan ik…
@mout:
Mwah, denk dat die “Koreaanse smaak” inmiddels wel richting de “Westerse” smaak gaat. Duik youtube maar eens op. De recente Genesis modellen werden over het algemeen hartstikke positief ontvangen. En ik moet zeggen, de normale varianten zien er hartstikke netjes en ingetogen uit. Veel minder bluf dan pak ‘em beet een BMW…
En schaamteloos kopiëren? Misschien. Ze hebben immers een Duitser in dienst. Maar dat kopieer verwijt kreeg Lexus ook altijd…. Geef het tijd, en ik denk dat Genesis wel eens een plekje kan veroveren. Vergeet niet wat Hyundai en KIA in Europa in korte tijd bereikt hebben….
@Rob: Hmmm, misschien was ik niet erg duidelijk. Of jij niet erg helder, natuurlijk ;-)
Ik bedoel dat de ‘nieuwe auto geur’ van Koreaanse auto’s voor mij nog chemischer overkomt dan van Westerse auto’s. En dat het leer op mij skai-achtig overkomt. En ik vraag me dus af of een Koreaan het misschien andersom heeft: Dat voor hem geur en leer in een Westerse auto slechter ruikt dan in een Koreaanse auto. Dat bedoel ik met smaak.
Wat dat kopiëren betreft: Mij valt aan dit model op dat het wel gebeurt, omdat het bij de andere types van het merk zo weinig gebeurt. En ik denk de reden daarachter te snappen. Waar de volumemodellen inmiddels een zelfstandige plek in de wereldwijde markt hebben veroverd, zeggen deze limo’s nog vooral: Kijk eens! Ook dit kunnen we! En dat doe je door dicht bij het (Westerse) voorbeeld te blijven.
Wat dat betreft is Lexus inderdaad een goed voorbeeld. Toyota wilde eerst bewijzen ‘wat Mercedes kan, kunnen wij ook. En beter!’ Nu hebben ze (vooral in Amerika) een zelfstandige plek in de markt: Comfort, verfijning en betrouwbaarheid voor wie niet per se een status-badge zoekt.
Vooruit – een uitsmijter nog. Volgens mij zijn “Koreaanse smaak” en “Westerse smaak” zeker naar elkaar toe geschoven. Maar dan vooral doordat Westerse prestige-auto’s een stuk meer aangepast zijn aan de Koreaanse smaak. Vergelijk de Europees-strenge BMW E38 en Mercedes W140 met de G11 en W222 van vandaag, en je ziet dat die laatsten met hun lijntjes, vouwtjes, details en chroom veel meer naar de smaak van het Oosten zijn gevormd. Geen wonder, want de groei in de orders zit in Azië en Arabië.
Toch wel jammer dat zoveel mensen in de reacties hier zo merkengeil/EUDM fan boy zijn. Als een willekeurig Europees merk een luxe sedan bouwt dan is het een premium auto omdat er hout in het interieur zit, hij lang en luxe is, etc.
Bouwt een niet Europees merk een luxe sedan, wordt het opeens als een schaamteloze kopie gezien omdat de auto eigenschappen “heeft gekopiëerd van de Duitsers”. Die eigenschappen maken de auto juist premium, daar hebben de Duitsers geen alleenrecht op.
En ik gok zelfs dat Hyundai met het nieuwe merk Genesis de “gevestigde orde” goed laat zien hoe het ook kan. Net zoals Toyota dat met Lexus heeft gedaan. In de VS en Zuid Korea wordt de Genesis immers (samen met de Equus) al goed ontvangen. Nu het een eigen merk is, hebben ze helemaal vrij spel om te laten zien wat ze in huis hebben.
Blijven jullie fanboys maar lekker in de “Duitse premium is de enige premium”-waan, ondertussen kijkt de rest van de wereld wel verder dan alleen een badge of een naamplaatje op de carrosserie. En dan zien we over vijf of tien jaar wel of Hyundai zich op de premium markt net zo heeft geëvolueerd als in de rest van de autoindustrie. Ze zijn immers niet voor niets binnen no time één van de grootste spelers geworden.
Dit is gewoon beter en betroubaarder dan die duitse meuk….En goedkoper ook…En voor de vergelijkings mongolen …Kijk eens hoeveel die duitse drie op mekaar zijn gaan lijken ….Dit is een product van een van de beste designers in de wereld ….Good job Peter…
@norge: http://i3.ytimg.com/vi/riTudUK7aTk/mqdefault.jpg
@dizono: Jij met je “Snap je het nog?”… Ik snapte het, tot jij “(…) is de EQ900/G90. Dit is de EQ600L” typte. Toen zocht ik ineens meer achter een typefout dan dat ik normaal had gedaan. Doe eens fixen ajb. :)
€ 110.000 voor een limo zonder imago ?? Een Hyundai van 4.5 meter kost daar een mille of 25.000. Dat ze dan voor die extre strekkende meter € 85.000 meer durven te vragen. Kansloos.
leuk als taxi of als uitvaart limo…. lijkt me voor CEO’s geen serieuze optie… of je moet CEO van het merk zijn.
lijkt mij….
Ik lees hier overal dan rijd je dus in een Hyundai van 110K Nee dus, je rijd in een Genesis. Volgens die logica is elke Lexus een Toyota, Elke Infinity een Nissan, Elke Bentley een Volkswagen en Elke Rolls Royce een BMW.
Prachtig al die kotsneigingen en betweterige reacties van mensen die zich helemaal niet druk hoeven te maken over deze auto omdat ze hem toch niet kunnen betalen.
Vind het er niet gek uitzien, en iedereen jat tegenwoordig designtaal en ideeën van elkaar.
De Genesis G90 en de Lexus LS gaan de S-Klasse, 7-serie overbodig maken op den duur.
Nee